Nová Rowlingová, Poslední král George R.R. Martina, na kterého čekáme roky… Nejlepší den v životě knihomola? Komentář Anny Vančové

01.04.2022

Popisek: To je úrodička, srdce každého milovníka knih, který zrovna nepreferuje Dostojevského, taje...

A taky nejlepší Apríl, alespoň za mne letos. Možná navíc jediný. Ještě jsem neprolétla Facebook, ale dříve téměř povinný aprílový žert na 1. dubna jsem letos nikde nezahlédla. Na východ od nás zuří válka, ceny energií se chytají stropu…, možná si všichni řekli, že není zrovna doba na vtipy. Ostatně, když jsem si včera večer přečetla, co napsal náš komentátor Štěpán Cháb, obratem mu volám: „Hele, Štěpáne, jako teda nevím, ale já se ani jednou nezasmála…“ Štěpán mi vysvětlil, že jde o vtip ve vtipu. Vše, co tam píše, je vlastně pravda, tudíž dost, no, prů*er. Mám za to, že v Čechách i na Moravě odjakživa platí, že sranda musí bejt, kdyby fotra věšeli, a tak mě potěšil, přesněji řečeno napřed úplně nadchnul mail od Knihy Dobrovský.

U nich nakupujeme knížky a říkáme tomu, že jdeme „k dobrákovi“. Nedaleký Luxor má asi totéž, zato jeho prodavači berou knihy, jak kdyby prodávali housky, to se vám u dobráka nestane. A čímže mě tedy letos oblafli? „Newsletter, 1. 4. Literární senzace na obzoru! Neuvěříte!

Dobrovský den, Anno,

některé dny jsou pro čtenářky a čtenáře skvělé, některé dokonce až výjimečné. Nicméně zpráva, se kterou za vámi přicházíme, přesahuje samu výjimečnost. Rok 2022 bude pro knihomoly tím nejlepším rokem v jejich životě. Ptáte se proč? Letos budou totiž vycházet knihy, které svět ještě neviděl! Možná jste si dokonce mysleli, že už nikdy nevyjdou nebo jste o existenci některých z nich neměli ani potuchy. Přesto jsou zde a vy si je nyní můžete exkluzivně všechny prohlédnout! Přejeme vám dobrovskou prohlíženou!“

A o které knihy šlo? (Přiznám se, že mi trvalo asi dvě minuty, než mi došlo, které datum se vlastně píše, těch 120 vteřin jsem se bezuzdně radovala. Pak již jen smála.)

Severus Snape: První rok v Bradavicích

J. K. Rowlingová

Stále možná nejpopulárnější autorka světa. Psala scénáře k filmům, byla středem kontroverzí, ale i tak si pro nás připravila novinku. Zvěsti se objevovaly již v minulém roce. Zdálo se to být jako sen, ale opak byl pravdou! J.K. Rowlingová se vrací do svého magického světa, a to rovnou s novou sérií. V hlavní roli bude čaroděj, jehož jméno dobře znáte –⁠ milovaný i nenáviděný Severus Snape. Nečekejte ale mrzutého učitele lektvarů. Snape nastupuje jako jedenáctiletý chlapec do školy čar a kouzel v Bradavicích. Jaká dobrodružství na něj čekají? A proč nemůže zapomenout na dívku jménem Lily?

Poslední král

George R.R. Martin

Mysleli jste si, že legendární autor, a ještě legendárnější prokrastinátor George R.R. Martin nikdy nedopíše svou sérii Písně ledu a ohně? Byli jste na omylu. Roky očekávaný šestý díl byl spojen s dílem sedmým a nyní vychází ve vydání, které čítá 3500 stran. Tato tři a půl kila vážící kniha konečně odhalí, zda na železný trůn usedne Sníh či bude vypolstrován pro vznešené pozadí Matky draků.

Noční klub: Díl třetí

Jiří Kulhánek

Některé knihy se postupem času mění ve zlato. Zcela to platí o legendárním Nočním klubu, jehož cena roste do závratných výšin. Máte nějaký výtisk doma? Rychle ho přeneste do sejfu a zavolejte ochranku. Ale teď pozor! Jiří Kulhánek se probudil z letitého zimního spánku a vydává třetí díl! Chcete přežít následujících tisíc let? Tak určitě už víte, co máte dělat.

Dědeček

Božena Němcová

Od nalezení rukopisů Královédvorského a Zelenohorského zřejmě nebyla česká literární veřejnost více v šoku! V bývalém hostinci Veselí v Josefově byla při budování krbu nalezena malá truhlička s textem, který naprosto mění náš pohled na stěžejní dílo české literatury, jímž je bezesporu Babička. Božena Němcová na sklonku svého života stihla dokončit svůj román Dědeček, který zodpovídá zásadní otázku: Kde dědeček byl a jaký je jeho příběh?

Krvavý, krvavější a nejkrvavější

Chris Carter, Jo Nesbø, Lars Kepler

Legenda praví, že se tito velikáni svého žánru potkali naprostou náhodou při kempování v zapadlých končinách Skotské vrchoviny. Slovo dalo slovo a vznikl román, který je zřejmě tou nejčistší esencí hrůzy a napětí. Carter dodal vraha, Nesbø vyšetřovatele a Kepler prostředí. Při prvním čtení došlo k výměně redaktora dokonce šestkrát. První s křikem utekl (a to přečetl jen deset stran). Ti následující zvládli maximálně tři kapitoly. Až sedmý redaktor, který byl přivezen z blízké věznice, dokázal vydržet (byť u textu často vzlykal a sténal). Po dočtení ovšem potvrdil, že nic lepšího ještě nečetl a nejspíš už nikdy číst nebude.

