Hlas lidu, hlas boží. Favorit už natahoval ruku po titulu, temperament a upřímnost mu ho ale vyfoukly. TV glosář Adiny Janovské

20.12.2021

Popisek: Čerstvý 'král parketu' Jan Cina s partnerkou Adrianou Maškovou

FOTO / VIDEO Hlas lidu, hlas Boží. Platí to i v StarDance, kde nebývá o překvapení nouze, a výjimkou nebyl ani letošní, už jedenáctý ročník. Hodnocení porotců mohou být mimořádná, přesto v show nakonec rozhoduje hlas lidu, tedy televizních diváků. A v sobotním Velkém finále to tentokrát předvedli s plnou parádou.

Populární taneční show celebrit vstoupila letos na obrazovce České televize do druhé desítky s mimořádnou dávkou trablů, koronavirová epidemie se v ní vyřádila víc než dosyta. Předčasně vyřadila ze hry dvě populární osobnosti, způsobila bleskurychlá střídání v soutěžních párech i porotě, bez tradiční partnerky se dokonce musel jeden večer obejít i moderátor Marek Eben.

Výkon na parketu není poukázka na vítězství

Emoce se v publiku časem ukryly za nezbytné respirátory, atmosférou jako by se prolínaly neustálé obavy, jaká pohroma se vzápětí přižene. Mnohem víc změn ani obrazovka nemohla do našich obýváků přenést, od pravidelného testování přes omezení vzájemných kontaktů až po zrušení bujarých nočních večírků, které dříve následovaly každou sobotu po vyřazování. Není ani divu, že psychická únava gradovala nejen v produkci, ale i u samotných protagonistů. Přesto nám dokázali připravit mimořádné zážitky i mnohá překvapení. Tím největším byl výsledek, který znovu potvrdil, že výkony na parketu ještě nemusí být poukázkou na vítězství.

StarDance fináleFinalisté jedenácté řady populární taneční show České televize StarDance …když hvězdy tančí (zleva): Jan Cina s Adrianou Maškovou, Tomáš Verner s Kristýnou Coufalovou a Martina Viktorie Kopecká s Markem Dědíkem

Excelentní trio

Pokud není svět tance a baletu právě vaším šálkem kávy, možná vám uniklo, jakou lahůdku nabídl úvod večera, přestože se na to moderátoři snažili alespoň bleskově upozornit. Autorem mistrovského předtančení byl Jiří Bubeníček, který v současnosti patří k nejuznávanějším choreografům na světě. Je prvním sólistou baletního souboru drážďanské Semperopery, jeho jednovaječné dvojče, bratr Otto, pro změnu vévodí souboru hamburského baletu u Johna Neumeiera. Bratři už dobyli mnoho světových scén, letos v červnu uvedl Jiří poprvé svoji choreografii v milánské La Scale. Na parketu StarDance se představil divákům se dvěma kolegy světového formátu, hvězdou drážďanské scény Courtney Richardson a stálým hostem Opery v Dortmundu Simonem Ištvánem. A jejich vystoupení bylo opravdovou lahůdkou, koneckonců posuďte sami:

Nesourodá trojka

Letošní sestava finalistů byla opravdu pestrá. U pánského zastoupení postup až pod samotné stupně vítězů nejspíš většina diváků předpokládala. Herec Jan Cina s partnerkou Andrianou Maškovou už letošní ročník odstartovali temperamentní ,latinou‘ na píseň Bongo Cha Cha Cha a v té chvíli bylo jasné, že na parket nastoupil tanečník, který nasadil laťku proklatě vysoko.

The Time Is Now – Jan Cina a Adriana Mašková:

Sebejistě stoupal vzhůru po žebříčku i mistr Evropy v krasobruslení z roku 2008 Tomáš Verner, k jehož sportu neodmyslitelně patří i taneční a baletní průprava, protože je tento sport hodnocen nejen podle technického provedení, ale také uměleckého dojmu. Během soutěže se ale naplno projevil i jeho handicap, přílišná suverenita a z ní pramenící neschopnost přijímat kritiku, kterou si možná v očích nejednoho diváka pohoršil.

Hotel California – Tomáš Verner a Kristýna Coufalová:

Naprostým opakem pak byla třetí do party, farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká. Křehká brunetka, která na svých pětatřicet let nevypadá ani omylem, vstoupila na parket pohybem téměř nepolíbená, nikdy do té doby neprošla žádnou sportovní ani taneční průpravou. Díky tvrdé dřině a urputnosti ale stoupala, a navíc si získávala srdce diváků svou upřímností. V tom se naplno projevila její profese, k níž kultivovaný projev a umění navázat kontakt s publikem neodmyslitelně patří.

