TBH, Protivný sprostý matky a RapStory. ČT chce konkurovat nováckému VOYO. iVysílání se představuje. TV glosa Viktora Horáka

10.02.2022

Popisek: Hlavní hrdinové nového seriálu TBH na tiskové konferenci České televize k představení novinek v iVysílání

Pozdě, ale přece. Rok 2021 byl rok internetových streamerů, k nimž konečně míří i Česká televize s původním obsahem. Přelom roku 2022 byl kromě vánočního času a Silvestra také ozvláštněn tím, že se na webu ČT objevil první původní obsah určený pouze pro internet. Česká televize skrze svojí internetovou platformu iVysílání hodlá oslovit mladé publikum. Na iVysílání je několik projektů, které jsou první ‚vlaštovkou‘ webového obsahu. Zatím se můžete podívat na dokumentární sérii RapStory, která mapuje rapový žánr v Česku nebo satirický pořad Protivný sprostý matky s Terezou Dočkalovou, která vtipně a nekorektně ukazuje život matky. A do iVysílání toho má přijít mnohem více.

Dalo by se říct, že naše veřejnoprávní Česká televize přichází s křížkem po funuse. Nicméně, alespoň přichází s něčím. Zatímco streamovací gigant Netflix, Amazon nebo internetová odnož HBO působí na sítích už dlouhé roky, tak naše státní televize přichází s originální projekty určenými na web až nyní. Nicméně, jak se říká, pozdě, ale přece. ČT to ale bude mít těžké, jelikož konkurenční české VOD jako je Voyo veřejnoprávní platformu tvrdě poráží.

V dokusérii RapStory vystoupila většina českých rapperů včetně Kata z Prago Union.

Nástup je vskutku opožděný, jelikož komerční stanice už své internetové videotéky dávno mají. FTV Prima na své webové platformě iPrima ale nedisponuje žádným originálním obsahem, který by byl určen pouze pro internet. Videotéka nabízí pouze část obsahu, který je zároveň nasazen i v televizním vysílání. Takže tam se žádného exkluzivního obsahu nedočkáme, zatímco televize Nova do své streamovací platformy Voyo šlape na plné pecky.

VOYO má náskok

Nebojí se točit originální projekty určené pouze pro placenou videotéku. A musím uznat, že se to producentům z Novy daří lépe, než by se dalo očekávat. Za internetové minisérie jako Guru nebo Případ Roubal by se nemusel stydět ani Netflix. Na obzoru je další třídílná minisérie Iveta, autobiografie popové hvězdičky Ivety Bartošové. Voyo zároveň slouží jako exkluzivní platforma, kde se můžete podívat na různé reality show jako je Love Island nebo aktuálně Survivor Česko & Slovensko dříve, než jsou pořady na televizních obrazovkách.

Vojta Kotek jako GURU, foto VOYO

Chytrý tah se Nově vyplatil a Voyo ovládlo český internetový streaming. Česká televize tak má mocného soupeře. Za své nedlouhé působení má Voyo už 350 tisíc předplatitelů a hodlá růst dále především díky investicím do původního obsahu. V rámci srovnání je nutné podotknout, že Netflix disponuje aktuálně 500 tisíci předplatiteli a HBO GO má kolem 200 pravidelných předplatitelů.

Historie českého rapu a nekorektní život matky

Před pár dny Česká televize oficiálně představila balíček několika projektů, které každou chvíli zamíří na obrazovky vašich počítačů, tabletů nebo chytrých telefonů. „Hraný dramatický seriál z prostředí střední školy, hovory o rodičovství vedené nekorektně a s humorem, dokumentární série ukazující proces novinářské práce oceňovaných reportérek i zábavný pořad o sexu pro mladé lidi, kteří s touto sférou života teprve začínají,” uvádí oficiální tisková zpráva. Nových epizod se také dočkají zavedené webové série jako je RapStory, Kritika budoucnosti nebo Do divočiny!

Herečka Tereza Dočekalová (na snímku) si do pořadu Protivný sprostý matky přizvala také komičku Adélu Elbel nebo koreanistku Ninu Špitálníkovou.

Začněme ale pěkně popořadě, nejdříve tím, co už na webu iVysílání můžeme vidět. Mezi první vlaštovky patří kriticky i divácky dobře hodnocená dokumentární série Rap Story. Po oceňovaném dokumentu King Skate, který mapoval historii českého skateboardingu a hudebním životopisném celovečeráku Meky o legendě české popmusic Meky Žbirkovi, se režisér a filmový novinář Šimon Šafránek pustil do webové minisérie. Šafránek napsal scénář společně s hudebním publicistou Karlem Veselým. Desetidílná minisérie detailně popisuje tuzemskou rapovou scénu a před kamerou se objeví takřka všichni tuzemští rappeři, kteří ‚něco znamenají‘. Stejně jako předchozí Šafránkovy filmy, tak i webseriál slaví úspěch u diváků i kritiky. Stylový soundtrack, energický střih, střídmá stopáž a zkrátka zábavný a vděčný formát. RapStory je svěží dokusérie, která rychle utíká a nedovolí divákovi ani na okamžik odvrátit zrak.

Dokusérii RapStory doplní ještě nový pořad Lekce rapu, který bude příběh zasazovat do širších souvislostí. Zachovává si odstup od historek a rivalit a nahlíží historii rapu obecnějším pohledem kulturní historie, který fenomén českého rapu posledních tří dekád vysvětluje i nezasvěceným divákům.

