Zhoubné zlo a Candyman. Tyhle horory buď milujete, nebo nenávidíte. Dnes rozdvojená osobnost v brutálně krvavém podání. Filmová reflexe Viktora Horáka

21.10.2021

Popisek: Hlavní hrdinka vídá ve spánku vraždy, o kterých se později ukáže, že jsou skutečné

FOTO, VIDEO Na plátna kin dorazila dvojice očekávaných hororových novinek od slovutných autorů. Hororoví hitmakeři James Wan a Jordan Peele se hlásí o slovo. Opět natočili sociálně kritické hororové žánrovky. Wan se po letech vrací ke komornímu autorskému hororu, který si udělal kompletně po svém, zatímco Peele poprvé přichází s remakem nezapomenutelného snímku. Zhoubné zlo a Candyman jsou brilantní hororové filmy sloužící jako prvotřídní žánrovky, ale také jako sofistikovaná satira na dnešní společnost. Dnes se budeme věnovat krvavému béčkovému hororu Zhoubné zlo.

Mimochodem, tyto dva filmy kralovaly českým kinosálům před tím, než do nich nově nastoupila s velkou pompou poslední bondovka Není čas zemřít. V kinech ale stále boduje béčkově krvavý horor Zhoubné zlo, i remake klasického děsu Candyman. Oba filmy jsou servírované v žánrovém podání, ale jejich hlavním poselstvím je ostře nadčasová kritika aktuálních společenských problémů - urbanizace, vysídlování menšin, Black Lives Matter, nebo domácí násilí.

Pocta italským krvákům a tomu nejlepšímu z béčka

Komorní novinka režiséra Jamese Wana Zhoubné zlo zaujme komorním zpracováním, kombinací brakového příběhu s nápaditými vizuálními scénami a stylovou filmařinou. Film začíná poměrně drsnou scénou, jako vystřiženou z devadesátkového sci-fi hororu. Úzké chodby, nazelenalé poblikávající lampy a doktoři v dlouhých pláštích jako kdyby vypadli z brakových klasických hororů Rogera Cormana (Maska rudé smrti, Historky hrůzy). Wan se nebojí akce ani brutálních scén, které dávají vzpomenout na italské giallo a spaghetti thrillery. Láska a inspirace v krvavých thrillerech od Daria Argenta nebo Maria Bavy je cítit z každého záběru. Následně se snímek překlopí v osobní drama s prvky domácího násilí a děsivých snových vizí, kde o krev není nouze.

Režisér James Wan na place

Je vidět, že James Wan se s velkou láskou vrátil ke svým hororovým začátkům. S tím, že nehodlá dělat kompromisy a nebojí se odpoutat ze řetězů. Po sérií Saw, Insidious nebo V zajetí démonů se nechal zlákat hollywoodskými blockbustery jako byla velkolepá akční fraška nadopovaná benzínem a kulkami Rychle a zběsile 9 nebo superhrdinský spektákl Aquaman s Jasonem Momoaou.

Návrat ke kořenům

Teď se ale vrací tam, kde začínal - ke komornímu atmosférickému hororu, který toho skrývá více, než byste na první pohled čekali. Zhoubné zlo je plné teroru a zaobírá se rozdvojenou identitou a podivnými nádory, které jsou zlověstnější, než se na první pohled zdá. James Wan se nebojí použít výrazné gore scény (gore je anglicky sražená krev, kaluž krve, přeneseně krvavá scéna třeba ve filmu – pozn. red.), plné praktických efektů a realisticky působících scén. Proměna a deformace hlavního záporáka dává vzpomenout na klasické horory Davida Cronenberga - filmy Moucha nebo eXistenZ. A v lecčems vám snímek připomene i Harryho Pottera a kámen mudrců.

