RECENZE Co číst v dubnu? Mussoliniho i Epsteina

07.04.2022

Popisek: Dubnové tipy

Po dlouhé okurkové sezóně, kterou způsobila pandemie, se kola knižní produkce znovu roztáčí do vysokých otáček. Ačkoli u některých nakladatelů můžeme pozorovat změny: z pevných, o poznání dražších vazeb se přechází na brožovaná vydání. Cítit je nižší gramáž papíru. Jak to bude pokračovat, nikdo neví. O všem rozhodnou čtenáři. KrajskéListy.cz jsou tu s několika tipy, které by vám při výběru aprílové četby neměly uniknout.

Jako první přichází Velkolepý Modigliani (charismatického Angela Longoniho). Pomíjivost života, citlivá duše i zdrcující nepochopení… To vše nám připomíná malíře „žen s dlouhým krkem“, Amedea Modiglianiho. Byl to umělec křehký, ale zároveň plný života. Angelo Longoni nás provede jeho životem. Spolu s ním utíkáme z Livorna, okouzlí nás Florencie a znovu prožijeme první lásky. Navštívíme ovšem také Paříže, která Modiglianiho trápeného vracející se nemocí láká svým bohémským životem. V jejích uličkách, kavárnách a kabaretech potkáváme Picassa i Soutina: ale také malířovy ženy Annu Achmatovovou, Beatrici Hastings nebo divu Kiki de Montparnasse… Velkolepý Modigliani je podmanivý portrét jednoho z nejslavnějších moderních umělců.

Hutnou (608 stran) knihu vydal IKAR v překladu Heleny Lergetporer. Pokud byste geniálního malíře chtěli poznat ještě víc, sáhněte po úchvatné publikaci Modigliani: The Primitivist Revolution. Vychází sice v angličtině (Hirmer, 2022), ale jelikož nejde o odborné studie, jazyk bez větších problémů zvládnete.

Když už jsme u těch obsáhlých titulů, nesmíme vynechat ani druhý díl podrobné kroniky fašismu v Itálii. Stejně jako první (Mussolini. Syn XX. století.) je nahlížen z pohledu samotného Mussoliniho a dalších protagonistů hnutí. Odehrává se mezi roky 1925–1932, v období, kdy se Mussolini stává miláčkem národa i respektovaným mezinárodním politikem. Román odráží události doby po překonání velké krize, kterou vyvolalo zavraždění socialistického poslance Matteottiho. Mussolini jako předseda vlády energicky ovládá celý parlament a podle svých představ buduje totalitní stát. Jeho popularita mezi lidem roste, papež Pius XI. jej dokonce označí za „muže, kterého nám dala sama prozřetelnost“. Vůdci fašistického hnutí však tohle všechno nestačí.

Přeloženo do čtyřiceti jazyků, u nás vydává Práh pod názvem Mussolini – Muž prozřetelnosti. Doplním, že kniha váží 750 gramů...

Pak je tu Marek Epstein a Nerez, který vydává LISTEN.

Každý obyčejný den nám může změnit život. Hrdinové povídek scenáristy Marka Epsteina jsou zdánlivě sebejistí a stabilní jedinci uchlácholení drobnými lidskými sny. Jejich jistota ale není víc než pouhé očekávání pádu. Jsou zrazováni tam, kde se cítili nejsilnější: rodinou, přírodou, rozumem i láskou. Okolnosti je strhávají z cesty a ponechávají rozhodnutí, zda se chtějí navrátit do bývalé rovnováhy. A jestli to vůbec ještě dokážou... Epstein je jako scenárista podepsán pod krásnými pohádkami Šťastný smolař nebo Anděl Páně 2. Zpracoval taky scénář k filmu režisérky Agnieszky Hollandové Šarlatán.

Poslední čtenářská zastávka? Excelentní a zkušený novinář Rick Mofina a Hledejte ji.

Když čtrnáctiletá Riley Jarrettová zmizí z rodinného karavanu, sen o novém začátku se rozplyne a život se změní v noční můru. Obrovské, rušné parkoviště kamionů v nevadské poušti je místo, kde není těžké zmizet nebo někoho unést. Detektivové sledují všechny stopy, jenže podezření padá hlavně na dívčinu rodinu, která má za sebou tragickou minulost. Její členové nejsou ani zdaleka dokonalí. Všichni, od Rileyiny matky přes nevlastního otce až po jejího nevlastního bratra, něco skrývají. A jejich tajemství se mohou ukázat jako smrtelně nebezpečná. Čas neúprosně běží a naděje, že se Riley najde živá a zdravá, je stále menší. Napínavý bestseller USA Today vydal IKAR v překladu Martina Urbana.

U všech zmíněných knih zmíním ještě jednu věc: citlivě zpracovanou grafiku. Ačkoli vyniká zejména Modigliani, což není žádné překvapení vzhledem k charakteru románu, taky ostatní obálky jsou krásné.