Detektivové ze Sázavy neurazí, nenadchnou, ale diváci je ‚žerou‘. TV reflexe Viktora Horáka

04.02.2022

Popisek: Monika Hilmerová a Martin Hofmann v novém seriálu Odznak Vysočina

Televize Nova vstupuje do roku 2022 novým kriminálním seriálem Odznak Vysočina, který se snaží působit svěžím dojmem, ale scenáristicky se drží desítky let zajetých syžetů. Tvůrci z produkce Bionaut nám podávají klasickou procedurální detektivku v moderním a atraktivním kabátku. Krajina Vysočiny, herecký casting a charaktery zatím vypadají slibně. Především volba lokalit, ráz dané krajiny a všudypřítomné letní horko jsou kladem série. Zatímco o scénáři a vratkých případech se to samé říct nedá. Premiéru prvního dílu vidělo skoro 1,5 milionu diváků. Krimiseriál, jak se tak říká, neurazí, nenadchne, ale přesto je tím lepším, co Nova točí.

Videotéka Voyo, dceřiná společnost televize Novy, je suverénně nejsilnější internetovou platformou s audiovizuálním obsahem na českém trhu. Producenti nepodcenili přípravu, rychle a v pravý čas spustili videotéku, a co měsíc přichází s novými formáty. Po megaúspěšné show Love Island a kriticky dobře přijatém krimi Případ Roubal přichází v tento měsíc hned s dvěma zajímavými tituly. Krimiseriál Odznak Vysočina je na Voyu s týdenním předstihem než se ukáže v televizi, a je to klasicky pojatá televizní detektivka. Využívá především neokoukané prostředí Vysočiny a hereckou sestavu epizodického formátu.

Šimon Bilina, Martin Hofmann a Patrik Děrgel v rolích kriminalistů

Krimi podrážejí nohy scenáristé

Žádný zázrak se nekonal, přestože první ukázky slibovaly něco nového. Má to hezkou kameru, pokus o atmosféru a hvězdné tváře, ale ono ‚drama‘ jaksi chybí. Režiséři Andy Fehu (Shoky & Morthy: Poslední velká akce, Pěstírna) a Pavel Soukup (#martyisdead) svoji práci zvládli dobře. Nešetří nápady co se režijního a filmového stylu týče. Lokality jsou dobře a vhodně zvolené, prostředí Vysočiny je vytěženo do maxima, co se atraktivity týká. Volba rádoby malebných vesnic zajímavě koresponduje se syrově natočenými scénami zločinů. Jedna malá vesnice a všichni občané semknutí proti ‚zlobábě‘, kterou najdou jako bílou mrtvolu ve studni je natočena velmi nápaditě. Dronový záběr na rozlehlou vysočinskou krajinu, bílé stěny domků a červené střechy, horko, sežehlá tráva a pařící slunce. Střih a vidíme mrtvolně bledé, namodralé oko mrtvoly v temné kamenné studně. Záběr na modrou oblohu skrze škvíru ve studni, náhle vidíme oko zarudlého vesničana. Poměrně odvážný, thrillerový a civilní styl se Soukup s Fehuem snaží držet celou dobu. A docela jim to jde - na Nově to je příjemné překvapení, že místo barevných a plakátovitých seriálů jako jsou Specialisté tak přichází s něčím novým a osobitým. Lidsky umírněnému, dusnému a civilně stylovému krimidramatu podráží nohy scenáristé.

Režiséři také zajímavě nakombinovali herecký casting, který společně funguje i přes menší přešlapy. Sem tam se dostaví i nějaké to napětí. Režie využívá dronové záběry, ale nebojí se ani ruční kamery. Filmové řemeslo je v seriálu cítit - je vidět že Soukup a Fehu jsou vizuální režiséři, kteří si na styl potrpí. Hlavním problémem ovšem - už to je trochu ohrané klišé - je scénář. Pod vedením Petra Koubka se scenáristé drželi poměrně při zemi a výsledkem je průměrná krimi podívaná. Nuda, ohrané stereotypy a snaha o ‚morální‘ ponaučení na konci.

