Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2022

Za svět Duna, za nás Okupace. Best of 2021. Žebříček nejlepších filmů za uplynulý rok. Filmová reflexe Viktora Horáka

13.01.2022

Popisek: Duna si pořád vede dobře v českých kinech. Je jedenáctá v návštěvnosti, vidělo ji přes 270 tisíc diváků, v českých tržbách vydělala víc než 50 milionů korun.

Jelikož jsme právě vstoupili do nového letopočtu s dvěma dvojkami, tak vám přinášíme žebříček těch nejlepších filmů roku 2021, které byste podle redakce Krajských listů.cz neměli minout. Přichází shrnutí a glosování o tom, co se během uplynulého loňského roku představilo na plátnech českých kin. Výběr je složený z distribučních filmů, které uvedly česká kina v roce 2021. Tedy když zrovna byla otevřena, protože sedačky v kinech celé čtyři měsíce chytaly prach a sály zely prázdnotou. Najdete tu filmy různých žánrů a stylů: dramata, komedie, thrillery a dojde i na horor. Žebříčky jsou hned dva: jeden o deseti položkách se zahraničními snímky; a pětice českých filmů.

Už druhým rokem žijeme s koronavirovou pandemií, která donutila odložit premiéru stovkám filmů. Přesto se i v roce 2021 do kin dostaly desítky dobrých filmů. Tuzemská kina byla sice přes dobré čtyři měsíce zavřená, což ale nebránilo tomu, aby se na plátnech promítly tisíce hodin zábavy. Vysokorozpočtové a dlouho očekávané hollywoodské spektákly a blockbustery během letních dnů zaplavily kinosály jako lavina. Po letním otevření kultury se o diváky rvaly stovky českých i zahraničních filmů, které fanoušci stříbrného plátna netrpělivě očekávali. O filmové záplavě na streamingových platformách ani nemluvě. Skoro každý letní týden se nesl ve znamení dlouho očekávaných hitů. Z té obrovské kinematografické smršti jsem se snažil vybrat desítku zahraničních filmů a pětici českých filmů, které byste si neměli nechat ujít. Nejdříve představujeme žebříček sestavený ze zahraničních filmů v českých kinech.

Duna

Epická adaptace kultovního sci-fi románu Franka Herberta v tomto seznamu nesmí chybět. Hory písku, galaktická mytologie, zázračné koření a hvězdné obsazení této vesmírné ‚hry o trůny‘ je dechberoucí podívanou určenou jedině pro stříbrné plátno. Chalamet, Ferguson, Isaac, Momoa, Brolin, Bardem, Skarsgard nebo Zendaya se plahočí pískem ve velkolepém příběhu takřka antických rozměrů. Hollywoodské režisérské eso Denis Villeneuve nám servíruje úchvatné obrazy hořících palem a plíživě smrtící vedro mezi dunami, které jsou ale pouhou expozicí a prvním dílem, které otevírá kultovní svět Duny. O filmu jsme psali zde:

Rozhněvaný muž

Stylový temný akčňák od mistra akce a humoru Guye Ritchieho je plný černohumorných hlášek a až osudové zloby. Ritchie se po letech opět spojil s Jasonem Stathamem a natočili jeden z nejstylovějších snímků roku. Dojde na pěsti, střílečky a stylové rvačky - ale také na rodinné hodnoty a pomstu plnou břitkých britských vtípků. Oddechovka a stylovka zároveň - pro milovníky Ritchieho a Stathama povinnost! Recenzi Rozhněvaného muže si můžete přečíst zde:

Nikdo

Pomalejší kriminálka se stárnoucím akčním hrdinou Bobem Odenkirkem od akčního specialisty Ilji Najšullera sází na komorní, ale stylovou podívanou. Scénář napsal Derek Kolstad, autor Johna Wicka, takže není třeba se obávat průměrného díla. Je to oldschoolově laděný thriller, který si bere to nejlepší z akčňáků ze 70. let a servíruje nám ruské gangstery a padesátníka, který chce žít svůj americký sen. Nejdřív se ale musí postavit své temné minulosti, než se usadí v domečku se zahradou. Úvodní expozice ranního vstávání a vynášení popelnic je dokonalá. Stejně jako kinetická akce během rvačky v městském autobuse. Scény z tohoto filmu jen tak nezapomenete. O filmu si můžete více přečíst zde:

Cesta za smířením

Překvapivě zapadlá filmová perla Cesta za smířením se skryla v nánosu netflixovského balastu. Komorní survival thriller z Norska natočil Tommy Wirkola jako humornou, ale patřičně drsnou a brutální podívanou. K třeskuté a nekorektní zábavě mu stačila jedna chata, hluboké severní lesy a pětice herců s Noomi Rapace v čele. Jak se může změnit klidný víkend na chalupě jednomu režisérovi a herečce v krvavý boj na život a na smrt? Až parodický konec je třešinkou na zapadlém filmovém klenotu, kde uvidíte smrt na sto způsobů. Nechybí ani mrknutí na Coenovic film Fargo, ale takovým norským způsobem.

