Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2022

Pohádce o České televizi chybí peníze. Chystá se řada nových pořadů, ale také diskuze o financování. TV glosář Ely Novákové

27.12.2021

Popisek: Představitelky císařovny Marie Terezie se mění, jen Vojtěch Kotek coby František Štěpán Lotrinský pod rukama maskérů stárne

Máme za sebou Vánoce, čas pohádek, nadělování a mírumilovné nálady. Vánocům v České televizi jako obvykle vévodily adventní koncerty a štědrovečerní pohádka. Obojí se vydařilo. Ještě před svátky nám pak byl představen na tiskové konferenci plán na jarní období. Velkorysé nasazení mnoha novinek ovšem znamená také velkorysé financování, s nímž jsou jako obvykle potíže.

Na zahájení předvánoční tiskové konference se generální ředitel ČT Petr Dvořák pochlubil řadou úspěchů letošního roku, neopomněl si ale také postesknout na nedostatek financí. Zmínil, že peníze na nové projekty postupně docházejí, a zdůraznil, že o financování veřejnoprávní televize bude třeba mluvit se zákonodárci v nejbližším možném termínu. Jeho naděje se upínají k nové vládě. K čemu se má upínat divák v období, kdy se zdražuje vše, raději neřekl.

Na půdě Senátu se o nutném zvýšení koncesionářských poplatků mluvilo již v létě, jednání ale nikam nepostoupila. Je pravda, že koncesionářský poplatek za využívání televizního vysílání se naposledy upravoval v roce 2008, je ovšem také pravda, že se často diskutuje o rozmařilém financování výroby v České televizi. Uvidíme, co nám příští rok v tomto směru přinese, spíš ale počítejme s tím, že zvýšení televizního poplatku se prostě smíchá se vším tím zdražováním, které je před námi. Věřme tedy alespoň, že nám veřejnoprávní televize chystá skutečně kvalitní nabídku, abychom při jejím sledování na to bolestivé finanční období trochu zapomněli.

Marie Terezie

Ani stesky na nedostatek financí seriál o věhlasné panovnici Marii Terezii nesmetly. Na to byl projekt přece jen divácky příliš úspěšný.

Zahájí Marie Terezie

Na Nový rok nás čeká poslední díl velkolepého koprodukčního projektu o nejslavnější habsburské panovnici. Místo dvou dílů bude tentokrát jen jeden – zde se již projevil právě nedostatek peněz a projekt byl zkrácen. Pátý a poslední díl série výpravných historických filmů o Marii Terezii zachovává žánr romantického historicko-politického dramatu s prvky humoru. Děj pátého dílu je situován do let 1760 až 1780, tedy patnáct let po konci čtvrtého dílu. Pojednává o sňatkové politice Marie Terezie, o finančních problémech monarchie, které se přes nepochopení své ženy pokouší řešit František Štěpán, o Josefovi, který se ostře vymezuje proti otci, jehož vnímá jako prostopášníka, o smrti Františka Štěpána a následném konfliktu mezi Josefem a Marií a konečném prozření Josefa, který pochopí, jakou roli otec skutečně v chodu říše hrál a jak významný je jeho odkaz pro její budoucnost.

Jsme svědky trnité cesty Josefa II. od privilegovaného a zároveň oběma rodiči opomíjeného dítěte přes tragické zklamání v prvním manželství s Isabelou Parmskou a zádumčivou rezignaci v druhém svazku s Marií Josefou Bavorskou, úmrtí otce a obtížná léta spoluvlády s matkou až po závěrečné smíření s odkazem obou rodičů. Představitelky Marie Terezie se měnily, v posledním dílu ji hraje Ursula Strauss. V roli Františka Štěpána Lotrinského uvidíme ale znovu Vojtěcha Kotka. Musel samozřejmě podstoupit řadu hodin v maskérně, aby byl postaršen, nicméně za roli je vděčný nejen pro mimořádný rozsah herecké příležitosti, ale také proto, že jemu samotnému rozšířila znalosti o mimořádné osobnosti muže po boku velké panovnice.

Marie Terezie Ursula Strauss

V posledním dílu ztvární císařovnu Marii Terezii rakouská herečka Ursula Strauss

Zločin na Ostravsku

Od 3. ledna nás čeká nový seriál Stíny v mlze, v němž zavítáme na ostravskou kriminálku, která řeší nejrůznější zločiny v Ostravě i okolí. Pod režijním vedením Radima Špačka vzniklo dvanáct dílů seriálu, v němž se pravidelně budeme setkávat s kriminlistkou Magdou Malou v podání Petry Špalkové a jejím parťákem Martinem Černým (Jiří Vyorálek). Záměrem autora námětu a scénáře Zdeňka Zapletala ale nebylo jen zobrazení honu na padouchy, ale také představení života obou detektivů, pro něž není vždy snadné skloubit osobní život s náročnou profesí.

Stíny v mlze_Špalková_Vyorálek

Petra Špalková a Jiří Vyorálek v seriálu Stíny v mlze

Devadesátky se vrací na počátek

Kriminální seriál Případy 1. oddělení měl mimořádný úspěch a v roce 2022 ho čeká pokračování. Jaké ale byly začátky kriminalistické práce po sametové revoluci? Rozhodně to nebyla žádná plyšová selanka. Proto se ČT rozhodla dát prostor příběhům, založeným na skutečných případech z devadesátých let. Seriál je jakýmsi prequelem Případů 1. oddělení. Reřie se ujal Peter Bebjak.

„Když jsem v roce 1990 nastupoval k policii, znal jsem policejní práci jen z dobových televizních seriálů. Učil jsem se za pochodu. Přesto se mi už v roce 1993 splnil velký životní sen a já začal vyšetřovat vraždy. Doba to byla ale překotná, nápor vražd a zločinu byl velký a policie na to nebyla dostatečně připravená. Tudíž jsem se i já, jako mladý začínající vyšetřovatel, který nic neuměl, dostal k případům, ke kterým bych se normálně nedostal. Díky tomu jsem se účastnil zásadních kauz,“ vzpomíná Josef Mareš, jenž na scénáři spolupracoval s Matějem Podzimkem. Pokud chcete ještě autentičtější pohled na případy Devadesátek, můžete sledovat pandán k dramatickému seriálu, dokumentární cyklus Polosvět.

Devadesátky Sokol

Ondřej Sokol v seriálu Devadesátky

Konečně něco veselého

Třetím seriálem, který se rozjede hned na počátku roku, je série komedií Špunti na cestě. Tři generace jedné rodiny se nedobrovolně ocitnou na dovolené v obytném autobusu a projedou s ním půl republiky. Je to dovolená, jakou byste nechtěli zažít, protože jedna katastrofa stíhá druhou a pokazí se vše, co se jen pokazit může.

V hlavní roli se za volantem šíleného autobusu ocitá Miroslav Donutil v poněkud netradiční vizáži s plnovousem a image postaršího rockera. Všechno, co jeho i početnou rodinu čeká, má za úkol jediné – pobavit diváka nečekanými historkami, které lze na takové dovolené zažít. Doufejme, že nás seriál pobaví lépe, než tolik očekávaná podzimní Osada, která totálně propadla, protože prostě zábavná nebyla.

Špunti na cestě

Miroslav Donutil jako seriálový strýc Karel a autobusek Robur, v němž rodinka vyráží na cesty. Stařičký veterán je opravdu unikát, jeho výroba ve východoněmecké VEB Robur-Werke Zittau po sjednocení Německa definitivně skončila.