Komletní kriminalistický ansámbl Patrik Děrgel, Michal Suchánek, Monika Hilmerová, Simona Zmrzlá, Martin Hofmann

Zabili jste jí všichni

Vraždy se kupí, vyšetřovatelé nestíhají a potýkají se jak s vlastními problémy v osobním životě, tak na místě činu. Nově příchozí kolegyně působí rozpory v zajetém týmu a do toho se na kriminálku řítí případ z minulosti. Ono poučení na konci ve stylu ‚zabili jste jí všichni, celá vesnice‘ je také dost na sílu. Formálně to je průměrný krimiseriál, který sází na formu, neokoukanou lokalitu a sehraný vyšetřovatelský tým. Vizuální a řemeslné zpracování je ovšem na televizní seriál skoro nadprůměrné, i když to je možná silné slovo. Spíše v českých televizích málokdy vídané: upomene na thrillerovou sérii Vzteklina. Především atmosférou, která je plná lesních zákoutí, pastvin a přírody. Za vyzdvihnutí také stojí atmosféra neskutečně trýznivého vedra a horka v posázavských historických vesničkách, která originálně ladí s humorem mezi vyšetřovateli. Ale od produkce Bionautu, který stojí za seriály Mamon, Svět pod hlavou nebo filmem Pouta, bych osobně čekal něco silnějšího, něco více než zaměnitelnou procedurální kriminálku.

Zastaralá epizodičnost

Opět je tu tradiční problém, jako u většiny tuzemských seriálů. Zastaralá epizodičnost z českých kriminálek jen tak neodejde. Každý díl rozebírá samostatný případ jako je např. vražda staré sousedky, která byla trnem v oku celé vesnici. Nebo podezřelá smrt mladé pracovnice domova seniorů, která se stala obětí znásilnění. Základ příběhu je silný, ale zpracování je věc druhá. Prakticky nevidíme vyšetřování, ale sběr náhodně ležících stop a na konci, kdy je jasné, že obviněný není pachatelem, přijde vedlejší postava mladé dívky, která se ke všemu přizná, takřka z ničeho nic.

Michal Suchánek z Partičky v trochu jiné roli.

Prkenná Monika Hilmerová, vtipný Hofmann

Parta vyšetřovatelů tvoří zajímavá směsice charakterů s drsnou vyšetřovatelkou v čele, která razí ‚nechci vztah, mám případy a jsem s tím spokojená‘. Archetypální vedoucí týmu ztvárnila trochu prkenná Monika Hilmerová, policejního drsňáka s černým humorem si s chutí zahrál Martin Hofmann a jakéhosi ‚taťkovsky‘ založeného lékaře a policistu doplňuje Michal Suchánek. Nově příchozí vyšetřovatelkou je Simona Zmrzlá, která přichází z brněnského týmu a nese si šrámy z posledního případu, jenž není zcela uzavřený. Postava Zmrzlé je hlavním katalyzátorem dramatického dění mezi vyšetřovateli. Je pedantská, uctívá pravidla, zápisy a pečlivou detektivní práci. Je úplným opakem lehce zlenivělého vysočinského týmu, kde se detektivům zkrátka nechce ‚pracovat v neděli‘.

Za shlédnutí tento seriál stojí, ale když ho vynecháte, tak se nic nestane. Solidní kamera, atraktivní lokalita a sehrané obsazení zaručují fajn podívanou, ale ‚nic nového pod sluncem‘ se neděje. Je to lehký nadprůměr v konkurenci nováckých seriálů jako je Policie Modrava nebo povedenější Dáma a král. Přesto to vypadá, že televize má svůj nový hit. Na první díl se během čtvrteční televizní premiéry dívalo kolem 1 425 000 diváků.