Manželský pár (Noomi Rapace a Aksel Hennie) vyrazí na odlehlou chatu s jediným cílem: zabít toho druhého, a skoncovat tak s manželstvím. Brzy jim ale začne hrozit ještě větší nebezpečí. Foto se svolením Netflix

Není čas zemřít

Filmový rok 2021 se nesl v duchu očekávání dvou hollywoodských velkofilmů, které jsou oba v našem žebříčku. Prvním je sci-fi spektákl Duna a druhým poslední bondovka s Danielem Craigem, Není čas zemřít. A zatím poslední James Bond mezi nejlepšími filmy roku nesmí chybět. Přestože k němu má řada fanoušků velké výhrady, tak je to zábavná, chytrá a řemeslně dobře natočená věc. Plytký scénář místy popírá postavu agenta 007, ale naštěstí ho zachraňuje Craigovo charisma, úchvatná kamera a svižná režie Caryho Jojiho Fukunagy, prvního amerického režiséra bondovek. Agent znovu obletí a zachrání svět, ale především ukáže i svoji dosud neviděnou stránku. Není čas zemřít je důstojným rozloučením s Craigovou bondovskou kariérou a zase posouvá špióna o něco dál v 21. století. Celé zamyšlení o poslední Craigově bondovce si přečtěte zde:

Nadějná mladá žena

Výjimečný režijní debut herečky a scenáristky Emmerald Fennel, která na sebe upozornila satirickou krimi Na mušce. Tento svěží, ironický a jemně feministický thriller se trefně, ostře a s humorem strefuje do současné vlny #MeToo. Nadějná mladá žena je stylovým návratem Carey Mulligan, která si radikální mstitelku nenávidějící muže, vysloveně užívá.

Cassandra (Carey Mulligan) hraje zvláštní hru. Chodí do barů, předstírá v nich těžkou opilost, nechává se sbalit chlápky, kteří v ní vidí snadnou kořist, a když má dojít k 'nejlepšímu', tak na ně nemilosrdně zaútočí. Foto se svolením CinemArt

Jako v bavlnce

Přímočarý, moderně a stylově natočený a příběhově nápaditý thriller měl na Netflixu premiéru hned z kraje roku a psalo se o něm všude. Krimikomedie vypráví o Rosamund Pikeové, podvodnici, co se stará o důchodce, které zavírá do domovů seniorů, zbavuje je svéprávnosti a okrádá je o majetek. Provozuje falešnou kancelář, ale vzápětí jí samotnou postihne něco podobného, co dělá svým ‚klientům‘. Výborný Peter Dinklage tu hraje neskonale zábavnou karikaturu gangstera a rozhodne se podvodnici ukázat, co proto. Celý film je jedna velká a zábavná jízda plná křiklavých barev a stylizovaných figur v atraktivním prostředí kriminálníků a pochybných podvodníků.

Soudem jmenovaná zákonná zástupkyně (Rosamund Pike) podvádí svoje klienty, a místo aby o ně pečovala, získává nad nimi absolutní moc. Její nejnovější oběť má ale v rukávu nečekané eso. Foto se svolením Netflix

Bestsellery

Milé a dojemné tragikomedii kraluje Sir Michael Caine, který snímek uvedl ve světové premiéře ve Velkém sálu hotelu Thermal během karlovarského filmového festivalu. Zážitek to byl úžasný a projekce krásná. Tragikomický příběh je plný suchého humoru a titulní dvojice v podání Cainea a Aubrey Plazy je výborná. Caine hraje mrzutého spisovatele důchodového věku a Plaza ambiciózní nakladatelku, která se snaží zachránit rodinné nakladatelství. Oba se společně vydávají na roadmovie, která má pomoci bankrotujícímu podniku dostat se z dluhů, ale především jim má otevřít oči a uvědomit si krásu života.

