Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Znuděná Hanychová, influencerské hvězdičky a generace tiktokerů. Druhá řada Like House je bizár roku. TV reflexe Viktora Horáka

24.11.2021
Znuděná Hanychová, influencerské hvězdičky a generace tiktokerů. Druhá řada Like House je bizár roku. TV reflexe Viktora Horáka

Foto: Se svolením FTV Prima (stejně jako snímky v článku, pokud není uvedeno jinak)

Popisek: Agáta Hanychová (vpravo) se spolu soutěžícími Samuelem Samakem, Kristal Shine a Sebastianem Šiklem alias Rumcajsem

Parta mladých influencerů, youtuberů, tiktokerů a instagramerů v čele s pohasínající hvězdou českého showbyznysu Agátou Hanychovou, jsou zavření ve vile na pražském předměstí. Jejich náplní běžného dne je natáčení videí na sociální sítě, plnění různých soutěží, výzev a tvorba ´contentu´ (placená spolupráce). A tohle všechno točí Prima? Proč? Proč FTV Prima plýtvá penězi na otřesně hloupou reality show, která není zábavná, naučná, zajímavá, ale ani průměrná? V této přehlídce rozmazlených a nicnedělajících teenagerů působí bulvární celebrita Hanychová jako mimozemšťan. Like House vás obere o čas, o nervy, a především o dobrý vkus.

Už druhá řada populární reality show Like House je venku. Tato show sklízí úspěchy především u diváků kolem 15 let, kteří hned po probuzení kontrolují Instagram nebo stále populárnější TikTok. Lajky, sdílení a komentáře na sociálních sítích jsou jejich životem, prací i zábavou. Pro úzkou komunitu influencerů se ale jedná především o solidní výdělek. Nejnovější iPhony nebo auta jsou toho důkazem. Na fenoménu virálních videí a jejich tvůrců, které sledují desítky až stovky tisíc dětí, se rozhodli producenti z Primy vydělat. Už podruhé. Kromě klasického denního vysílání ´co se stalo ve vile´, Prima přidává speciální ´night show´, jenž nám ukazuje, co influenceři dělají přes noc. A není to nic zajímavého. Ba co víc, není to ani vtipné. Dokonce to nezajímá ani bulvární plátky, kteří se vezou na vlně populárního Love Islandu a Svateb na první pohled od konkurenční Novy. Likehouse 2 opravdu nezajímá nikoho soudného, protože soutěžící působí jako z jiné planety. Pořad nenabízí nic zajímavého - ani zábavu, bulvární příběhy nebo akci. Není tam vlastně nic kromě partičky influencerů zavřených ve vile, kde je zoufalá nuda.

 

Promo snímek všech soutěžících. Zleva: Sebastian Šikl, Kristal Shine, Samuel Samake, Agáta Hanychová, Tadeáš Kuběnka, Ela Yababy, Tereza Koubková, Jakub Smrek

Rádoby ´překvapivý´ odchod Agáty Hanychové z pořadu po sedmi dnech byl tím nejzajímavějším, co pořad nabídl. Poté, co bulvární celebrita odešla, tak zmizel poslední alespoň trochu normální člověk, na kterého se divák mohl napojit. Sledovat Hanychovou, jak poznává bizarně jednotvárný život influencerů a tiktokerů, bylo alespoň trochu zábavné a dalo se na to dívat. Ale je pochopitelné, proč bývalá modelka byla ve vile pouhý týden - sama by to déle nevydržela. Televize jí musela nabídnout opravdu lukrativní smlouvu a zajímavou cifru, když šla do takového pořadu. V domě zůstali už jenom teenageři, kteří mezi focením selfie sem tam umyjí nějaké nádobí, anebo se pokusí o společnou ´výzvu´. Výzvy spočívají ve společném plnění různých úkolů - vymalování pokojů, třídění odpadků nebo různé sportovní hry. Například díl, kdy Hanychová vzala plavat partu teenagerů, je k popukání. Zoufalí teenageři si stěžují na zimu, bojí se vstoupit do vody a jeden ze soutěžících to vzdá dřív, než by něco zkusil. Když už je nějaká akčnější výzva, tak je zábavné sledovat lidi, kteří neodloží mobil z ruky a nyní musí čelit něčemu ostřejšímu.

Namachrovaný frajírek, trans-vizážista, eko-holka, nebinární Rumcajs a další

Sejde se namachrovaný frajírek, transčlověk v hipsterském oblečení po dědovi, kluk nebezpečně připomínající mimozemšťana, ekologická aktivistka, která neumí třídit plasty a pak pár dalších influencerů. Ne, takhle nezačíná vtip, ale druhá řada reality show Like House. Ale zní to jako dobrý začátek pro dobrou historku do hospody.

