Smečka se nebojí tnout do živého. Ukazuje šikanu na ledové ploše, kde se kluci mlátí hokejkami a lámou srdce. TV reflexe Viktora Horáka

13.10.2021

Popisek: Smečka: Tomáš Dalecký, Tomáš Mrvík a Anastasia Chocholatá

Na HBO GO se před pár dny objevilo nové sportovní drama Smečka. Film zavede diváky do atraktivního prostředí hokejových zápasů, školních tříd, večírků a mezi osobní problémy dnešních mileniálů. Palčivé téma šikany za zdmi hokejové šatny je umně provázáno se strastmi středoškolských vztahů a otcovskými komplexy. Vypadá to, že se blýská na lepší časy mezi filmy pro mládež, které atraktivně a divácky vypovídají o osobních traumatech a boji jedince proti přesile. Kdyby měl snímek lepší marketingovou kampaň, tak by mohl konkurovat i zahraniční tvorbě. Škoda, že film v českých kinech propadl.

Režisér Tomáš Polenský natočil povedené a uvěřitelné drama s dobrými a málo známými herci, s přirozenými dialogy a svižnou režií. Komorní film má takřka světové parametry, ale českými kinosály prosvištěl bez většího zájmu. Břity bruslí krájí led a nenápadně varují před stupňující se brutalitou mezi mladými hokejisty. Klaustrofobické sprchy a šatny vybízí ke špinavě nasnímaným scénám plné mladického násilí, ale i trpící lásky. Tomáš Polenský společně se scenáristkou Irenou Kocí debutují na poli celovečerního filmu - a my jsme svědky ojediněle povedeného prvního filmu. Jak vypravěčsky a stylisticky, tak řemeslně je film na poměrně vysoké úrovni a leckoho překvapí, že vznikl v Česku.

Mladí hokejisté s trenérem, kterého hraje Patrik Děrgel, herec ND Praha

Kolotoč šikany a pomluv mezi hokejkami a bruslemi

Film vypráví o šestnáctiletém Davidovi, který má na první pohled úplně všechno - krásnou přítelkyni, slaví úspěchy v mládežnickém hokeji a na rodinné zázemí si nemůže stěžovat. Jedinou Achillovou patou je náběh na cukrovku a inzulínová pumpa. To vše ale netrvá příliš dlouho - David se právě přistěhoval a nastoupil do nového hokejového týmu Vlci, kde bojuje o post brankáře. Zde začíná hlavní dramatický konflikt, David se ocitá v neznámém prostředí, obklopen novými lidmi a velkými výzvami. Začíná spirála intrik, šikany a vztahových rozpadů. Davida mezi sebou Vlci nevezmou jen tak zadarmo, musí si projít povinným kolečkem bitek a naschválů. Roztáčí se kolotoč šikany, pomluv a fyzického i psychického nátlaku.

V hlavní roli Davida se představí herecký talent Tomáš Dalecký, který se mihl v několika epizodách Specialistů nebo v minisérii Ochránce. Jemu zdatně sekunduje vycházející hvězda Anastasia Chocholatá jako Davidova přítelkyně. Mohli jsme jí vidět v Troškově pohádce Zakleté pírko, Mádlově líbivém debutu Pojedeme k moři nebo v netflixovské slaďárně Srdce z ledu. Své místo tu má i Tomáš Mrvík, který se proslavil hlavní rolí Máry v Omerzuově road-movie Všechno bude. Ve Smečce ztvárnil Davidova úhlavního konkurenta a vůdce šikanátorsko-hokejového týmu. Dále casting doplnil výborný Jiří Vyorálek jako Davidův otec, který si skrze svého syna plní vlastní dětské sny.

