Sága módního rodu je melodramatickou jízdou Lady Gagy. Filmová reflexe Viktora Horáka

17.03.2022

Popisek: Zpočátku láska, nakonec smrtelná nenávist. Adam Driver a Lady Gaga

„Ve jménu pána i otce i firmy Gucci” zní památná věta, která dokládá význam rodiny pro „lidi z venku”. Kriminální snímek Ridleyho Scotta je epickou krimiromancí a klasicky hereckým filmem. Herecké obsazení je plné hvězd: Lady Gaga, Adam Driver, Al Pacino, Jared Leto nebo Salma Hayeková a mnoho dalších. Hvězdnému castingu vévodí právě Lady Gaga a Adam Driver jako manželé Gucci, jejichž turbulentní vztah se otřásá v základech. Původní romance se změní až v „politicko-rodinný” thriller a eskaluje v kriminální drama na pozadí honosného módního impéria. Stylová zábava se místy utápí v závalu postav, dějinných událostí a častého stříhání mezi mikropříběhy, které mohou být zavádějící a trochu zbytečné. Rodinné podvody, manželské hádky, majetnické intriky a osudový zločin je umístěn do kulis luxusních paláců a honosných vil. Styl, bohatství, pozlátko a krása se střídá s lidskou temnotou a lží.

Příběh o vraždě dědice módního impéria Gucci je notoricky známý a bylo pouze otázkou času, kdy se tématu chopí filmaři. Dobrým znamením je jméno režiséra Ridleyho Scotta a hvězdné obsazení s Driverem a Gagou v hlavních rolích. Neméně důležitý je také tandem scenáristů Becky Johnston a Roberta Bentivegna, kteří při psaní scénáře vycházeli z knihy Sary Gay Fondenové. Klan Gucci se zaměřuje na dědice italského módního giganta a peripetie, které se rozpoutaly kolem jeho nastávající ženy a eskalovaly až k jeho vraždě.

Lady Gaga v roli Patrizie Reggiani

Klan Gucci je inspirován šokujícím skutečným příběhem italského módního domu. Tři desetiletí rodinné historie, v níž nechybí láska, zrada, dekadence, pomsta ani vražda, skládají dohromady mozaiku toho, co všechno s sebou nese slavná značka Gucci. Příběh vypráví o tom, jak se Patrizia Reggiani, exmanželka Maurizia Gucciho, spikla, aby zabila svého manžela, vnuka renomovaného módního návrháře Guccia Gucciho. Hlavním motivem je ale společný život manželů, který byl plný dramatických událostí. Kromě zuřivé lásky mladé dvojice do jejich života přišlo dítě, ale také milenci, šarlatáni, a především obrovský blahobyt, zaslepující bohatství a s tím, ruku v ruce kráčející mamon. Kdo má jednou hodně, tak chce víc a víc. Luxusní móda, miliony dolarů, život smetánky, honosné vily a drahé cesty do zahraničí byly na pořadu dne. Stejně jako domácnost plná facek, křiku, hlasitých hádek a divokého sexu. Pojem „manželství po italsku” k tomu americkému filmu sedne perfektně. Žhavé až dekadentní milování vzápětí vystřídá tichá, chladná domácnost plná nevraživých až nenávidějících pohledů.

Rodinný boj plný intrik, podvodů a lží

Oděvní dynastie proslula celou sérií eskapád, rodinných intrik a vzájemných pastí a podvodů mezi rodinnými příslušníky. Paradoxně se jednotliví činitelé ve firmě mohli lépe spolehnout na své manažery a právníky, než na své strýce, bratrance nebo snachy. Smutné, ale pravdivé. Největším lákadlem Scottova výpravného krimithrilleru je obsazení: především zábavná a lákavá dvojice Lady Gaga a Adam Driver. Chemie mezi představiteli manželů Gucci je hmatatelná, silná a jiskří energií. Dojde na vášnivou lásku, první zamilování, osudové setkání, ale také na rodinnou rutinu, podvody a lži. A nakonec i na rozvodové hádky, nenávistné mlčení, opojnou euforii svobody, a nakonec i úzkostné kroky, které vedou k radikálnímu činu. K vražednému plánu zabít vlastního manžela a zmocnit se dědictví. Radikální, bizarní a šílený plán se neochvějně stává realitou. Zhrzená láska, vidina ušlého majetku a zaslepená zloba způsobí děsivou a nečekanou tragédii. Jako z béčkového filmu, až na to, že se to dost podobně opravdu stalo.

