Krása temnoty a šílenství aneb trochu jiný superhrdina. Filmová reflexe Viktora Horáka

13.04.2022

Popisek: Nového Batmana bravurně ztvárnil Robert Pattinson

Temná jeskyně, černočerná noc v Gothamu a tichý, emočně labilní superhrdina. Nový The Batman je tu a nutno říct, že úplně jiný, než byste čekali. Matt Reeves natočil velmi temný, emocionálně a divácky náročný superhrdinský epos. Tísnivá a dusná detektivka s netopýřím superhrdinou je novodobou klasikou. Není to ale film pro fanoušky komiksů: Batman je spíše drsnou a špinavou detektivkou, thrillerem plným zla a umírající naděje. Přesto jde o zásadní komiksový film v tom smyslu, že funguje jako univerzální kritika korupce a podlosti lidské společnosti. Strach, hnus, pomsta a snad i trocha světla v černočerné temnotě: to je nový Batman. Bravo!

Společnost DC comics si může zatleskat a otevřít šampaňské. Po úspěšném Jokerovi z roku 2019 se jim – opět díky příběhu z batmanovského univerza – podařilo natočit nezapomenutelný, podnětný, ale zároveň divácky zábavný biják se silným přesahem. Což u tohoto nevyzpytatelného studia málokdo čekal: uvědomme si, že natočili filmy pochybných kvalit jako je Batman vs. Superman, nedávný hororově laděný průšvih Morbius nebo Snyderův kontroverzní opus Liga spravedlnosti. Zato The Batman je velkolepý film vysoké kinematografické úrovně, který zároveň funguje jako popcornový kinohit. Film se dočkal jak kvalitního uznání u kritiky, tak plných kas a spokojených fanoušků. Vzácná chvíle pro studio DC comics, které tím dokládá, že batmanovské příběhy jsou jakousi „sázkou na jistotu”.

Režisér Matt Reeves při natáčení

Tento temný superhrdinský biják se inspiruje slavným batmanovským komiksem Dlouhý Halloween nebo videohrou Batman: Arkham Asylum. Režisér Matt Reeves (Monstrum, Ať vejde ten pravý, Úsvit planety opic) se otevřeně hlásí k tomu, že je velkým fanouškem batmanovských sešitů, ale sám chtěl přijít s novou originální vizí, píše deník The Hollywood Reporter. To režisér naplnil více než vrchovatou měrou: představil nám ojedinělý epický obraz špinavého a zkorumpovaného města s temným hrdinou a děsivým zlem v ulicích. Scénář napsal režisér se zkušeným scenáristou Peterem Craigem (Město, Ve jménu krve, Mizerové navždy, Hunger Games) a za kameru se postavil Greg Fraser (Duna, Rogue One: Star Wars Story, 30 minut po půlnoci).

Tvůrcům se tak podařilo natočit velkolepou fresku o nevyrovnaném hrdinovi, který se potácí na hraně šílenství s touhou po spravedlnosti. Batman je psychicky nevyrovnaný superhrdina, který si svoje postavení teprve musí vybojovat – nedisponuje žádnou superschopností, vše si musí vydřít sám. Je traumatizovaný z pohnutého dětství, kdy mu zemřeli rodiče a vede osamocený, samotářský život. Kromě svého komorníka Alfréda se s nikým moc nestýká a žije buď ve své batmanovské jeskyni, nebo v gotických halách luxusního wayneovského sídla. Stejně jako Bruce Wayne je i Batman mlčenlivý, tichý a zadumaný ve svém vlastním světě. Tento goticky stylizovaný hrdina má celou řadu technologických vychytávek, ale i tak schytává mnoho bolestivých ran – ať už je postřelen, dostane zásah nožem nebo pěstí, tak pád z budovy nebo srážka autem ho zkrátka a jednoduše dost bolí. Utrpení Batmana je ve filmu podáváno realisticky a dost surově – skoro vás to bolí za něj.

Alfréda si zahrál Andy Serkis, kterého určitě znáte, ale možná o tom ani nevíte. Serkis si totiž zahrál Gluma ve filmovém zpracování Pána prstenů.

Robert Pattinson jako „Pomsta”

V roli netopýřího muže se představuje emočně labilní, tísnivě tichý a tajemně temný Robert Pattinson. Ze začátku kontroverzní herecké obsazení budilo rozpaky, ale ve finále se ukázalo jako geniální volba. Pattinson je mlčenlivým a tragickými událostmi poznamenaný miliardář Wayne, ale především bolesti a zlostiplný Batman, který padá, krvácí a schytává množství ran. Není to superhrdina, ale maskovaný samozvanec. Ochránce Gothamu, kterým policisté i obyvatelé města opovrhují – stejně jako Bruce Wayne je tajemný a osamocený. Na jeho surové cestě napříč zkorumpovanými ulicemi města, které jsou plné krve a násilí, se k němu přidá půvabná Catwoman s tváří Zoë Krawitz. Mrštná, sexy a všehoschopná žena se smyslem pro humor, spravedlnost, ale také pomstu. Ostatně pomsta je jednou z ústředních témat filmu: pomsta je hlavním hnacím motorem celého města. Pomstou je hnán Batman, Catwoman, ale i záporák Riddler, Penguin nebo šéf policistů či komisař Gordon. Pomsta vládne Gothamu a samotnému Batmanovi občané říkají „Pomsta”. Díky tomu je divákům naprosto jasné, o co ve filmu půjde. Jednoduše a účelně, bez zbytečných „okecávek”. Ostatně pomsta je velké batmanovské téma – a sám hrdina tuto přezdívku neodmítá, možná se s ní i ztotožnil.

