Sexuální výchova nejen pro teenagery. Britský seriál je jako bonboniéra, svou oblíbenou postavu si najdete i vy. TV reflexe Andrey Musilové

20.10.2021

Popisek: Hlavní hrdina má svojí sexuologickou ordinaci na nepoužívaných záchodcích u školy

Taky máte filmy pro teenagery spojené s nablblými dialogy a upocenou snahou hlavního hrdiny zbavit se konečně panictví? Dobrá zpráva je, že i z tohoto žánru se dá vykřesat něco víc než jen úleva při závěrečných titulcích.

Netflixu za tento počin patří zasloužená divácká pozornost už od první série (2019). Své diváky si dlouho nehledala, přesto druhá série nabalila další závisláky hltající trapasy a pletky nesmělého Otise. Na třetí sérii jsme si počkali rok a půl, premiéra proběhla 17. září. Podle prvních dílů neztratila nic ze svého britského humoru a šťavnatých dějových zvratů.

Hlavního hrdinu Otise hraje již dobře zavedený britský herec Asa Butterfield. Můžeme ho například znát ze snímků jako Enderova hra, Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti či Vesmír mezi námi. Na snímku s Maeve, do které je tajně zamilovaný.

Kdo je tady režisér? Ve třetí sérii zůstává v režisérském křesle Ben Taylor (Cuckoo, Rozvod, Rok králíka). Parťákem mu je Runyararo Mapfumo (Masterpiece, Dawn in the Dark). Ben Taylor se podílel i na další povedené minisérii Catastrophe (2015 – 2019). Určitě si ji nenechte ujít, pokud vás suchý britský humor lechtá na bránici. Všechny série uvádí britská dramatička a scenáristka Laurie Nunn jako svůj debut, klobouk dolů! Už za předchozí řady minisérie získala v roce 2020 zaslouženou nominaci British Academy Television Craft Award v kategorii výjimečný talent.

V čem se Sexuální výchova liší od teenagerských snímků na způsob Prci, prci, prcičky? Co se týká explicitního sexuálního obsahu a sexu jako leitmotivu, v tomto ohledu Laurie Nunn rozhodně nešlape na brzdu, ale spíš na plyn. Ta ingredience, která ale dělá ze Sexuální výchovy odlišnou a vysoce návykovou podívanou, je citlivost přesně na těch správných bolavých místech. Citlivost ještě neznamená, že na ožehavá témata nemůžete mířit ostře nabroušenou palbu vtipů. Ale když ji ve vší hloubce přiznáte teenagerovi, který si dělá hlavu z délky svého penisu, nebo gayovi před svým prvním comming outem v životě, dostanete se na pomezí komedie a osobní intimity, která je blízká každému z nás.

Otis je očividný lůzr, který provozuje sex s tak zvanou včelí královnou Ruby, tak se říká anglicky těm nejpopulárnějším holkám na škole

Vítejte na Moordaleské střední, kde se viktoriánský duch mísí s hledáním sexuální identity generace Z

Hlavním hrdinou celé série je Otis (Asa Butterfield), syn terapeutky a sexuální poradkyně Jean Milburn, v jejíž roli doslova zazářila famózní Gillian Anders. Možná půjde o další osudovou roli, díky které ji nebudeme mít navždy spojenou jen s agentkou Scully v legendárním devadesátkovém seriálu Akta X.

Moordaleská střední je zasazena do fiktivního městečka kdesi v Anglii. Přestože majestátní budova působí jako z Harryho Pottera, zdejší studenti řeší úplně jiná kouzla – jak sebevědomě zaplout do sexuálního života. Představě o konzervativním anglickém venkovu příliš neodpovídá karavanové městečko, kde žijí studenti ze sociálně slabších poměrů, ani typicky americké pojetí vztahů učitelů s žáky a chodbové dialogy mezi šatními skříňkami, ale nevadí. Odhoďte očekávání reality a pojďte se bavit.

