Mrazivý pohled do tříd a kabinetů dnešních škol. Ochránce je trochu James Bond, téma ale mimořádně naléhavé, zpracování skvělé. TV reflexe Andrey Musilové

27.09.2021

Popisek: Ochránce: Kromě Lukáše Vaculíka v druhém dílu herecky excelovala Martha Issová

Připadá vám, že dnešní školství je vlastně idylka směřující k partnerském vztahu mezi dětmi a učiteli? Vyprávíte dětem, že to nejdrsnější se dělo ve škole za vašeho dětství? Bohužel je smutnou pravdou, že je v našich končinách pozice učitele dlouhodobě podhodnocována. Řada lidí pedagogickou práci vnímá jako bezpracný výdělek s bonusem placených dvouměsíčních prázdnin navíc. A že děti ´trochu´ zlobí? Prosím vás, učitelé jsou snad proti tomu imunní, ne?

O tom, co všechno se za zavřenými dveřmi škol může stát, vypráví nový český seriál Ochránce s Lukášem Vaculíkem v hlavní roli. Stejně výrazná jména čekejte i v obsazení vedlejších rolí: Jaroslav Plesl, Miroslav Vladyka, Martha Issová nebo Vanda Hybnerová jsou jen ty nejznámější z nich. Hvězdná i je režisérka Tereza Kopáčová, která je autorkou Nevinných lží a režírovala několik dílů Soukromých pastí. Kromě strhujících osobních výpovědí se podílela i na řadě ikonických reklam a videoklipů – určitě se vám na první dobrou vybaví třeba Kráva od Báry Polákové. Režisérské duo doplňuje Tomáš Mašín, režisér seriálu Profesor T. a scénárista kultovního filmu Šeptej. Jedním ze tří scenáristů je potom Tomáš Feřtek, hledající inspiraci v opravdových příbězích ze současných škol: „Shromáždil jsem případy, které opravdu nějakým způsobem pohnuly či hýbou školstvím, historky, které jsem sledoval jako novinář, a z nich jsem pak vybíral ty, které nesly nějaké podstatné zobecnitelné téma.“

Lukáš Vaculík vstupuje na scénu jako oblíbený profesor

Školství je horký brambor. O tom, jak aktuální je téma tohoto nového seriálu, svědčí i 1,3 milionů diváků sledující první díl s názvem Slabý kus. Podobně je na tom sledovanost druhého dílu Vražda vychovatelky (1,34 milionu diváků ve věkové kategorii nad 15 let). V obou případech šlo o nejlepší výsledek nedělní sledovanosti. O čem to je? Pojďme se podívat na první tři odvysílané díly.

Slabý kus: Autoritu má každý takovou, jakou si zaslouží

Učitel Aleš Pelán je oblíbeným učitelem češtiny na pražské průmyslovce. Ve třídě má přirozenou autoritu, díky níž si může dovolit kamarádský vztah se studenty. Úvodní scéna, kdy učitel Pelán trénuje v tělocvičně s ředitelem školy (Miroslav Vladyka) evokuje pokračování socialistického seriálu ze školního prostředí Třetí patro (po 35 letech), ale nenechme se zmýlit. Zcela jiné jsou interiéry dnešních moderních škol a snad ještě odlišnější jsou problémy, které dnešní učitelé řeší.

Vyhraje dokonce celostátní anketu ´Zlatý Ámos´

Aleš Pelán má našlápnuto na vítězství v uznávané celostátní soutěži o nejlepšího učitele Zlatý Ámos, radost mu však kazí anonymní koláž s explicitním vyobrazením sexu se studentkami, kterou někdo připíchl na nástěnku. Ještě mnohem větší hlavu si z této koláže dělá zástupkyně školy a předvolá dotčené studentky do kabinetu s podezřením, zda nedošlo ze strany uznávaného učitele ke zneužití. To se sice nepotvrdí, ale jedna ze studentek se zástupkyni svěří s jiným problémem. Profesorka angličtiny je trvale šikanována ze strany několika spolužáků ze třídy. Jako důkaz ukazuje zástupkyni video, kde agresoři učitelku slovně zastrašují a fyzicky ji brání v odchodu. Zástupkyně školy tento problém bagatelizuje, stejně jako Aleš Pelán, na kterého se studentka také obrátí.

