Do finále jen ten s negativním testem! Dočkají se soutěžící ve zdraví dalšího večera? TV glosář Ely Novákové

06.12.2021

Popisek: I osmý večer letošní StarDance znovu potvrdil, že mnohdy záleží mnohem víc na televizních divácích než na odborném hodnocení poroty. A tak těsně před branami finále nečekaně skončila Tereza Černochová s Dominikem Vodičkou.

FOTO / VIDEO Kdo nesleduje každodenní zprávy z natáčení, byl v sobotu večer překvapen. Na parket nastoupily v StarDance místo pěti párů jen čtyři. Mirai Navrátil byl skosen virem, a protože to byla jeho již druhá neúčast, musel odstoupit. Zbývající soutěžící ale tančili jako o život. Možná je motivovaly obavy, že to také může být naposled, a tak je třeba se předvést. Spíš to ale bude tím, že nám tu zbyli excelentní tanečníci.

Marek Eben s Terezou Kostkovou zahájili jako vždy s úsměvem, ale slogan: Do finále jen ten s negativním testem! vlastně rozesmál jen nás, co máme smysl pro černý humor. A to přestože naštěstí virus neřádí v StarDance nijak agresivně, a tak třeba Zdeněk Chlopčík už mohl po nemoci nastoupit na své obvyklé porotcovské místo. Střídá se nám to ale jako na kolotoči dokonce i mezi zpěváky.

Martin Kumžák ve stopách Karla Vlacha

Výkony sólistů Moondance Orchestra Martina Kumžáka jsou ovšem i tak excelentní, je až s podivem, kde ty nádherné hlasy, schopné zazpívat kdejaký nový i starý hit, pořád bere. Přitom Moondance Orchestra vznikl účelově právě pro StarDance v roce 2006. „Oslovil jsem své dávné spoluhráče a kamarády ze studiových spoluprací nejrůznějších projektů, z jazzových formací Kontraband, Dub Be Bop, Svengali, atd. Dále pak z muzikálových produkcí Jesus Christ Superstar, Vlasy, Hamlet, Rusalka a z kapely Pajky Pajk, která doprovázela většinu soutěží SuperStar na TV Nova. Co bylo pro mne důležité, byla lidská stránka vztahu s každým jedním hráčem či zpěvákem, protože si myslím, že skvělých hudebníků je spousta, ale jen s těmi, se kterými mám dobré kamarádské vztahy, může spolupráce trvat delší dobu. Zatím se mi zdá, že naše letitá společná cesta tento předpoklad potvrzuje. Máme se všichni rádi, pomáháme si a řekl bych, že je to na našem hudebním projevu vidět i slyšet. To je devíza, kterou nemá úplně každý,“ rekapituluje Martin Kumžák roky se StarDance. Dodejme, že velké plesové orchestry, schopné výborně se pohybovat mezi hudebními žánry, od jazzu přes pop a country až po klasiku, to je vlastně hudba minulosti. Je to trochu škoda, já bych si s radostí zašla na ples, kde by mě celý večer hrálo tak skvělé těleso a zpívali tak mimořádně hlasově a interpretačně obdaření zpěváci. Věřme, že Moondance Orchestra ještě uslyšíme, je to radost.

StarDance porota

Porota se konečně zase sešla v plné sestavě, doufejme, že jí to vydrží

Dvojnásobné úsilí na parketu

Taneční páry musely tentokrát předvést jeden klasický soutěžní tanec a jednu volnou moderní choreografii s company. Na všech je vidět, jak se s tanečním parketem sžili a jaký pokrok udělali za půl roku trénování. Honza Cina měl slabou chvilku a zase se postavil na nohy, Martina Viktorie Kopecká se jako jediná čistá taneční amatérka proklopýtala nejen k statečným výkonům, ale hlavně k tanečnímu prožitku, k schopnosti vyjádřit tancem emoce. Tomáš Verner s Kristýnou Coufalovou si kladou stále náročnější úkoly. No, a na někoho padá únava – Tereza Černochová tentokrát možná moc tlačila na pilu a ukázalo se, že to přehnala. Každopádně byl tento večer trochu předčasným finále, protože bylo těžké rozhodnout, kdo má jít z kola ven.

Verner sice neklouzal, ale choreografii zvládl i s hvězdou

Jako valčík si většina z nás představí něžné melodie Johanna Strause a dalších mistrů vídeňské operety. Šaty pro princeznu a dlouhé plavné kroky kolem parketu, při kterých se snadno zatočí hlava. Tříčtvrteční takt mají ale i jiné písně a Tomáš Verner s Kristýnou Coufalovou vsadili právě na jinakost. Vybrali si song Django z drsného westernu (Tarantino sice tuhle píseň ne filmu Nespoutaný Django použil, ve skutečnosti je to ale píseň 55 let stará a oním drsným Djangem, bojujícím proti bandě zločinců, aby zachránil krásnou ženu, byl Franco Nero) a drsný byl i jejich valčík. Porotcům chyběla ladnost, klouzání po parketu, chybělo to i některým divákům, jenže právě ten kumšt uchopit valčík jinak a přitom zachovat noblesu tohoto tance je nutno ocenit. Tenhle pár si prostě může dovolit stavět náročné choreografie, překvapovat jinakostí pojetí, protože Tomáš Verner výborně slyší hudbu, a přestože už nebruslí, obnovil v sobě schopnost vyjadřovat hudbu pohybem. Je vidět, že to dělá s chutí a rád, že je pro něj možnost projevit svou sportovně uměleckou osobnost.

