Odešla ‚paní doktorka‘ Eva Zaoralová, první dáma karlovarského festivalu. Glosa Viktora Horáka

13.03.2022

Popisek: Eva Zaoralová byla s karlovarským festivalem nerozlučně spjata. Ten ji také ocenil.

Tvrdá rána pro český film. Ve čtvrtek 10. března zemřela Eva Zaoralová, filmová kritička a dlouholetá umělecká ředitelka Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. Filmové publicistce a teoretičce bylo 89 let. První dáma karlovarského festivalu a české filmové kritiky. „Křehká a slušná ženská“ podle jejího dlouholetého kamaráda a spolupracovníka Jiřího Bartošky. Eva Zaoralová, pojem na českém i světovém filmovém poli.

„Paní doktorka“, jak se jí laskavě říkalo, mluví za vše: byla nesmírně sečtělá, hloubavá a pilná, ale také tvrdá, přísná a bez zábran. Všechno, co řekla nebo napsala, si uměla dokonale obhájit. Málokdo se jí opovážil vzdorovat, byla milá a přátelská. I tu největší kritiku a zdrcující recenzi podala s grácií a noblesou, jako přání hezkého dne. Vydobyla si respekt jak u filmařů, tak u novinářů a odborné kritiky. Protože být podroben ‚kritickému oku‘ Evy Zaoralové bylo vlastně nesmírnou poctou.

Noblesní kritička s výrazným názorem

Kromě vlastního psaní a uměleckého řízení festivalu byla často v porotách nejvýznamnějších filmových festivalů, jako je festival v Cannes, Berlíně nebo italských Benátkách. Zásadní dáma festivalu v Karlových Varech a českého filmu je citelnou ztrátou na české kulturní, ale i společenské scéně. Eva Zaoralová a její tvář bude už navždy spjata s našim nejvýznamnějším ‚áčkovým‘ filmovým festivalem. Její myšlení o filmech, hloubavé rozbory a výtečně napsané recenze jsou nadčasové, přesné a psané krásnou, až poetickou češtinou. Kritička se nikdy nebála ostřejšího názoru, ale vždy v rámci slušnosti, bez urážek, s diplomatickým odstupem. Podobně si počínala i jako umělecká ředitelka a šéfka festivalové dramaturgie - proto je karlovarská hlavní soutěž proslavená svými vysoce uměleckými, často rozdílnými a filmařsky osobitými díly.

Eva Zaoralová napsala o MFF Karlovy Vary knihu s názvem Příběh festivalu. Zde ji podepisuje.

Pedagožka, překladatelka, publicistka a držitelka řady ocenění. Zaoralová se kromě svého působení ve vedení festivalu věnovala řadě dalších profesí. Překládala z francouzštiny a italštiny. Jako redaktorka psala externě pro řadu novin a periodik, jako byl Cinepur, Kino nebo MF Dnes. Řadu let také působila jako šéfredaktorka filmového časopisu Film a doba. Kromě toho přednášela filmovou historii na FAMU a zasedala v porotách mezinárodních festivalů v Benátkách, Berlíně nebo Cannes. Za svůj život dostala celou řadu ocenění včetně státní Medaile Za zásluhy v oblasti kultury od prezidenta Václava Klause nebo francouzského Řádu umění a literatury. V roce 2018 získala „Zvláštní uznání za mimořádný přínos české filmové kritice“ v rámci Cen české filmové kritiky. Také je držitelkou Českého lva za „Mimořádný přínos české kinematografii“ a plakety z Cannes za „dlouholetou žurnalistickou práci”.

Zaoralka a Barťák: Třicetileté festivalové manželství nerozlučného tandemu

„Vždycky jsme s Evou v legraci říkali, že náš vztah je takové povolené druhé manželství. Trvalo téměř třicet let. Když tak dlouhou dobu s někým něco vytváříte, pak se těžko smiřujete s tím, že ten druhý už zde není,“ řekl Jiří Bartoška k smutné zprávě o úmrtí jeho ‚druhé manželky‘. Nemohl jsem ani začít jinak - nerozlučitelná a sehraná, ale velmi rozdílná dvojice Bartoška a Zaoralová k festivalu prostě patří. Stejně jako Křišťálový glóbus nebo černobílé medailonky oceněných, tak nerozlučný festivalový tandem Zaoralová a Bartoška se stali jednou z regulérních značek festivalu. O to je zajímavější fakt, že když se poprvé potkali, tak se prakticky neznali. Bartoška znal Zaoralovou pouze jako „jméno z novin a podpis pod recenzemi”. Zatímco ona znala pouze jeho tvář z televizních obrazovek.