TBH: Jiří Haba, Martina Czyzová, Tomáš Dalecký, Martina Jindrová a Fojtěch Franců

Na iVysílání je také dostupných prvních šest dílů cyklu Protivný sprostý matky. Herečka a moderátorka Tereza Dočkalová tu hovoří o rodičovství upřímně, otevřeně a s nadhledem. Dočkalová je výraznou osobností tuzemské divadelní scény - působí v Divadle pod Palmovkou, ale také na sebe upozornila populárním satirickým pořadem Branky, body, kokoti. Jednotlivé díly otevírají mnohdy i bolavá témata, o nichž se v různém kontextu a diskuzích stále ještě většinou mlčí. „Natáčení mě provázelo jak těhotenstvím, tak prvním rokem rodičovství a pomohlo mi uvědomit si, že nejlepší bude nesnažit se o dokonalost nebo správnost, ale hledat si pro sebe a své dítě vlastní originální cestu. V tom asi spočívá ten protivný sprostý směr, který chceme ostatním ukázat,“ uvádí Tereza Dočkalová, která je průvodkyní pořadu.

Natáčení pořadu Na záchodcích, které vychází z populárního podcastu Vyhoňte ďábla.

Generální ředitel České televize Petr Dvořák k internetové platformě iVysílání dodává, že „otevírá prostor k tomu, abychom divákům představovali nové žánry i témata a spolupracovali na nich s jinými než typicky televizními tvůrci.” Ředitel také upozorňuje: „Naše filmy a seriály ukazují, že umíme nacházet témata, která vyvolávají diskuzi a rezonují společností a umíme je zpracovávat formou, která diváky baví. Věřím, že nové projekty vhodně doplní nejen televizní nabídku, ale i náš obsáhlý archiv, který je v rámci českého prostředí zcela unikátní svým tematickým i historickým záběrem,” uzavírá Dvořák.

Střelba na brněnské střední škole nebo dokusérie o novinářkách

Nový seriál TBH vypráví o hledání hranic v bolestném světě dospívání a manipulativních sociálních sítích. V deseti epizodách líčí, jak nezdařený střelecký útok navždy ovlivní životy několika studentů jedné brněnské střední školy. Seriál už získal několik ocenění na evropských festivalech. Včetně nejlepší webové série z brněnského televizního festivalu Serial Killer 2021.

Webseriál TBH vypráví příběh, který se točí kolem střelby na brněnské střední škole.

„Dlouhodobě mne autorsky velice zajímá zlomové období mezi dětstvím a dospělostí, období, kdy člověk ještě nemá plně kontrolu nad okolnostmi svého života, ale zároveň už nese za své činy odpovědnost; když musí dělat rozhodnutí, která často zásadně ovlivní další život, ale přitom se ještě hledá a zjišťuje, kdo vlastně je a kým chce být – protože je to čas, kdy se ta osobnost ještě ‚vaří‘; když je vše intenzivní a fatální a na své otázky potřebujete odpovědi okamžitě,“ popisuje myšlenku seriálu režisérka Lucia Kajánková. K seriálu se také vyjádřil ředitel Dvořák a dodal, že je to „vůbec první hraný webový seriál s názvem TBH o životě skupiny teenagerů, jejich rodičů i učitelů na jedné střední škole, který ještě před svou webovou premiérou zaznamenal několik festivalových úspěchů.“ Seriál TBH by se měl na webu České televize objevit v průběhu března.

Na záchodcích: Zuzana Kašparová a Terezia Ferjančeková

Web České televize nabídne také dvanáctidílnou dokumentární sérii Novinářky - jeden díl už je venku a každý týden přibude další. Série ukazuje proces novinářské práce u oceňovaných reportérek Jany Ustohalové, Hany Čápové a Saši Uhlové. V rámci sledování novinářek vidíme, jak reportérky rozkrývají tíživé sociální problémy napříč Českou republikou. „Přišlo mi, že sociální témata jsou v české žurnalistice upozaděná, stejně jako ty, které na nich pracují – skvělé české novinářky. Myslím, že vnášejí do společnosti empatický pohled na problémy těch nejzranitelnějších, a ještě jej umí dávat do podstatných kontextů. V hlavě se mi zrodila idea tyto ženy při jejich práci sledovat a dát divákům a divačkám možnost nahlédnout jim pod prsty, vidět, jak postupují, nad čím přemýšlí, na co se soustředí nebo jak komunikují,“ popisuje autorka projektu, redaktorka a režisérka Apolena Rychlíková.

Režisérka Novinářek Apolena Rychlíková (uprostřed) si po oceňovaném dokumentu Hranice práce ke spolupráci znovu přizvala reportérku Sašu Uhlovou.

Jednou z posledních novinek je satirický pořad Na záchodcích. Jedná se o zábavný pořad o sexu pro ty, kteří s touto sférou života teprve začínají. Dvě mladé ženy, Terézia a Zuzana, známé z podcastu Vyhonit ďábla, si spolu na záchodcích povídají o různých tématech týkajících se sexuality, intimity, tělesnosti a sebepřijetí. Vypráví své vlastní zážitky, občas si přizvou hosty, ale hlavně mluví vždycky na rovinu, normálně a přitom poučeně. Cílem je sexuální osvěta, ale i ‚vyhánění mýtů‘ a probuzení přemýšlení u teenagerů například nad rolí sociálních sítí, mediálních ikon a pornografie v jejich životech. „Je skvělé, že se o těchto věcech mluví takhle otevřeně, a zároveň holky moderátorky obdivuji, že jsou schopny veřejně sdílet svoje zážitky,“ říká režisérka Erika Hníková.