Jeden asi z nejzajímavejších párů seriálu. A to páru homosexuálního. Černoch Eric (Ncuti Gatwa) je gay od prvního dílu, zatímco Adam (Connor Swindells) ho napadal a zesměšňoval, jak jen to tenhle typ homofobů dokáže. A nakonec se z něj vyklubal... také gay

Ostatně reálná očekávání nemůžeme mít ani od postav. V průměrné třídě se většinou nesejdou zástupci LGBT a nebinárních osob, kteří se ke své identitě hrdě hlásí a ostatní spolužáci jsou s tím v pohodě („Být gay je cool kámo, gratuluji!“). Ať už jste osoba jakékoliv pleti a netradiční sexuální preference, schytáte to od Laurie Nunn méně než otravní profesoři s nudnou heterosexuální orientací, kteří jsou scénáristicky vytesaní jako parodie pedagogů ve středním věku.

V první sérii Otis pokračoval v ´rodinném byznysu´ a rozjel s protřelou třídní rebelkou Maeve tajnou sexuální poradnu na záchodcích v uzavřené a rozpadající se části školní budovy. S koncem druhé série zaniká i jejich vztah. Díky tomu tak můžeme nakouknout hlouběji do dalších postav, například páru Erica a Adama. Zatímco Eric má svůj comming out za sebou, jeho introvertní přítel Adam ještě hledá sám sebe, tápe a bojí se vyjít s pravdou na světlo. Pozornost na sebe strhává i dějová linka ´dospěláků´. Otisova matka vydává příručku sexuální výchovy pro puberťáky, a přitom sama nechtěně otěhotní.

Třetí série: Nová ředitelka školy se uvede tanečním číslem a na záchodech v uzavřené budově opět ožívá tajná sexuální poradna

Začátek třetí série nadějně otevírá dějové linky a zvraty, na které se můžeme těšit. Vypadá to, že tajná sexuální poradna na polorozpadlých záchodcích je znovu v provozu, ale místo Otise a Maeve tentokrát rady zoufalým teenagerům udílí jejich spolužák přes mobilní aplikaci měnící hlas. A není to zrovna zadarmo.

Nová progresivní mladá ředitelka nastupuje ve třetí sérii a hraje ji Jemima Kirke

Otis poradnu odhalí, když je na stejném pochmurném místě z úplně jiného důvodu. Schází se tu tajně na nezávazný sex s Ruby, nejhezčí holkou ze školy. Proč tajně? Ruby se s Otisem, klukem ´s nemožným oblečením a úchylným knírkem´ schází jen kvůli sexu. A přitom je tak nádherná, že Otis akceptuje pravidla hry a nikomu neřekne ani slovo. Tedy až do chvíle, kdy dojde k odhalení nové sexuální poradny a zároveň vztahu založeném na příležitostném sexu. Pravidla jsou jasná – buď Otis o poradně svého spolužáka nikde ani necekne, nebo se všichni dozví, s kým Ruby spí. A Ruby už ochotně dohlédne na to, aby tato informace zůstala navždy v utajení…

Na školu se výraznou taneční scénou uvede ´nejmladší ředitelka britského školství´, šestadvacetiletá Hope. Navzdory svému jménu a neformálnímu chování dává tušit, že s ní bude nejspíš ještě víc starostí než s neschopnými páprdy z učitelského sboru. Spoiler alert: Nenechte si ujít skvělou scénu, kdy nová ředitelka mluví s novináři a v přímém přenosu za ní probíhá zoufalý naháč zakrývající si intimní partie živou kozou.

Špičkovou roli si zde vystřihla Dana Scully, Gillian Anderson, která hraje Otisovu matku

Otisova matka se mezitím odhodlává k návštěvě otce svého dítěte, kterého neviděla několik měsíců. Není potřeba nic moc vysvětlovat, těhotenské bříško mluví za vše. Ve třetí sérii tak do děje může výrazně vstoupit Otisův nový sourozenec i návrat Jeane ke staré lásce.

Svěží tempo doplňuje skvělý soundtrack od Oli Julian, dostatečný prostor si uhájili i kostýmní výtvarníci, kteří se obzvlášť vyřádili na extravagantní image Erica. Mrkněte aspoň na jeden díl – do začátku třetí série můžete poměrně bezbolestně zaplout i bez toho, aniž byste museli znát dvě předchozí. Nebudete zklamaní – ať už si jdete pro zábavu, nebo nakouknout do hlavy dnešním teens.

Vložil: Andrea Musilová