Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2022

Voyo pokukuje po prestiži Netflixu. A úspěšně. Případem Roubal, minisérií o nejslavnějším sériovém vrahovi devadesátek. TV reflexe Viktora Horáka

29.12.2021

Popisek: ‚Slavného‘ sériového vraha Roubala hraje excelentně Hynek Čermák.

Třídílná kriminální minisérie Případ Roubal mapuje zákulisí soudního jednání s nejznámějším tuzemským vrahem devadesátek Ivanem Roubalem. Hvězdně obsazená série reflektuje složitý soudní případ, který se zapsal mezi nejzávažnější justiční kauzy porevolučních let. Nejde ale o prvoplánovou detektivku, nýbrž o ‚investigativní‘ drama ze soudního prostředí, které se zabývá prací advokátů, zastupitelů a policistů. Svěží vítr v neexistujícím českém ‚true crime‘ žánru je fajn podívaná, ale téma mohlo být vytěženo lépe.

Na streamovací platformě Voyo měla premiéru třídílná televizní minisérie Případ Roubal, kterému herecky vévodí Hynek Čermák, Dagmar Havlová a začínající hvězda Kamila Trnková. A dojde na celou řadu dalších známých hereckých tváří jako je David Švehlík, navrátivší Jan Slovák, Ladislav Hampl nebo Jan Čenský. Minisérii natočila zkušená televizní režisérka Tereza Kopáčová, která na sebe naposledy upozornila učitelským dramatem Ochránce nebo procedurální krimi Metanol. Obě TV série vychází ze skutečných událostí, stejně jako detektivní drama Případ Roubal. Scénář napsala trojice scenáristů - Tomáš Bombík (Spravedlnost, Trhlina, Zpráva), Václav Hašek (Polda, Sever) a Zdeněk Jecelín (Marťanské lodě, Vesničan).

Režisérka Tereza Kopáčová (uprostřed) při natáčení minisérie.

Čeká Voyo ‚lví úrodu‘?

Po mainstreamovém úspěchu televizní show Love Island zveřejnilo Voyo exkluzivní dramatickou minisérii Případ Roubal. A vypadá to, že kromě divácky vděčných kousků, baží producenti z Novy i po kvalitnější dramatické tvorbě. Čekají snad České lvy nebo Ceny české filmové kritiky? Nejspíš, alespoň doufají. Minisérie Případ Roubal je jakýsi pokus přiblížit se netflixovským úspěchům na poli ‚true crime‘ filmů a seriálů. Bohužel, ale narozdíl od streamovacího giganta, který má s tímto žánrem už řadu zkušeností, tak v tuzemsku ještě podobná věc nevznikla. Mírně se žánru ‚true crime‘ přibližuje film Já, Olga Hepnarová, Gangster Ka nebo Příběh kmotra. Ale to jsou spíše klasicky pojaté kriminální životopisy nebo detektivní dramata.

Pokus o český ‚true crime‘ a ‚divoká devadesátá‘

Čistokrevný pokus o americký true crime tu ještě nebyl a Případ Roubal k tomu má slibně nakročeno. Sám se ale nevydává cestou klasického syžetu, aby vyprávěl o titulním vrahovi a jeho řádění. Scenáristé se tu odklání jak od vrahova života, tak od detektivního pátrání a klasického kriminálního vzorce. Odvrací se od postavy zločince, a naopak vypráví o justiční práci a soudních peripetiích mezi advokáty, soudci a právníky. Policejní práce a pohled vraha tu ustoupil advokátnímu mechanismu, která ukazuje korupcí a byrokracií prolezlý soudní aparát. Tolik typické pro devadesátá léta, kdy se Případ Roubal odehrává. Devadesátky tu mají nenahraditelné zastoupení a fungují jak stylově a vizuálně, tak především dokreslují onen marasmus a vystřízlivění z nově nabyté svobody. Porevoluční ‚divoké devadesátky‘ kromě oné svobody a pozitivní aury, rychle střízliví a ukazují pohled na zločiny a temná zákoutí nového režimu.

Roubal u soudu; minisérie dokonale rekonstruuje typické atributy devadesátek, prostředí, kostýmy...

Minisérie vypráví příběh Ivana Roubala, který je policií obviněn a vsazen do vazby s tím, že je podezřelý z vraždy dvou lidí. Nejznámějšího českého vraha ztvárnil fenomenální Hynek Čermák, jenž s lehkostí střídá humornou polohu se záchvěvy lidského monstra. Proti němu stojí nevýrazný David Švehlík jako vyšetřovatel a Dagmar Havlová jako neúprosná státní zástupkyně, která hodlá Roubala dostat za mříže za jakoukoliv cenu. Bývalá první dáma se vrací s elegancí a energií, kterou by jí mohly závidět o generace mladší herečky. Hlavní postavou ale je někdo úplně jiný, a ne tolik hvězdný. Je to mladá herečka Kamila Trnková jako začínající advokátka, která dostane svůj první případ: a tím je zastupování nechvalně známého masového vraha.