Addams Family – Martina Viktorie Kopecká a Marek Dědík:

Perná štace

Čím méně je na parketu párů, tím větší dřinu mají soutěžící v předchozích dnech za sebou, a finále je oříškem nejtvrdším. Finalisté museli na parket dokonce pětkrát, takže měli za sebou fyzickou nálož, kterou si diváci stěží dokážou do důsledků představit. Na Tomáše jeho tanečnice v pořadu StarDance Kolem dokola práskla, že během týdne dokonce přestal mluvit, Jan s partnerkou prý sice zhruba od úterý znovu postupně nabíral motivaci, se silami už to ale bylo výrazně horší, a Martina Viktorie přiznala, že se snaží mít radost, protože ví, že už je to fakt definitivně naposled.

Can't Stop the Feeling – Jan Cina a Adriana Mašková:

V prvním kole se finalisté vrátili k své nejlepší ‚latině‘. Jan ještě vylepšil s partnerkou Adrianou Maškovou famózní výkon z prvního večera na Bongo Cha Cha Cha, Tomáš si s Kristýnou zopakoval vášnivou rumbu na legendární song skupiny Eagles Hotel California a Martina Viktorie zdokonalila s Markem Dědíkem jive, který poprvé zatančila v přímém přenosu druhého večera show, věnovaného v sobotu 24. října k devadesátým narozeninám Jiřímu Suchému.

In the Mood – Tomáš Verner a Kristýna Coufalová:

Klání v druhé části, věnované standardním tancům, by mohlo působit jednotvárně, protože všichni finalisté zvolili tango. Pouze ale na první pohled. Jan si připsal mimořádným výkonem do celkového skóre čtyři desítky stejně jako Tomáš, k Martině Viktorii sice porota tak štědrá nebyla, přesto její Addamsova rodina byla úchvatná. V třetí části předvedly páry tanec, který považovali za svůj nejlepší. Jan i Martina Viktorie vsadili na paso doble, Tomáš raději oblékl frak a vrátil se k ladnému waltzu. A pak už došlo na free style, v němž adepti na titul mohli naplno předvést, co se v nich ještě skrývá.

Jan s Adrianou zvolili slavný soundtrack Justina Timberlaka k filmu Trollové Can't Stop the Feeling a výkon předvedli doslova famózní. Tomáš s Kristýnou vsadili na retro a musím přiznat, že jive In the Mood legendárního Glenna Millera, který milovala moje maminka, se mnou šil v křesle, i když porota z jejich výkonu tak nadšená nebyla. S naprostou bombou pak přišla Martina Viktorie, na niž Marek Dědík práskl, že si přála být baletkou. Díky tomu poprvé zazněla v StarDance hudba Petra Iljiče Čajkovského. Plachá farářka svým ztvárněním černé labuti ze slavného baletu Labutí jezero vzala dech nejen divákům, ale i jindy přísné porotě, a získala za ni čtyři desítky.

Labutí jezero – Martina Viktorie Kopecká a Marek Dědík:

Na viděnou příští rok?

Došlo i na moderátora Marka Ebena, který právě v sobotu oslavil 64. narozeniny. Nejenže mu popřál celý sál, ale převzal také společný dárek, krabici golfových míčků, které mu prý přišly vhod, protože jich spoustu poztrácí. Tyhle všechny byly ale podepsány gratulanty, takže napříště si bude moci lámat hlavu, proč utopil třeba Andreu Sestini Hlaváčkovou v jezírku nebo v kterém houští mu asi navždy zmizel Zdeněk Chlopčík. Pro pořádek ještě musím zopakovat informaci, kterou už určitě všichni znáte. Titul Král parketu letos získal herec Jan Cina, farářku Martinu Viktorii Kopeckou posunuly divácké sympatie na stříbrnou příčku a někdejší favorit Tomáš Verner nakonec skončil až třetí.

Společný tanec na rozloučenou, za jehož uměleckým dojmem nelze hledat nikoho jiného, než osvědčeného choreografa a tanečníka Marka Zelinku, znamenal i další rekord show. Na parketu se ocitl doposud největší počet účinkujících, protože tanečníky doprovodil svým zpěvem chlapecký sbor z Hradce Králové Boni pueri, který je zván na přední hudební festivaly a zná ho celý svět. Soutěžící se shodli, že jim soutěž dala mnohem víc, než jen zdokonalení v tanci. Nová přátelství, která prý mají velkou šanci vydržet hodně dlouho. A zdaleka nejsou jediní, vždyť od roku 2006 si v živých přenosech zatančilo již 98 známých osobností z různých oborů, které provázelo soutěží 49 profesionálních tanečníků, někteří pouze jednou, jiní dokonce čtyřikrát. A doufejme, že příští rok se k nim připojí další. Takže teď už jen zbývá popřát krásné Vánoce a na viděnou.

Božoňka

Vložil: Adina Janovská