Angličtinářku, která na svou práci nestačí, navíc pije, a je vystavena brutální šikaně žáků, zahrála přesvědčivě Zora Valchařová-Poulová

Pojďme si říct, že tohle je v první části příběhu asi jediná chyba na jinak neposkvrněném charakteru hlavního hrdiny. Je ve všem tak dokonalý a obdivovaný, až ho možná budete potají nesnášet. Zkrátka James Bond ze školy, ale ten z 60. let, kdy ještě filmový hrdina neměl nárok na žádné slabiny. Fanynkám Lukáše Vaculíka se předem omlouvám, ale uvěřitelnost přirozeného charismatu Aleše Pelána je aspoň za mě pracně vydřená a blíží se nule.

Kde se stala chyba? Na všech stranách

Násilí třídních agresorů se postupně stupňuje a jsme svědky prvního zhroucení angličtinářky, kdy zasahuje sanitka. Nám divákům je jasné, že nejpozději tady měl ředitel radikálně zasáhnout, ale bohužel následovala jen nepatřičná trojka z chování pro partičku agresorů. Pokud by šlo o pouhou fikci, měla bych v příběhové linii hned několik nesrovnalostí – proč vedení neřešilo, že šikanovaná učitelka většinu hodin tráví v pláči v kabinetu, takže po dobu několika měsíců žádná výuka angličtiny neprobíhá? Navíc se několik členů sboru odkazuje na učitelčiny problémy s alkoholem, což je věc, za kterou se obvykle rozdávají hodinové výpovědi bez pardonu a dalšího vyčkávání. Fakt, že jde o skutečný příběh, nedělá SPŠ Třebešín zrovna dobrou reklamu. Druhé zhroucení učitelky už je fatální, umírá v nemocnici. Celá škola je v šoku, na dvorku novináři slídí po senzaci. Video brutální šikany, které mělo zůstat navždy utajené, zveřejňuje ještě ten den jeden zpravodajský server za druhým.

´Kotelnice´ Míša Jílková hrála samu sebe

Mezitím Aleš Pelán jako čerstvý držitel titulu Zlatý Ámos dostává pozvání do televizního pořadu, kde se očekává jeho vyjádření k případu šikanované kolegyně. Pelán tak poprvé sundává masku dokonalého pedagoga. „Její smrt je selháním nás všech – kolegů a vedení školy,“ tvrdí do kamery. Následuje nevyhnutelný střet s ředitelem a zástupkyní školy a okamžitá výpověď. Jako novou pracovní nabídku ale získává funkci školního ombudsmana, a tím se nám zároveň pootevírají dveře k dalším devíti epizodám.

Vražda vychovatelky jako násilí ze zoufalství

Druhý díl nás zavede do depresivního prostředí chlapeckého převýchovného ústavu v Mandavě. Klobouk dolů, interiéry i exteriéry dají divákovi opravdu pocítit bezútěšnost tohoto místa. Omšelá jídelna, nepořádek na pokojích zařízených stejně funkčně a bez emocí jako vězeňské cely. Ostatně, že jde o vězení pro děti potvrzují i slova ředitele, když do ústavu přijede školní ombudsman. Důvodem jeho návštěvy je brutální vražda vychovatelky, kterou chovanec ústavu zabil ranou do hlavy.

Policie a ředitel pasťáku se drží stejné verze. Fulín, všemi oslovovaný pouze příjmením, je závislý na pervitinu. Vražda byla přímou reakcí na to, že ho vychovatelka překvapila v noci na záchodě při aplikaci drog. Proti tomu ale svědčí lékařská zpráva. V krvi zadrženého mladíka nebyly objeveny stopy drog, stejně jako v jeho osobních věcech.

Ministr školství (Jaroslav Plesl) se ukáže být správně politicky zbabělým oportunistou

Naštěstí tu máme Aleše Pelána, který se v ústavu na pár dnů ubytuje a sbírá útržky z rozhovorů mezi chlapci a personálem ústavu. Některé dějové zvraty působí jako pěst na oko – například ten, kdy si Pelán v luxusním obleku půjčuje peníze od údržbáře a bývalého chovance ústavu. A kdo by to byl řekl, právě díky sympatiím a důvěře chlápka v montérkách zjistí, jaký byl vlastně motiv chlapcova jednání.