Hlavní hrdinku Madison hraje britská herečka Annabelle Wallis, kterou můžeme znát například ze seriálu Peaky Blinders – Gangy z Birminghamu jako Bridget

Nejdříve se snímek tváří jako klasická duchařina založená na klišovitých lekačkách a prvoplánových náznacích. Stokrát viděné scény, jak za oknem stojí postava v mlze a problikává lampa nebo otevřené hlavní dveře ve větru a mizející předměty v pokoji dokonale matou diváka. Ale během několika minut nás tvůrci zavádí úplně jinam - z duchařsky zlověstného dramatu se film přetaví do akcí a krví nadupaného slasheru (slasher je podžánr hororu, kde hlavní antagonistickou roli představuje psychopatický masový vrah, jehož oběťmi jsou většinou teenageři, kteří jsou postupně povražďováni – pozn. red.). Postavy umírají jak na běžícím pásmu - přesně podle receptu na dokonalé giallo (italské spaghetti thrillery točené podle brakové literatury ze 70. let – pozn. red.). Maskovaný zabiják, dlouhý plášť, kožené rukavice a zlověstně lesklá a ostrá zbraň nesmí chybět. Přidejme halucinogenní scény, děsivé noční můry, vizuálně opojné proměny časoprostoru a nadlidsky silného zabijáka a máme tu recept na ojediněle děsivé dílo.

Jen pro fanoušky žánru

Určitě ale nejde o divácký zážitek: tento film rozděluje společnost. Buď si ho ihned zamilujete, anebo budete počítat každou minutu do konce. Rozhodně to není mainstreamový kousek - vyžaduje po divákovi hodně. Především nadsázku a fantazii, nechává hodně prostoru pro imaginaci a vlastní domýšlení. Je to evropsky vypadající snímek - absorbuje doslovnost, otevírá divákovi myšlenkové proudy, zakládá si na pomalém a atmosférickém vyprávění a nic nenechá zadarmo.

Madison se svou kamarádkou Sydney

Hlavní hrdinku Madison pronásledují děsivé noční můry, které jsou živější než je zdrávo. Ocitá se v roli rádoby nadpřirozeného vraha, který v noci brutálním způsobem zabíjí svědky dávného experimentu. Vize strašlivých vražd nejsou pouhými představami, ale ukážou se jako krutá realita. Všechno, co Madison v noci prožívá, se reálně děje. Snímek si odvážně hraje s hranicí fikce, snu a skutečnosti - což je příjemné zpestření mezi záplavou nudných duchařských hororů. Dojde i na téma rodiny a sílu sourozeneckého vztahu, který je mnohdy až smrtelně propojený.

Horové béčko jak vyšité

Na scénu následně přichází duo výborně zparodovaných policistů, kteří jako by vypadli ze sedmdesátkových béčkových kriminálek. Mladý policista zakoukaný do sestry Madison a jeho služebně starší pragmatická kolegyně jsou leckdy mnohem zábavnější než hlavní hrdinka. Jejich dialogy a scény srší vtipem, ale také hloupostí - někdy je jejich pátrání naprosto nepochopitelné až zcestné. Za vypíchnutí stojí ale především záporák, kterého uhodnete během prvních dvaceti minut - to ale není na škodu.

Kdopak se dívá?

Snímek si rozhodně nehraje na ukrutně sofistikované drama pro intelektuály. Naopak - tvůrci se nebojí přiznat lásku k béčkovým krvákům a hororové akce a napětí je ve snímku více než dost. Dojde na krvavou akci na policejní stanici, přijde i nadupaná honička nočními ulicemi a kanalizací a snové finále v atypickém nemocničním prostoru. Vyvrcholení se nese v kýčovitém stylu, ale odpovídá celkovému konceptu filmu. Snímek se nevyhne klišé a finální pointa takřka uzavírá jistou tendenčnost klasických hororů.

Wan si Zhoubné zlo natočil pro vlastní potěšení, bez producentských kompromisů a pro radost z esence hororu. Nápadité a vizuálně velmi inovativní scény, kde se přechází z noční můry do reality, určitě stojí za pozornost. A najdete tu odkazy na klasické giallo krváky jako je Pták s křišťálovým peřím: Přízrak teroru nebo Temnota. Wan servíruje napínavou podívanou plnou krvavé a hororově brutální akce, která se jen tak nevidí. Tento film ale opravdu není pro každého - buď ho po pár minutách vypnete, a nebo si ho zamilujete. Jiná možnost fakt není.