Kdyby se tvůrci skutečně uměli vrátit do minulosti, radši by tuhle blbost nikdy nenatočili. TV reflexe Andrey Musilové

30.03.2022

Popisek: Hlavního hrdinu Adama hraje Ryan Reynolds

Máme tady další březnovou premiéru, u které se tentokrát Netflix pěkně plácnul přes kapsu. Projekt Adam sází na cestování v čase. Jeden z komerčně nejúspěšnějších režisérů dnešní doby, Shawn Levy, si před chystaným natáčením Deadpool 3 odskočil k filmu pro celou rodinu. Měl být akční, vizionářský, přiznávající lidské slabosti, dojemný a plný ostře vybroušených vtipných hlášek. Skoro nic z toho se bohužel nestalo, ale u režiséra ještě chvilku zůstaneme.

Komedie Dvanáct do tuctu, Líbánky, Velký tlustý lhář, Růžový panter a akční fantasy Noc v muzeu s opravdu fantastickými tržbami 580 miliónů dolarů. To je jen malý výčet tohoto pracovitého Kanaďana, který se zapsal i jako jeden z režisérů kultovního seriálu Stranger Things. Jeho předposledním filmem je Free Guy, kde spolupracoval stejně jako v Projektu Adam s Ryanem Reynoldsem v hlavní roli. Ostatně ani Ryana Reynoldse nemusíme dlouze představovat – Blade, 3:15 zemřeš a hlavní role v marvelovkách Deadpool.

Režisér Shawn Levy s Ryanem Reynoldsem na place

O čem to je? Dvanáctiletý Adam (Walker Scobell) je typický outsider, na němž si vylévají zlost všichni darebáci z okolí. Nejen, že je o hlavu menší než všichni ze třídy. Trpí navíc astmatem a žije jen s mámou, protože o svého tátu přišel před pár lety při autonehodě. Jednoho dne přistane na zahradu před jejich domem vesmírná loď z budoucnosti a v kůlně vyděšený Adam najde podezřelého chlápka, ošetřujícího si průstřel břicha. Nejde o nikoho jiného než jeho samotného, posunutého o třicet let v čase. A ano, rozhovory staršího a mladšího ega potenciál zábavy rozhodně mají, jen by nesměly zabředávat do srdcervoucích klišé, že se z nich musí dělat špatně i desetiletým klukům, pro které je tenhle film nejspíš určený.

Co se dá dělat, zraněný stíhací pilot Adam Reed potřebuje pro dokončení své mise pomoc svého mladšího já, i když to není zrovna nejšikovnější kluk v ulici. Musí najít svou ztracenou ženu Lauru (Zoe Zaldana) a vrátit se do roku 2018, aby zabránil svému otci, vědci Louisi Reedovi (Mark Ruffalo) objev cestování v čase pomocí urychlovače částic. V patách je mu ale Maya Sorianová (Catherine Keener), vládkyně dystopického světa a její poručík Christos s armádou kyborgů. Sorianová jako bývalá kolegyně otce totiž tento vynález zneužila ve svůj vlastní prospěch a teď je připravena svůj nekalý podnikatelský plán uhájit i za cenu lidských životů.

Mladší verzi Adama si vystřihl začínající Walker Scobell. Projekt Adam je jeho první role.

Rozhovory mladšího a staršího já pobaví, akční zápletka ale nenadchne a dojetí na konci je kýč jak bič

Pokud se kluci baví o dětství („asi jsme viděli až moc filmů“ je skvělá hláška k popkulturním odkazům na produkci Marvelu) a dospělosti („nemůžu uvěřit, že budu mít jednou holku“), příjemně to lechtá mozek. Dovedete si představit, o čem byste se svým dvanáctiletým já bavili vy? Na podařeném vizuálu a tricích se rozhodně nešetřilo. Bohužel se nešetřilo také s lacinými emocionálními triky, které z vás mají vytřískat slzy dojetí a účelovost je z nich cítit na kilometry daleko. Patetická láska k mrtvému manželovi a její obavy, že výchovu Adama nezvládá, je jediná chabá výplň pasívní postavy matky (Jennifer Garner). Dvanáctiletý Adam má v mnoha ohledech vyzrálejší myšlenky než jeho starší ego. Což má nejspíš vyzdvihnout sílu čisté dětské mysli, ale z malého Adama to vytváří nevěrohodného šprta a z jeho staršího já zase infantilního idiota.

Akční scény a honičky neurazí ani nenadchnou. Dvojka hlavních záporáků ve mně popravdě řečeno žádné démonické pocity nevzbuzuje. Sorianová působí spíš jako nepříjemně dotěrná kolegyně z účtárny než někdo, kdo vzbuzuje opravdovou hrůzu. Adamova žena Laura funguje jako příjemné oživení, bohužel ve filmu dostane prostor sotva na pár minut.

Ryan Reynolds a Zoe Zaldana jako manželský pár Adam a Laura

Ve finále jsme svědky sladkobolné scény, kde společně v jednom časoprostoru vystupují všichni tři mužští hrdinové – obě verze Adama a jeho otec. Tenhle mužský kruh nemá za cíl civilní herectví ani překvapivý zvrat. Připravte si kapesníky, protože Ryan Reynolds se bude strašlivě přehrávaně tvářit, že nebrečí, zatímco Mark Ruffalo podává výkon jako po předávkování antidepresivy. Jako rodinnou akční komedii bych to asi neuznala. Ale desetileté kluky by ty světelné meče mohli bavit a jako rodiče jsme s nimi schopní podstoupit asi cokoliv, nebo ne?

Vložil: Andrea Musilová