Děti z Ulice nám rostou před očima. Jak se daří jejich představitelům? TV glosář Ely Novákové

16.05.2022

Popisek: Jednou ze stálic, která v Ulici vyrostla, je Patricie Solaříková, provdaná Pagáčová. Terezu Jordánovou hrála od prvopočátku až do roku 2019.

FOTO Jak rychle se miminko promění v malého človíčka a jak se nestačíme ani otočit, a už je z něj dospělý člověk, to známe všichni. Jasně, my rodiče nestárnem, ale ty děti hrozně rychle rostou. Nejinak je to s těmi seriálovými.

Za sedmnáct sezón se v Ulici narodila pěkná řádka nových občánků. Někteří novorozenci ovšem i se svými matkami rychle zmizeli ze scény, zpravidla protože herečky už nepokračovaly v rolích a jejich příběhy se přesunuly kamsi mimo Ulici. Jsou ale i děti, které před kamerou vyrostly. Stává se, že v určitém věku se pak jejich představitel změní, jsou ale i stálice, které z batolecího věku už vyrostly přinejmenším do puberty.

Ulice děti

Od roku 2005 prošlo Ulicí dětí jako smetí. Některé se jenom mihly, jiné před kamerou vyrůstaly.

Miminko, které zmizelo

Jana Bernášková alias kadeřnice Bety Stárková byla hvězdou prvních tří sezón Ulice. Pak ovšem otěhotněla, a stala se tak první herečkou, jejíž linka se s tím v seriálu musela vypořádat. Jako maminka se ještě párkrát v Ulici objevila a v povijanu si tam zahrála i její dcera Justýna Drábková. Obě ale ze seriálu zmizely. Justýně bude brzy šestnáct a je velice podobná mamince. Perou se o ni modelingové agentury, ale Jana Bernášková ji drží zatím zkrátka. Nechce dceru pustit do světa modelingu příliš mladou, takže ji zatím s sebou bere jen občas do společnosti nebo na fotografování do časopisů.

Jana Bernášková Justýna Ulice

Jana Bernášková jako kadeřnice Bety s dcerou Justýnkou

Felix a Alfréd v Ulici bratři nejsou

Felixe Šrámka vídáme v Ulici jako Vojtu Marečka už několik let. Ze zakřiknutého sirotka se jeho postava proměnila ve veselého kluka, kterému se nečekaně rychle narodil malý nevlastní bráška. Málokdo ale ví, že vlastní bratr malého herce hraje v Ulici také. Jmenuje se Alfréd Šrámek a hraje Štefana, spolužáka Anežky Klímové. Zahrál si ale už v různých filmech. „Začínal jsem ve filmu Křižáček v roli křižáčka andílka. Bylo mi osm a točili jsme v Itálii. To jsem cestoval poprvé bez rodičů. A potom jsem si zahrál různé seriálové epizodní role a taky v reklamách. Největší zážitek mám z natáčení Carnival Row, kde jsem hrál vílího kluka z malé družiny Cary Delevingne, několikrát jsem měl možnost zažít na place Orlanda Blooma. To bylo super,“ líčí svou dětskou hereckou kariéru dnes patnáctiletý Alfréd.

Alfréd Šrámek Dobří lidé

Alfréd Šrámek v hlavní roli ve studentském filmu Dobří lidé; foto se svolením FAMU International

O sedm let mladší Felix začal bratrovi brzy trochu závidět, a tak i jeho rodiče pustili na casting, a posléze do hereckého světa. „Bráchovi je patnáct a natáčí asi od osmi let. Já chtěl hrát taky právě proto, že jsem ho občas viděl v televizi. Brácha Alfréd dělal casting na Michala Klímu. Potom mu napsali, že by ho chtěli do role Štefana, spolužáka Anežky. Nějakou dobu si nás dokonce ve studiu ani nespojovali jako sourozence, protože jsme se tam objevovali každý jindy,“ popisuje bratrský život v Ulici Felix. Z toho je už také ostřílený profesionál, zahrál si například v čtyřdílném filmu Božena, v seriálech Polda a Místo zločinu Ostrava. V Ulici se ale jako Vojta Mareček zabydlel pevněji než jeho starší bratr a předkamerou se cítí jako ryba ve vodě. Syn úspěšné sólové flétnistky Žofie Vokálkové a dirigenta, zakladatele a uměleckého vedoucího akademického orchestru ČVUT v Praze Jana Šrámka tak po stopách rodičů asi nepůjde. Hraje sice na harfu, ale herectví se mu líbí mnohem víc.