Bouřlivé manželství

Ridley Scott nás zavádí do bouřlivé domácnosti plné křiku a dolarů. Režisérovo pojetí filmové atmosféry je nevtíravé, civilní a přesto osobité. Stylová atmosféra se využívá v impozantních interiérech, které jsou plné zlata, honosného nábytku a prostorných pokojů.  Itálie střídá New York nebo švýcarský Svatý Vavřinec. Luxusní a drahé byty střídají velkolepé vily a rodinná sídla. Film nás přenese do 70. let mezi tehdejší smetánku: ocitáme se mezi boháči, obklopení luxusem a nadstandartním životem. Je to stylové, nádherné, ale svým způsobem zvrácené. Oproti lokacím a kulisám jsou charaktery a postavy zkažené, pokřivené. Celá rodina Gucci i jejich právníci nebo obchodní partneři: všichni do jednoho mají svá temná místa a tajemství. Žádná postava se nedá považovat za kladnou, jelikož v každém se najde množství zloby a podlosti.

Espresso, luxus a módní impérium

Nejedná se o žádný historický velkofilm, ale spíše o kriminální drama s mnoha vtipnými momenty. Stylové drama z prostředí italské módní smetánky se postupně začne měnit v jakýsi „politicko-rodinný” thriller s klasicky kriminálním finále. Klan Gucci stojí na výkonech hlavních představitelů a Lady Gaga si „krade” snímek pro sebe. Adam Driver je nejdříve typický slušňák z dobré rodiny s obchodním duchem. Podnikatelské lokty se mu ale rychle vyostří a z učenlivého právníka se stává tvrdý byznysmen, který pro nadávku ani podvod proti vlastnímu strýci nejde daleko. V tom mu pomáhá Patrizia, která kromě divoké krásky v sobě kombinuje také roli vypočítavé „mrchy”, jež se snaží dostat do rodinného byznysu všemi prostředky. Zatímco Maurizio nejdříve ani nechce pokračovat v otcových šlépějích, tak Patrizia svého manžela do rodinného, slibně vydělávajícího podniku mluví více, než by bylo vhodné. To se vzápětí ukáže jako osudová chyba a jak už to tak bývá, tak každý velký podnik má i své stinné stránky.

Al Pacino v roli patriarchy Alda Gucciho

Rodina se rozpadá, podnik vykazuje dotační podvody a dochází k odprodeji a vykoupení značky Gucci zahraničními investory. Módnímu domu zůstává slavné jméno, ale jeho nositelé se sami od firmy odstříhávají. S vysokými příjmy přichází vysoké náklady a manželé Gucciovi se začínají měnit. Maurizio si koupí sporťák Ferrari, jezdí na lyže do Švýcarska a kupuje srub v horách, vilu na vinicích a prostorný městský palác. Jejich život se utápí v luxusu a bohatství. To rychle a organicky přechází k temperamentním hádkám, chladnému mlčení a následně bouřlivému rozchodu dvou nevyrovnaných osobností. V tom se objeví milenka, dekadentní život plný alkoholu a předražených zbytečností. Zde se začíná klubat bizarní plán, jak Patrizia nechá zabít Maurizia. Policejní finále a zatčení Patrizia není třeba zmiňovat. Ale jednu citaci si neodpustím. Při propuštění z vězení exmanželka Maurizia Gucciho řekla, že v životě nepracovala a rozhodně s tím „nehodlá začínat”. Nutno podotknout, že většina záběrů je prosycena cigaretovým kouřem a všudypřítomným espressem. Ať už je poledne nebo noc, tak čas na šálek italské kávy je v Klanu Gucci neustále.