Kdo komu dává Ultimátum a proč? Netradiční podívaná, divoká jízda... Ale kdo je kdo? TV glosář Ely Novákové

04.04.2022

Popisek: Policejní vyjednavač Dano Andrik je sice v práci úspěšný, má ale problémy nejen s nadřízenými, ale také sám se sebou. V osmidílné krimisérii Ultimátum ho hraje charismatický Ján Koleník, jenž patří v současnosti k nejobsazovanějším slovenským hercům.

Česká televize nasazuje jednu premiéru za druhou, tentokrát spolu se slovenskou komerční televizí JOJ nachystala divákům akční thriller Ultimátum. Osmidílná minisérie je v rámci detektivek na ČT od samého začátku netradiční. Namísto dramat, v nichž je zločin nejrůznějšího druhu základem pro ponor do psychologie pachatelů i kriminalistů, se na nás v Ultimátu řítí od prvního záběru jedna akční scéna za druhou.

Popravdě jich je tolik, že moc nestíháme se v tom vyznat. Na začátku je nám představen policejní vyjednavač, který zasahuje při dopadení muže vyhrožujícího, že zapálí sebe a své dvě děti. Tahle akce se asi moc nepodařila, poručík Daniel Andrik se po ní láduje prášky proti bolesti a je postaven mimo službu. Pak se přesouváme do nemocnice, kde je na kontrole u kamaráda doktora ministr obrany. Trpí ischemickou chorobou srdeční, hrozí mu kolaps, odmítá ale hospitalizaci, protože se musí zúčastnit důležité mezinárodní schůzky. Předtím ale ještě prchá před ochrankou a jede si do jakési zahrádkářské kolonie promluvit se synem z prvního manželství. Mladík trpí psychickou poruchou, ale odmítá brát léky, s otcem ani s matkou nechce nic mít a chová se značně agresivně.

Ministr začíná kolabovat, cestou do města zastaví a je unesen mužem, který ho už delší dobu sleduje. Ten se od něj chce dozvědět jakousi pro něj důležitou informaci a vyhrožuje mu odpálením nálože trhaviny. Ministr ovšem definitivně upadá do mdlob, únosce ho naloží do auta a divokou jízdou ho odveze do nemocnice. Tam mezitím dorazí i těhotná manželka poručíka Andrika se svou nemocnou matkou. A tak se na kardiologii potkávají všichni prozatímní aktéři děje včetně lékaře, jenž si odbývá své vlastní drama s manželkou a současně kolegyní, která se s ním chce rozvést. Únosce zamyká dveře a my si můžeme do příštího týdne v hlavě aspoň trochu poskládat, kdo je kdo. Pokud se tedy nechceme zabývat další dějovou linkou, načatou příletem českého premiéra na schůzku se slovenským protějškem. Víc se ale asi ptáme, jaký důvod má únosce k svému činu.

Ultimátum Ester Geislerová

Těhotnou manželku hlavního hrdiny hraje Ester Geislerová

Ani 24 hodin ani melodrama

Producent, scenárista a režisér v jedné osobě Michal Kollár naznačuje, o co jde, v podcastu Kavky. Za základ příběhu si s kolegy scenáristy Zuzanou Krížkovou a Jurajem Raýmanem vzal dramatickou událost ze slovenskomaďarských hranic, při níž ztroskotalo vojenské letadlo a jeho pilot zahynul. A právě otec tohoto pilota je v seriálu oním únoscem, který se domnívá, že tragédie nebyla správně vyšetřena a lidé, odpovědní za smrt jeho syna, nebyli potrestáni.

Tak, teď jsem vám prozradila něco, co jste po prvním dílu nevěděli, ale on to prozradil sám režisér, tak snad jsem tak moc neprovedla. Navíc se vám možná bude trochu lépe dešifrovat celý ten v závratném tempu se odbývající propletenec.

