Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Scenárista vs. producenti Bohemian Rhapsody. Mercuryho životopis vydělal 911 milionů, podle Disneyho je ale prodělečný. Filmová glosa Viktora Horáka

09.12.2021
Scenárista vs. producenti Bohemian Rhapsody. Mercuryho životopis vydělal 911 milionů, podle Disneyho je ale prodělečný. Filmová glosa Viktora Horáka

Foto: Se svolením Twentieth Century Fox Film Corporation (stejně jako ostatní snímky v článku, pokud není uvedeno jinak)

Popisek: Rami Malek jako Freddie Mercury ve snímku Bohemian Rhapsody

Autor Anthony McCarten podal soudní žalobu na produkční společnost GK Films kvůli nároku na procenta ze zisku, informuje magazín Deadline. Přesto, že hudební film Bohemian Rhapsody vydělal přes 911 milionů dolarů, tak producenti říkají, že je ve ztrátě až 51 milionů. „Pokud se podíl ze zisku nevyplatí ani u nízkorozpočtového filmu, co vydělá skoro miliardu dolarů, tak se nevyplatí nikdy,“ říká renomovaný filmový autor.

Scenárista Anthony McCarten podal žalobu kvůli porušení smlouvy proti producentovi Grahamu Kingovi a jeho firmě GK Films, uvádí magazín Deadline. Hudební životopisné drama (biopic slovy filmového kritika) Bohemian Rhapsody z roku 2018 byl jedním z nejvýdělečnějších filmů roku. Snímek o kapele Queen a zpěvákovi Freddiem Mercurym se v Česku stal historicky nejvýdělečnějším filmem všech dob.

 

Scenárista Anthony McCarten (vpravo, spolu s režiséremFernandem Meirellesem) na promítání snímku Netflixu Dva papeži, ke kterému napsal scénář. Foto se svolením Netflix

900 milionů vydělal a je ve ztrátě?

Globálně vydělal přes 900 milionů dolarů při 52 milionovém rozpočtu. Scenáristovi McCartenovi bylo řečeno, že na první pohled veleúspěšný hit je 51 milionů dolarů ve ztrátě. Nemá tedy právo na slíbený podíl ze zisku, protože údajně žádný nebyl. McCarten teď kvůli údajně ušlým příjmům podal žalobu na produkční společnost GK Films. Autorovi bylo přislíbeno 5 % ze zisků, výměnou na úkor nižšího honoráře za scénář.

Spisovatel, scenárista a dramatik Anthony McCarten je držitelem několika nominací na Oscara nebo divadelní cenu Tony. Specializuje se na autobiografická dramata o významných světových osobnostech a většina jeho filmů slaví globální megaúspěch. Patří mezi elitu světové scenáristiky a mezi nejvytíženější autory. Je autorem scénářů k biopicu Teorie všeho o Stephenu Hawkinsovi i dusné autobiografie Nejtemnější hodina o Winstonu Churchillovi. Mimochodem, jde o skvělé snímky. Naposledy bylo od McCartena k vidění výborné drama Dva papežové na Netflixu a aktuálně píše a produkuje I Wanna Dance with Somebody, životopis Amy Whitehouse.

Hollywoodské účetní praktiky

„Pokud se podíly ze zisků nevyplatí u nízkorozpočtového filmu, co vydělá skoro miliardu dolarů, nevyplatí se nikdy,“ stojí v žalobě. Tím naráží na konkrétní situaci scenáristy ve studiovém hollywoodském systému, kde jsou podobné účetní praktiky jako u GK Films  poměrně běžné. Studia používají různé triky na to, aby jejich filmy byly oficiálně dražší a méně úspěšné, než se zdá. Je to pro ně byznysově výhodnější.

Elitní autor vyměnil podíl ze zisku za menší honorář

Scenárista McCarten v roce 2015 začal psát scénář. Dohodl se s producenty z GK Films, že dostane 5 % ze 100 % výdělků filmu. Na základě podpisu této smlouvy se vzdal části honoráře a spoléhal, že dostane podíl ze zisku. Tento týden podal žalobu na ústavním soudu a domáhá se finančních kompenzací. Během vývoje filmu Bohemian Rhapsody se do výroby přidal Disney, jenž koupil studio Fox, pod nímž původně snímek vznikal. GK Films se tudíž odvolává na smlouvy s Disneym, který podle vlastní administrativy smlouvou o podílu na ziscích nedisponuje.

McCarten tvrdí, že definice zaúčtování se po pohlcení studiem Disney najednou změnila a on nedostal ani cent z původní dohody. Na úkor menšího honoráře svolil k podílům ze zisku - ale jakmile GK Films odprodal práva Foxu/Disneymu, tak jeho dohoda propadla. Dále už producenti z GK Films na jeho výzvy k výplatě nereagovali, a King mu ušlý zisk nijak nekompenzoval.