Soudní domy, právnické peripetie a advokátka-vyšetřovatelka

A právě v tom tkví hlavní zápletka celé série. Jak se mladá právnička, plná ambicí a s touhou najít pravdu a obhajovat spravedlnost, vyrovná s tím, že se musí pokusit osvobodit usvědčeného vraha? Vnitřní souboj a rozkol mezi právnickou profesí, vlastním přesvědčením a advokátčiným kariéristickým mentorem je hlavním katalyzátorem dramatu z 90. let. Kromě právnických peripetií a dramatických kauz před soudním stolcem se tvůrci vydávají i mimo budovy justice. Divák nahlédne do tehdejšího fungování státní policie a vyšetřovatelů, které mají svázané ruce právě soudem a státním aparátem. Proto se do centra dění dostává mladá advokátka, která nebere ohledy na to, co ‚by měla‘ dělat podle staršího právníka, u kterého je v učení. Ale naopak - rozhodne se jednat na vlastní pěst a vydává se po stopách Roubalova vraždění. Důkazy nejsou, svědci nemají dostatečně dobré výpovědi a Roubal má až podivně neprůstřelné alibi. Vypadá to, že brutální vrah s tváří milého strýce z venkova snadno uniká spravedlnosti. Advokátka ale mimo policejní práci a soudní sítě se vydává na statek Pohádka, kde Roubal vraždil, a rozplétá složitý případ, který v české historii nemá obdoby.

Mladá právnička v podání Kamily Trnkové

Je to napínavé, chytře napsané a zručně zrežírované kriminální drama. Kamera kouzlí s obrazem - devadesátková atmosféra, jednoduchá a účelná scénografie, plejáda hvězdných herců, vkusné kostýmy, krásná kamera s množstvím stylových dronů a plynulý a ničím nerušící střih dodává sérii až ‚evropský look‘. Precizně zakomponované a chladně nabarvené záběry se vyžívají v socialistické architektuře, zašlé soudní místnosti z 90. let a vytříbené kostýmy jsou hlavní devízou série. Minisérie Případ Roubal by se bez problému zařadila do nabídky Netflixu. Je to solidní ‚true crime‘ série, která umí pobavit a zároveň představit divácky atraktivní téma podle reálných událostí. Není to žádný filmový produkt, určený pro rychlou spotřebu. Případ Roubal má osobitý styl, vypráví o pohnutém lidském osudu s myšlenkou, a především má tah na diváka.

Jedná se o plnohodnotné filmové dílo, které šetří dialogem a okolnosti případu vysvětluje pomocí náznaků, metafor a obrazu. Místy se samozřejmě musí ‚vyprávět‘ a popisovat, ale to k televiznímu filmu patří. Nicméně Případ Roubal je pozoruhodným českým televizním dílem, které stojí za pozornost.

Dagmar Havlová hraje státní zástupkyni, a to skvěle.

Voyo: divácký tah na branku a budoucnost videotéky

Postava sériového vraha Ivana Roubala sice mohla být vytěžena lépe a kdyby jí tvůrci věnovali více pozornosti, tak by určitě neprohloupili. Ale měli potřebu vyprávět spíše o právnických tahanicích, než reflektovat příběh odpudivého vraha - což by mohlo být považováno za jakousi oslavu a kult jedince. Respektive snaha, přiblížit se modernímu a streamovacím službám dominujícímu žánru ‚true crime‘ (krimi podle reálných událostí), se zdařila. A televize Nova a její dceřiná platforma Voyo na sebe mohou být hrdí. Předčili marné snahy iVysílání a České televize, která už dva roky slibuje spuštění vlastní internetové platformy. Voyo dominuje české scéně na poli internetových videoték. Po úspěchu s Love Islandem a Ordinací v růžové zahradě 2 si videotéka připisuje další zářez. A ne pouze z diváckého pohledu. Případ Roubal může očkem pokukovat na Českého lva za televizní film nebo minisérii. Kvalitu a potenciál k tomu určitě má.

Voyo a tamní producenti ostatně nelení a ‚perou‘ do nás další slibné novinky. Nedávno se objevily první ukázky nové reality show Survivor: Česko&Slovensko, což vychází z úspěšného amerického ‚trosečníkovského‘ formátu. A od 14. ledna 2022 bude mít premiéru televizní minisérie Guru. Seriál s Vojtěchem Kotkem v hlavní roli vypráví o nechvalně proslulém ‚guru Járovi‘. Ten vedl podivnou jogínskou společnost (až sektu), kde mělo docházet k psychickému týrání, manipulaci a znásilňování účastníků.