Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2022

Další záškodník na obzoru, tentokrát je nasazen do rodiny Marečkových. Diváku, pouč se! TV glosář Ely Novákové

24.01.2022

Popisek: Nový partnerský ,záškodník' v Ulici - Jan Mansfeld jako začínající scenárista Jakub Štěpánek

Když do oblíbeného seriálu vstupuje nová postava, znamená to napětí na place i u obrazovek. Chytí se? Bude se jeho příběh líbit? A co herec, obstojí? Takovou prověrkou teď prochází Jan Mansfeld alias mladý scenárista a spisovatel Jakub Štěpánek. Vypadá jako sympaťák, ale nic dobrého od něj nečekejme.

Pod člověkem, který rozšťourává rodinnou a manželskou pohodu, si zpravidla představíme ženu, vdavekchtivou milenku ženatého muže. Touží po partnerovi finančně zajištěném, pohledném, pozorném (to muži k milenkám skutečně bývají), nebo prostě jen chtějí ulovit jakéhokoli chlapa. A muži znudění manželským stereotypem, v němž jim je dávno odepřena pozice svůdce a lovce, snadno podléhají. Tenhle běžný model jsme samozřejmě v Ulici viděli také, často se ale pracuje také s mužem záškodníkem, který si umane na vdanou ženu. Viděli jsme už celou řadu takových zprvu sympatických, později však pěkně mizerných chlapů.

Zkouškám bylo už na počátku seriálu vystaveno manželství Farských (Ondřej Pavelka a Ilona Svobodová). Olda byl záletný a jedna z milenek jemu i Jitce dala pořádně zabrat. Pak se ale objevil neodolatelný pekař úžasných dortů Kukačka (Pavel Rímský) a podlehla Jitka. Netušila ovšem, že za jeho šarmem se skrývá nesnesitelný žárlivec a v podstatě stalker, schopný vzít do ruky i zbraň, aby Jitku dostal pro sebe. Horor!

Jitka a OldaPrvní velký manželský karambol, a dokonce na pokračování, jsme kdysi zažili s Jitkou a Oldou

,Klasika' příliš mladého mateřství...

Také manželství Gábiny Pumrové (Aneta Krejčíková), která se vdávala mladičká, protože otěhotněla s učitelem tělocviku, zničil zamilovaný muž. Na rozdíl od manžela mladý a nadšený pro zábavu, okouzloval Vašek Hartl (Patrik Děrgel) Gábinu tak dlouho, až spálila mosty a rozvedla se. Záhy ale přišla na to, že nezkušený Vašek není správným otcem pro jejího syna, a tak zůstala sama.

Viděli jsme dokonce velmi choulostivý příběh faráře Ryby (Aleš Háma), jehož láska k Veronice Maléřové (Hana Holišová) zasáhla nečekaně, nicméně velice světsky. Martin Maléř (Tomáš Dastlík) se s touhle podivnou epizodou v životě své manželky nedokázal nikdy vypořádat, nakonec sám začal hledat jinde a manželství skončilo.

Ryba MaléřFarář Marek Ryba dokonce dostal kvůli Veronice od Martina Maléře pořádnou nakládačku

Nový koloušek na scéně

Ve výčtu partnerských kotrmelců bychom mohli pokračovat, pojďme se ale raději podívat, kdo se nám to na scéně objevil nově. Policista Jiří Herman (Jan Holík) dostal od rodiny nelehký úkol. Synovec Jakub Štěpánek (Jan Mansfeld), začínající scenárista, potřebuje konzultace ke kriminálnímu seriálu, který píše. Pro Jirku je to otrava, ale vzpomene si na Karlu (Markéta Stehlíková), která sedí se dvěma dětmi doma a ráda by se už něčím pořádně zaměstnala. Tak vstoupí Jakub do života rodiny Marečkových. Zprvu to vypadá, že Karla se bude chtít mladíka, jehož spisovatelský svět ji nezajímá, rychle zbavit. Nebýt souhry náhod a Jakubových pohotových reakcí, asi by u ní neuspěl. Jenže Jakub využil příležitosti a šikovně si získal Karliny blízké, Věrku (Milena Steinmasslová) s Lubošem (Rostislav Novák st.), takže jí nakonec nezbylo nic jiného než souhlasit.

