Duna. Koření, píseční červi, hořící palmy a epická bitva o vládu nad galaxií. Vesmírná ´hra o trůny´ má našlápnuto stát se franšízou. Filmová reflexe Viktora Horáka

27.10.2021

Popisek: Timothée Chalamet hraje sotva patnáctiletého Paula Atreida, přestože mu je již dvacet šest. Američan židovského původu vypadá totiž velmi mladě. Lze tedy předpokládat, že se na roli bude vzhledově hodit i ve druhém dílu, který se ještě ani nezačal natáčet

Velkolepý sci-fi epos podle kultovního románu Duna konečně dorazil do kin. Epická Duna bere kinosály útokem a hlásí nejúspěšnější ´otvírák´ tohoto roku v amerických kinech. Nejvytíženější hollywoodští herci, renomovaní filmaři a slavný sci-fi bestseller jsou hlavními lákadly filmu, jenž je nejdůležitějším warnerovským snímkem za poslední tři roky. Je to pop-kulturní událost, kterou málokdo nechá ujít. Těžkotonážní záběry, úchvatný vizuál, nezapomenutelný soundtrack a osudový příběh slibuje nadstandartní podívanou.

Duna ale rozděluje diváky - pomalu vyprávěný snímek je úvodem do složitého mytologického světa. Buď přistoupíte na to, že film funguje jako expozice celé série. Jinak rozčarovaně odejdete z kinosálu s tím, že vám něco chybí.

Paul s matkou, kterou hraje Rebecca Ferguson, švédská herečka, jíž známe jako Ilsu Faust z cruisovské franšízy Mission Impossible (5 a 6)

Nezfilmovatelný Herbertův román a velká divácká očekávání

Filmový opus je adaptací stejnojmenného, prý nezfilmovatelného románu od Franka Herberta z roku 1965. Už tu bylo několik pokusů o filmovou adaptaci. V roce 1984 měla premiéru Duna režírovaná kultovním surrealistou Davidem Lynchem. Filmový velikán se ale od filmu distancuje, jelikož snímek nevalných kvalit byl přestříhán studiem a dodnes to Lynch bere jako škobrtnutí ve své kariéře. Přesto ale jeho Duna byla specifická a originální, především svým barokně stylizovaným vizuálem a sekvencemi, které připomínaly noční můry a horečnatě děsivé sny. Další legendární adaptaci chystal chilský režisér Alejandro Jodorowsky. Mělo se jednat o třináctihodinovou podívanou, kde se o výtvarnou stránku měl postarat Salvador Dálí a o hudbu Mick Jagger. Jodorowskyho vize ale nikdy nebyla naplněna - především kvůli závratně rostoucímu rozpočtu a tradičním ´tvůrčím neshodám´ mezi režisérem a studiem. O přípravách velkofilmu vznikl v roce 2013 výborný dokument Jodorowsky’s Dune, jenž dále prohlubuje mýtus o nikdy neviděné, ale už nyní legendární adaptaci. Na přelomu milénia na televizních obrazovkách běžel seriál Děti planety Duna, jenž se natáčel v Česku pod německo-americkou produkcí a hlavního zloducha si zahrál Karel Dobrý. O kvalitách televizního dílu ani nemluvě - je to spotřební materiál, který obstojí jako béčková zábava na deštivé večery.

Režisér Denis Villeneuve s Javierem Bardemem, který hraje fremena Stilgara, na place

Proto uvedení Duny provází velká očekávání a diváci jsou napjatí z toho, jak se tvůrcům podařilo popasovat se s kultovní předlohou. Co všechno se pokazí, vynechá nebo naopak povede. Jaký klíč k adaptaci filmaři zvolí? Můžeme být zčásti uklidněni, jelikož se na velkofilmu podílel mistr atmosférických megahitů. Režisér Dennis Villeneuve proslul obdivuhodným citem pro vizuálno, obrazovou epiku a silné příběhy. Režisér drsného thrilleru Sicario nebo temné detektivky Zmizení má ve svém portfoliu hned několik sci-fi zářezů. Natočil ambiciózní sci-fi Příchozí a dechberoucí pokračování kultovního blockbusteru Blade Runnera 2049. Teď se opět ujímá režie kultovní látky, jenž budí velká očekávání a má našlápnuto k tomu, aby rozjel úspěšnou franšízu. Uvidíme, jestli se tvůrcům podaří vyhovět zarytým fanouškům, uspokojit masové publikum a zavděčit i kritice. Výsledkem je každopádně velkolepý epos, který diváka uvádí do atraktivního světa a končí vlastně na začátku. Je to úvod do celé franšízy, která bude vyprávět epický vzestup Kwisatze Haderatha, jenž se postaví Imperátorovi a započne obrovskou válku napříč vesmírem.

