Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2022

Poslední ´eastwoodovka´, mexická jízda staříka, puberťáka a kohouta je Clintovou rozlučkou se starým Hollywoodem. Filmová reflexe Viktora Horáka

29.10.2021

Popisek: U slova ´poslední eastwoodovka´ bychom měli rozhodně dodat slovo - zatím. Protože excelentní herec a stejně excelentní režisér je ve svých 91 letech prostě přírodní úkaz.

Poslední filmový kousek Cry Macho od veterána americké kinematografie Clinta Eastwooda je hřejivou sondou do duše starého kovboje, pro kterého v dnešním zrychleném světě už není místo. Sympatická road movie sází na atraktivní mexické kulisy, ale místo drogových kartelů ukazuje rozpadající se rodiny a zapadlou prérii. Pomalu končící svět posledních jezdců rodea a kohoutích zápasů. Nutno dodat, že jednadevadesátiletému Clintu Eastwoodovi to před i za kamerou stále jde.

Clint Eastwood se zhostil hlavní role, a kromě toho film režíroval a produkoval. Scénář napsal jeho dlouholetý spolupracovník Nick Schenk (Gran Torino, Soudce, Pašerák). Cry Macho je adaptací románu ze 70. let od Nathaniela Richarda Nashe, který se podílel na raných fázích scénáře už krátce po vydání knihy. Eastwood skládá poctu milovanému westernovému žánru a vrací se ke svým filmovým kořenům. Je to rozloučení se starým Hollywoodem, který si zakládal více na atmosféře a gejzíru emocí, než na akční dramatičnosti a velkolepých gestech.

Snímek pojednává o kontrastech mezi nespoutaným dětstvím a podzimem života. Cry Macho je variací na žánr neo-westernu a road movie o hledání životního vykoupení. Dává vzpomenout na uvolněné americké road movie filmy z 60. let jako je Bezstarostná jízda nebo oscarové drama Gran Torino o multikulturních proměnách světa. Film má mnoho zásadních prvků, které jsou s Eastwoodem propojené celou jeho kariéru. Je to jakási jeho životní reflexe, ohlédnutí za kariérou a pocta kinematografii. Věhlasný filmař se loučí s jednou hollywoodskou i životní érou. A Cry Macho jako filmový testament, kariérní epitaf a rozloučení se s kinematografií je důstojným snímkem na svém místě.

Clint Eastwood se jako herec se proslavil již v šedesátých letech slavnou trilogií spaghetti westernů: Pro hrst dolarů, Pro pár dolarů navíc a Hodný, zlý a ošklivý režiséra Sergia Leoneho. Další jeho megapopulární kino zářez byl Drsný Harry, kde si zahrál detektiva Harryho Calahana. V téhle roli pokračoval ještě v dalších čtyřech filmech. To bylo mezi lety 1971 až 1986. Pak nastalo jeho další superúspěšné období, kdy se chopil režijní taktovky a zároveň si ve svých filmech velmi často i zahrál.

Eastwoodovský western v 21. století sází na poušť, lásku a rodeo

Film vychází z přímočaré situace - Mike, bývalá hvězda rodea a chovatel koní s tváří Clinta Eastwooda musí prokázat poslední laskavost svému šéfovi. A to tím, že dojede pro jeho syna Rafa do mexické pouště a dostane ho zpět do Texasu. Mladý puberťák vyrůstá v Mexiku v područí jeho matky-alkoholičky. Žije na vlastní pěst v mexickém podsvětí, kde si vydělává kohoutími zápasy a živoří na ulici. Tento rádoby triviální úkol je plný dobrodružství, místy až gangsterského nebezpečí, a především poznávání životních pravd. Čeká je neobyčejně náročná cesta, během níž může světem znavený jezdec najít svůj vlastní pocit vykoupení tím, že chlapce učí, co to znamená být dobrým člověkem. Společná cesta stárnoucího kovboje a nespoutaného pubertálního Mexičana je donutí ke konfrontaci hodnot.

Jako režisér začal Clint Eastwood už v sérii Drsný Harry, v roce 1983 režíroval Náhlý úder. Obrovský úspěch a prvního dvojitého Oscara získal za moderní western Nesmiřitelní, kdy v roce 1993 byl zlatou soškou odměněn jako režisér i za nejlepší film, nominaci měl i za herce v hlavní roli. Obrovský úspěch měly Madisonské mosty, něžná romance s Meryl Streep jako Eastwoodovou partnerkou, Půlnoc v zahradě dobra a zla, kde výjimečně nehrál, nebo další oscarový zářez Million Dollar Baby. To se psal rok 2005 a Eastwood si došel opět pro dvě sošky, za režii i za nejlepší film. Mimochodem, kromě Angeliny Jolie mu za oscarovou nominaci vděčí Gene Hackman, Meryl Streep, Sean Penn, Tim Robbins, Marcia Gay Harden, Hilary Swank, Morgan Freeman, Matt Damon, Bradley Cooper a Kathy Bates, z této hvězdné jedenáctky Oscara získalo herců pět: Hackman, Penn, Robbins, Freeman a Swank.

