Hra na oliheň. Jihokorejská pecka přepisuje žebříček trháků na českém Netflixu. TV reflexe Andrey Musilové

07.10.2021

Popisek: V top desítce českého Netflixu má ´Hra´ neochvějné první místo ve sledovanosti

Tahle minisérie je úplně jiná, než byste od Netflixu čekali. A nejde jen o jihokorejská specifika, která většina diváků zatím pochytila spíš z artových filmů. Hra na Oliheň si na art vůbec nehraje. Přehrávané herecké výkony, průstřely s obloukem tryskající krve jako ve zběsilých tarantinovkách, neuvěřitelně vyladěné vizuální kompozice. Vítejte v korejské hunger game, servírované režisérem Dong-hyeokem Hwangem.

Možná vás už někdy napadlo, co byste dělali, kdybyste spadli do obřích dluhů. Cesta k nim nemusí být rozhodně dlážděná jen závislostí na hracích automatech a dalšími neřestmi. V korejských reáliích jde i o chybějící peníze na zdravotní péči a astronomické odměny pro převaděče ze severu, které je téměř nemožné splatit. Obrovské dluhy spojují a dohání všechny účastníky tajné hry. Týkají se prostých lidí, stejně jako profesora ekonomie, jemuž nevyšla riskantní investice.

Hlavní hrdina Gi-hun Seong s hráčem číslo jedna

Gi-hun přišel o všechno

Hlavní hrdina Gi-hun Seong (Jeong-jae Lee) je smolař k pohledání. Kvůli dluhům a závislosti na sázkách se s ním rozvedla jeho žena a našla si nového partnera. Gi-hun tak žije u své matky a nevynechá jedinou příležitost, jak si finančně polepšit aspoň o pár wonů. Začátek příběhu nás zavede do dne, kdy jeho dcera slaví narozeniny. Gi-hun se svým kamarádem pokouší štěstí na koňských dostizích, ale kvůli nepodařenému útěku před vymahači dluhů přijde i o zaslouženou výhru, určenou na narozeninový dárek. Pokaženou náladu z rozpačité oslavy pochopitelně nevylepší ani drsné vyhrůžky jednoho z lichvářů. Pokud své závazky nesplatí do měsíce, zaplatí svou vlastní ledvinou.

A protože zoufalí lidé dělají zoufalé věci, přijme Gi-hun na stanici metra nabídku neznámého muže na nevinnou hru, která mu zajistí do kapsy pár drobných. Na rozloučenou dostane vizitku s telefonním číslem. Stačí jen zavolat pro další instrukce a vstoupit tak do tajné hry, kde se hraje o mnohem víc.

Cukr, káva, limonáda, čaj, rum, bum... Kdo se pohne, jde ze hry pryč, a to značně krvavě

Na tajném místě se otevírá herní svět brutálních pravidel. Cukr, káva, limonáda a hromada mrtvých těl

Gi-hun dlouho neotálí a podle instrukcí se nechává spolu s dalšími účastníky hry odvézt na tajné místo. Po jízdě pod vlivem sedativ se hráči probudí v obrovské ubytovně, všichni ve stejné zelené teplákovce. Hráčů je celkem 456. Jedničku nosí starý muž, který se dá s Gi-hunem do řeči. Kromě dluhů trpí tento stařík i rakovinou v terminálním stádiu a jeho specifická role dává tušit řadu dějových twistů. Poslední číslo 456 patří Gi-hunovi.

První hra s názvem červená – zelená může začít a natěšení hráči vbíhají do arény. Začíná šílená řežba, kterou můžete vidět i v traileru. Princip hry je stejný jako česká varianta ´cukr, káva, limonáda, čaj, rum, bum´, kterou jste určitě hráli jako malí. Otočená robotická panenka v popředí odříkává nevinným hláskem rýmovačku, zatímco hráči za jejími zády nenápadně probíhají až k ní. Kdykoliv se panenka odmlčí a otočí, nesmí nikdo zůstat v pohybu. Na dětském hřišti se v případě neúspěchu vracíte na start, v této hře ale za neúspěch platíte tím nejcennějším. Kulomety vysunuté ze zdi z vás během pár sekund vytvoří krvavou kaši.

Na hřišti vzniká obrovská panika, korunovaná marnou snahou o útěk a masovým povražděním více než poloviny soutěžících. Otřesený zbytek hráčů odhlasuje ukončení her a jsou vpuštěni zpět do svých měst a domovů. Jak dlouho ale bude trvat, než je dohoní staré dluhy? U většiny z nich uvědomění vlastní beznadějné situace přijde do pár hodin a dobrovolně se vrací zpátky na tajné místo. Hlavní výhrou je v přepočtu 40 miliónů dolarů, tedy částka, za kterou mohou doslova změnit svůj život a začít jinde a jinak. Zatímco smrt na ulici je pomalá a bolestivá, tady přichází dříve, než si ji vlastně stihnou uvědomit.

Nemilé překvapení přinesla premiéra seriálu jednomu jihokorejskému podnikateli, čirou náhodou na vizitce s pozváním ke hře je uvedené jeho číslo. Denně tak má až čtyři tisíce telefonátů

V čem je tahle vyvražďovačka jiná?

Hra na oliheň pracuje s paralelou Battle Royal a Hunger Games, tedy principem postupné vyvražďovačky a stupňované hrůzy budoucích obětí. To hlavní, co ji od thrillerů a hororů v této kategorii odlišuje, je ale precizní hra s jednotlivými charaktery hráčů. Někteří z nich, jako zmíněný stařík s číslem jedna, přitom přebírají archetypální rozhodnutí. Většina hráčů bojuje s osobními dilematy. Obětovali byste život svého přítele za peníze, které celé vaší rodině zajistí průlet žebříčkem boháčů? Mohou se upřímně sblížit lidé, když je rozděluje boj o výhru? A do jaké míry se morálka stává jen výsadou bohatých?

Kulisy jsou samozřejmě smyšlené, problémy vyplývajícího ze zadlužení jsou ale bohužel reálné. V našich končinách je sice nejspíš nebudete řešit prodejem ledviny, o nic to ale nesnižuje rozevírající se nůžky mezi třídou bohatých a chudých, kteří nemají vyhlídky na lepší společenský status. Kromě obrovského diváckého zájmu sílu tohoto fenoménu podtrhuje i fakt, že minisérie vyvolala mezi lidmi poptávku po skutečných hrách o přežití. Na vizitce, kterou Gi-hun dostane od neznámého muže v metru, je totiž uvedeno skutečné telefonní číslo korejského podnikatele. Denně mu prý volají tisíce lidí s jediným přáním: zúčastnit se.

Vložil: Andrea Musilová