Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2022

Americký Kancl. Podařený remake britské verze je od konce října na českém Netflixu. TV reflexe Andrey Musilové

04.11.2021

Popisek: Britský Kancl se stal svého druhu legendou. Jeho americký remake, který se začal vysílat již v roce 2005, se ale také povedl.

Pokud se na vás spolu se spadaným listím a ranní mlhou neodvratně sápe podzimní depka, klikněte si pro recept na lepší náladu na Netflix. Právě tady od 24. 10. usedá za manažerský stůl nejtrapnější šéf na světě, proti kterému bude ten váš vypadat jako empatický génius zachraňující svět.

Americká verze se začala natáčet v roce 2005 a vůbec se nestydí za to, že jde o remake původně britského komediálního seriálu The Office. Ostatně proč se namáhat s novým, nevyzkoušeným a tudíž rizikovým konceptem, když můžete vyždímat původní myšlenku, kterou lidi milují. Podobné vykrádačky mohou dopadnout asi jen dvěma způsoby, a ke cti amerického Kanclu musím uznat, že se očekávatelný kolosální průšvih nekonal. Lidi ho milují snad ještě víc než původní verzi s Rickym Gervaisem, kde zazářil jako jeden z tvůrců a zároveň v hlavní roli netaktního zoufalce Davida Brenta.

Mateřská NBC šla na natáčení od lesa. Přetáhla britské autory Rickyho Gervaise (Griffinovi, Po životě) a Steva Merchanta (Jednotka příliš rychlého nasazení, Králíček Jojo) a doplnila tým o famózního Grega Danielse (Simpsonovi, Tatík Hill a spol.). I takhle silné trio by nestačilo, kdyby… Kdyby nebylo hereckého obsazení. A právě tady Amíci strčili Brity do kapsy.

Steve Carell jako Michael Scott. Steve je velmi známý americký komediální herec, ale s přehledem zvládá i vážnější role. Z těch můžeme vypíchnout roli Marka Bauma ve snímku Sázka na nejistotu, či Mitche Kesslera v seriálu The Morning Show anebo Johna du Ponta ve filmu Foxcatcher, který mu vynesl nominaci na Oscara.

Skvostné herecké obsazení a sladká romantika, prolínající se mezi vražedným sarkasmem

Hlavní roli Michaela Scotta, manažera lokální pobočky pensylvánské papírny, vystřihl Steve Carell a dal to jednoduše na jedničku. Můžeme vést dohady, zda Stevovi s nastudováním role pomohly osobní zkušenosti s obskurním nadřízeným, nebo jde ´jen´ o přirozený talent. V každém případě obdivuji, že při svých vlastních scénách vydržel zachovat kamennou tvář, ještě navíc s výrazem mesiáše. Zahrát postavu nepopulárního šéfa se dá i velmi zjednodušeně, ale Steve rozhodně nezůstal u laciných triků. V jeho mnohovrstevnatém podání jde o dokonalý koktejl sebestřednosti, nabiflovaných manažerských příruček a překroucených citátů slavných.

Už na začátku první série tak Michael Scott boří čtvrtou stěnu a s laskavě povýšeným tónem vysvětluje divákům, že se jako manažer cítí tak trochu jako Bono a trochu jako Bůh. „Pečuju o ně a oni mě za to milují. Vlastně mě mají rádi ještě za jednu věc, že jsem tak vtipný. Bavím je.“

Všemi nenáviděného Dwighta si zahrál Rainn Wilson, známý seriálový komediální herec.

Pokud se na Kancl díváte poprvé, možná budete ze začátku bojovat s ambivalentními pocity, zda natvrdlého Michaela za jeho trapnost litovat, nenávidět, nebo kapitulovat a zkrátka se jenom bavit. Skoro všechny jeho výstupy zpravidla končí mlčenlivými tvářemi jeho podřízených, v nichž se geniálně odráží úplně všechno, co si o něm doopravdy myslí. Jestli mohu tvůrcům za něco poděkovat, je to absence zvukové stopy se smíchem. Do amerických sitcomů patří, u Kanclu by ale zbytečně pošlapal všechny dokonalé dohry manažerských rozhodnutí.

Kancl ale samozřejmě nestojí jen na Michaelovi. Nebo jinak – k tomu, aby Michael zazářil jako nejhorší šéf ve vesmíru, potřebuje podřízené, kteří jeho charakteristiku psychopata dotvoří jako mozaiku. Roli typického kancelářského beta samce Dwighta Schruta ztvárnil Rainn Wilson (Na pokraji slávy, Juno). Dwight je jediným patolízalem z celého kanclu a jako takový zasluhuje mezi kolegy ještě větší porci opovržení než samotný šéf. Dwight je asistent manažera, rád se ale tituluje jako jeho zástupce. Egoistický Michael mu to pokaždé výslovně zakáže. Tedy s výjimkou případů, kdy za něj ambiciózní Dwight ochotně vyřídí nepopulární manažerské úkoly, jako třeba osekání zdravotního pojištění.

John Krasinski (Jim Halpert) a Jenna Fischer (Pam Beesly). Johna Krasinskeho nyní známe jako Jacka Ryana ze seriálu podle Toma Clancyho.

John Krasinski s polskými kořeny v seriálu vystupuje jako Jim Halpert, obchodník, pro něhož je kancl jen bezvýznamnou přestupní stanicí pro opravdovou kariéru. Mezi jeho hlavní pracovní aktivity tak patří hlavně kanadské žertíky směřované na cholerického Dwighta a pořádání kancelářských olympijských her.

Jestli se ptáte, proč pod vedením šíleného Michaela vůbec dál setrvává, hledejte odpověď na recepci u půvabné Pam. Jak Michael rád hlasitě opakuje před návštěvami, recepční je hezká, a to jste ji měli vidět před pár lety, když to byla sexbomba. Vtipné gagy střídají dokumentárně pojaté monology a rozhovory postav, které komentují uplynulé scény. Pam se tak divákům svěří, že už je čtyři roky šťastně zasnoubená s jedním z dělníků pracujících ve stejném podniku. Na svatbu to ale pořád nevypadá, což je skulinka, do které se snaží vtěsnat zamilovaný kolega Jim. Jejich postupně gradovaná romantika se tak příjemně prolíná všedními pracovními dny.

Všednost je ale trochu nepatřičné slovo pro témata, která pracovním týdnem v kanceláři rezonují. Díky sociálně nemotorné postavě Michaela mohli tvůrci do Kanclu políčit doutnající rozbušky, jako je rasismus nebo ponižování žen. A my si zase díky absenci laugh tracks můžeme rozpačitá východiska z totálních mezilidských propadáků vychutnat s naježenou kůží doslova až do dna.

Vložil: Andrea Musilová