(Není) čas zemřít: James Bond se loučí se starou érou. Škoda, že agent 007 popírá sám sebe. Filmová reflexe Viktora Horáka

14.10.2021

Popisek: Daniel Craig naposledy jako James Bond

Pětadvacátá bondovka Není čas zemřít, poslední díl pentalogie s Danielem Craigem se rozloučil plný pochybností, smutku a očekávání nové naděje. Po strastiplných odkladech je epický špionážní velkofilm konečně v kinech. V éře politické korektnosti, genderových kvót a anti-rasistické a populistické společnosti působí britský gentleman jako suverénní macho ze starého světa. Je vidět, že tento hrdina starých časů je v dnešním světě nežádoucí.

Snímek Není čas zemřít je hned v několika bodech svým způsobem unikát. Režisér Cary Joji Fukunaga je prvním Američanem, který usedl na režijní křeslo. Na scénáři se podílela první ženská autorka Phoebe Waller-Bridge, která film napsala společně s režisérem a tradičním scenáristickým duem Nealem Purvisem a Robertem Wadeem (od bondovky Jeden svět nestačí na sérii autorsky dohlíží). Scenáristku si k práci na scénáři přizval sám producent a hvězda filmu Daniel Craig. Špionážní spektákl se odklonil od klasického agenta 007, který si potrpí na drahá auta, krásné ženy a kultovní martini. Ne, tvůrci nám servírují vyspělého Bonda, který se radikálně odvrací od románů Iana Fleminga. Spisovatel by se nejspíš obracel v hrobě, kdyby viděl nejnovější díl špionážní ságy. Jestli to je dobře nebo špatně, už nechám na samotných divácích. Každopádně to je přirozený vývoj, který se dal očekávat. A určitě se na film vypravte do kina, ideálně do IMAXU s pořádným obrazem a zvukem. Snímek si rozhodně zaslouží velké plátno, aby vynikl v plné své kráse. Úchvatné lokace, efektní akce a vtahující kamera nejlépe vynikne v přítmí kinosálu.

Hororový začátek se zabijákem, připomínajícím Jasona z Pátku třináctého

Hned otevírací scéna filmu dává najevo, že nás čeká něco trochu jiného, než bychom od Jamese Bonda čekali. Thrillerový až lehce hororový začátek se nese v tajuplně mrazivé atmosféře - dlouhé, pomalé a neskutečně chladné záběry na zamrzlé jezero a zasněžené lesy navodí velká očekávání. Osamělý zabiják v ledové pustině, domovský srub s vyhasínajícími kamny a nevinné děvčátko s nemohoucí matkou-alkoholičkou. Fukunaga vás má v hrsti ještě dřív, než se rozjedou počáteční titulky. Nutno říct, že legendární a dlouho očekávaná titulková sekvence byla jednou z nejslabších v celé sérii. Je vidět, že se tvůrci hlavních titulků chtěli přiblížit Casinu Royale nebo Zlatému oku - ale vyrovnat se těmto legendárním dílům není možné. Titulky obsahují přespříliš motivů a místy působí jako vystřižené z devadesátek, kdy se vizuálně hýřilo barvami a 3D efekty. Škoda, někdy je méně více.

Konec britského gentlemana pod náporem současných trendů

Každopádně první hodina snímku je výborně našlapaná. Skandinávské hory a lesy vystřídá prosluněné Toskánsko, kde si Bond užívá s krásnou Madeleine. Daniel Craig a Léa Seydoux tvoří dokonalý milenecký pár, který na první pohled neřeší nic jiného než kde si dát ranní kávu. Opak je ale pravdou - po odvážném přestřihu ze zamrzlého jezera do vln italského moře se vrhneme přímo do akce. Výbuch na italském hřbitově vystřídá nadupaná akční honička uličkami. Dojde na kulomety ve světlech Bentley, zabijáka s mechanickým okem ze Spectre a na zvony zvěstující smrt. Odjezd vlaku dává jasně vědět, že něco krásného končí a něco temného začíná. Minulost se propojí s přítomností a náhle skáčeme zase dál.

