Ozark je zpět: Netflix přináší očekávánou čtvrtou sérii kultovního seriálu. TV reflexe Andrey Musilové

02.02.2022

Popisek: Když je potřeba se zbavit nepohodlných těl, tak není nic lepšího než vlastnit pohřební ústav.

Hurá, jeden z nejlépe hodnocených seriálů na Netflixu se dočkal další, v pořadí čtvrté série. Proč by vám neměl ujít? A čím že si to zaslouží tu nehynoucí slávu a publicitu?

Předně svým propleteným scénářem. Žádná z postav čtyřčlenné rodiny Byrdových není černobílá, ale obsahuje fascinující směs jedinečných vlastností a motivací. Nejspíš v jedné z nich poznáte i kousek sebe, což ale neznamená, že ji za pár dalších dílů nemůžete odsoudit a zavrhnout. Postupný vývoj všech hlavních hrdinů je totiž opravdu drama a časem vás už nepřekvapí, že jednotlivé postavy plynule metamorfují ve své vlastní opaky, a potom zase zpátky ke svým původním charakterům. Právě díky tomu je Ozark přirovnáván k seriálovým ikonám jako je Fargo a Breaking bad.

Hlavní hvězda Jason Bateman dokonce režíroval i deset dílů seriálu. Na snímku při natáčení

Příběh začíná u Martyho Byrda (Jason Bateman), finančního poradce s „kreativním přístupem k účetnictví“, jak sám sebe definuje. Kravaťák ve středních letech, nad nímž se vám možná na první pohled bude chtít zvracet nudou. Dobře placená práce v jednom z mrakodrapů v Chicagu, elegantní obleky, krásná patnáctiletá dcera Charlotte a třináctiletý syn Jonah, který patří mezi „trochu divné“ děti. A samozřejmě stejně nažehlená a elegantní manželka Wendy (Laura Linney), abychom nezapomněli. Pro tu je Marty stejně nudný jako můj popis, takže si zajímavější zážitky, aspoň ty sexuální, užívá bokem se svým milencem.

Zapomeňte na krvavé střílečky. Tohle je nejnapínavější účetnictví, co jste kdy na obrazovkách viděli

Jednoho dne se idylka americké střední třídy sesype jako domek z karet. Marty přijde na nevěru své ženy a aby toho nebylo málo, praskne průšvih i v práci. Jeden z jeho klientů totiž není nikdo jiný než hlavní boss mexického kartelu, který přes Martyho firmu pere špinavé peníze z prodeje drog. Jeho společník je zavražděn a Marty musí ze dne na den opustit svůj pohodlný život s vilkou na předměstí. Kartel mu dá jedinou podmínku – vyprat několik miliónů dolarů mimo město. Rodina se tak dostává shodou náhod a okolností k jezeru Ozark a rozhodně to není pohodová road movie. Marty s Wendy spolu musí táhnout za jeden provaz i přes čerstvě odhalenou nevěru. Určitě si dovedete představit i nadšení, s jakým se rozmazlení puberťáci stěhují od svých kamarádů na americký zapadákov.

Manželé Marty a Wendy, Jason Bateman a Laura Linney

Marty svůj úkol v šibeničním termínu splní. Namísto zaslouženého dlouhého výdechu si ale zadělá na sérii vzájemně navazujících a snad nikdy nekončících problémů. Mafie jeho styl a odvahu oceňuje a chce víc. Do poklidné oblasti kolem jezera se začínají sjíždět podivní lidé z kartelu přivážející hromady a hromady peněz. Marty je bezhlavě investuje do místních podniků – ať už jsou to restaurace, nemovitosti nebo třeba pohřební služba. Z původně nenápadného táty od rodiny je s každým vyřešeným problémem chlap se stále ostřejšími lokty. Všechno, co by pro něj bylo ještě několik dílů zpět nemorální a neproveditelné, ustupuje před jedinou motivací: přežít a nahromadit tolik vlastních peněz, aby mohla celá rodina jednoho dne nenápadně zmizet.

Nenápadnost je ale s taškami plnými peněz také přesně to, co Martymu chybí. Brzy se tak o něm šušká i mezi místním podsvětím z karavanového městečka a začínají přibývat první mrtvoly (teď už víte, na co je užitečné koupit si vlastní pohřební službu, až budete jednou v balíku nelegálně získaných peněz).

Libové jsou všechny postavy, včetně těch, které se v dílech mihnou ‚náhodou‘. Žádná z nich nesklouzne do stereotypu, a to se cení

Zatímco v prvních dvou sériích i přes příběhy dětí a Wendy dominuje ve své vnitřní přeměně Marty, třetí série je věnovaná až frankensteinovské přeměně Wendy. Na téhle postavě je sympatické, že nikdy nesklouzla do stereotypu znuděných žen bohatých manželů. Už od začátku je Wendy inteligentní a mnohovrstevnatá postava, v třetí sérii ale rozvine svůj potenciál opravdu děsivě, když mafii obětuje i svého vlastního bratra. Změní ji tato silná scéna a nasměruje Wendy ve čtvrté sérii do chladnokrevné ženy bez svědomí? Těšit se můžeme i na další staré známé – sympatickou outsiderku Ruth, která si své pošlapané sebevědomí zvedne až díky Martymu, a to i přes počáteční opětovanou nenávist.

Skylar Gaertner jako Jonah Byrde, Sofia Hublitz v roli Charlotte Byrde

Úžasné jsou ale všechny postavy, které se v seriálu zdánlivě náhodně mihnou. Třeba místní pár rednecků, manželé Snellovi. Na první pohled vypadají jako stárnoucí pár žijící tradicemi amerického venkova. Když se ale podíváte pod pokličku, jde o největší lokální distributory heroinu z velkých makových polí. Kromě makovic se na obrovských pozemcích ztratí i pár pohřbených těl. Když vám démonická Darlene nabídne citronádu, zhruba v polovině případů je to poslední drink, který kdy vypijete. Sledovat, jak se Snellovi popasují s nabídkou na spolupráci od mexického kartelu, je čirá radost.

Začátek čtvrté série navazuje na poslední události třetího dílu. Mafiánský boss Omar Navarro zabije svou právničku a pravou ruku Helen Pierceovou, takže Marty s Wendy postoupili v hierarchii přímo pod šéfa kartelu.  Do městečka se vrací několik starých tváří a mimo ně také nový soukromý detektiv, kvůli němuž se Marty pořádně nevyspí nejspíš nikdy v životě. Byla by škoda spoilovat, ale vypadá to, že se podařilo udržet podívanou, která za všechny ty okousané nehty stojí!

Vložil: Andrea Musilová