Trenér Hrouzek je zpátky na ledě, ale v barvách Slovenska. Hokejové šílenství plné hlášek a vtipů ale matný konec neomluví. TV reflexe Viktora Horáka

08.12.2021

Popisek: Ústřední postava všech tří řad Lajny, trenér Hrouzek, má očividně svůj předobraz ve Vladimíru Růžičkovi.

Herecká hvězda Jiří Langmajer, scenárista Petr Kolečko a režisér Vladimír Skórka před čtyřmi lety z ničeho nic přišli s hokejovou streamingovou ikonou. Kdo nezná Lajnu, jako by nebyl na českém internetu. Spolupráce jim očividně sedla, rozumí si, a kromě třetí řady Lajny společně natočili ´covidový hit´ sKORO NA mizině. Kombinace hokejového tématu, českého humoru a sarkastických hlášek je receptem na dobrou zábavu. Seriál Lajna 3 budil velká očekávání, kterým bohužel nedostál. Konec působí jako nepěkná kocovina.

Televize Seznam, dnes už zase Stream, boduje u diváků především díky postavě trenéra Hrouzka. Trenér je pro diváky něco jako hlas lidu a internetový fenomén. ´Langoš´ jako nagelovaná nápodoba kontroverzního trenéra Vladimíra Růžičky je tahákem, který se jen tak neomrzí. Pro ránu, řev a nadávku nejde daleko. A když je dobrá komedie spojená s hokejem, tak je na úspěch u tuzemského diváka zaděláno. Škoda že závěr nadějného webseriálu vlastně nic nenabízí. Rozčarování až k uzoufání. Slibný rozjezd po ledě končí promarněnou střelou na prázdnou bránu.

Tradiční sestava před i za kamerou

Úvodem je důležité říct, že třetí sezóna Lajny byla natočena pod produkčními křídly Streamu, produkční společnosti Orbis Pictures a slovenské televize JOJ. Producentsky se za sérii postavili hitmakeři Rudolf Merkner (Vyprávěj, Kukačky), Kamil Ouska (Vyšehrad) nebo Daniel Strejc (Zakázané uvolnění, Krásno). Na režijní křeslo usedl Vladimír Skórka, jenž si během natáčení s Merknerem očividně sedl. Společně natočili letní nováckou selanku Co ste hasiči. Scénář tradičně napsal Petr Kolečko (Vyšehrad, Přes prsty) a před kamery se vrátil Jiří Langmajer jako Hrouzek. Dále casting doplňuje Hana Vagnerová jako Deniska, Michal Suchánek jako kustod Slávie, Michal Isteník, Václav Neužil nebo Miloš Kramár a mnoho dalších. Dojde především na slovenské osazenstvo.

Václav Neužil, Jiří Langmajer a Tomáš Dastlík

Zkrátka třetí série se vrací v tradiční sestavě před i za kamerou. Nyní to má ale Hrouzek o něco složitější než obvykle. Musí čelit nové výzvě, se kterou nikdy neměl tu čest. Musí vychovávat dvojčata a trénovat slovenský národní tým! Díky sérii potupných náhod a nepříjemných situací se ocitne v čele slovenských hokejistů - a musí se postavit vlastnímu národu. To je potupa, se kterou se Hrouzek jen tak nevyrovná. Tento drtivý a strmý pád jednoho nadějného, ale nevypočitatelného trenéra je plný nekorektní zábavy, sarkasmu a humoru na hraně. Na což jsme u tandemu Kolečko-Skórka-Langmajer více než zvyklí.

