Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Černošský mýtus o včelách a genius loci Chicaga, to je Candyman, totální klasika hororu. ´Franšíza´ se povedla. Filmová reflexe Viktora Horáka

22.10.2021
Černošský mýtus o včelách a genius loci Chicaga, to je Candyman, totální klasika hororu. ´Franšíza´ se povedla. Filmová reflexe Viktora Horáka

Foto: Forum Film (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Nejprve je třeba říci, co to je filmová franšíza. To není pokračování, ani remake, autor prostě využije známého světa a postav v něm k vytvoření nového příběhu. Mezi nejdéle trvající moderní filmové franšízy lze zařadit Jamese Bonda, Godzillu a King Konga, Pátek třináctého, Noční můru v Elm Street nebo Star Trek.

FOTO, VIDEO Začínající režisérka Nia DaCosta na sebe upozornila indie krimi-dramatem Little Woods a vypadá to, že má před sebou hvězdnou budoucnost. Za dva roky by nám měla představit komiksový velkofilm The Marvels. Teď běží v kinech její filmová verze klasického hororu Candyman. Pokračování ze čtvrtka.

Na sociálním hororu se podílel úspěšný režisér a producent Jordan Peele jako scenárista. Sám se proslavil svými sociálně-kritickými horory Uteč nebo My, kde se velmi vyhraněně zabývá otázkou rasismu a černošskou subkulturou. Dost podobných motivů je obsaženo i v aktuálním Candymanovi. Jordan Peele si s Niou DaCostou nejspíše velmi dobře rozuměli - jelikož nejdříve měl film sám režírovat, ale nakonec se podepsal jako spoluscenárista a producent. Film ostatně obsahuje vše, co je pro Peelovu tvorbu typické - je to mix žánrového hororu a sociálně-kritického dramatu. Je tu kauza Black Lives Matter, černošská otázka, rasismus, problém s moderní zástavbou a urbanismem, umělecká krize a aktuální i dávné křivdy v chicagských ghettech.

 

Policejní násilí se táhne jako červená nit celým filmem

Důležitým aspektem filmu je urbanismus a specifické prostředí černošských komunit ze 70. let. Podstatným tématem je také policejní násilí, což tvoří hlavní příběh táhnoucí se celým filmem. Dávná legenda o titulním ´Candymanovi´ je univerzálním tragickým příběhem o černošském muži, jenž se kvůli sérii nešťastných událostí dostane do svízelné situace, která končí smrtí z rukou násilnických policistů. Příběh neuvěřitelně živý a neustále aktuální - podívejme se, co se minulé léto dělo v USA kolem George Floyda a Black Lives Matter. Vše zaobaleno do kulis zapadlé chicagské periferie, která má neuvěřitelný genius loci. Moderně urbanistická zástavba tvoří kontrast s nekvalitními činžáky určené pro černošské obyvatelstvo. Vše oplocené drátěnými vysokými ploty, aby bylo jasné, kde je hranice. Mezi vybydlenými domy se pohybují osamělé existence, které skrývají temné příběhy a čekají na možnost vyprávět.

 

Hlavní hrdina nového Candymana Anthony, vlastně přímo nový Candyman, ale to bychom spoilovali, je Yahya Abdul-Mateen II, kterého známe jako padoucha z Aquamana.

Není to pouhý horor, ale temná výpověď o aktuálním dění v USA, která bude mít ještě dlouho ruce od krve. Svých kořenů a minulosti se Amerika jen tak lehce nezbaví, i když by chtěla. Rasistická minulost je stále zažitá nejen v lidech, v samotném městě a jeho budovách přežívá dále. Proto i titulní antihrdina je obsažen jak ve zdech domů, tak v místních legendách a pověrách - je to přízrak temné minulosti, jenž je stále přítomný.

Hlavní hrdina oživuje mýtus Candymana

Hlavní postavu černošského výtvarníka Anthonyho ztvárnil Yahya Abdul-Mateen II, který hledá inspiraci a prožívá umělecký blok. Na živobytí vydělává jeho přítelkyně, kurátorka v chicagské galerii, zatímco se Anthony ocitá v krizi. Chodí po chicagských ulicích, kde narazí na původní strašidelnou legendu o Candymanovi. Historka je úzce spjata s městskou periferií, jež Anthonyho až magicky přitahuje a učaruje mu. Následně začne malovat zlověstné malby, které pomohou onoho Candymana oživit.

 

Dobrá zpráva pro fanoušky klasiky: původní ikonický Candyman v podání herce Tonyho Todda se v tomto snímku též mihne.

Režisérka unikátně pracuje se zobrazením architektury ve filmu. Město a budovy jsou nedílnou součástí filmového vyprávění a neslouží pouze jako kulisy, ale jako přirozený vývoj příběhu a mnohdy působí jako samostatné postavy. Na začátku jsme obklopeni vysokými a moderními mrakodrapy a upravenými luxusními ulicemi. Ke konci, když se příběh dostává do děsivě mystického finále, exteriérové kulisy se promění ve zdevastované sídliště nebo vybydlený a posprejovaný kostel uprostřed moderního panelákového náměstí. Působivé scény jsou také během umělcovy práce - díky postmoderní legendě se v Anthonym probudí umělecký zápal a začne vznikat série maleb. Umělecká instalace inspirovaná candymanovskou legendou je děsivá a slaví úspěch. Přichází tradiční scény, kde parta školaček nebo kurátor s mladou asistentkou pětkrát vysloví ono tajemné slovo ´Candyman´ s pohledem upřeným do zrcadla. A následně se dějí věci.

Je Candyman ten zlý?

Ikonický záporák obklopený rojem včel s hákem místo ruky po sobě zanechává krvavý masakr. Pomalu objevující se včely zvěstují příchod dávného zabijáka - je ovšem Candyman nabízející dětem sladkosti opravdu ten zlý? Snímek je plný palčivých otázek a nebojí se tnout do živého. Pracuje s tím, že titulní vrah je zloduchem, ale zároveň i obětí. Je to přízrak minulosti a připomínka dávných křivd, které ale stále nejsou vyřešeny.

 

Mladý výtvarník Anthony má pocit, že jeho kariéra stagnuje a on potřebuje nový impuls, aby mohl pokračovat v tvorbě. Jednoho dne mu kamarád povypráví tragický příběh o tom, jak se zrodil muž s hákem a proč začal vraždit. Anthony je tou legendou zcela fascinován a začne pátrat po dalších okolnostech. Jeho obrazy najednou získávají temný nádech a postupně se na nich začíná objevovat jediná tvář...

Tento snímek je ideálním mixem sociálního dramatu, který rozebírá palčivé otázky dnešních dnů. Témata jako rasismus, policejní brutalita, problémy s ubytováním, městské vysídlování a život v černošských ghettech jsou neustále aktuální a nenechávají USA chladnými. Zároveň snímek funguje i jako žánrový horor - je tu dostatek strašidelných okamžiků, brutálních krvavých scén a napínavé atmosféry. Candyman si zakládá především na kombinaci pohádkově děsivé legendy dle reálných událostí s ostrou kritikou aktuální společnosti a psychicko-fyzickou deformací jednoho citlivého umělce.

 

Vložil: Viktor Horák