Václav Kopta je zvyklý stát v pozadí, Tvář ho ale postavila na bednu nejvyšší. TV glosář Ely Novákové

02.05.2022

Popisek: Václav Kopta v Tváři znovu prokázal, že je zkušený muzikant. Koneckonců je skvělý klavírista, vystudoval hudebně-dramatický obor na konzervatoři, mimo jiné se podílel na vzniku několika muzikálů a je členem divadla Semafor.

Skončil 9. ročník převlekové zpěvácké show Tvoje tvář má známý hlas. Někdo byl dojatý, někdo rozesmátý, všichni ale s velkým nasazením bavili diváky celých deset týdnů. V této napajté době jim za to patří poděkování.

Nikdy jsem nebyla milovníkem televizních estrád. Popravdě, když mě mámina kamarádka nutila při společných sobotních večerech koukat na Ein Kessel Buntes, Až přijde kouzelník a podobné výdobytky televizní zábavy doby socialismu, trpěla jsem jako zvíře. Tetička ovšem jásala. Možná proto, že řadu let strávila v zákulisí estrádních programů, od těch televizních až po zájezdové, a měla tak ke všem lidem, kteří se snažili ze všech sil lidi pobavit, velkou úctu.

Jednadvacáté století přineslo mnoho změn, podstata estrády ale zůstala stejná. Herci, zpěváci, tanečníci, baviči, kouzelníci, imitátoři i artisté vystupují tu na velké scéně, tu někde v tělocvičně a snaží se lidem zpříjemnit večer, rozesmát je, někdy trochu dojmout, předat jim to nejlepší, co v sobě vydolují. Zábavné večery jsou někdy nabité profesionálními výkony, jindy se potácejí na hranici amaterismu, škála je široká jak paleta tiskařských barev. A stejné je to i s diváky, někdo vděčně přijme lehce podbízivý lesk estrád, někdo to prostě nemusí. Ale kladu si ruku na vlastní srdce – každý si u takové zábavy rád někdy odpočine. A protože nejsnazší je nechat si takovou zábavu doručit až domů, televizní estrády mají stále na obrazovkách své místo.

Václav Kopta Tvář

Václav Kopta coby absolutní vítěz deváté řady ve finálovém večeru, v masce indického rappera a producenta Panjabi MC

Televizní show je řehole

V módě je kombinace velké pódiové show a soutěžení. Doba je nastavená na výkon, takže se lidem stále servíruje, že někdo musí být nejlepší, nejúspěšnější, prostě vítěz. Ve skutečnosti pokud se kdokoliv nechá přesvědčit, aby vystupoval v Tvoje tvář má známý hlas, StarDance a podobných show, a podstoupí dlouhé týdny zkoušení a natáčení, je nutno před ním smeknout. Herci, zpěváci, moderátoři, sportovci – všichni mají své profese, své pracovní závazky. K nim přidávají účast v maratonu soutěžně zábavných večerů, jejichž příprava a finální natáčení jim zaplní v kalendáři dny, kdy měli naplánovaný zasloužený odpočinek.

V životě člověka platí pravidlo, že v určitou chvíli vám žádné peníze nenahradí vlný čas a odpočinek. Honorář tedy určitě není to, co motivuje k účasti v těchto pořadech, alespoň ne pro většinu vystupujících. Jdou do toho, protože jim to přináší nový zážitek, že si rádi užijí perfektní zázemí těchto show a že mají v povaze trochu té soutěživosti, ale hlavně radosti z toho, že divákům mohou předvést svůj kumšt v extrémně našponované podobě. Přidejme k tomu velké nasazení celých týmů, které zajišťují účinkujícím zázemí v kostymérnách, maskérnách, kadeřnictvích, zkušebnách, dramaturgii i produkci, a těch, kteří natáčejí, zajišťují záznamy, někdy i přímé přenosy. Televizní soutěžní show jsou zkrátka vrcholem pyramidy estrádní zábavy. A protože dnes jsou tyto show převážně licenční, přiřaďme si k tomu ještě přísný dohled držitele práv, jehož ,manuál na pořad' je nutno přesně dodržet a přitom se trefit do vkusu českého diváka. Je to všechno celkem dřina, zhruba srovnatelná s výkonem sportovce na závodech.

Ba Dýdý Bába:

Písnička bývalé první dámy Dagmar Havlové a Koptův jediný absolutní propadák v čtvrtém večeru. Druhé dílčí vítězství si odnesla moderátorka a modelka Iva Kubelková, která se už během druhého večera proměnila ve velmi tvrdou konkurenci.

Tvoje tvář má známý hlas podeváté

Sestavit soutěžní tým pro tuto show je poměrně složité. Musí v něm být známí herci a zpěváci, ale také začínající hvězdičky i lidé bez profesionálních pěveckých a hereckých zkušeností. I ti poslední ale musí při castingu osvědčit, že umí zazpívat, že mají dobrý hlasový rozsah, že jsou schopni zatančit a napodobit originál. Letos se tak na pódiu Tváře objevili vedle Moniky Absolonové, Václava Kopty a Ivy Kubelkové, tedy účinkujících, jejichž pěvecké schopnosti jsou známé, také herci Saša Rašilov, Denis Šafařík a Denisa Nesvačilová a dva úplní kandrdasové. Čerstvě osmnáctiletá Denisa Machytková už osvědčila odvahu i talent jako finalistka poslední SuperStar. To Martin Carev se sice předvádět umí, ale hlavně jako youtuber s cestovatelskými vlogy a model. Jako zpěvák se v Tváři představil poprvé.