Film se kromě toho pyšní hvězdným castingem: kromě již zmiňovaného Roberta Pattinsona a Zoë Krawitz se ve snímku představí Jeffrey Wright jako komisař Gordon, Paul Dano jako úhlavní nepřítel zodiacovského střihu Riddler nebo Colin Farrell jako ironicky krutý gangster Penguin. Uhlazeného mafiánského bosse Gothamu Carmina Falconeho si s chutí zahrál John Torturro a komorníka Arthura ztvárnil Andy Serkis. Vskutku hvězdné obsazení, plné těch největších hollywoodských „stars” se velkým dílem podepsalo na epičnosti temného snímku.

Robert Pattinson se v Batmanovi předvedl jako skvělý herec.

Batman je ve filmu tragicky smutnou a opuštěnou figurou, sám ve špinavém a zkorumpovaném městě bojuje se všehoschopnými zločinci toho nejtěžšího kalibru. Už je to pár let po smrti rodičů Wayneových a Bruce už nějaký čas bojuje v ulicích Gothamu jako netopýří přízrak. Místní mu říkají „Pomsta” a on sám to přijal - ostatně jeho osamělý boj s gothamskými kriminálníky je jakousi cestou pomsty. Náhle se ale ve městě začínají objevovat podivné vraždy vrcholných představitelů města, kteří se drží u moci: jsou to zkorumpovaní politici, starosta, státní zastupitel nebo šéf policistů. Vše ukazuje k tajemnému Riddlerovi, který ví něco o zkorumpovaném politickém podsvětí zkaženého města. Nitky vražedné hry se ale rozprostírají mnohem dále, než si divák na začátku může myslet: smrtící plán poodhalí také pohnutou historii mocné a bohaté rodiny Waynových a ukáží temnou tvář Bruceova otce.

Drsná detektivka o chybujícím Batmanovi

Film je to dosti dramatický a funguje především jako kombinace temného psychologického thrilleru a drsné detektivky. Přesto dojde i k tolik očekávané akci – to, na co většina diváků a fanoušků DC komiksů přišla – akce je to drsná, brutální a krvavá. V noci, s minimem okázalých digitálních efektů a se smyslem pro naturalismus a realističnost. Z akčních scén stojí za zmínku dokonalá automobilová honička Batmana a Penguina nočním městem, která končí epickým ohnivým výbuchem a bouračkou desítek kamionů a aut na dálnici. A výsledek? Chyba, Batmanův omyl – geniální zvrat. I Batman a komisař Gordon se mohou mýlit a honička s Penguinem, která za sebou nechala obrovskou dopravní nehodu, tak končí nezdarem. Důležitým prvkem je houstnoucí a pošmourná atmosféra, která je plná deště a noci. Filmový obraz je utopený ve stínech a černotě, většina filmu se odehrává pod rouškou noci ve stísněných městských uličkách, které jsou plné špíny, odpadků a zlosynů. Surové boje muže proti muži osvětlují problikávající pouliční lampy a pěstmi skolení padají do špinavých louží na zemi. Epický příběh, syrově realistické zpracování a stylová atmosféra plná špíny a temnoty. Přesto nám tvůrci nabízí jakési rozhřešení a náznak lepších zítřků. To se zračí v poslední scéně, když společností opovrhovaný Batman s hořící světlicí v rukou vyvádí zraněné obyvatele Gothamu ze zatopených trosek volebního pódia. Pomáhá záchranářům a stává se městským hrdinou.

Batman s komisařem Gordonem při vyšetřování, toho si zahrál známý herec Jeffrey Wright (Hunger Games, Westworld...).

A o tom je film The Batman. Není to pouze superhrdinský film, kde dobro vítězí a zlo je potrestáno. Vlastně je to skoro naopak: zlo může mít převahu a situace vypadá beznadějně. Ti „dobří” se mohou mýlit, prohrávat, ale přesto jde najít cestu ze zdánlivě bezvýchodných situací. I hrdinové trpí a prohrávají. To je zásadní význam a poselství tohoto filmu: nic není černo-bílé a i dobro má své temné odstíny. Věřím, že diváci nebudou litovat jediné utracené koruny za lístek do kina. The Batman je film určený pro velké plátno, pohodlnou sedačku a potemnělý kinosál, který je stejně utopený ve stínech, jako město Gotham.