Syrové drama (nejen) o stigmatu kriminálníků. Sandra Bullock podává mimořádně vyzrálý výkon v roli outsiderky. Filmová reflexe Andrey Musilové
22.12.2021
Foto: Se svolením Netflix (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Většina čtenářských recenzí na ČSFD se shoduje na tom, že ostatní herci ve filmu (a jsou to i velká jména jako Vincent D'Onofrio a Viola Davis) jsou jen pozadím, na kterém září jediná hvězda - Sandra Bullock.
Syrové a hutné jako usekávání rybích hlav v podřadné práci hlavní hrdinky, takové je nejnovější drama V nemilosti se Sandrou Bullock. Německá režisérka Nora Fingscheidt si sáhla pro náročné téma i v jejím předcházejícím snímku Narušitel systému (2019) o devítileté dívce s tváří anděla s poruchou chování. Tento film získal ve stejném roce stříbrného medvěda na Berlinale IFF a cenu za nejlepší film na Zurich film festivalu. V nemilosti je nyní dostupné na Netflixu.
Sandru Bullock v hlavní roli není potřeba představovat. Na filmovém nebi tato hvězda září od neuvěřitelných osmdesátých let (debutovala ve filmu Hangman v roce 1987). Ve svých 57 vypadá o 20 let mladší. Proslavily ji akční thrillery (Nebezpečná rychlost, Demolition Man, Čas zabíjet) i béčkové komedie (Slečna Drsňák).
Ruth je dříč a introvert. Pod její nenalíčenou tváří prosvítá jediná touha: přežít a navázat kontakt se sestrou
Role Sandry Bullock je ve filmu V nemilosti od komediálních skečů na míle daleko. Hlavní hrdinka Ruth Slater je mlčenlivá, do sebe ponořená žena, která po dvaceti letech opouští věznici. Její lhostejně nevšímavý vztah ke všem okolo se odráží ve scéně, kdy ji soudem stanovený dohled (Rob Morgan) odváží do ženské ubytovny a nabízí pomoc. Odpovědi Ruth jsou neobratné a nejčastěji jednoslovné, jako by za dvacet let za mřížemi úplně zapomněla nebo zanevřela na svět okolo. Její jedinou motivací je setkání s Katie. Malou sestrou, které bylo v době jejího uvěznění pouhých pět let.

Předlohou pro film režisérky Nory Fingscheidt byla britská minisérie Unforgiven
Kamera těká mezi syrovou přítomností, jako jsou každodenní hádky a krádeže na ubytovně nebo únavná rutina v balírně ryb, a vzpomínkami na minulost. Do těch patří především osudový den, kdy do domu na samotě vniknou policisté, aby po smrti rodičů Ruth a její malou sestru vystěhovali. Celá emotivní scéna končí zastřelením šerifa, tedy zločinem, za nějž si Ruth odseděla dlouhých 20 let.
Ne pro všechny je ale tato doba dostatečně dlouhá na to, aby na vraždu zapomněli. Patří mezi ně synové tragicky zesnulého šerifa, trpělivě čekající na chvíli, kdy bude Ruth opět na svobodě. Zpovzdálí sledují a analyzují každou její činnost, nenápadně se jí míchají života a selectivně si vybírají jen fakta a útržky vět, které jim hrají do karet. I přes Ruthinu současnou mizérii tak postupně podléhají dojmu, že zasluhuje mnohem horší trest. Zažít pocit ztráty milovaného člověka.
Tak trochu horor, tak trochu kriminálka a sociální drama. Závěr přináší nové téma, které dává smysl zdánlivě bezvýznamným střípkům vzpomínek
Scény, v nichž se objevuje Ruthinin rodný dům, mezi místními známý jako ‚vražedný dům‘, přešlapují na tenké hranici hororu, vizuálně odkazují na Amityville nebo V zajetí démonů. Hlavním leitmotivem je ale mnohdy doživotní handicap všech, kteří prošli vězením. Ať už je to problém s nalezením lepší práce nebo trvalé stigma při hledání nového partnera. Anebo zavržení ze strany pracovního kolektivu, když se mezi pracovníky balírny šuškandou zveřejní pravda o tom, kde Ruth strávila posledních dvacet let.

Práce v rybárně je monotónní a ubíjející. Navíc kolegové se chovají nepřátelsky k ‚bývalé kriminálnici‘.
Kamera mezitím snímá život Katie v rodině starostlivých pěstounů. Talentovaná Kate hraje na piano, ale také bojuje se svým vnitřním napětím a nevyřčenými problémy. Její skutečné prožívání s ní tak sdílí jen nejlepší kamarádka, vůči své adoptivní rodině nosí masku dokonalé mladé dámy. Svá tajemství mají ale i pěstouni, trpělivě se snažící Katino útlé dětství zcela vymazat. Schovávají stovky, možná tisíce nedoručených dopisů z vězení ukrytých na bezpečném místě a odmítají zprostředkovat jakýkoliv kontakt mezi oběma sestrami.
Český překlad filmu ‚V nemilosti‘ zvýrazňuje jeden z hlavních aspektů tohoto filmu, ale originální název The Unforgivable (Neodpustitelný) mnohem lépe vystihuje otázky viny a odpuštění, o kterých je celé tohle stotřináctiminutové drápání nehtů po tabuli. Závěrečný twist totiž servíruje místo jednoznačných odpovědí další silný archetyp, se kterým tento film pracuje – absolutní sebeobětování se.

Vložil: Andrea Musilová