Deniska jako nablblá blondýna vybočuje

Osmidílná minisérie Lajna je po dvou letech opět zpátky na vašich monitorech. Ovšem Slováci si Lajnu 3 mohou pustit i na televizi JOJ. Elitní hokejový kouč Luboš Hrouzek je ale trochu jiný, než byste čekali. Stále srší nekompromisně tvrdým humorem a trenérskou agresivitou, díky čemuž dochází k vděčným hláškám o slovenském hokeji nebo pražské dopravě. Připravte se na neortodoxní zesměšňování našich sousedů, ale také na nenápadnou kritiku xenofobie a zatvrzelého ´čecháčkovství´. Zároveň je tu Hrouzek konfrontován se staronovou rolí otce, čemuž třeskutá Deniska moc nepomáhá. Hana Vagnerová jí hraje jako klasickou ´městskou blbku´, která prochází jakýmsi vývojem - ale značně šablonovitým a málokdy uvěřitelným. Byť se o to Vágnerová snaží - tato postava bude neustále připomínat karikaturu hloupých blondýnek. Místy je až nepříjemně nablblá, jako z jiného vesmíru. Poměrně se divím, že s ní Hrouzek stále je a že tuto karikaturu tvůrci pořád trpí. Tuto postavu bych tvůrcům vytkl, jelikož to je klasický archetyp naivní blondýny zkřížené s městskou zlatokopkou. Nijak ději nepomáhá a její scény jsou na hranici trapnosti a naivity. Jinak Lajna drží pohromadě přesně tak, jak jsme zvyklí. Nečekejte žádné sofistikované drama, ale odlehčenou a zábavnou podívanou.

Hokej ve stínu Gerlachovského štítu

Tvůrci nás vezmou z Prahy do Bratislavy, kde Hrouzek přijímá místo kouče slovenského národního týmu. Trenér se tu postaví vlastnímu skálopevnému přesvědčení a navzdory tomu, že slovenským hokejem opovrhuje, tak se musí pokusit dovést tým na vrchol šampionátu. Přesto, že má předsudky k tomu, že Slováci neumí hrát hokej, tak se rozhodne dovést jejich národní tým k vítězství. Jestli se mu to podaří nebo ne, je ale otázkou. Na jeho cestě k světovému mistrovství narazí na problémy se svým synem, čelí výchově dvojčat a také eskapádám slovenských hokejistů. V týmu se objeví homosexuál a také legendární brankář se sebevražednými sklony. Je to mix roztodivných charakterů v zemi pod Tatrami.

Deniska v podání Hany Vagnerové je očividně psána dle Růžičkovy mladé manželky, byť ta je bruneta

Každopádně je to vítaná změna - Hrouzek opouští domovskou Slávii a míří pod Gerlachovský štít překonat sám sebe. Nese si šrámy z českého hokejového svazu, je vyhozen z domovského týmu kvůli své horké hlavě a neovladatelnému vzteku. Dojde na krev, pot i slzy. Klasický trenér, který se před nikým neskloní a omlouvá se pouze v krajních mezích. Proto si musí sbalit a opustit pražský byt. I s novou rodinou.

Standartní provedení webové TV

Ostatně tento motiv neustálého ´života na cestách´ se v Lajně objevuje napříč všemi sériemi. Během první řady jsme svědky potupného sestupu vítězného trenéra z Nagana, který je suspendován z Prahy a odklizen do ostravského Havířova. V druhé sérii se Hrouzkovi dostalo patřičného vzestupu do Slávie. Sice tu musel bojovat jak se slávistickým duchem, tak s nepoddajným týmem, ale zvykl si a vydobyl si patřičný respekt. Láska ke Slávii přišla sama a s týmem vytvořili malou hokejovou rodinu. Mnoho pražského života si ale neužil a třetí série ho opět táhne pryč. Trenér padá ke dnu díky vlastním přešlapům a musí se opět pakovat pryč. Potupně, ale bez jiné možnosti se vydává do slovenského nároďáku. Ani si neuvědomuje, že zrazuje vlastní vlast, ale v touze zaujmout post trenéra národního týmu, přijíždí pod dvojramenný kříž. O to mu vždycky šlo - trénovat národní tým. Až na to, že nepočítal s ´ovčím štátem´.

Filmové zpracování je na standartní úrovni webových televizí. Nejedná se o žádnou sofistikovanou filmovou řeč a nápadité filmové scény. Je to účelně a řemeslně dobře natočený webseriál. Sází na situační komiku, dobré obsazení, a jednoduchý a vtipný děj. Seriál svižně a rychle utíká, nabízí mnoho gagů a hlášek v čele se sympatickým soundtrackem. Vše ale nejvíce táhne charakterní Langmajerův Hrouzek, bez kterého by Lajna nikoho nezajímala. Rytmický střih a dokumentární kamera lépe pomáhá divákovi se napojit na jednoduchý a realistický vizuál. Rozostřené a ruční záběry se snaží hlavně zachytit emoci a okamžik ´teď a tady´, než aby se snažili o obrazovou líbivost.

