Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2022

Silný, přesvědčivý Guru. Sekta, trauma, znásilnění a bezmoc. Kotek jako vůdce kultu, nebo zločinec? TV reflexe Viktora Horáka

27.01.2022

Popisek: Minisérie Guru zpracovává reálný příběh tak zvaného guru Járy. Činí tak velmi zdařile, že dále potvrzuje postavení Voyo jako české 'quality tv'.

Detektivní minisérie Guru s Annou Fialovou a Vojtěchem Kotkem v hlavních rolích je zatím tím nejlepším, co Voyo nabízí. Série na pozadí kriminální kauzy o sexuálním predátorovi ukazuje fungování prapodivné ‚jogínské‘ sekty. Tvůrci vychází z reálných událostí kolem nechvalně známého Guru Járy. Duchovní vůdce kultu své svěřenkyně zbavoval ‚háčků‘ tím, že s nimi spal. Minisérie kombinuje lákavé prostředí ‚tantrického‘ kultu a traumatu ze znásilnění, které zároveň není tak jednoduché dokázat.

Minisérie Guru je tzv. Voyo originál. Kriminální drama vypráví o znásilněné ženě, která navštěvovala tantrické kurzy, kde docházelo ke znásilňování. Se svým zážitkem jde na policii, kde si uvědomí, že není tak jednoduché prosadit zákon. Guru je příběhem o podivném fungování jedné sekty, jejíž vůdce své svěřenkyně sexuálně zneužívá pod záminkou ‚odháčkování‘ se od minulých partnerů. O to mrazivější je fakt, že série je inspirovaná skutečnými událostmi.

Vojtěch Kotek se vyprofiloval nejen v kvalitního režiséra, ale i výborného mnohostranného herce.

Podle skutečného ‚guru Járy‘

Třídílná krimisérie Guru vychází z reálných událostí kolem nechvalně proslulého guru Járy, který na začátku milénia působil v Česku se svým duchovním učením. Psal knihy, pořádal lekce jógy a tantrického učení pro mladé ženy, které trpěly psychickými bolestmi a problémy z minulých partnerských vztahů. Na seancích, které nebyly daleko od různých kultů a sekt, docházelo ke znásilňování a sexu vůdce sekty s členkami. Tento akt guru a zastánci sekty popisují jako ‚odháčkování‘. Což má být zbavení se pout, oněch ‚háčků‘, které v těle a psychice žen zůstali po sexuálních partnerech. Zásadním je, že tolik škodících ‚háčků‘ se členky kultu mohou zbavit jedině tím, že se sexuálně oddají duchovnímu vůdci sekty. To se opravdu stalo, předobraz seriálového guru, kterého ztvárnil Vojtěch Kotek, aktuálně sedí v detenčním zařízení na Filipínách, už od roku 2015. Kauza stále není uzavřená a česká policie vede Jaroslava Dobeše alias Guru Járu nebo Óma Nadsamce, stále na seznamu hledaných.

Ale nyní zpět k seriálu. Scénář napsal renomovaný autor Jan Coufal, který na sebe upozornil První republikou a naposledy povedeným dramatem Kukačky. Režie se ujal Coufalův častý spolupracovník Biser A. Arichtev, jenž režíroval oba Coufalovy předchozí projekty nebo úspěšný seriál Vyprávěj. Venku je první díl a zatím to vypadá více než dobře. Seriálu nic nechybí, je tam všechno: napětí, otázky, atraktivní prostředí sekty, těžké téma traumatu, znásilnění a manipulace. Jsou tu roztodivné charaktery: jak děsivé, tak civilní a opravdové. Něco takového jsme dlouho v televizi neviděli.

Kristýna Podzimková v roli jeho pravé ruky

Šarlatán, zločinec, nebo léčitel?

Vojtěch Kotek jako nechvalně proslulý Guru skoro není vidět. Jeho scény jsou vzácné, stylizované, až mystické. Většinou je rozostřený nebo snímaný z netradičních úhlů, aby nebyl dost dobře viditelný. Postava je někdy až démonická a děsivá, přesto něčím obdivuhodná a šarmantní.  Je to vůdce sekty, ten jen tak nepřijde ‚mezi chátru‘. Scény s ním jsou vzácné a skromné. Což podporuje dojem jakéhosi duchovního vůdce, který nemusí být pouze šarlatánem a zločincem. Opravdu může být nějakou duchovní silou.  Od toho, aby v sektě byl pořádek, má svojí pravou ruku a nejoddanější žákyni Kláru. Hraje jí Kristýna Podzimková s elegancí jí vlastní. Je to česká obdoba Formanovy sestry Ratchedové z dramatu Přelet nad kukaččím hnízdem. Milá, krásná, ale zlá, děsivá a neskutečně proměnlivá manipulátorka. Vybírá pro svého mentora, svého pána, nové dívky. Nově příchozí členky kultu jsou většinou mladé a musí se duchovnímu líbit, aby jim mohl pomoci od negativních energií v podobě ‚háčků‘. Většina z dívek trpí milostnými šrámy po svých předchozích sexuálních partnerech.