 

Agáta Hanychová s Jakubem Smrekem, zvaným Scooter. Foto se svolením Jakuba Smreka

Castingové složení influencerů, youtuberů, instagramerů, tiktokerů a jiných -erů je vskutku bizarní. Až jsem se nestačil divit, kolik ´hvězdiček´ tuzemské internetové vody nabízejí. Tuzemskému ´influncerskému byznysu´ mezi mladými - nejspíše, soudě podle Primy - kraluje parta internetových hvězdiček, které žijí v tiktokerské bublině a nikdo nad 18 let je nemůže znát. Například Jakub Smrek, přezdívaný Scooter, je odborníkem na elektrické koloběžky a jinak vlastně nic nedělá. Chodí do fitka a na Instagramu se prezentuje jako produkční a podnikatel, což se mi ale nepodařilo dohledat. V čem podniká a co produkuje, mi je záhadou. Další tiktokovou bombou je Kristal Shine: Slovenka s hezkou tvářičkou se snaží být fashionblogerkou. Propaguje kosmetiku, lifestyle a tuctovou, snadno zaměnitelnou módu, které jsou plné obchoďáky - stačí zajít do nejbližší Zary nebo HM. Potom je tu další módní blogerka s východními kořeny a bizarní přezdívkou Ela Yababy. Pak je tu nejzábavnější dvojice pořadu - transvestita a vizážista Tadeáš Kuběnka a tvůrce memů a vtipných koláží Sebastian ´Rumcajs´ Šikl. Partu ještě doplňuje ´holka z Letné´, která se snaží propagovat ekologii, veganství a vzdělávání mladých - sama ale neumí třídit odpad. Posledním členem je údajný komik Samuel Samake, který ale není vůbec vtipný a většinu času tráví ve vířivce. Se Scooterem.

A těmto tiktokerským celebritám prvních několik dílů kralovala Agáta Hanychová. To alespoň bylo o něčem! Vznikl tu zajímavý mezigenerační kontrast - mladí se učili od Agáty, jak se starat o domácnost. Zatímco ona se učila od influencerů, jak tvořit obsah a komunikovat na nové platformě. Také se naučila nová slova - to už ale reality show vypadala opravdu jako slepenec špatných vtipů. Přesto vysvětlování slov jako ´boomer´ evokuje alespoň trochu zábavy, která v pořadu opravdu zoufale chybí. Je to sice prvoplánový humor a zábava pokleslejšího gusta, ale aspoň pořad ubíhal a něco se tam dělo. Jinak je to pouze povídání influencerů plné vaty a frází - ani neglosují současnou společnost, politiku nebo kulturu. A reálně mají diváky zajímat ´kecy o ničem´?

 

Holka z Letné Tereza Koubková a Rumcajs s Tadeášem Kuběnkou. Foto se svolením Terezy Koubkové

Rutina na hraně únosnosti a ´kecy o ničem´

K hodnocení filmového řemesla se ani nebudu vyjadřovat - je to těžkopádná rutina, televizní práce, která se spíše blíží k videím na Youtube. To se ale u dokumentární reality show dá opomenout - používání průmyslových kamer, gopro kamery a materiálu, který kameramani točí teď a tady nikdy nebude mít nějaké větší ambice.

Ovšem záběry na ´mluvící´ objekt? Vypadá to jako kombinace nějaké kovové lampy a wifi routeru. Tato elektronická moderátorka je parodií na Lanu v netflixovské show Too hot to handle. Je zcela očividné, že objekt nijak nekomunikuje - rozpočet byl tak seškrtaný, že objekt se ani nehýbe ani nesvítí. Záběry ukazují pouze kovovou mechanickou věc, která je možná osvěžovač vzduchu a o hlasu, který z ní má vycházet, bych se už vůbec nebavil. Ona moderátorka za objektem je tupost sama - hloupější dialogy jsem v tuzemských reality show dlouho neslyšel. Záběry na tuto pseudo-moderátorku jsou naprosto amatérské v tom křišťálovém významu onoho slova ´amatérismus´ - nastřižené opožděně jako pokrývací záběr navíc. Mnohem lepší by bylo, kdyby tam vlastně žádná moderátorka nebyla - upřímně není moc potřeba. Kromě vyhlášení výzev a ukázání bodových statistik nemá využití.

Reality show je celkově na hraně únosnosti a ukoukatelnosti. Nedokážu si představit, že to někdo shlédne celé. Jednotliví účastníci v rámci výzev a soutěží točí různá videa na své účty. Jedná se o různé formáty od fashion videí, tak i medailonky o ostatních obyvatel vily. Ovšem dívat se na několikaminutová videa od každého soutěžícího je na hraně snesitelnosti. Nebál bych se to přirovnat k utrpení - často se tu recyklují a opakují situace už několikrát viděné. Je to jako cyklící smyčka, neustále se převíjející kotouč špatného filmu.

 

Koukněte, jak jsme cool! Foto se svolením FTV Prima

Ovšem vrcholem jsou grafické předěly, které působí naprosto amatérsky a dětinsky. Infantilní barvy, komiksové písmo a divácké statistiky. Ona dětinskost je dost možná účel - producenti pořadu cílí na mladší publikum kolem 10 až 16 let. Ti jim také posílají lajky v diváckém hlasování, které rozhoduje o oblíbenosti účastníků pořadu. Zvláštní je také hodnocení obyvatel vily, kteří hodnotí každý den své spolu soutěžící. Nejvtipnější je, na jakém základu hodnotí své kolegy - mnohdy z jejich úst vyjde, že dávají dislajk (palec dolů) někomu za to, že neumyl nádobí. Naopak za úklid společných prostor si člověk může vysloužit palec nahoru. To mi připomíná bodování ve školách nebo na internátech. Opravdu se mám dívat na pořad, kde na sebe soutěžící ukazují palec nahoru a dolů?

Nechápu, proč komerční televize vyrábí tak zbytečný pořad, který po jeho odvysílání už nikdy nikoho nebude zajímat. Je to spotřební zboží, které nejspíše má dobrou sledovanost - soudě dle toho, že druhá řada vznikla ani ne rok po premiéře té první. Žádnou vyšší hodnotu, poselství ani trochu té zábavy v Like House nehledejte.

 

Vložil: Viktor Horák