Tomáš Verner & Kristýna Coufalová – Django Unchained:

To dokázal tenhle pár i v choreografii volného tance, pro který si vybrali píseň z Hunger Games. Pro změnu další drsná záležitost, ovšem píseň Hanging Tree akcentuje smutně  romantickou notu téhle kultovní série. A v tanci s company vyjádřili Tomáš s Kristýnou vše, co k tématu Hladových her patří, zoufalství i naději, dynamiku neporazitelného mládí i sílu lásky, která se vzepře i smrti. Člověk by na ten skvělý moderní balet vydržel koukat mnohem déle a ocenit, že se Tomáš s akrobatickou hvězdou umí trefit do hudby, se zdá jaksi málo...

Cina při jivu nejivoval, přesto okouzlil

Porota byla opravdu nesmiřitelná a roztomilý taneček letušky a stevarda rozcupovala na kusy. Prý tam nebyl žádný jive. Co je to platné, nám divákům se to líbilo, bylo to veselé, hbité a rozjásané představení. Porotci neviděli žádnou těžkou druhou dobu, která k jivu patří, já to tedy nestihla ani postřehnout, pro mě to po drsném valčíku Tomáše Vernera bylo svěží odpočinutí.

Jan Cina & Adriana Mašková – Upside Down:

Volný tanec s company byl plně v režii Jana Ciny, jeho temperamentu, schopnosti zaplnit parket, proměňovat se ze smutného klauna v rozzářeného optiistického mladého muže. To, že se při tom všem dokázal sehrát s partnerkou i s company, je skoro neuvěřitelné.

Křehká farářka překonala samu sebe

Na štíhlounkou farářku Martinu Viktorii Kopeckou tentokrát padlo paso doble. Jeden z nejtěžších tanců, který má spoustu krokových variací, ale především má vyjadřovat vášnivý vztah mezi mužem a ženou, Marsem a Venuší, toreadorem a Carmen. Martina Viktorie se celým vystoupením probojovala nečekaně úspěšně. Vždy, když vidím nastupovat netanečníka na paso doble, trpím trochu úzkostí, ale tentokrát ze mě rychle spadla. Jistě, nebyly tam zázračně vydařené kroky, ale mělo to šmrnc, jistotu a byla v tom i ta vášeň. Prostě to bylo hezké a Martina Viktorie jistě může poděkovat Marku Dědíkovi za to, že ji jako obvykle skvěle podržel.

Martina Viktorie Kopecká & Marek Dědík – La Llorona:

Kde se probuzený vztah k tanci v uzavřené bytosti dokonale projevil, byl volný tanec. Martina Viktorie si ho v duchu své profese a povahy zvolila jako kreaci o duši a tělu. Dramatická hudba z Schindlerova seznamu jí hodně pomohla a bylo vidět, že tanečnice ji prožívá se vším všudy. Tenhle tanec vyvolal nejen potlesk, ale také vlnu dojetí. Pár předvedl, jak intenzivně je možno zapůsobit spojením hudby a tance na city diváků, jak je dokáže během pár minut přimět k usebrání. Skvělé.

Tereza vzpomínala na tatínka, a pak to prohrála

Valčík Terezy Černochové na slavnou písničku Karla Černocha Ona se brání byl možná trochu moc. Těžko říct, jestli se Tereza nedokázala vypořádat s emocemi, nebo jestli (a na mě to tak působilo) se tenhle song prostě k tanci moc nehodí. Jistě, byl to valčík plavný a klouzavý, Tereza má držení, jako když spolkla pravítko, ale nějak to nepobavilo ani nedojalo.

Tereza Černochová & Dominik Vodička – Ona se brání:

Korunu pak tomu dala zpěvačka-tanečnice volným tancem na píseň Ashes. Mělo to být dramatické, ale působilo to chvílemi hystericky a chvílemi neohrabaně. Celine Dion v klipu k nádherné romantické písni akcentuje zvláštní spojení s komiksovým filmem Deadpool, mně tedy závěrečná scéna tanečního vystoupení spíš připomněla těžkotonážní Sněhurku a partu znavených trpaslíků. Prostě se to nějak nepovedlo. A když se v druhé polovině soutěže něco nepovede, dá to najevo i porota, ale také nespokojený divák – Tereza v StarDance trochu nečekaně skončila.

Semifinálová trojice se tak skládá z jasných favoritů Tomáše Vernera a Jana Ciny a k nim se přiřadila naprosto neočekávaně Martina Viktorie Kopecká. Tady musím vzít zpět to, co jsem zmínila posledně – že je asi víc příznivců husitské církve než tenisových fanoušků. Tím to nejspíš nebude, diváci jsou křehkou kultivovanou dámou prostě okouzleni a dojati. S tím se dokázal v StarDance do závěrečných kol už protančit kdekdo, takto nápadné to ale asi ještě nikdy nebylo. Oceňujeme profíky, ale také držíme palce půvabným snaživcům. Tak tedy držme palce Martině Viktorii, ať se jí ten příští tanec povede – nejspíš bude poslední.