Felix Šrámek Božena

Felix Šrámek v seriálu Božena; foto se svolením Česká televize - Klára Cvrčková

Alexe nám vyměnili

Příběh malého Alexandra Nykla a celé jeho rodiny je jednou z dlouholetých opěrných linek Ulice. Dlouhých pět let ho hrál Václav Motyčka. Poprvé se na natáčení objevil, když mu byly čtyři měsíce. Jako Lexík Nykl toho zažil mnoho, putoval s maminkou Světlanou mezi Prahou a venkovem, chvíli si zvykal na tátu a na babičku, pak zas mizel ze scény. Pak přišla osudová chvíle a Lexíkovi umřela maminka. Není divu, že byl zakřiknutý a nemluvný. Jenže i smutek přebolí a dětská paměť je krátká. Na představitele Lexíka tak začaly být kladeny větší nároky, bylo třeba, aby také občas promluvil, zkrátka aby působil jako každý normální předškolák. Produkce tak dospěla k nelehkému rozhodnutí, že roli bude třeba přeobsadit.

Václav Motyčka

Václav Motyčka jako malý Lexík...

„S ohledem na náročné a emočně vypjaté děje v rodině Nyklových, které diváci budou na podzim sledovat na televizních obrazovkách, a z nich vyplývající mnohem větší časové i režijní nároky, jsme se nakonec rozhodli do role Lexíka obsadit o něco starší dítě. Čekají na něj totiž náročnější herecké akce i složitější texty, které se bude muset naučit,“ objasnila loňské rozhodnutí kreativní producentka Ulice Silvia Klasová. „Na základě kamerových zkoušek jsme vybrali právě Filipa Hornyaka a věříme, že si ho diváci oblíbí stejně jako Vašíka Motyčku,“ vysvětlila nové obsazení. Příběh Lumíra Nykla se teď víc točí kolem jeho touhy navázat nový opravdový vztah s majitelkou hospody, takže otcovské starosti byly v ději trochu upozaděny a malého Lexíka moc často nevídáme. Brzy ale půjde do školy, takže se s ním jistě zase setkáme.

Filip Hornyak

...a v podání Filipa Hornyaka

Vytrvalec Jakub Krause

Další hereckou sourozeneckou dvojicí v Ulici jsou Adélka a Jakub Krauseovi. Dnes dvanáctiletá Adélka se do Ulice narodila jako Mirinka Hejlová a vyrůstala tu do čtyř let. To jejímu bratrovi přálo štěstí víc. Ve čtyřech letech se stal Šímou, synem Gábiny Pumrové. Zažil s ní rozvod s tátou, vztah s mladým studentem, který mu tátu dělat neuměl, ale hlavně postupnou Gábininu emancipaci a zrání v úspěšnou módní návrhářku. Jeho mámu ovšem hraje mladá herečka Aneta Krejčíková, která se rozhodla, že si dá v Ulici pauzu kvůli vlastnímu těhotenství, a tak Jakub Krause dostal také v Ulici delší pauzu. Ale protože to scenáristé napsali tak, že ti dva odjeli do Berlína, mohli se zase do děje vrátit.

Jakub Krause

Šíma v roce 2013...

Návrat je to pěkně dramatický. Šíma i jeho blízcí nyní zažívají hodně těžké chvilky. Všichni se bojí o Gábinu, která byla na operaci kvůli nádoru. Bohužel to nebyl konec její nemoci, bude muset podstoupit chemoterapii a ozařování, protože vyšetření odhalilo metastázy. Šíma věří, že se s mámou co nejdřív vrátí domů, do Berlína, kde má své kamarády, školu, zázemí. Jenže zatím to na rychlý návrat nevypadá.

Jakub Krause

...a nyní

Když se Jakub Krause po víc než třech letech vrátil do Ulice, všechny překvapil. Z malého klučiny se stal rovnocenný čtrnáctiletý parťák dospělých, jenž vedle natáčení zvládá i školu (nyní chodí do osmé třídy ZŠ) a své další koníčky, zejména tenis. Vytáhl, zesílil, nosí brýle. Co mu ale zůstalo, je samozřejmost před kamerou, kterou u něj vždy oceňovali režiséři i herečtí partneři. Občas se mihne i v jiných seriálech, mohli jsme ho vidět v epizodních rolích třeba v Dvojce na zabití nebo v ZOO. Domácí scénou je mu ale Ulice, a jestli jeho herecká kariéra bude pokračovat i v dospělosti, není zatím vůbec jisté.