Daniel Craig a Léa Seydoux jako Madeleine

Už z trailerů je patrné, že Není čas zemřít nám ukáže Bonda v důchodu. Užívá si na Jamajce, rybaří v karibském moři a popíjí koktejly na plážovém baru. Náhle je tato rádoby ´pohoda v ráji´ narušena Bondovým dávným kamarádem. Navštíví ho Felix ze CIA, kterého hraje Jeffrey Wright, a vzápětí začínají potíže. Idylka v karibském ráji je u konce - britský agent musí oprášit oblek, chopit se zbraně a vydat se do akce. Jako v každé bondovce se připravte na lukrativní lokality - podíváme se na Kubu, na palubu trajektu v mezinárodních vodách nebo do ústředí MI6, kde se Bondův bývalý šéf M namočil do zlověstného projektu. Také si zajedeme do hlubokých norských hvozdů, kde špinavý boj Jamese Bonda s kriminálním syndikátem nezřídka připomene scény z prvního Ramba. Ve finále se nevyhneme ani severskému ostrovu, kterému trůní staré sovětské silo, kde místo jaderných raket mezinárodní zloduch pěstuje jedovaté květiny. Je to zajímavý střet starého bondovského světa a aktuálních společenských potřeb. Klasickým motivem je zlotřilý padouch Lyutsifer Safin se zdeformovanou tváří Ramiho Maleka. Je to tradiční zloduch bažící po zničení světa pomocí převratné technologie, kterému nesmí chybět fyzická deformace a tragický životní příběh. Lyutsiferova minulost ale není dostatečně silná na to, aby odpovídala jeho potřebám zničit lidstvo. Je to jednotvárný a neplastický padouch, který nemá mnoho co nabídnout - snad jedině propojení s Madeleine.

Ralph Fiennes jako M, Naomie Harris jako Moneypenny a Rory Kinnear v roli Tannera

Nadčasová je ale smrtící zbraň, kterou hodlá využít k prořídnutí lidstva. Je to jakýsi virus, který pomocí DNA nechává zabít lidi po stovkách až tisících. Do výroby zbraně je zapletena Bondova nemesis - zločinecký syndikát Spectre a dokonce i Bondův šéf M. Světový virus šířený pomocí DNA je uměle vyráběn ze zvláštních jedovatých rostlin, které utrpěly radioaktivní záření. Vcelku realisticky působící smrtící nástroj, který se vyrábí na zapomenutém sovětském ostrově. Virus je v lecčems podobný aktuálnímu koronaviru - je až děsivě nadčasové, že film byl natočen v roce 2019 a podobný virus jako ve filmu způsobil dlouhé roky odkladů a rušení premiér. Kloubí se zde klasické prvky Jamese Bonda s moderními potřebami - označení 007 přebrala černošská agentka Nomi a rozkošná bondgirl ztvárněná Anou de Armas má třítýdenní výcvik. Žádná dívka na jednu noc nedorazí, ale zato potřebné martini ´protřepat, nemíchat´ se dostaví. Nemluvě o bondovském ´fotrovatění´, které radikálně mění pohled na nejslavnějšího filmového agenta. Zato tu máme pro Jamese Bonda typické technologické propriety - dočkáme se agentských hodinek s bombou nebo unikátního letadla, které se promění v ponorku. Snímek je jedním velkým kontrastem mezi starým bondovským světem a moderním světem politické korektnosti.

Moderní klasika znásilněná politickou korektností je rozkročená mezi dvěma světy

Zásadní změna v přístupu k agentovi 007 je fakt, že se diametrálně změnila samotná postava - utrpěl zradu od své lásky a rozhodl se vrátit z odpočinku zpátky do akce. Zní to skoro nesmyslně, ale ano, je to fakt. Velkého Jamese Bonda zasáhl Amorův šíp, ale agent se musel své lásky vzdát. Zároveň dojde na radikální zvrat v samotném finále, kde si mnozí fanoušci budou chtít vyškrábat oči. Jsou věci, které zkrátka agent 007 nedělá a v Není čas zemřít se stanou. Konec filmu obrací celý význam bondovského charakteru naruby, což působí až ´svatokrádežným´ dojmem. Vyvrcholení se radikálně staví proti celé sérii a téměř popírá význam postavy Jamese Bonda. Je to hodně studená sprcha pro ortodoxní fanoušky. Ale není se čemu divit - dá se to považovat za organický vývoj látky, která musí dostát soudobým otázkám a tématům. Scenáristé a producenti museli natočit film, který bude vyhovovat aktuálním hodnotám - a mezi nimi je rasová otázka, rodinné hodnoty, zastoupení menšin a nevyhnou se ani ekologickým hrozbám.

