Janák je sázka na jistotu. Čeká nás letos na Štědrý den dobře upečená houska, nebo excelentní vánočka? TV glosář Ely Novákové

15.11.2021

Popisek: Temperamentní Josefína (Anna Fialová) a ňouma Leopold (Marek Adamczyk) na Štědrý večer okusí na vlastní kůži, že zahrávat si s časem se nemusí vůbec vyplatit

FOTO / VIDEO Vánoční program České televize je očekáván diváky s velkým předstihem. V nejedné domácnosti se čas slavnostní večeře a rozsvěcení stromečku přizpůsobuje, aby se mohlo v klidu usednout k nové pohádce. Jasně, každý rok se neurodí tak skvělý film, jako je třeba Anděl páně, ale princezny, kouzla, sudičky a zvonečky lásky prostě k českým Vánocům patří jako Ježíšek, kapr a bramborový salát.

Štědrovečerní pohádka musí být úplně nová, výpravná, trochu zábavná a trochu dojemná. To jsou nepsaná pravidla. Přijít každý rok s novým nápadem, to je v pohádkovém světě velký oříšek. Postav je hrstka, musí to být trochu o lásce a trochu mravokárné, takže rozehrání vztahů mezi postavami má své limity stejně jako televizní rozpočet (StarDance ho má díky sponzorům určitě vyšší než většina televizních pohádek).

Jak si nevzít princeznu

Na výběru lokací si produkce dala záležet, od zříceniny hradu Valečov v Českém ráji přes majestátní moravskou zemskou pevnost Pernštejn až po severočeský Frýdlant, který je 2v1 - rozsáhlý architektonický komplex středověkého hradu a renesančního zámku

Pohádková jistota

Karel Janák se s režií umí vypořádat s rutinní profesionalitou, jeho filmy ovšem patří spíš do kategorie dobře upečená houska než excelentní vánočka. Přesto, nebo možná právě proto se režie vánoční pohádky ujal letos již posedmé. Je to prostě sázka na jistotu. Loňskou pohádku O vánoční hvězdě si sám i napsal, letos se ujal scénáře Petra Hudského, který je v oboru televizních pohádek rovněž zkušeným matadorem, na svém scenáristickém kontě má ovšem i tajuplné příběhy Labyrintu, epizody Kriminálky Anděl i spolupráci na oceňovaném Hastrmanovi. Jaká bude letošní pohádka tohohle tandemu?

Jak si nevzít princeznu

Královna (Sonsee Neu) a král (Miroslav Táborský) se kdysi brali z lásky, princezna s princem ale nejspíš takové štěstí mít nebudou

V hlavní roli tři upovídané sudičky

Co by to bylo za pohádku bez královské svatby! Jenže co když se princ a princezna do sňatku moc nehrnou? Co když se vůbec nemají rádi? Právě tak na tom jsou Leopold a Josefína, dědicové trůnů sousedních království, kterým sňatek předurčily už u kolébek tři sudičky. A tak jim ho rodiče plánují od dětství, jenže nepočítají s tím, že 'ňouma' Leopold je pro temperamentní Josefínu celkem nudný parťák a děti si prostě do oka nepadly. Upovídané sudičky mají pořád co řešit mezi sebou, takže pozapomenou střežit kouzelné hodinky. Těch se zmocní Leopold s Josefínou a pokusí se vrátit čas tam, kde to všechno začalo. Jenže jak všichni znalci cestování časem dobře vědí, jak změníte jednu věc, změníte celý běh dějin. A tak nezdárné děti budou mít co napravovat.

Jak si nevzít princeznu

Naďa Konvalinková, Iva Janžurová a Daniela Kolářová jsou pro režiséra sázkou na jistotu

Švih, humor a eleganci by pak měly dodávat hlavně sudičky v podání Ivy Janžurové, Daniely Kolářové a Nadi Konvalinkové. Pro Karla Janáka byl výběr tří excelentních hereček od začátku jasný: „Sudičky u nás hrají velice důležitou roli. Není to tak, že by se objevily na začátku, a pak už do děje nezasáhly. Naše sudičky prochází příběhem od začátku do konce, a potřebovali jsme tak opravdu kouzelné bytosti. Navíc jsou napsané tak, že nejde pouze o dokonalé pohádkové postavy, ale mají i věci, které si řeší mezi sebou, tudíž to musely být fenomenální herečky, aby vynikly nad všemi ostatními. Takže ano, šlo o naši první volbu – chtěli jsme takto hvězdnou sestavu: jednu hodnou, jednu přísnou a jednu trochu popletenou,“ uvádí nás režisér tak trochu do toho, co můžeme od pohádky Jak si nevzít princeznu čekat. Štědrý večer nám jistě nepokazí.

Páni z Kolína

Na své si určitě přijdou i milovníci historického šermu. Přímo bojoý koncert předvede skupina Páni z Kolína, jejíž nespornou výhodou pro filmaře byla jejich soběstačnost ve vybavení. Natáčení absolvovali ve vlastních kostýmech a výzbroji, částečně se podíleli i na vybavení a výstroji zhruba deseti hlavních postav a ztvárnili královskou gardu i vojáky krále Ludvíka ze sousedního království.

Páni z Kolína

Příběh na pomezí pohádky a sci-fi směřuje samozřejmě k dobrému konci, ale cesta k němu bude trnitá. Zdá se, že by to mohl být příběh s nečekanými zvraty. A také obsazení pohádky Jak si nevzít princeznu slibuje dobrý zážitek – Marek Adamczyk a Anna Fialová jsou půvabný pár pro hlavní role,