Vyšehrad: Fylm. Brutálně nekorektní fotbalová jízda s Lavim trhá rekordy. Filmová reflexe Viktora Horáka

11.05.2022

Popisek: Jakub Štáfek jako Julius Lavi Lavický

Po dvou letech odkladů se konečně do kin přiřítil fotbalový floutek Julius Lavický aneb Lavi. Jízda je to opravdu stylová, vtipná, akční, nabitá hláškami a plná nekorektně třaskavého humoru. Kromě sexuálních orgií, kopců koksu, hektolitrů alkoholu, ostrých vtipů, polonahých krásek, velkolepých party a zkorumpovaných rozhodčí dojde i na trochu fotbalu a „rodinného štěstí”.

Jakub Štáfek jako hlavní hvězda, producent a s Martinem Koppem i spolurežisér dotáhl jeden z prvních českých webseriálů na plátna kin, kde film trhá rekordy. Vyšehrad: Fylm za svůj první „otevírací” víkend nalákal do kinosálů přes 200 tisíc diváků a po 14 dnech si připisuje výdělek přes 75 milionů korun. A to sezóna letních kin teprve začíná. Lavi zkrátka funguje a táhne do kinosálů tisíce diváků, kteří se pomalu ale jistě vzpamatovávají z postcovidových omezení. Lidé se mají potřebu bavit a smát – což Vyšehrad: Fylm splňuje téměř dokonale.

Film odráží naši fotbalovou současnost, na níž není zrovna pěkný pohled

Sukces v kinech

Neřízená fotbalová hvězda Lavi se po dvou letech covidových odkladů a uprostřed rusko-ukrajinského konfliktu rozhodl na nic nečekat a vřítil se do českých kinosálů. Komediální střela Vyšehrad: Fylm zčeřil oslabený tuzemský kinoprůmysl a připsal si jeden z nejlepších „kinootevíráků” letošního roku. V kinech film navštívilo podle dostupných statistik už přes 300 tisíc diváků a aktuálně atakuje výdělky kolem 70 milionů korun. Laviho jediný letošní konkurent je pokračování superhrdinského blockbusteru Spiderman: Bez domova. Producenti Jakub Štáfek, Ctibor Pouba a Jan Kallista si tak připisují jednu z nejlepších pocovidových tržeb. Zatím to vypadá, že rekordní návštěvnost neslábne, ale naopak roste – snímek atakuje úspěšné české filmy jako je Anděl Páně 2 nebo Ženy v běhu.

Na fotbalové komedii je vidět roztodivný vkus českých diváků: komedie, fotbal, známí herci a pořádná porce nekorektního humoru. Režiséři Martin Kopp a Jakub Štáfek dokazují, že mix velmi odvážných scén plných sexu, drog, korupčních skandálů a nikdy nekončících chlastaček funguje. Laviho život se skládá z fotbalových tréninků, občasných zápasů a jedné nekonečné party. Scénář napsal autor původního seriálu Vyšehrad nebo komedie 3Bobule Tomáš Vávra a rozhodl se Štáfkovu postavu posunout o „třídu” výše. Z fotbalového floutka se stane otec a manžel. Ústřední příběh se točí kolem Laviho svatby, která je plná eskapád a jedno velké fiasko. A především kolem nově objeveného malého syna, který na svého tatínka narazí právě na oné svatbě.

Otec a syn

Fotbalový floutek, manžel a táta?

Tvůrci tu zajímavě pracují s kontrastem mezi problémovou sportovní hvězdou, která kromě striptýzových barů a kokainových lajn na klubových záchodcích se musí postavit nové výzvě: a to otcovství. Třeskutě vtipné, ale v lecčems bizarně odpudivé scény skládají dohromady stylizovaný snímek o tom, jak si k sobě hledají cestu velmi odlišný otec se synem. Lavi bere svého syna Richarda do striptýzových klubů, mezi hektolitry kořalky v barech nebo na fotbalové zápasy, které malému synkovi nic neříkají. Ten svého otce naopak vezme na návštěvu muzea nebo divadelního představení. Oba jako by zdánlivě neměli nic společného. Život nově ženatého Juliuse Lavického je v jednom kole: sotva co si vyměnili prstýnky, tak jeho manželka od něj utekla a do bytu se mu přistěhoval dávno ztracený syn. Zatěžkávací zkouška fotbalové hvězdičky s myšlenkou napsat paměti a seknout s kariérou začíná.

