Střelba ve škole a romance na všechny LGBT způsoby. Západní fenomén dorazil do České televize. TV reflexe Viktora Horáka

31.03.2022

Popisek: Jiří Hába (Pavel), Martina Jindrová (Nessa) a Vojtěch Franců jako Luky

Gay romance, první lásky, objevování vlastní sexuality, bisexuálové a online vztahy dnešních mladistvých. Dlouho očekávaný a mediálně dosti propíraný „černý kůň” České televize. To je websérie TBH: seriál, na který se filmoví recenzenti a diváci těšili s velkým očekáváním. První dramatickou sérii ČT pro online platformu iVysílání natočila debutující režisérka Lucia Kajánková. Scénář napsala se skupinou studentů z FAMU. A výsledek? Hořké zklamání, ale několik záblesků naděje se tam najde. Žádná dramatická střelba, drastická školní šikana a avizovaný pokus o „českou Euforii” se opravdu nekoná. Pokus o západní tématiku LGBT a queer komunity v českém prostředí dopadl podprůměrně až klišoidně.

Průměrná a jednotvárná story o tom, jak se brněnští teenageři zamilovávají. A to podle současného trendu politické korektnosti a čím dál podivnější kultury LGBT. Kromě malicherných problémů a bizarního hledání sexuality středoškoláků není o co stát. Zklamání, bohužel. Jediným pozitivem je paradoxně Brno a několik mladých vycházejících hvězdiček.

Dlouho očekávaný vrchol spuštění online videotéky iVysílání, která spadá pod veřejnoprávní Českou televizí je tu. A bohužel, musím smutně konstatovat, že očekávání dalece předčilo reálný produkt. Desetidílná minisérie TBH se skládá z deseti až patnáctiminutových dílů a dohromady má něco málo přes dvě hodiny. Místo slibovaného, avízovaného ostrého pohledu do duší dnešních teenagerů skrze šikanu, první vztahy, sex, alkohol, party a školu jsme svědky abnormálně protahovaného seriálu o tom, jak dnešní mládež přichází na to, že jsou gayové, lesby, bisexuálové nebo internetoví závisláci. Zkrátka a jednoduše, queer, LGBT a genderová korektnost dorazila do českého „filmu”. Ovšem o tomto díle rozhodně nehodlám mluvit jako o „filmu”. Je to levná webová série ze školního prostředí, kde se nepije alkohol a studenti mluví spisovněji než dnešní učitelé. Nemastné, neslané a bez jakéhokoliv režijního nápadu. Pochválit se dá snad jenom snaha o to, že něco podobného na českém poli vzniklo. Téma a nápad je chvályhodný a snad i nosný, ale výsledný dojem je na bodě mrazu.

Luky, Nessa a Mája, kterou ztvárnila Martina Czyžová

TBH: „abych byl upřímný”

Seriál je jakousi příběhovou mozaikou, kde se potkává několik brněnských středoškoláků, kterým poměrně klidný a jednotvárný život promění radikální událost - pokus o střelbu na střední. Ona střelba je hlavním katalyzátorem dalšího dění - přesto se ale také vracíme k událostem, které útok ve škole vyvolaly. Je tu hned několik hlavních postav, od kterých se celá story odvíjí.