Rami Malek hraje padoucha Lyutsifera Safina

Poměrně dost odvážným nápadem bondovských producentů bylo obsazení černošské herečky Lashany Lynch do role agentky Nomi s označením 007. Dlouholetí bondovští producenti Barbara Broccoli a Michael G. Wilson si tímto vyzkoušeli, jak by diváci přijali ženu v roli 007. Osobně si myslím, že když se vedle Jamese Bonda mihne agent s jeho bývalým číslem, tak to není problém. Nicméně kdyby byl celý film o černošské agentce, tak tím pohřbí celou sérii. To se dá zanalyzovat z diváckých ohlasů - velká část fanoušků to stále nemůže rozdýchat. V poslední bondovce ale Nomi neměla mnoho prostoru, ale stejně na sebe dokázala upozornit. Splnila tendenční bondovský motiv - vzala Bonda domů a sotva co vešla dovnitř, tak zamířila do postele s hláškou „Tady je ložnice“. Následně si ale sundá paruku a odhaluje svoji profesi. Sarkastická Bondova odpověď, „Vážně jsem nečekal, že si tohle sundáš jako první” je pouze laskavé vystřízlivění, kde si divák uvědomí, že času krásných a spoře oděných dívek v agentově posteli odzvonilo. Zapomeňme na bondgirl na jednu noc - zástupy před Bondovou postelí jsou dávnou minulostí. Přesně v této scéně je vidět loučení s klasickým bondovským hrdinou. V Není čas zemřít se jede na city a ´opravdové´ vztahy, které zkrátka do bondovského mýtu nepatří. Ale dnes už patřit musí - zase vzpomeňme na autora Iana Fleminga, jenž se otáčí v hrobě. Stejně jako nepochopitelný konec, který mnohým fanouškům a divákům nedá spát. Buď se s finále smíříte, anebo na Bonda navždy zanevřete. Nic moc mezitím nejde. Nicméně se stále jedná o solidní a důstojné rozloučení s Danielem Craigem, který do agenta s povolením zabíjet vnesl něco nového a svého.

Co bude s agentským spektáklem po éře Daniela Craiga?

Nyní je na řadě otázka, kdo se stane dalším Bondem? Kolem této otázky je mnoho otazníků, spekulací a rozhořčených emocí. Bude dalším Bondem žena? Nebo černoch? Bude to Brit, nebo se dá přednost čím dál více populárním menšinám? Mohl by být novým agentem gay nebo transgender osobnost? To už by bylo opravdu kacířství a rouhání na nejvyšší úrovni. Vraťte nám britského gentlemana - trochu machistického špióna s martini a sexbombou po boku, prosím. Osobně bych byl ochoten skousnout černošského Jamese Bonda. Ale volba ženy by byl opravdu extrém a nekompromisní konec agentské franšízy. Mezi často diskutovanými nástupci Daniela Craiga se objevují Henry Cavill, Tom Hardy anebo Idris Elba. Což jsou kvalitní a charakterní herci, kteří by mohli dostát bondovskému renomé a věřím, že takový Tom Hardy by se role zhostil více než se ctí.

Nový agent 007 je žena jménem Nomi, tu hraje Lashana Lynch

Byl bych opravdu rád, kdyby si alespoň tato série zachovala punc a styl původních filmů. Ale v současné době plné genderové vyváženosti a politické korektnosti to je už pouze naivní sen. Časy macho-agenta s povolením milovat stovky žen jsou dávno za námi - nezbývá nám nic jiného, než se rozloučit s Jamesem Bondem, jakého jsme znali. Teď přichází nový hrdina vyhovující dnešní korektní době. Připravme se na špióna s povolením zabíjet, který už nežije machisticko-bohémským životem plným žen, alkoholu a zbraní. Ale naopak se bude muset posunout na tenkou hranici špionážních akčňáků, které diváky poučují o právech menšinové společnosti na úkor tradičních bondovských hodnot. Zapomeňme na krásné bondgirl, které slouží Jamesovi na jednu noc - nastupuje bondovská hodnota rodiny a dospělého života. Bondovský mýtus umírá a nastupuje něco nového - něco zvrhlého, ale svým způsobem očekávaného. Nastal čas zemřít, pane Bonde.