Eva Zaoralová a Jiří Bartoška

Když společně stanuli v čele Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, tak to s festivalem nevypadalo zrovna moc dobře. Skoro nikdo mladému herci a filmové novinářce na začátku nevěřil. V čele festivalu stanuli v roce 1994 během 29. ročníku, kdy renomé akce nebylo zrovna zářivé. Společně s prezidentem festivalu Jiřím Bartoškou ho v průběhu několika let pozvedli na jeden z nejvýznamnějších filmových festivalů v střední a východní Evropě. MFF Karlovy Vary se zařadil do kategorie ‚áčkových‘ festivalů a každoročně ho navštěvují tisíce návštěvníků včetně hollywoodských hvězd. Z malého festivalu na západě Čech se stal svébytný a renomovaný umělecký festival se světovým jménem. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary je pojem stejně jako „paní doktorka”.

„Když v roce 1994 náhoda nebo osud svedl dohromady dvojici Eva Zaoralová – Jiří Bartoška, jen málokdo věřil, že dokáží karlovarský festival, který byl na pokraji zániku, alespoň udržet. A oni dokázali mnohem víc. Dokázali z této akce společně vybudovat renomovanou, mezinárodně uznávanou akci,” píše se na webu MFF Karlovy Vary. Zapadlý východoevropský festival v krajském městě nesl celou řadu neduhů: konal se střídavě v Moskvě a Karlových Varech a bojoval s konkurenčním pražským festivalem Golem. Přesto se Zaoralové a Bartoškovi podařilo festival pozvednout na jeden z nejoceňovanějších festivalů v Evropě se světovým renomé a unikátní atmosférou. Lázeňskými uličkami se procházeli Leonardo DiCaprio, Uma Thurman nebo Woody Harrelson.

Duch ‚paní doktorky‘ a lázeňské uličky

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary o úmrtí umělecké ředitelky a posléze umělecké poradkyně informoval se slovy, plnými stesku a smutku. „Jsou zprávy, u nichž si přejeme, aby nikdy nepřišly. Ve čtvrtek 10. března zemřela Eva Zaoralová. Dlouholetá umělecká ředitelka Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, posléze jeho umělecká poradkyně, novinářka, překladatelka, ale především pro všechny, kdo karlovarský festival připravují, či s ním jsou nebo byli třeba jen na krátký okamžik spojeni, naše PANÍ DOKTORKA,” dodává festival.

Zde uvádí festivalový snímek Poslední léto

Sama paní Zaoralová se označení ‚paní doktorka‘ vyhýbala a dodávala, že „nestudovala medicínu ani práva”. Od jejího okolí to byl výraz respektu a obdivu k jejímu mimořádnému rozhledu, výborným znalostem a schopnostem přesně v několika větách vystihnout to, na co by jiní potřebovali stohy papíru. „Bylo to výrazem radosti, že s ní můžeme pracovat a učit se od ní. Dokázala se na situace dívat s humorem a nadhledem, bylo radostí být v blízkosti laskavého špičkování mezi ní a Jiřím Bartoškou,” píše festival. Eva Zaoralová dokázala dát karlovarskému festivalu uměleckou tvář, vytvořila tým, který jí pomáhal její představu realizovat, a velmi prozíravě myslela na festivalovou budoucnost. Sama si pečlivě vybrala, kdo bude v její práci pokračovat: její místo zaujal Karel Och se svým týmem. Přesto ‚paní doktorka‘ s festivalem nikdy neskončila a stále tu působila jako umělecká poradkyně.

Karlovarský filmový svátek se bez této zásadní dámy zkrátka neobešel - až dosud, teď už není cesty zpět. Duch první dámy karlovarského festivalu a ‚paní doktorky‘ bude v lázeňských uličkách během nocí, plných filmů, smíchu a debat, všudypřítomný. Sama Eva Zaoralová a její osobnost se zásadně promítla do atmosféry, podoby a duchu karlovarského festivalu. Dokud bude žít a fungovat tento velkolepý karlovarský filmový svátek, tak odkaz ‚paní doktorky‘ bude v našich srdcích neustále.