Hobit: Aneb cesta tam za moře

J. R. R. Tolkien

Přáli jste si vědět, kam se Bilbo s Frodem vydali poté, co byl zničen Jeden prsten? Tato otázka trápí čtenáře už desítky let. Díky dědicům J.R.R. Tolkiena bude již brzy zodpovězena. Poptali ty nejlepší světové spisovatele, kteří následně navrhli své koncepty příběhu. Jeden z nich, byť je jeho jméno zatím tajemstvím, dostal povolení dokončit tento příběh a vznikla unikátní kniha Hobit: Cesta tam za moře.

Dobrácké odškodné

Když jste se nechali nachytat a nadšeně klikli na jakýkoliv odkaz v newsletteru, tak se vám zobrazilo toto: „APRÍL. Tyto řádky se vám nebudou číst lehce. Vidíme to nadšení ve vašich očích, protože kdo by si nepřál, aby tyto knihy spatřily světlo světa. Nicméně nevyjdou... Ach je to tak. Dnes máme 1. dubna, což znamená, že má svátek Hugo a k tomu je APRÍL. Odpusťte, že jsme si z vás udělali trochu legraci. Že nevíte, o co jde? Zavedlo vás to však sem, což znamená, že si to můžete vynahradit. Připravili jsme vám jako omluvu 100 Kč na váš online nákup. Stačí si u nás na e-shopu vybrat nové čtení nebo jinou zábavu v minimální hodnotě 500 Kč, do virtuálního košíku zadat kód - KDAPRIL - a sleva 100 Kč je vaše. Sleva platí pouze od 1. dubna až do 3. dubna 2022.“

Konec srandy aneb Co bychom přidali na seznam?

Jinými slovy, nakladatelské „p*asárničky“. Tím míníme, když v češtině vyjdou první dva díly a ten třetí, protože se to asi neprodávalo tak, jak nakladatel očekával, už nevyšel. K tomu mám pěknou historku. Nedávno zesnulá slavná americká spisovatelka Anne Rice (autorka třeba Interview s upírem, ten film s Bradem Pittem určitě znáte) napsala trilogii Hodina čarodějnic. V devadesátých letech vydalo první dva díly Nakladatelství Paseka. Jenže s třetím otálelo. Nebudu ani dodávat, že je to hrozně napínavé. A tak jsem se sebrala, napsala řediteli… A Paseka to tehdy vydala, máme komplet.

Když se knihy staly zbožím

Susan Ee, nakladatelství Motto začalo v roce 2014 vydávat tuto povedenou urban fantasy, která je trilogií. V Česku vyšel první díl Svět poté, pak následoval druhý díl Pád andělů. Nicméně nakladatelství již nevydalo poslední, závěrečný díl s názvem End of Days. Na náš dotaz před několika lety, kdy vyjde, nám nakladatelství odpovědělo, že se to vydat už nechystají.

Doris Egan, podobný případ je i třídílná série Brána Ivory. Jedná se o velmi povedenou sci-fi. V Česku vyšly v devadesátých letech dva díly, Branou z Ivory a Hrdinové z Ivory. Třetí díl Guilt-Edged Ivory nevyšel a očividně již nikdy nevyjde.

Slavné jméno Mark Frost, spoluautor Lynchova kulťáku Městečko Twin Peaks. Tak stejný osud potkal i jeho young adult urban fantasy trilogii Paladinovo proroctví. U nás vyšly první dva díly (Probuzení a Spojenectví), ale třetí již ne.

Candice Proctor, autorka románů pro ženy, vydává velmi povedenou historickou detektivní sérii Sebastian St. Cyr Mystery (vydává jí pod pseudonymem C.S. Harris). U nás vyšly jen tři díly (Oči ve tmě, Ozvěna noci, Zpěv sirény), po dalších dílech se slehla zem. Autorka již vydala 16 knížek této série, sedmnáctá má vyjít za pár dnů.

Gillian Bradshaw, autorka skvělých historických románů, má na svém kontě přes třicet knih. U nás bohužel vyšly jen knihy tři, a to Maják v Alexandrii, Vše pro císaře a Kruhy v písku.

A netrpělivě očekáváme další díl série o soukromém detektivovi Cormoranu Strikovi od  J. K. Rowling, kterou vydává pod pseudonymem Robert Galbraith. Pátý díl série s názvem Troubled Blood vyšel v zahraničí v roce 2020. U nás nakladatelství Kniha Zlín (spadající pod Albatros media) datum jeho vydání již několikrát posunulo. Momentálně nám internet hlásí, že vyjde 16. května. Tak nezbývá než doufat, že to znovu, již asi potřetí, neposunou…

Apríl neapríl, milí nakladatelé, TOHLE se nedělá. Počítám, že každý pravověrný čtenář má svůj vlastní nakladatelský black list. To je vůči čtenářům přímo nakladatelský zločin, za nějž by mělo být pět let natvrdo.

Vložil: Anička Vančová