Jiné střípky děje ale zapadají a dobře odrážejí realitu. Proč ředitel nezaměstnal více vychovatelů, kteří by si dovedli s kluky lépe poradit? Jednoduše proto, že za seškrtaný rozpočet žádné nesehnal. Naprostou většinu zaměstnanců tak tvoří kolektiv žen, snažících se nedostatek autority nahradit zvýšeným hlasem a neustálou buzerací. Na rozuzlení se podívejte sami, prozradím jen herecký koncert Vandy Hybnerové, která velmi přesvědčivě ztvárnila postavu hlavní vychovatelky a zároveň manželky ředitele Roškota.

Zatímco ministerský řidič (Pavel Řezníček) je ´čecháčkovsky´ správně vyčůraný, o chodu svého úřadu si ale iluze nedělá

V druhém dílu se usazují vedlejší postavy, s nimiž bude mít Aleš Pelán co do činění i v dalších dílech. Znovu je zmiňována zatím neobjasněná dávná nehoda související s jeho ženou. Trvalý konflikt můžeme čekat ze strany ministra, podkopávající ombudsmanovi nohy ve svůj prospěch. Ale i v postavě osobního řidiče, který Pelánovi přes nepřímé poznámky neustále dokazuje zbytečnost jeho práce.

Andílek: Možná ho poznáte i v jednom ze spolužáků vašeho dítěte

Příběhy z pasťáku jsou zcela jistě strhující, ale málokoho z nás se týkají v osobní rovině. Zato třetí díl, rozebírající téma dětí s poruchou chování, bude nejspíš blízký všem rodičům dětí ve školním věku.

Křičí, sprostě nadávají, ničí vybavení třídy a dovedou úplně rozložit celou hodinu. Občas, a vlastně spíš nechtěně, zraní sebe nebo své spolužáky. Řeč je o dětech s ADHD a dalšími poruchami chování. Neustále jich přibývá a vytváří tak rozbušku mezi rodiči a pedagogy.

Několik postav prochází všemi díly, jako je bulvární novinářka v podání Barbory Kodetové

Přesně takový je Honza Kořínek. Ve škole na něj kromě třídní učitelky dohlíží i asistentka, ale ani dvojitá kontrola nezabrání tragédii. Honza nůžkami pobodá svou spolužačku, kterou odváží sanitka na urgentní příjem. Následná třídní schůzka reálně dokresluje vztah k inkluzi jednotlivých zapojených stran. Pro ředitelku školy je to další průšvih v dlouhém seznamu Honzových lumpáren. Asistentka dává výpověď a třídní učitelka musí krotit odboj rodičů ostatních žáků požadujících Honzovo okamžité vyloučení, „než někoho zabije“. Honzova maminka dorazí na schůzku jako poslední. Trochu mě zamrzelo, že ani v tomto příběhu nechybí stereotypy uměle posilující děj – jde o samoživitelku počítající každou korunu. I to se ale zdálo tvůrcům jako málo, proto do děje povolali ještě partnera, který ji bije.

Zatímco v práci řeší největší průšvihy našeho školství posledních let, ani doma to, zdá se, nebude růžové. Zatím je ale se svou milovanou ženou (Iveta Dušková) Aleš Pelán v pohodě...

Děti s ADHD poruchou přitom vyrůstají i z úplných a šťastných rodin, stejně jako se v nich rodí děti s Downovým syndromem a dětskou obrnou. Tedy děti, které v inkluzi na rozdíl od ´nevychovaných spratků´ nikomu nevadí. Příběhy problémových dětí jsou přitom natolik silné a nosné, že už nepotřebují žádné další přifukování.

Marta Issová se role paní Kořínkové zhostila na jedničku, navzdory všem předsudkům o samoživitelkách, kterými ji scénáristé opentlili. Věřila jsem každý nervózní tik v oku, narychlo vykouřenou cigaretu i vytrvalost, s jakou by za svého Honzu bojovala až do konce svých sil. Příjemně působí i postava Anny Polívkové jako ředitelky speciální školy pro žáky s poruchami chování, byť její role na obrazovce obsáhne sotva dvě tři minuty. I tento skvělý casting dělá z Ochránce velmi povedenou minisérii, o níž – a hlavně jejím tématu, stavu našeho školství – se bude ještě dlouho mluvit.

Vložil: Andrea Musilová