Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2022

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

RECENZE Carmen – Skutečný život Hany Hegerové. Strhující kniha

09.11.2021
RECENZE Carmen – Skutečný život Hany Hegerové. Strhující kniha

Foto: Supraphon, u něhož Hana Hegerová poslední léta vydávala

Popisek: Hana Hegerová

Jako první musím uvést, že rozsahem mě ta knížka překvapila. Má 520 stran a snad jediná není odbytá. Tomáš Padevět, letitý přítel Hany Hegerové, ji tvořil s ní, po jejím boku, s jejím souhlasem. Tím se liší od mnoha jiných, které se svezly na slávě nadmíru populární šansoniérky.

Abych byl upřímný, čekal jsem spíše odvyprávěný životopis ženy, jejíž písně poslouchá několik generací. O jak velký omyl se jednalo, bylo zřejmé už při první kapitole. Obecněji mohu říct, že knížka je úctyhodná nejen svým rozsahem a fotografiemi, pečlivě vyzdrojovanými, ale především nadhledem a prací s fakty.

Jestli někdo letmo přejde skutečnost, že byla Hegerová (rozená Carmen Mária Štefánia – Beatrix – Farkašová) na přelomu 70. a 80. let půl roku ve vězení, Padevět tomu věnuje mnoho stran. A všechny ty popsané listy nejsou žádnou obhajobou, ale ryzí faktografií založenou na svědectví a spisech. Druhým pilířem, a hovořím za sebe, pak byl politický vývoj jejího otce.

Říkal jsem si, než jsem knihu otevřel, kolik toho o Haně Hegerové vím. A po jejím dočtení, které mi zabralo necelé tři týdny, jsem žasl, kolik mě toho minulo.

První a jediný komplexní dokumentární román o největší česko-slovenské šansoniérce vznikl s jejím souhlasem, s podmínkou, že může být zveřejněn až po její smrti. Po celou kariéru se takovému odhalení vyhýbala. Důsledně si bránila své soukromí. Umožnila do něj vstoupit až autorovi, který patřil k jejím nejbližším přátelům.

Od roku 2011, kdy ukončila kariéru, až do jejích posledních březnových chvil 2021, se stal jejím zpovědníkem. Zaznamenal desítky hodin rozhovorů, měl přístup do jejího soukromí, k archivním materiálům i osobní korespondenci, k rodině Hany Hegerové a také jako jeden z prvních mohl nahlédnout i do jejích soudních spisů. Projel a zmapoval všechna místa spojená s jejím životem, mluvil téměř se stovkou lidí, kteří s ní spolupracovali nebo byli v bližším kontaktu v některém období jejího životního příběhu. Shromáždil velké množství fotografií a dokumentů, které jsou v knize publikovány poprvé. Nebylo téma, o kterém by spolu nechtěli mluvit.

 

Obálka se svolením IKAR

To vše je cítit a poznat.

Padevět dokumentárním stylem po vzoru Jana Špáty nehodnotí, nevstupuje do vyprávění, nesoudí. S drobným odstupem reprodukuje a informuje. Jde o hrozně podstatná slovesa. Kdokoli četl životopisy, ví, jak hodně je role autora důležitá. Nemluvím o autobiografii, to je jiné odvětví.

Padevět citlivě a chronologicky postupoval celým životem bratislavské rodačky. Od jejího narození v roce 1931 až po smrt. Závěrečná sloka a dvě fotografie vůbec nemůžu rozebírat. Finis coronat opus.

Jelikož šlo v případě Hany Hegerové zejména o zpěv, každý obdivovatel se dozví především o vzniku skladeb a vztahu k textařům – básníkům. ´Můj manžel hodně cestoval´ Jiřího Roberta Picka s klavírním doprovodem Františka Živného, studenta Jaroslava Kofroně. Jiřina Fikejzová (´Tak už bal´), Petr Horáček, Pavel Kopta (Brelova skladba ´Ne me quitte pas´), Ondřej Suchý, Pavel Vrba a další.

Co musím vypíchnout, je objektivita. Jestliže bylo něco v životě i kariéře Hany Hegerové špatně, Padevět užije vhodné citace. Většinou dodá i jejich zdroj, což dává textu ještě vyšší stupeň. Takto komponovanou knihu aby člověk pohledal. Na československém trhu není. Snad s výjimkou životopisu Jozef Tiso: kněz, politik, kolaborant (2016). V tomto případě je nevhodný příměr, ale vhodné srovnání vzhledem k formě.

Proč? „Protože informace, které jsem získal nejen z povídání s paní Hegerovou, ale i dalšími zhruba sto dvaceti lidmi, byly podrobnosti, které dávají dohromady neuvěřitelnou mozaiku jejího života,“ řekl sám autor ještě před vydáním. „Věřím, že by byla ráda a že jsem neudělal ostudu,“ doplnil pro ČT v říjnu letošního roku.

Ohromně působivý dokumentární román o největší česko-slovenské šansoniérce vydává IKAR, jemuž děkuji za recenzní výtisk.

I když se jedná spíše o literaturu faktu, kterou obvykle čísly nehodnotím, zde udělám výjimku. Nejde jinak než symbolických 89 procent.

Vložil: Zdeněk Svoboda