Vévoda Leto (Oscar Isaac, vpravo), Paulův otec, s Gurney Halleckem (Josh Brolin, což je syn dlouholetého partnera Barbry Streisand, Jamese Brolina)

Potřeba druhého dílu je nepopiratelná. Duna končí přesně tam, kde jsme nejvíce vtaženi do děje, a proto už netrpělivě můžeme očekávat pokračování. Duna, první díl je výborným začátkem pro epickou sci-fi ságu, která může být pro generaci mileniálů tím, co jsou Star Wars pro děti devadesátek. Duna se pojmout jako dospělejší a temnější verze Star Wars. Na jedné straně tu máme atmosférické velkolepé sci-fi drama a na druhé epický až gangsterský boj o moc mezi velkorody. Vše na pozadí tajemného vesmíru, který skýtá mnoho dalších možností v pokračování příběhu.

Hořící palmy, kombajny v poušti a hvězdný casting

Duna vypráví opulentní příběh mocného a vlivného rodu Atreidů, kterým vládce vesmíru, tzv. Imperátor, přikáže převzít kontrolu na pouštní planetou Arrakis. Planetu opouští tyranský rod Harkonnenů, kteří jsou prolezlí korupcí, zlotřilostí a krutostí. Zdecimovali planetu, těžili výhody a bohatství z vzácného koření a systematicky vyvražďovali místní domorodý národ fremenů. Harkonnenové se vrací zpět na svojí domácí planetu a Atreidové nahradí jejich místo. Mají se stát správci planety Arrakis, kde se těží vzácné koření tzv. Mellange. Koření slouží jako pohonná hmota do vesmírných korábů a je na něm závislá celá galaxie. Vedle toho má také halucinogenní a léčivé účinky. Správci Arrakisu jsou zodpovědni za těžbu koření, díky čemu je tato pozice velmi vážená a zároveň nebezpečná. Rod velmi rychle a závratně zbohatne, ale zároveň se dostane do střetu s odcházejícími Harkonneny. Ti se ve skutečnosti spojí s Imperátorem a rod Atreidů je určen k likvidaci. Celou dobu jde o jeden velký komplot, jenž se projeví epicky akčním nočním přepadením. Pouštní město uchvátí plameny, ulice zaplaví nepřátelská armáda a nebe je plné galaktických bojových lodí, které neustávají ve střelbě. Krvavé lázně uprostřed pouště, laserová děla pálící do bezbranných těžařů a obrazy hořících palem jsou nezapomenutelné.

Výraznou roli má v Duně i Jason Momoa (Duncan Idaho), bez něhož se v poslední době neobejde takřka nic

Následně se rozjíždí jakési vesmírné ´hry o trůny´, kde se kromě politiky a nevyzpytatelných vztahů také hodně řeší síla osudu, mystika, náboženství a vesmírná magie. Víra tu má stejnou moc jako čarodějnické pikle a starobylé řády, které vládnou jako šedá eminence v pozadí oficiální galaktické politiky. Duna je ale především o politických machinacích, hledání síly a víry, zpevňování vůle a o mezilidských vztazích, které vytváří a rozvrací nová spojenectví. Je to zákulisní hra o moc v kulisách vesmírných bojů, které jsou plné hypermoderních zbraní kloubících lasery a sonická děla s rytířskými tradicemi mečů a štítů. Design a výtvarná stylizace dělá z filmu jednu z nejúchvatnějších filmových sci-fi, kterou jsme kdy mohli vidět. Režisérův cit pro vizualitu se nezapře a Villeneuve využívá pomalých a rozvážných záběrů jak pro pomalu se sunoucího červa pískem, tak i pro akční sekvenci boje v bývalé ekologické stanici. Scénografie, kostýmy a architektura je ohromující, přesto decentní až realistická. Mohutné a ledově šedé budovy, ostře řezané rysy a hranaté tvary vesmírných korábů a detailně propracované, ale jednoduché šaty jsou jako z jiného světa. Zároveň ale v sobě létající stroje nebo paláce kloubí jakousi ošuntělost a špinavost, což ukazuje stáří a tradice tamní společnosti v daleké budoucnosti.