Hlavní hrdina v podání Tomáše Daleckého se svým otcem, kterého hraje Jiří Vyorálek

Film sází na neokoukané a mladé herce, atraktivní prostředí hokejových stadionů a zákulisí školního života. Ale především cílí na aktuálně žhavé problémy dnešních dospívajících. Šikana a milostný život je podstatnou devízou celého snímku. Rozpad vztahů a první milostná dobrodružství jsou podávány velmi realisticky. Scéna prvního sexu mladé dvojice je ztížena Davidovou cukrovkou, což dává neumětelskému milování další nový rozměr. Podobnými scénami je film plný a ukazuje, že o problémy mileniálů a jejich životní strasti jsou studnicí důležitých témat.

Vyhrocené rvačky na ledu střídají zlomená srdce

Za zmínku také stojí audiovizuální zpracování - především kamera lotyšského kameramana Andrejse Rudzātse. Boj o puk a scény z hokejových tréninků jsou úchvatně nasnímány. Máte pocit, že jste na ledu také a až hmatatelně cítíte endorfiny a energii mladíků. Tomu výborně dopomáhá svižně energický střih, který rychlé tempo vzápětí naruší během poklidné rodinné večeře, kde je ale cítit rozpadající se rodina. Velmi fyzické potyčky a rvačky na ledu střídají osobní dramata. Povrchní láska a vztahy pouze na oko, kvůli prestiži jsou mnohdy ještě bolestivější než rvačka hokejistů ve sprchách. Jedno jde ale s tím druhým ruku v ruce - povrchní zahození rádoby silného vztahu vyvěrá v ostře tragický konflikt tělo na tělo. Dojde jak na slzy, tak krev a pěsti vystřídají rány hokejovými holemi. Tvůrci se nebojí vstoupit za hranu.

Mele se to na ledě i ve škole...

Školní prostředí nabobtnalé pošramocenými vztahy a rozpadajícím se přátelstvím dokonale ilustruje upadající Davidovu lásku. Tady se tvůrci dostávají na hranu klišé - nováček v hokejovém týmu, oběť šikany a kráska po jeho boku, která o něj ztrácí zájem. Vše spěje do zdrcujícího finále plné nepřátelství, rvaček a podvodů... z čehož pomalu vyjde nový člověk, takřka antický hrdina. Dopustí se tragédie, ale vyjde očištěný a silnější - ochrání slabé, najde tu pravou lásku, vymaní se z otcova sevření a nikdo si na něj už netroufne. Třešinkou na dortu je samotný název hokejového týmu - Vlci. Co víc si přát od vysoce konkurenčního prostředí, kde se objeví nový brankář s inzulínovou pumpou a dívkou, kterou chtějí všichni jeho spoluhráči? Tomu nepřidává ani bohatý tatínek podporující svého syna vším - zde vidíme klasický model otce, který si plní své klukovské sny. Díky konexím zařídí synovi nadstandartní tréninky, stoprocentní péči, a dokonce i vyhledávače talentů. Vše jde proti Davidovi, který se pomalu ale jistě řítí do propasti.

Smečka, vlci a záblesky naděje

Smečka působí jako svěží závan pro mladé diváky. Měli jsme tu desítky kýčovitých puberťáckých komedií využívajících nejrůznější sporty a koníčky. Hloupoučká komedie Bajkeři, kultovní Snowboarďáci nebo Rafťáci a podobné mainstreamové kousky, které divácky fungují. Ale filmů pro mladé, které jsou divácky úspěšné a zároveň se zabývají palčivými aktuálními tématy, není mnoho. Sportovní sociálně-kritické drama Smečka přesně tohle naplňuje - zavede nás do zajímavého prostředí, využívá neokoukaných a sympatických herců, solidního scénáře a kriticky současné problémy dnešních mileniálů.

Šatna mladých hokejistů jako kolbiště, plné brutality

Takže kde jsou oni Vlci - je ona titulní ´smečka´ partička šikanátorů, hokejistů a spolužáků? Kdo je tu vlk a kdo tvoří onu smečku? Je to parta agresorů, kteří se mezi sebou rdousí, mlátí, psychicky deptají a přebírají si své dívky? Nebo najdou sílu se semknout, postavit se nepříteli a vyhrát?