 

Kdo je Graham King, bývalý majitel GK Films

Graham King (na snímku v době, kdy ještě vlastnil firmu GK Films a převzal Oscara za Skytou identitu, foto se svolením GK Films) je anglický filmový producent. Je / byl prezidentem a generálním ředitelem produkčních společností Initial Entertainment Group a GK Films. Jako producent měl několik významných obchodních úspěchů, včetně Skryté identity (která vydělala 289,8 milionů amerických dolarů po celém světě), Cizince (278,3 milionů amerických dolarů) a Bohemian Rhapsody, která celosvětově vydělala více než 903,7 milionů amerických dolarů s výrobním rozpočtem asi 50 milionů amerických dolarů. 

Bohemian Rhapsody se stal šestým nejvyšším grossingovým filmem roku 2018 na celém světě a nejvyšším grossingovým hudebním biografickým filmem všech dob, jakož i jedním z deseti nejvyšších grossingových filmů 20. století. King byl jmenován důstojníkem Řádu Britské říše v novoročních vyznamenáních roku 2010.

 

Autorovi právníci chtějí, aby Kingova firma dodržela původní smlouvu a vyplatila onen pětiprocentní podíl ze zisku dle reálného vyúčtování filmu. Padesátistránkové pojednání o porušení smlouvy McCarten odevzdal u Nejvyššího soudu v Los Angeles. Podíly ze zisků jsou většinou výsadou producentů, investorů, někdy herců a režisérů. V některých případech mají na podíl ze zisku také právo scenáristé - především renomovaní a vyhlášení autoři, pokud nejsou sami producenty.

Právní zástupci GK Films se hodlají obrátit na studio Disney, které by se podle nich také mělo účastnit soudního jednání. GK Films a Fox film natočili, ale ve své rozsáhlé knihovně ho drží Disney. Takže kdo by měl reálně tuto žalobu řešit?

Scenárista, právníci vs. hollywoodské studio

Velká hollywoodská studia jsou známá svým ´čarováním´ při konečném vyúčtování - uměle vytvářené ztráty jsou směsí různých poplatků za distribuci, režijních nákladů a producentských poplatků. Toho si McCarten byl vědom, a proto nárok na podíl uzavřel s menší firmou GK Films, která ale film prodala disneyovskému molochu. Konglomerát Disney ovšem pracuje dle vlastních pravidel a nyní je ve hvězdách, jak se studio zachová. Bude to ovšem hojně sledovaný krok, který je symbolem jakéhosi hollywoodského odboje. Nezávislý tvůrce se postavil obřímu studiu a dožaduje se spravedlnosti - je to pokus ukázat na zavádějící (a zavánějící) účetní praktiky hollywoodských producentů a snaha adekvátně odměnit filmové autory.

 

Graham King na natáčení super výdělečného (zato dle mega korporátu Disney prodělečného) filmu Bohemian Rhapsody spolu se skutečným Brianem Mayem ze skupiny Queen

Teď tedy nastává ostrá právní bitva mezi scenáristou a producenty. Tento případ reflektuje časté hollywoodské praktiky producentů, kteří uměle vykazují ztráty, aby se nemuseli dělit o reálné výnosy. Tento soudní spor nám umožňuje nahlédnout za oponu filmového byznysu, který je plný ostrých producentských loktů a finančních kliček. McCartenův příklad ukazuje podezřelé účetní manévry hollywoodských finančníků a producentů. A protože v USA platí tak zvané precedentní právo, tuto kauzu tudíž sleduje každý, kdo má něco společného s filmem – mohla by totiž utnout takové machinace jednou pro vždy.

Podobných případů jako je u Bohemian Rhapsody jsou desítky, ne-li více.  Mezi filmy s podobně nekalými účetními praktikami se řadí kouzelnické dobrodružství Harry Potter a Fénixův řád. Snímek vydělal celosvětově 938 milionů dolarů, ale oficiální data uvádí, že film prodělal 197 milionů.

Není to ovšem jediný problém tohoto filmu. Životopis skupiny Queen měl celou řadu dalších problémů - už během natáčení. Kromě složitého odkoupení studia Fox obřím studiem Disney provázely problémy i samotné natáčení. Na place se museli vystřídat režiséři, jelikož původní režisér Bryan Singer (Valkýra, Obvyklí podezřelí) musel kvůli osobním důvodům opustit natáčení. Prý kvůli problémům v rodině - jeho dcera spáchala sebevraždu a mnozí herci si stěžovali, že se režisér na place choval nevhodně, sexisticky a hrubě. Singerovo místo zaujal herec a režisér Dexter Fletcher, který film zdárně dokončil a o rok později představil megaúspěšný muzikál Rocketman o Eltonu Johnovi.

Krajské listy.cz by rády dodaly, že drží Anthonymu McCartenovi palce ze všech sil. Jednak proto, že je skvělý scenárista a my milujeme všechny uvedené, jím napsané filmy. Za druhé pak v naději, že pro Disneyho coby nenažraného a ještě ke všemu neférového molocha, válejícího se v miliardách dolarů (ze kterých nechce nic dát - proto je asi tak bohatý), se stane Nemesis, která tyto nechutné praktiky korporátního Hollywoodu jednou provždy zatrhne. Tak totiž funguje americký právní systém. 

 

QRcode

Vložil: Viktor Horák