Mansfeld UliceŠarmantní a společenský Jakub to s ženami prostě umí

Jakub si poměrně snadno omotá Márovy (Kryštof Rímský) rodiče kolem prstu, a už to o něm leccos napovídá. Tenhle na první pohled sympatický a slušný mladík se umí naladit na stejnou vlnu s tím, s kým právě mluví, a díky tomu s ním celkem rychle i najít společnou řeč. Svým úsilím a působením na lidi obvykle dosáhne, čeho si zamane, aniž by měli pocit, že je do něčeho tlačí. Nadprůměrnou inteligenci skvěle doplňuje šarmem, přirozeností, komunikativností i vtipnými, občas ironickými poznámkami. Karla je pro něj docela oříšek, protože hned vycítil, že se jí do spolupráce s ním zrovna dvakrát nechce. O to víc si dá záležet, aby na ni hned napoprvé zapůsobil. A vymýšlí nejrůznější trky, jak se k ní přibližovat víc a víc. Tím začne postupně pronikat do rodinných pout, jejichž pevnost drsně prověří.

Karla a JakubZ nového úkolu sice není Karla právě nadšená, v roli matky a hospodyňky se ale už přece jen trošku nudí. A tenhle kluk má prostě šmrnc.

Věrka a Luboš budou mít co dělat

Zrovna ve chvíli, kdy Věrka s Lubošem plánují obnovenou svatbu, a zejména Věrka zásobuje rodinu svými požadavky a plány na ten úžasný den, objeví se v rodině podlézavý a vynalézavý rozvraceč vztahů Jakub. Pomalu se ukazuje, že Karla je poněkud vratká, protože pozice ženy v domácnosti ji nudí. Ráda by se vrátila do práce, teď je tu ale jiná zábava – mladý muž, jehož svéráznému šarmu těžko odolat. Věrka začíná tušit, že se tu děje cosi nekalého, a jak je jejím zvykem, začne kroužit a prověřovat. No, doufejme, že tím Karlu spíš nepošťouchne, aby Jakubovi podlehla. To bychom tu měli místo svatby rodinný rozkol! Zvládne neuvěřitelná Věrka i tuhle situaci vyřešit?

Věrka a LubošVěrka s Lubošem tuší, že se děje něco nekalého. Koneckonců nepodezřívají Karlu poprvé.

Ulice je tvrdá herecká zkouška

Jan Mansfeld (31) se věnuje především divadlu, hraje v brněnské Huse na provázku. Objevil se v epizodách seriálů Modrý kód a Specialisté, v sportovním filmu Zlatý podraz a televizní pohádce Princezna a půl království, ale postava Jabuba Štěpánka v Ulici je první jeho příležitostí, jak se zapsat do povědomí diváků. Uvidíme, jakou přízeň si v nepříliš sympatické roli získá. Po prvních dnech natáčení v hostivařských ateliérech se rozkoukával a zabydloval. A jako většina herců, kteří prošli a procházejí Ulicí, se do její atmosféry zamiloval.

„Moc se mi tu líbí. Měl jsem z toho velký respekt, ale po prvním dni to ze mě všechno spadlo. Myslím, že zejména díky těm lidem tady. Dnes jsem tu pátý nebo šestý den a cítím se, jako bych tu byl už třeba půl roku. První dny jsem hodně času strávil s Honzou Holíkem (Hermanem), to bylo hodně na pohodu. Markéta Stehlíková je správně prdlá holka, taková stejná krev jako já. Těším se na další natáčecí dny s ní. Včera jsem točil s paní Steinmasslovou dlouhé těžké obrazy. Po natáčení jsem jí musel poděkovat za ten klid a pohodu, které z ní číší. V její přítomnosti se ve vás rozleje vnitřní klid. Je to moc příjemné.“