TBH: to be honest aneb „abych byl upřímný”. Hlavními postavami seriálu je aktivistka a česká obdoby Grety Thurbergové Mája, školní „hvězdička” Nessa, její autistický bratr Tonda a Nessy expřítel Luky, který hledá svoji pravou sexualitu. A součástí příběhu je celá plejáda dalších teenagerů a středoškoláků, kteří hrají florbal, hledají první lásky a vedou malicherné boje s pedagogy. Série ale začíná radikální událostí - pokusem o střelbu ve škole, která je ale pouhým špatným vtipem. Tato situace je výchozím bodem celého dramatu TBH se dále točí především ve vztahových kruzích. Hlavní „vypravěčkou” je rádoby influencerka Mája, která celý střelecký incident živě streamuje několik desítkám svých sledujících. Z nepříliš známé youtuberky se tak během pár minut stane streamerka se stovkami sledujících, kteří baží po tom vidět, jak probíhá útok na škole. Nakonec ale zjišťujeme, že onen útok byl pouze hloupý dětinský vtípek. Jakási pomsta za šikanu a všeobecné ztrapnění introvertního Tondy. Následně se rozjíždí sled událostí, které některé postavy posunou a jiné zase stáhnou ke dnu. Nessa si uvědomí, že její rádoby kamarádky jsou plné klamu a pozlátka. Luky zase bojuje s vlastním přesvědčením, jestli se mu líbí holky, nebo kluci. Je homosexuál, hetero nebo snad bisexuál? Vše propojuje „vševědoucí” Mája, která ale sama vlastně nic moc neudělá. Je to pouze spojnice mezi mikropříběhy, které se vzájemně protínají a streamerka jim dává „hlavu a patu”.

Šikanovaného Tondu si zahrál Filip Srbecký

Pachuť nedotaženosti: gayromance, rozchody a florbal

Režisérka Lucia Kajánková, která je i showrunnerkou seriálu, tak do Česka přichází s moderní tématikou, která silně hýbe západem. Webseriál se snaží být jakousi obdobou severské teenage vztahovky Scam nebo lehkým „odvarem” z Euforie. Bohužel se nezapře česká pachuť nedotaženosti. Snaha přivést do českých filmových vod tématiku LGBT a queer je obdivuhodná, ale scenáristicky nedrží pohromadě. Scénář se dramaturgicky rozpadá a utápí se v řadě klišé a někdy až nepochopitelných motivacích postav. Především postava Lukyho je otřesně napsaná i ztvárněná: už jenom motiv, že se schová za svoji dívku, se kterou se rozejde, a poté začíná se svým kamarádem svižnou gayromanci, je poměrně paradoxní a stěží pochopitelný. Zatímco jeho bývalá přítelkyně Nessa se snaží přijít o panenství, ale stále se jí to nedaří až do té doby, co začne chodit s největším šíbrem na škole a neúspěšným florbalovým kapitánem. Klišé nad klišé: opustí jí hodný kluk, tak si začne s místním machírkem, který jí vzápětí ublíží a Nessa se zničehonic ocitá v ústraní. Opouští své dosavadní kamarádky a utvoří nerozlučitelnou dvojici s hipísačkou Májou. Nepochopitelná dvojice postav: jejich charaktery by společně nemohly nikdy fungovat, ale díky herecké chemii se na to jakžtakž dá dívat.

Celkově je mi líto, že webseriál TBH nesplnil kýžená očekávání. Čekal jsem pokus o „druhý” #martyisdead, něco podobného v tom stylu. Bohužel, atraktivní téma střelby na brněnské střední škole zaniklo v mozaice pseudoromantických vztahů a vyhrocené korektnosti módní mnoha-sexualitě mladých. Západní vlna plná gayů, lesbiček, bisexuálů a hledání sebe sama dorazila do českých filmových vod. A rozhodně se nejedná o událost roku, ale naopak: je to zklamání celé sezóny. Ono téma je šlechetné a potřeba zpracovávat - ale s jasnou vizí a ojedinělým přístupem. Ne plytce, bez režijního nápadu a korektního, ale nenápaditého scénáře, který neví kam chce směřovat.

Snímek z natáčení seriálu TBH

TBH není originální, ani drastický nebo emotivní. Nemá silný příběh, zajímavý vizuál ani ojedinělou vizi. Několik mladých herců a začínajících hvězdiček stojí za vidění a paradoxně je docela zajímavé prostředí Brna a středoškolského života. Moravská metropole webseriál ozvláštňuje svými typickými „šalinami” a specifickými exteriéry. Jinak to je ale pokus o LGBT zakázku jenom kvůli tomu, že tady seriál pro mladé diváky s aktuální queer tématikou ještě nebyl. Dle samotného názvu seriálu TBH, tak „abych byl upřímný”: tvůrci určitě měli chvályhodný nápad, ale výsledek je bohužel pouze průměrným až podprůměrným dílkem. Škoda.