Ani dobrá detektivka ani dobrý román, Ostrava přece dávno není černá. TV glosář Ely Novákové
10.01.2022
Foto: Se svolením Česká televize Martin Popelář (stejně jako snímky v článku)
Popisek: V krimipáru vždy scenáristé sázejí na chemii, jenže u Petry Špalkové a Jiřího Vyorálka coby parťáků v seriálu Stíny v mlze kamsi vyšuměla dřív, než se vůbec zrodila. Dejme jim ale šanci, třeba se ještě proberou.
FOTO / VIDEO Bývá zvykem do prvního dílu kriminálního seriálu nacpat co nejvíc atrakcí. To se ve Stínech v mlze nějak vymklo z rukou. Autoři si napínavý zločin i dramatické zápletky ze soukromí kriminalistů nechali až na později. Někde se asi stala chyba.
První záběry nové kriminální série České televize nám představují novou Ostravu z výšky i v detailech. Kdo není místní a do Ostravy ho to zaválo maximálně na školní exkurzi, vidí industriální město, proměněné z černé metropole uhlí a oceláren v zajímavou architekturou nadupané a živé centrum severní Moravy. Dávno tomu, co starý Magdon po šichtě na šachtě putoval z Ostravy, aby se v nejbližší hospodě porval, s rozbitou lebkou do příkopy pad a na Starých Hamrech zanechal pět vzlykajících sirot. No, nebyl to zrovna otec roku, ale vzhledem k tomu, že uhlobaroni, zde zastoupení Markýzem Gerem, chlapům na šachtách a jejich rodinám rozhodně nepřepláceli, není divu, že o své siroty moc nedbal. Mimochodem, měl to k nim slušný kousek cesty, z Ostravy na Beskydy do Starých Hamrů padesát kilometrů.
Když jde o kriminální prostředí, představují haly a areály bývalých dolů a hutí pro filmaře pravý ráj. Slibovaná rázovitost se ale prozatím kamsi ztratila.
Ostravsko je rozlehlý region a má mnoho rázovitých oblastí. Jiná je sama Ostrava, jiný Frýdek-Místek, jiná krajina zelených Beskyd nebo Hlučínsko. Bartovská harenda, kde skončil starý Magdon svůj nelehký úděl, se proměnila v moderní hospody v městě i okolí. Drsní chlapi ovšem zůstali, jen se (podle scenáristů Stínů v mlze) perou za prachy. Oni jim ti moderní uhlobaroni a ocelomagnáti ten život nezpestřují o nic víc, než proklatý Markýz Ger. Seriál nás postupně zavede do různých lokalit, zatím to ale vypadá, že rázovitost kraje nám moc nepředstaví.
Opticky sice k sobě tihle dva ladí, do ostravské rázovitosti ale mají na míle daleko
Mix kriminálky s rodinnými dramaty
Přivydělat si slušný peníz na nelegálních zápasech je, zdá se, jednou z únikových možností z mizerie příspěvů v nezaměstnanosti. Ostatně, že pro ránu se na Ostravě nejde daleko, to víme i my jinokrajci, fanoušci Baníku jsou postrachem celé republiky. Jenže v první dílu seriálu je to všechno jakési vlažné, místo řádných chlapisek vidíme kluky, toužící po kariéře v MMA. Že dostávají v aréně na budku, není divu, při nelegálních sázkách se s jejich porážkou prostě počítá. A když se do klece postaví jako volavka odhodlaný policista, není mu trénink v tělocvičně nic platný.
I ,brutálním' zápasům v kleci nějak chyběl drajv, chachaři leckdy podávají dynamičtější výkony cestou na zápas už ve vlaku
Hledá se vrah a nakonec je odhalena hned celá mafie nelegálních zápasů a sázkařů. Tak tohle by černou Ostravu reprezentovat samozřejmě mohlo, jenže příběh je plytký a nudně se vleče k předvídatelnému konci. Navíc jsme nuceni víc než vyšetřování sledovat rodiny obou kriminalistů. Magda bojuje s časem, který vyšetří pro malou dceru, ale stihne navštívit koncert svého muže houslisty a v dlouhých záběrech se zasněně usmívat při vážné hudbě. Její parťák Martin Černý zase řeší, proč jeho pubertální syn chodí po ulicích bos. Tyhle odbočky gradaci detektivního příběhu vůbec neprospívají, divák je vlastně vůbec nechce vidět a otravují ho.
Jaroslav Plesl si coby Magdin manžel zahrál v aule Gong s Janáčkovou filharmonií
Muž a žena jako policejní tandem
Nic nového pod sluncem, žen kriminalistek známe z našich i zahraničních seriálů řadu. Vždy se sází na chemii mezi herci, podpořenou dobře napsaným scénářem jejich vztahu. Bohužel chemie mezi Petrou Špalkovou a Jiřím Vyorálkem nefunguje vůbec a jediné jejich vzájemné špičkování se omezuje na opakující se hlášku – Neříkej mi Malá – Neříkej mi Černý, což je hodně málo. Ti dva fungují v policejním voze pouze vedle sebe, každý zahleděný sám do sebe a bez řádné interakce při zásahu proti zločinu. Oba jsou bezpochyby vynikající herci, mají-li co hrát. V prvním dílu Stínů v mlze nedostávají ale příležitost ani k pořádnému dialogu, natož k společné akci. Víc prostoru má v tomto příběhu i Regina Rázlová jako Magdina tchyně, což ovšem nemá s detektivkou nic společného.
Podobnost není jen čistě náhodná, Petra Špalková opravdu hraje v seriálu s vlastní dcerou. Divácky ,nejšťavnatější' z celé rodiny je ale Regina Rázlová coby tchyně.
Kam zmizel ostravský dialekt?
To, že oba hlavní představitelé používají obecnou češtinu (s mírným nádechem spisovné mluvy, upomínající na rodné Brno obou herců, v Ostravě bychom asi na ulici neslyšeli větu Bylo to dobréééé), by asi nevadilo. Policisté putují a tihle dva přišli do Ostravy sloužit z jiných míst republiky. Horší je, že ostravský dialekt neslyšíme ani v tělocvičně, kde trénují pubertální kluci, ani mezi padouchy, organizujícími nelegální zápasy, dokonce ani mezi zápasníky samotnými. Kam se poděly všechny kratke zobaky? V seriálu to vypadá, že nejspíš vyhynuly, ale ono to tak není, stačí pustit si nějaký ten rozhovor z ulice v regionu ve zprávách... Jinými slovy, seriál zmutoval z původně plánovaného pohledu do zločinu v specifickém regionu do šedi průměru všech těch Specialistů, Míst činu a Kriminálek Anděl či Staré Město. Škoda, obsazení i režie Radima Špačka slibovaly lepší výsledek.
Dejte tomu ještě šanci
Nutno ale říct, že vzdávat to ještě nemusíte. My novináři jsme měli možnsot vidět ještě další díly a ty lepší nás na obrazovkách rozhodně teprve čekají. Pokud vás zajímá rodinný život Magdy Malé, dočkáte se velkých dramat, pokud dáváte přednost linii kriminálky, pak i zde nás čeká postupná gradace příběhu toho divného chlapa, který po propuštění z vězení nepříjemně intenzivně sleduje Magdinu malou dceru.
Vložil: Ela Nováková