Písečného červa monstrózních rozměrů spatříme v prvním díle jen párkrát

Divák jako by cítil, že se přenesl do jiného světa ne jenom obrazem, ale i zvukem. Těžkotonážní zvukový design a velkolepá, výrazná hudba Hanse Zimmera vytváří samostatný vesmír, který je na hony vzdálený našemu světu. Je to místo plné rituálů, náboženské mystiky a tvrdého politického až totalitářského systému, jenž staví na rytířských hodnotách vedle nadpozemských technologií. Na Arrakisu se tyto dvě položky ale zároveň tlumí. Tady platí zákony pouště, smrtícího vedra a starých tradic ve futuristické budoucnosti. Nejnovější technika a moderní technologie tu nemají takřka žádnou moc oproti drsnému prostředí. Jsou tu 60stupňové teploty, písečné bouře, nedostatek vody a absence zeleně. Poušť obývají pouze domorodí fremeni, kteří se skrývají v jeskynních. Kromě nepředstavitelného vedra a neustále pražícího slunce je pánem pouště obří pouštní červ, jenž požírá stotunové kombajny na koření. Červ se žene pouští jako neomezený král, a ne nadarmo ho fremenové vzývají jako svého boha. Tvůrci s tvorem naštěstí pracují především pomocí náznaků a zkratek, tedy podle ukázkového filmového receptu z Vetřelce - co není vidět, je ještě hrozivější než ukázané. Je to impozantní, ale děsivě nebezpečná bytost, která si zaslouží úctu a respekt. Budete trnout hrůzou, když se pohne zrnko písku a v dáli se pohne duna.

Herec Dave Bautista (Rabban Harkonnen) je v posledních letech též velmi v kurzu

Pomalý úvod do vesmírného chaosu plného válek a politiky

Je obdivuhodné, jak se trojici scenáristů - ostřílený veterán Eric Roth (Forrest Gump, Zrodila se hvězda), vycházející scenáristická hvězda Jon Spaihts (Pasažéři, Doktor Strange) a režisér Denis Villeneueve - podařilo přetavit první část sáhodlouhé knihy do dechberoucích 155 minut, které nejsou ani tak dramatické, jako spíše atmosférické. Román ukazuje mytologický svět složitě zpolitizovaného vesmíru, který je protknut mocnými rody zápasícími o vládu nad galaxií. Tvůrcům se podařilo srozumitelně a přehledně odvyprávět úvod do mýtické epopeje, jenž skrývá obrovské možnosti k filmovému vyprávění. Duna funguje jako expozice světa, která je sužována různými politickými machinacemi a podvratnými hrami v zákulisí. Do takto sužovaného času přichází posel, na kterého všichni čekali. Náboženský prorok Kwisatz Haderath, kterého náboženská sekta očekávala už po generace a sama ho geneticky vytvořila. Je to Paul Atreid. Syna a nejmladšího z rodu Atreidů hraje Timothée Chalamet. Jeho otce a hlavu rodu ztvárnil Oscar Isaac a matku, čarodějnici starobylého řádu hraje Rebecca Ferguson. Hvězdný casting rozšiřuje oscarový Stellan Skarsgård jako zlotřilý vůdce rodu Harkonnenů se svým věrným posluhovačem s tváří Davea Bautisty. Nutno dodat že Skarsgård s Bautistou jsou výborně slizcí a nechutní zloduchové. Scéna s ´ropnou lázní´ je jedním z obrazů, které si divák bude pamatovat ještě dlouho po závěrečných titulcích. Dále tu uvidíme Joshe Brolina, Jasona Momou, Zendayu nebo Javiera Bardema. Obsazení je prostě dokonalé a každý, kdo v Hollywoodu něco znamená, tak tu má své místo.

Zendaya jako fremenka Chani

Dojde tu na společenské machinace, rodinná tajemství a samozřejmě i na osudovou lásku plnou vášně. Připravte se na necelé tři hodiny úchvatné vizuální magie. Širokoúhlá kamera nám ukazuje ohromující scény bitevní vřavy, temné intriky v chladných komnatách a jednacích sálech, ale i napínavé akční scény ve skalisté pouštní krajině. Málomluvný děj vypráví pomalu, ale plynule a velmi chytře sofistikovaný příběh o tom, jak složité je dostát svému osudu. Hlavní postava si prožívá těžkosti dospívání a snaží se vymanit z otcova stínu a mateřské péče. Villeneuve je mistr filmového řemesla a vyprávění obrazem - vyžívá se v tklivých kompozicích, pomalém střihu a dlouhotrvajících záběrech. Dá se říct, že co záběr, to obraz k zarámování. A co hudební tón nebo dramatické drnčení kovu v pouštním větru, to mráz na zádech z toho, co přijde v dalším střihu. Je to film určený pro velká plátna a byla by škoda, kdybyste nevyužili potemnělých kinosálů a neužili si Dunu na stříbrném plátně. Je to takový typ filmu, který se objeví jednou za desetiletí. Zábavný, atmosféricky pomalý, chytrý a přesto impozantní. Neváhejte a jděte do kina, těch peněz za lístek nebudete litovat.