Michal Kollár se v rozhovoru vyznává z lásky k žánru akčního thrilleru, který u nás ani na Slovensku není moc domovem. Našel souznějícího spolupracovníka s dramaturgovi České televize Jakubu Třešňákovi, který je také vyznavačem dobré akční kriminálky. Oba shodně tvrdí, že na Slovensku se natáčejí hlavně melodramata, která ještě musí mít příchuť komedie. A tak na počátku práce nad scénářem mýtili údajně z děje právě prvky, které měly našlápnuto na další nekonečné melodrama z nemocničního prostředí. Oni ale nechtěli líčit, proč je kdo s někým těhotný, proč se někdo rozvádí a  proč má ministr druhou mladou ženu. To jsou pro ně jen postavy, které se v určitou chvíli sejdou na jednom místě a stávají se součástí napínavé akce.

Ultimátum Bahúl

Milan Bahúl jako prozatím záhadný únosce

Vše se odehraje během několika hodin. Režisér ovšem popírá, že by chtěl natočit pečlivě minutově sledovaný děj, že se naopak chtěli od slavného seriálu 24 hodin co nejvíce vzdálit. Vysvětluje, že i kdyby se o to snažili, vše se jim po prvních dvou dílech rozběhlo do jakýchsi paralelních časových linek, jejichž přesného určení už vlastně nebyli schopni.

To je možná škoda, protože právě proto nabídli divákovi v prvním dílu naprostý chaos. Akce stíhá akci a do toho se přece jen vplíží melodramatická linka poručíka Andrika a jeho těhotné manželky. A ještě k tomu se otevírá linie záhadného politického thrilleru, protože tu máme uneseného ministra obrany a vše se odehrává na pozadí schůzky na nejvyšší státní úrovni.

Ano, je to svižně natočené, bez zbytečných parádiček, v krátkých scénách, střídajících místa děje až po setkání v nemocnici. Je tu pár scén, kde herci mají možnost vyjádřit, co jsou zač. Vytvořit napětí, o které Michalu Kollárovi šlo především, neznamená ale jen zavalit diváka obtížně dešifrovatelným sledem dramatických událostí. Ale máme za sebou teprve úvod, takže zbývá naděje, že všechna ta ultimáta, o kterých režisér mluví a která sahají až po ultimáta jednoho premiéra druhému, ono napětí skutečně vytvoří a my budeme chtít vědět, proč nás do tohoto chaosu autoři vtáhli.

Ultimátum

Od únosu, který skončil v nemocnici, se rázem vyhoupneme až do nejvyšších pater politiky

Hvězdné obsazení nemá moc šancí

Zdá se, že hlavní roli sehraje poručík Daniel Andrik. Jeho představitel Ján Koleník je bezesporu kus pěkného chlapa. Známe ho ostatně i v Čechách třeba ze seriálu První republika. Tady zatím mnoho šancí něco zahrát neměl, má zřejmě autory předepsaný policajtský poker face a co se za ním odehrává, můžeme jen tušit. „Jako policista sice musí vyřešit případ, ale také je potřeba, aby jako partner zachránil svůj vztah. A potýká se s tím paradoxem, že jako policejní vyjednavač dokáže ujednat všelicos, ale doma si nevyjedná vůbec nic. Zajímavá je i rovina zpravodajských her v politice, informačních válek, do kterých je Dano zatáhnutý a zneužívají ho,“ říká Koleník, a můžeme se tedy nadít, že rozehraje výraznější partii v dalším ději. Stejně tak Ester Geislerová v roli Danovy manželky bude mít jistě příležitost předvést se mnohem více jako rukojmí na uzavřeném nemocničním oddělení.

Výrazné party zatím předvedli hlavně Milan Bahúl jako prozatím záhadný únosce a Sväto Malachovský v roli kolabujícího uneseného ministra. Své ale bude moci ukázat také Miroslav Etzler v roli českého premiéra, kolem kterého bude rozehrána ona politická část thrilleru. Na té si režisér Michal Kollár zřejmě hodně zakládá. I když jde o fiktivní příběh, velmi volně inspirovaný skutečnou tragédií, jeho jednotlivé části, jako například používání pyrotechniky, taktický a strategický postup ozbrojených složek, tvůrci úzce konzultovali se slovenskými a českými útvary. „Určité chování a porušování protokolu nebo zákulisní zájmy jsme také probírali s lidmi, kteří v minulosti pracovali pro vládu, nebo dokonce měli přímý dosah na řešení podobných krizových situací,“ prozradil Kollár. Máme se tedy nejspíš na co těšit a věřme, že z chaosu se vylíhne víc, než jen několik dalších slušně natočených akčních scén.