Cry Macho umně pracuje s plasticky napsanými postavami, které společně výborně fungují především díky kontrastům a protipólům hlavních charakterů. Chovatel koní Mike působí jako šablonovitý nerudný děda, který ale díky rošťáckému Mexičanovi Rafoovi dostane jakousi druhou mízu do života. Uvědomí si, že jeho samotářský život ho unavuje. Načež se rozhodne s tím něco udělat. Tuto dvojici, na které je snímek postaven, doplňuje maskot a univerzální symbol Mexika - bojový kohout, který se několikrát stane zásadním katalyzátorem příběhu. Vedle útěku před Rafovou matkou a jejím přítelem dojde i na melodrama v zapadlé putyce nebo na cvičení mustangů.

Westernové městečko jako oáza klidu a míru

Trochu šroubovaně, ale logicky působí Mikeův rozvíjející se vztah s postarší Mexičankou, vedoucí bistra. Prvoplánové roadmovie o ´únosu´ syna z Mexika se příjemně promění v love story vdovy s rodinou a osamoceným vdovcem se šrámem z minulosti. Mike najednou začne ožívat, a i Rafo nalezne svojí první lásku. Oba se lépe poznávají, utužuje se jejich pouto a během své pouti se usadí v zapadlé vesničce. Ukryjí se před Rafovým otčímem, který je jim v patách a v lecčems až moc klišovitě připomíná podivného lovce lidí. Vzápětí nachází oázu klidu a míru, kde by chtěli zůstat. Oba ale vědí, že to není možné a budou muset toto místo relativního bezpečí opustit. Ono městečko v poušti splňuje všechny westernové atributy, které správná kovbojka mívá. Je tu saloon, ostrý šerif, kráska v nesnázích a ohrada plavých koní. Zde se také projeví Mikeova láska ke zvířatům. Sám ale trefně poznamená že není žádný ´doktor Dollitle´. Přesto za ním chodí venkované z okolí a on jim mnohdy úplně náhodně, ale plný pochopení radí, jak vyléčit jejich mazlíčky. O tom, že Rafo sám začne jezdit na koni ani nemluvě - to je ale další klišé, kterými je ostatně film nabitý někdy více než je zdrávo.

Když točil Million Dollar Baby, bylo mu pětasedmdesát, věk, kdy většina tvůrců již pomýšlí na penzi. Clint Eastwood? Ani náhodou. Následovaly skvělé filmy z druhé světové války Dopisy z Iwo Jimy a Vlajky našich otců, Výměna s Angelinou Jolie, která za ni byla na Oscara nominována, úžasné, dojemné Gran Torino, kde Eastwood opět hrál hlavní roli, fantastický Invictus (Neporažený), kde Nelsona Mandelu hrál Clintův oblíbený herec Morgan Freeman, anebo vynikající snímek Richard Jewell, který se odehrává během teroristického bombového útoku na koncertě v rámci Olympiády v Atlantě v roce 1996. Tenhle pán je prostě… sakra dobrej a téměř nesmrtelnej.

Připravte se na komorně pojatou, ale velkolepě natočenou ódu na westernový žánr v 21. století. Neo-westernová roadmovie vypráví o stárnoucí rodeo hvězdě, jenž před klidným důchodem musí splnit dávnou laskavost. Vydává se do prašné prérie v Mexiku, kde na sklonku života poznává, co mu vlastně chybělo. Hned úvodní titulky divákovi navodí pocit, s čím má tu čest. Westernově křiklavé barvy a design úvodních titulků, a úchvatné širokoúhlé záběry na osamělé auto jedoucí texaskými planinami dává znát, že takové filmy se v této době už netočí. Tvůrci tu nekompromisně odkazují na éru spaghetti westernů. Kompozicemi přímo upomínají na westerny Sergia Leoneho, kterými se Eastwood proslavil (trilogie Pro pár dolarů). To si může dovolit pouze taková legenda jako právě nestárnoucí Clint Eastwood. Jeho věk je pouze číslo a nebrání mu v tom, aby si snímek zrežíroval a zároveň ztvárnil hlavní roli. Po tři roky starém Pašerákovi se vrací v roli stárnoucího dobráka, který musí na stará kolena udělat ´poslední kšeft´ a nic mu v tom nezabrání.