Diváci se ale musí připravit na opravdu silně nekorektní scény: už úvodní expozice, kdy Lavi hodně specifickým způsobem žádá svojí přítelkyni o ruku na záchodcích restaurace je bizarní, ale vtipná. Nutno říct, že se musíte připravit na prvoplánový humor: Laviho drogové jízdy a alkoholové výpravy se zvrhávají v zapálené trenýrky, bouřlivé noci s vnadnými prostitutkami a korupčními skandály z fotbalového prostředí. Motiv korupční linky je inspirovaný reálnými kauzami českého fotbalu – což tuzemský divák znalý sportovního prostředí určitě ocení. Sázková mafie, kšeftař „Taťka” s iniciály RB a prostředí „podmazaných” zápasů jde ruku v ruce s uvolněnou komediální atmosférou. Vydírání a až gangsterské praktiky zkorumpovaného fotbalového managmentu je vyhnáno do extrému a finální „výbušné” rozuzlení je výbornou tečkou na závěr.

Film začíná svatbou

Jakub Prachař a David Prachař hrají vděčný part otce a syna, kteří spolu nemají zrovna nejvřelejší vztah. Ondřej Pavelka se vrací jako šéf vyšehradského týmu, který se dostane skrze Laviho problémy do spárů fotbalové mafie. Jaroslav Plesl a David Novotný si s chutí zahráli pofidérní „výběrčí daní”, kteří zastupují nejvyšší kruhy zkorumpovaného fotbalu. Za zmínku také stojí Ladislav Hampl jako nekompromisní podplacený rozhodčí a zbytek známých tváří, kteří navazují na své party ze seriálu Vyšehrad. Vděčný je také otisk reálných fotbalistů, kterých se ve filmu objevilo opravdu požehnaně: Tomáš Rosický, Roman Bednář nebo sportovní komentátor Jaromír Bosák. K vyzdvihnutí také patří autor hudby Vojtěch Záveský alias Vojtaano, jehož energický a uvolněný rap se k Laviho pádu na dno hodí takřka dokonale.

Koks, šampaňské, korupce ve fotbale a svatba v troskách

Vyšehrad: Fylm svůj nekorektně ostrý humor celou dobu stupňuje: vrcholem je konečná scéna s testem otcovství a netopýrem. Jasná paralela k posledním dvěma rokům covidových restrikcí je třešinkou na tomto fotbalovém dortu. Už teď je jasné, že můžeme čekat pokračování Laviho dobrodružství. Neskutečně vysoké tržby, oživení kin a nalákání diváků zpět do sedaček ale určitě nekončí. Podobné filmy také ovládnou scény letních kin a diváckou bouří můžeme čekat ještě větší. Laviho příběh v sobě kombinuje podstatný balíček témat, které tuzemský divák hledá: sportovní prostředí, komedie a reálné předobrazy. Fotbalové party plné prostitutek, nahých žen, koksu a šampaňského v kombinaci s reálnými korupčními obrazy je zaručená cesta k úspěchu. Zkrátka a jednoduše: není to žádné dramatické veledílo, ale funkční komerční film s dobrým castingem, vtipným příběhem a zábavným zpracováním. Dobrý filmový produkt, ale bohužel nic víc tam není.

Sladký život ligového fotbalisty: Žádné prostitutky tam nebyly a ta částka taky nesouhlasí

Film může fungovat pouze v tuzemských diváckých vodách: je určený pro striktně české publikum. Nedisponuje žádným exportním artiklem: za hranicemi nemá šanci na úspěch. Na jeden z prvních webových seriál z dnes již zaniklé internetové televize Obbod se ale podařilo navázat víc než úspěšně. Filmový Vyšehrad disponuje také dobře promyšlenou propagační kampaní, která paroduje známé filmové plakáty (Joker, Nabarvené ptáče...). Tvůrci se v rámci filmového příběhu a zpracování mohli opřít o silnou popularitu a divácké zázemí původního seriálu. Dobře a organicky navázali na styl webseriálu, který byl mozaikou menších příběhů a podařilo se jim natočit zábavný a divoký film, který tu nemá obdoby. Míra nekorektního a ostrého humoru „za hranou” je i na české poměry poměrně vysoká. Není to film pro každého a mnoho diváků se může cítit možná až dotčeně či uraženě. Na moderní politickou korektnost, LGBTQ+ komunitu a genderové či rasové otázky se tu opravdu mnoho nehledí. Proto se jedno tvůrcům upřít nedá – i přes všechen ten prvoplánový a někdy až doslova „fekální” humor – měli velkou odvahu a počáteční risk se jim vyplatil.