Pestrá společnost. K tomu je ovšem nutno připočíst všechny ty zpěváky a zpěvačky, za které se všichni během deseti večerů převlékali a jejichž hlas se snažili napodobit. Monika Absolonová bojovala s angličtinou, Martin Carev se zpěvem, Denisa Machytková dojímala svým mladistvým talentem, Václav Kopta bavil ženskými převleky, Saša Rašilov zazářil nečekaně jako skvělý rocker, Iva Kubelková elegantně prošla všemi proměnami, Denis Šafařík a Denisa Nesvačilová se zapotili i v ,nelidských' maskách lemura a zelené příšerky El Chombo. Nutno říct, že na svá vystoupení vesměs nebyli sami, sólového zpívání bylo méně, než velkých show se skvělou taneční company a někdy i s dalšími pomocníky ve zpěvu. Těchto úloh se k radosti publika v sále i diváků u obrazovek v parodické rovině ujímali na střídačku kaučové Adéla a Dalibor Gondíkovi a moderátoři Aleš Háma a Ondřej Sokol. Václav Kopta dvakrát pozval k duetu svou půvabnou a výborným hlasem obdařenou dceru a zahráli a zazpívali si i členové poroty.

Bylo to deset pestrých večerů, kdo estrády miluje, užil si jistě do sytosti maximálního nasazení účinkujících, porotců i moderátorů. Letos se vše neslo ve snaze kromě jiného vyšperkovat večery vtipem, parodiemi, bonmoty, gagy. Doba si to bezesporu žádá, humor je sůl života a buďme rádi, že Aleš Háma s Ondřejem Sokolem dokážou balancovat na hraně dobrého vkusu velmi zdařile. Humor pořadu je sice značně prvoplánový, určitě nevyžaduje od diváků myšlenkovou spoluúčast, ale to už k estrádám patří stejně jako sem tam něco dojemného, co diváka přiměje vytáhnout kapesník a zamáčknout slzu.

Motýl:

Jana Koptová jako Jana Malknechtová a její otec Václav coby… Jiří Jelínek, nebo Jiří Šlitr? Vyberte si, zpívali ji s ní oba. Nesmrtelný hit, který znají všechny generace, složil Jiří Šlitr a otextoval Jiří Suchý pro představení Zuzana není pro nikoho doma a premiéru měl stejně jako úspěšné hudební pásmo, se Zuzanou už třetí v řadě, 7. března 1963 v pražském divadle Semafor.

Václav Kopta tak dlouho parodoval, až sám sebe dojal

Do Tváře vstupoval s tím, že jeho úlohou bude především diváky pobavit. Že mu mnoho převleků nebude sedět na míru, bylo jasné. Přesto zvládl i vystoupení v obří paruce Dagmar Veškrnové-Havlové, překvapil zvládnutím rappera Kaliho a sklidil potlesk za šílené korejské disko. Všechna vystoupení bral s nadhledem a nebál se více parodovat, než imitovat. Devátý díl mu ovšem přinesl srdcovku, píseň Eltona Johna Your Song. Známou píseň zná herec nazpaměť, ale pouze v českém jazyce. „Tuhle píseň nazpíval v české verzi Karel Gott jako Deštivý den a napsal to můj tatínek. Takže já tu píseň znám úplně odmalička, poslouchal jsem ji asi milionkrát,“ prozradil Václav Kopta s tím, že se samozřejmě snažil produkci přesvědčit, aby nemusel zpívat v angličtině, ve které není zrovna zdatný.

Highway to Hell:

Hned první večer vynesl Václavu Koptovi první dílční vítězství. S Lukášem Pavláskem jako AC/DC

Naštěstí mu to neprošlo, protože jednoduchá paruka, brýle a trocha maskéřiny z něj udělala dokonalého Eltona Johna. A když se herec rozhodl sám doprovázet na klavír, přinesl divákům velký zážitek a ukázal, že je prostě skvělý muzikant. Vzpomínka na tatínka ho zřejmě přiměla opustit polohu baviče a brilantním vystoupením vzdát hold jemu, Karlu Gottovi a samozřejmě i Eltonu Johnovi. Ve finále to pak už jen podtrhl schopností vypořádat se ještě jednou s netradiční melodií z východu, tentokrát indickou, přímo fakírskou. A bylo to tady – Václav Kopta se stal vítězem celého deváteho ročníku tváře.

Your Song:

Fenomenální výkon v masce Eltona Johna a druhé dílčí vítězství v devátém večeru

Nejsem zvyklý stát v popředí

Vítězství bylo pro něj nejspíš nečekané, i když měl už na kontě dva vítězné večery. „Já jsem takový týmový hráč, na hlavní role moc nejsem zvyklý, patřím spíš k těm, kdo jsou v pozadí,“ reagoval na vyhlášení vítězem soutěže. Jako reakci na to, že Iva Kubelková poděkovala rodině za podporu s tím, že za výsledky každé jen trochu úspěšné ženy stojí v pozadí muž, pak kontroval: „Ono to platí i obráceně. Bez podpory mých žen, manželky a dcer, bych to určitě takhle nezvládl.“ Cenu 150 000 korun poslal stejně jako dvakrát 25 tisíc za vítězství ve dvou večerech talentovanému mladému hudebníku Filipovi, který potřebuje speciální rehabilitační pomůcku. Peníze z hudební soutěže tedy putují symbolicky do rozvoje talentu mladého muzikanta.