Anna Fialová hraje mladou ženu, která pracuje v supermarketu a přetahuje se o svojí malou dceru se bývalým přítelem. Ulevit své svízelné životní situaci chodí na prapodivné duchovní seance, kde se cvičí jóga a přednáší tantrické učení. Hned první úvodní scéna je surová a drsná - znásilnění hlavní hrdinky je plné bolesti, zatmění a rozmazaných ručních záběrů a kakafonických střihů, které jsou doplněné srdceryvným pláčem a křikem plným bolesti. V obklopení dýmu, světel svíček a horečnatých dýchacích cvičení je slyšet zrychlený tlukot srdce. Přichází guru, vypadá jako čínský myslitel, v neposkvrněně bílém županu s drdolem a vlídným úsměvem zahajuje akt ‚odháčkování‘. Ženu drží její kolegyně ze sekty, má roztažené nohy. Je to vypjatá a nervově náročná, drsná scéna. Zdrcená, znásilněná a bolestí poznamenaná žena jde na policii nahlásit případ jako znásilnění. Problémem je, že nejen policie, ale i státní zastupitelství, případ posuzuje na hraně kriminálního činu. Žena se účastnila tantrických kurzů dobrovolně a sama se chtěla nechat ‚odháčkovat‘. Chtěla se zbavit svých bolestí z předchozího vztahu, chtěla odstranit ony ‚háčky‘. Ale co teď s tím?

Anna Fialová se dostane do sekty kvůli malérům ve svém životě.

‚Odháčkování‘ jako očista, nebo znásilnění?

Na tomto principu hledání pravdy, oběti a viníka je postavena celá minisérie. Jsme svědky mravenčí policejní práce, kterou ztělesňuje přísná a málomluvná detektivka s tváří Zuzany Stivínové a civilně lidský policista Michala Isteníka. Jako státní zástupce se představí Martin Myšička, který postavě Fialové znásilnění zpočátku nevěří a podezírá jí z podvodu. Zní to opravdu amorálně, ale když se člověk zamyslí, tak je to pochopitelné. Manipulaci si člověk někdy neuvědomuje a záhy může být pozdě. S duchovním učením a cvičením v kultu souhlasila, vše dělala dobrovolně. Až do osudného aktu, který je na pomezí znásilnění a jakési duchovní ‚očisty‘. Státní zástupce argumentuje tím, že chce gurua jenom sama pro sebe, že ho miluje a po aktu už se o něj nechce dělit s dalšími členkami kultu. Logická úvaha, která dostává hrůzné, ale reálné obrysy. Nutno poznamenat, že Kotkův guru je výborně napsaný a zahraný. Je správně slizký, úlisný, ale zároveň šarmantní, elegantní a jaksi ‚okouzlující‘. Divák snadno uvěří tomu, proč mu mladé ženy tak snadno naletí. Je kolem něho až mystická aura východního učitele, léčitele a zkrátka moudrého a mocného muže. Málokdy je vidět, a když už přichází, tak filmaři pracují s náznaky, symboly a mystikou. Stylizace kamery se ubírá do dlouhých záběrů během jeho chůze, nebo do roztřesených a rychlých střihů, plných neostrosti a světelných záblesků, když se schyluje k ‚odháčkování‘.

Martin Myšička jako státní zástupce

Tvůrci ukazují, že žena nese své vlastní problémy - samoživitelka, bydlí s kolegyněmi z práce, život se jí rozpadá pod rukama, vychovává a přetahuje se o dítě s expartnerem. Není to pouze o znásilnění a traumatu, ale také o policejní práci a právních postupech v podobných situacích. Samotné téma jakési jogínské sekty až sexuálnímu kultu s tajemnýmh guru v čele a jeho přisluhovačích je atraktivní a lákavé pro jakékoliv publikum a dobu. Výjimečná je také postava Kláry, která mnohdy sektu řídí výrazněji nežli guru - a sama je předobrazem mnoha výrazných figur veřejného života.

Byl by hřích, kdyby tento výjimečný počin scenáristy Coufala a režiséra Arichteva zapadl. Zaslouží si vyzdvihnout jak z hlediska filmařského, tak z hlediska výpovědního a společenského. Přináší silnou výpovědní hodnotu a patřičnou formu, která dopomáhá příběhu, a přesto na sebe dokáže upozornit.

Zuzana Stivínová jako zkušená policistka

Stejně jako u série Případ Roubal tvůrci upozorňují na témata a události z historie. Přestože už uteklo nějakých 10 až 15 let, tak tyto příběhy vlastně nejsou staré, ba naopak. Jsou stále více a více aktuální. Současná vlna znásilnění a násilí, které je páchaného na ženách, dokazuje, že minulost se opakuje.

Guru je nápaditý, osobitý a originální seriál. Atraktivní téma, divácky vděčné a nápadité zpracování a především - dobrý scénář. Příběh reflektující poškozenou oběť není vyprávěn prvoplánově podle jednoho pohledu. Není to obžaloba vůdce kultu, ani epitaf znásilněným obětem. Kombinuje to složitost policejní práce, státní přešlapy, bezvýchodnou situaci a trauma matky samoživitelky, téma znásilnění a manipulace, ale také boje jedince proti skupině. Všechny děsivé vize a problémy skýtají nějakou naději, a hlavně možnost volby. Nic není černobílé.