Michal Suchánek s režisérem Vladimírem Skórkou

Vše slouží příběhu a hercům. Ostatně scénáře Petra Kolečka si nikdy nezakládají na silných vizuálních obrazech nebo filmových scénách. Naopak je tu vidět jeho divadelní zkušenost: účelné dramatické vstupy a odposlouchané dialogy ze života. To režisér Skórka stoprocentně akceptuje a režíruje především pro dobro příběhu a zábavy. Nevyžívá se v opulentních hokejových zápasech, ale mnohem radši až dokumentárně pozoruje trenérské řvaní v kabinách nebo Langmajerovo sklápění uší před šílenou Vagnerovou. Spíš než obrazy si budeme pamatovat hlášky a situace, kde se Hrouzek snaží udržet tvář před svými slovenskými svěřenci. Nezapomenutelná je Hrouzkova první tiskovka jako trenéra slovenského národního týmu nebo malé brusle pro dvojčátka. Duch a šílenství z hokeje jsou pro český národ jako Plzeňský prazdroj. Prostě to k nám patří. Tak uvidíme, jak se s tím popasují naši slovenští bratři.

Lajna ve stopách Vyšehradu

Každopádně spojení Streamu, zkušených producentů a televize JOJ byl dobrý nápad. Třetí řada Lajny má parametry spíše televizního díla než nízkorozpočtového webseriálu. Je vidět, že se do produkce dostalo více peněz a poslední řada je ambicióznější než předchozí. Tvůrci si mohli dovolit o něco delší díly, a výprava i zpracování je o něco velkolepější a profesionálnější než v předchozích sériích.

Přesto světové hokejové mistrovství ve stadionu bez diváků působí bizarně a rušivě. Prázdné tribuny bez diváků, levně působící grafika a snaha vyhnout se natáčení hokeje je jasným ukazatelem, že tvůrci mají své mantinely. Což není nic k vyčítání, ale kazí to celkový dojem ze slušně rozjetého webseriálu. Nicméně největším problémem je samotný konec a závěr série. Lajna končí uprostřed ničeho - celou dobu sledujeme trénink, postup a boj Slováků o světový pohár. A seriál končí přesně ve vyvrcholení šampionátu, kde je jasně očekávatelné pokračování. Pravděpodobně to je producentský tah k tomu natočit pokračování. Ale Lajně to podkopává nohy a celou sérii bortí - závěr jednoznačně nedrží pohromadě a působí jako rychlokvaška. Tvůrci už neměli peníze nebo nápady, čím zakončit seriál, a tak zvolili všeříkající otevřený konec, který neuspokojí ani fanoušky ani kritiky. Ostatně si myslím, že neuspokojil ani tvůrce.

Michal Isteník a Václav Neužil

Trojka je lepší než dvojka, až na ten konec

Třetí série je stejně dobrá jako jednička a značně převyšuje druhou sérii. Je nacpaná nekorektním humorem, zábavným příběhem a hláškami. Na to se těšil každý fanoušek série. Nečekejte žádné intelektuální dílo, ale poctivě vyprávěnou televizní zábavu, která na českém internetu nemá konkurenci. Třetí řada Lajny splňuje vše, co jsme od ní očekávali, ale zůstane vám podivná pachuť nedodělanosti - zkrátka něco tomu chybí: dobrá pointa a uspokojivé finále. Závěr je nedopečený a zbrklý, končí jako náraz do zdi bez varování. Pořád se ale jedná o solidní a zábavnou podívanou. Do budoucna pouze doufám, že se závěrečný puk trefí do černého a onen ´filmový´ zápas uzavře přehledně a jasně.

Kam se na to hrabe Kolečkova trapná Pouť nebo venkovský omyl Vesničan. Charismatická figura Hrouzka zkrátka poráží všechny komediální série, které tuzemské videotéky nabízí. Kolečko se blíží ke svému kultovnímu Okresnímu přeboru. Hokejová Lajna má nakročeno k tomu stát se jeho chudším internetovým bratříčkem. Nebo alespoň důstojným konkurentem fotbalového hitu Vyšehrad. To je bez debat.