Lucy Stanbridge (Aubrey Plaza) je energická mladá žena, dědička kdysi proslulého nakladatelství, které dnes balancuje nad propastí bankrotu. Kde jsou ty časy, kdy prestiž podniku zvyšovaly výnosy z bestselleru Harrise Shawa Atomic Autumn. O padesát let starší, notně rozmrzelý autor (Michael Caine) sice se světem už nechce nic mít, ale Lucy je rozhodnutá pro záchranu rodinného podniku učinit cokoli. Foto se svolením Screen Media Films

K zemi hleď!

Obrovské překvapení na konci roku natočil režiséra Adam McKay, který zabodoval Sázkou na nejistotu. Politická satira na ‚trumpovskou Ameriku‘ a zaslepenost lidí vidět reálnou hrozbu se povedla s lehkou grácií. Snímek není dokonalý, ale je patřičně zábavný, reflektuje aktuální problémy a pyšní se hvězdným obsazením. Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrenceová, Meryl Streepová, Jonah Hill nebo Timotheé Chalamet – to je jen pár zvučných herců, kteří se pokusí odvrátit smrtící dopad komety na planetu Zemi. Humor rychle vystřídá napětí, obludná síla konspirací, dezinformací a lidské naivity. U filmu budete brečet, smát se, tajit dech a kroutit hlavou. A osobně doufám, že vznikne podobný seriál o prezidentce Meryl Streepové, která populistickou karikaturu Donalda Trumpa ztvárnila dokonale! O DiCapriově introvertním a nejvíc sexy ‚hvězdáři‘ v USA ani nemluvě. Psali jsme o tom zde:

Candyman

V žebříčku nesmí chybět ani alespoň jeden zástupce ze světa hororů. Což bylo poměrně těžké vybrat: tento rok se urodilo hned několik podařených strašidelných snímků. Candyman je zdařilým remakem, který si bere to nejlepší z originálu, aktualizuje, zlepšuje a disponuje vlastní osobitou poetikou. Film není pouze žánrovým hororem, ale funguje také jako politická satira a ostře se pouští do mnoha témat, která hýbou společností. Kritizuje rasismus, maskulinitu moderní společnosti, ale také konzum, materialismus a problémy s bydlením ve městech. Zároveň používá chytré hororové motivy, nezabředává do klišé a důstojně pracuje s původním dílem, na které jen odkazuje - a pouze v tom dobrém. Delší text o Candymanovi si můžete přečíst v recenzi:

A teď ještě něco málo o tuzemských filmech, které stojí za to vidět

Okupace

Komorní a stylová podívaná reflektující českou společnost, jako národ ‚smějících se bestií‘. Jeden divadelní bar, herci po představení, Ferdinand Peroutka, sovětský ožralý voják a hektolitry vodky a cigaretového dýmu. Více o filmu jsme psali zde v recenzi:

Chyby

Jednoduchá a přímočará venkovská romance, která je plná tajemství a češství. Prodavačka v supermarketu s tajemstvím a pokrývač, který nejde pro ránu daleko. Jan Prušinovský opět dokazuje, že je jedním z nejlepších tuzemských režisérů a pozorovatelů lidských duší. Podrobnější reflexi filmu se přečtěte zde:

Shoky & Morthy: Poslední velká akce

Zábavná hororová komedie kombinuje nablýskaný svět youtuberů a influencerů s moravskou legendou o devíti křížích a krvavé nevěstě. Výborná a svižná žánrovka, která pobaví celou rodinu se pyšní až ‚americkou‘ filmařinou. Kozub, Štáfek, Babišová a dokonalý Magnusek pod režijní taktovkou Andyho Fehu září v českém překvapení roku! Recenzi si přečtěte zde:

Ubal a zmiz

Pokus o českého Guye Ritchieho. Krimikomedie s roztříštěným vyprávěním je svěžím závanem něčeho nového v české kinematografii. Zhlédnete Sharlotu jako striptérku, Hoffmana s Nohou jako křivé policisty, vietnamské holešovické podsvětí, donášku pizzy s něčím navíc, pokus okrást gangstery ovládající pražské ulice nebo Matonohu jako německého rockera - myslím si, že těchto pár motivů mluví za vše. To prostě chcete vidět. Pražský Žižkov je v tomto filmu takový ‚Bronx‘ východní Evropy, kam se i taxikáři bojí jezdit. Více o této žižkovské gangsterce si můžete přečíst zde: