Zápisky Marouška blázna tentokrát obrazem. Dokument o horolezci, který stoupá k nebi, ale miluje peklo. Filmový glosář Ely Novákové

21.04.2022

Popisek: Horolezec Marek Holeček v dokumentu Mára jde do nebe

Celovečerní portrét Marka Holečka, našeho nejúspěšnějšího současného vrcholového lezce, vznikal ve spolupráci s Českou televizí několik let. Autentické záběry z velehor, ale také upřímná výpověď muže, který sám sebe označuje za posedlého šílence, je zprávou o tom, jak lze prožít alternativní život, pokud své zálibě dáváte vše a jedete na plný plyn.

Filmů s dramatickými i vítěznými příběhy mužů i žen, zdolávajících vrcholky velehor, byl natočen bezpočet, hraných i dokumentárních. Dnes už je už filmovou klasikou příběh rakouského horolezce Heinricha Harrera Sedm let v Tibetu s Bradem Pittem v hlavní roli, drama ze života dalšího slavného Rakušana Reinholda Messnera Nanga Parbat je i po dvanácti letech od natočení často opakováno v televizi, v letošním roce je v očekávání několikátý film o dobývání Mt. Everestu, tentokrát příběh britského horolezce George Malloryho z roku 1920, ve kterém v hlavní roli uvidíme Ewana McGregora. Ani československé a české kinematografii není téma horolezectví cizí.  V roce 1973 vznikl film Horolezci o československé expedici na Nanga Parbat, s hvězdami našeho tehdejšího stříbrného plátna – Radoslavem Brzobohatým, Karlem Hlušičkou, Janem Kanyzou či Janem Třískou. Horolezeckým osudovým dramatem byla také Jestřábí věž z roku 1984, opět s Radoslavem Brzobohatým a tehdy mladičkým Janem Čenským.

Dobrodružné drama Horolezci z roku 1973, foto Česká televize

Horolezecké dokumenty fascinují tvůrce i diváky

Natočit záznam horolezecké expedice není nic snadného. Už jen dopravit do základního tábora techniku, najít kameramana, schopného a ochotného vydat se s horolezci dál do hor, zvládnout natáčení v extrémních podmínkách – to vše je produkčně i umělecky extrémně složité. Přesto dokumenty o výpravách vznikají a zdaleka nejen ty sestřihané z pár amatérských záběrů natočených malou kamerou samotnými horolezci. Velkým popularizátorem horolezectví, jehož některé výstupy jsou výborně zdokumentovány, je dnes sedmdesátiletý Josef Rakoncaj. Zdolal dvakrát himálajskou prokletou horu K2 i další osmitisícovky, ale v dokumentech zaznamenal i zdánlivě menší výstupy – Expedice Baffin a 900 metrů vyhlazené žuly jsou strhujícím líčením lezení po strmých stěnách v Kanadě, které vyžaduje mimořádnou zručnost na laně a dokonalou souhru lezců, kteří jsou v závěsu na sobě zcela závislí.

Žena ve velehorách

Dobře známé jsou i filmy horolezkyně Kláry Kolouchové. Jako první rodilá Češka zdolala před lety Mount Everest a v roce 2019 jako první Češka a teprve dvacátá žena světa vystoupala i na druhou nejvyšší horu světa – na nebezpečnou K2. Její výstup na „Ká Dvojku“ představuje nejen nebývalý sportovní výkon a úspěch, ale ukazuje i příběh nezdolné vůle, touhy a úsilí dosáhnout vysněného cíle. Co pohání ženu, manželku a matku dvou dětí do souboje s obávaným zabijákem? Kam až dosahuje právo splnit si svůj osobní sen? Mohou být vlastně ženy při jeho plnění stejně sobecké jako muži? Odpověď na otázky a pohled na jedinečnou cestu až na vrchol K2 poskytl dokument renomované filmařky Jany Počtové K2 vlastní cestou. Hlavní hrdinka a režisérka spolu po dva roky sdílely období náročných příprav, pochyby, těžká loučení, krize i předchozí neúspěšný pokus. Jana Počtová společně s kameramanem zachytila atmosféru a dění expedice až do základního tábora, film obsahuje úchvatné záběry hor i Klářiny autentické záběry ze samotného finálního výstupu.

Dokument K2 vlastní cestou, na snímku režisérka Jana Počtová s horolezkyní Klárou Kolouchovou.

In memoriam Peru 1970

Příběh československé expedice Peru 1970, při níž celá výprava tragicky zahynula při zemětřesení, je legendou českého a slovenského horolezeckého nadšení i hrdinství. Horolezci Marek Holeček a Radoslav Groh se v létě roku 2019 rozhodli do těch míst vrátit, pokusit se o prvovýstup a vše zachytit na kameru ve snímku Boys 1970 aneb vteřiny věčnosti. Dokumentarista Tomáš Galásek, zvaný Galas, přes objektiv kamery doprovázel Marka Holečka a Radoslava Groha až na úpatí Huascaránu. Společně se vrátili na jeviště tragédie, do velehor, kde se prvovýstupem o padesát let později rozhodli vzdát hold památce československých „kamarádů“. Tady poprvé jmenujeme Marka Holečka, muže z titulku článku. Po velice úspěšném filmu z Peru totiž nyní přichází do kin film věnovaný právě jemu.

Mára jde do nebe

Na svých webových stránkách se jeden z nejvýznamnějších českých i světových horolezců současnosti představuje s humorným nadhledem a líčí příběh těžce zvladatelného kluka, jehož energii se rodiče pokoušeli vyčerpat nejrůznějšími sporty. To, že mezi ně patřilo také lezení po skalách, ho mělo od nebezpečí nejspíš odradit, jenže rodiče se v tomto směru těžce zmýlili. Marek totiž stěnám a horám propadl. Po maturitě sice zkoušel normální zaměstnání, jenže mu bralo čas na horolezectví, a tak s ním jednoho dne praštil. Od té doby se věnuje přednáškám, fotografování v horách, trénování začátečníků a profesionální přípravě expedic.

Horolezec Marek Holeček

Jako první Čech vůbec získal v roce 2018 spolu se spolulezcem Zdeňkem Hákem mezinárodní ocenění horolezců Zlatý cepín - Piolet d´Or a pak znovu v roce 2020. V těchto letech se, laicky řečeno, stal mistrem světa v horolezectví. Při svých expedicích na vrcholy Země hledá vždy nové cesty. Na ty nejvyšší hory světa leze bez kyslíku náročným alpským stylem. Jeho extrémní přístup k horám i životu mu přináší úspěchy a také problémy. Snímek „Mára jde do nebe“ ukazuje nejen cestu do oblak, ale podívá se i hluboko do Holečkovy duše. Proč mu hory nedají pokoj, když každá výprava je mnohem víc cestou do pekla, než cestou ke hvězdám? Jak se otec jedenáctileté dcery odpoutává od rodiny, aby si znovu a znovu dokazoval, že má na to pokořit horu?

„Jsem dokumentaristka, nejsem milovnice outdooru a lezení. Pouze krása hor a vášeň pro lezení pro mě není dostatečný důvod k filmu,“ říká režisérka dokumentu Markéta Ekrt Válková. „Film Mára jde do nebe se dívá Márovi Holečkovi takzvaně pod pokličku, poodhalí i jeho bolesti a strachy. Díváme se na něj očima druhých a je to často pohled překvapivě upřímný. Dá se vlastně definovat horolezec jinak než slovy šílenec, hazardér, sebestředný sobec?“ ptá se dále režisérka.

Režisérka dokumentu Markéta Ekrt Válková

Během natáčení byla režisérka s Holečkem v těsném kontaktu, na výslednou podobu filmu však horolezec ani nikdo z jeho okolí vliv neměl. Snímek představí Máru Holečka nejen scénami z velehor a jeho vlastními slovy, ale také očima rodiny, kolegů a přátel a nebojí se jít slavnému horolezci pod kůži. Na horách je Mára Holeček doma, cesta do sebe samotného vyžaduje mnohem větší odvahu a s filmem ji podstupuje poprvé.

„Marek působí stále upřímným otevřeným dojmem. Často není jasné, kdy je to jen role. Tváří má víc a naším úkolem bylo je odhalit. Jeho mysl se musí neustále něčím zaměstnávat. Často jsou to povrchnosti, protože sám k sobě, ke své podstatě, nemá chuť se přiblížit,” dodává Markéta Ekrt Válková.

Režisérka točila s Márou Holečkem v průběhu dvou let. Film „Mára jde do nebe“ rámuje jeho pět pokusů o prvovýstup na náročnou horu Gašerbrum I v pákistánském pohoří Karákóram. Úspěšná totiž byla až pátá expedice a film sleduje i ty nepovedené, a dokonce ty tragické. Během nich přišel díky omrzlinám o několik článků prstů na noze a také o kamaráda a spolulezce, jenž přímo před ním spadl z výšky tisíce metrů.

Snímek z natáčení dokumentu Mára jde do nebe

Pohled režisérky na Holečka se v průběhu natáčení měnil. „Marek navenek působí jako suverén, zpočátku mě i dráždil jeho způsob humoru, jeho chlapáctví. Z otázek se většinou vykroutí jakousi namachrovanou frází. Dnes už vím, že pravdy o sobě se také dopouští, ale ve směsi zlehčování a chlapského humoru se to těžko poznává. Vlastně takových mužů ubývá. Už dnes se dá označit jako ohrožený druh. Směs obětavosti, kamarádství, ješitnosti, sobectví, a především slabosti a síly zároveň. Neopakovatelná třaskavá kombinace,” popisuje Markéta Ekrt Válková.

Máru Holečka můžete milovat nebo obdivovat a můžete ho i nenávidět a nechápat. Ale nejdříve ho díky filmu musíte poznat. Ve filmu uvidíte vlastní unikátní záběry Máry Holečka ze všech pokusů o Gašerbrum I kombinované se záběry z natáčení doma v Česku s jeho rodinou, kolegy a přáteli.

Marek Holeček se narodil 5. listopadu 1974 v Praze. Zabývá se objevováním nových výstupových směrů v nejvyšších horách světa. Leze od svých pěti let a podle svých slov se snaží vylézt vše, co vyrostlo od výše jednoho metru nad hladinou moře až po himálajské obry. Odmítá zažitou představu, že vrcholem veškerého horolezeckého snažení je dosažení co nejvyšší nadmořské výšky. Stejně důležitými se také staly obtížnost výstupu a styl, jakým se k vrcholu dostane. O svých výpravách napsal, a především unikátními fotografiemi vybavil několik knih se společným podtitulem Zápisky Marouška blázna a natočil několik filmů. Ve snímku Mára jde do nebe je poprvé přestaven on sám.