Voyo jako český Netflix? Nova opouští důchodce, sází na internetovou tvorbu pro mladé. Bohužel blbě. TV reflexe Viktora Horáka

25.09.2021

Popisek: Vincent Navrátil a Alexej Kolva, tvůrci seriálu, kteří si v něm zároveň zahráli

Jak jsem již psal včera, v září na všech televizích vždy startují nové projekty. TV Nova se pokouší oslovit mladé školním seriálem Pan profesor, zároveň ale čím dál více šlape do internetové platformy Voyo. Odpremiérovala tu teenagerskou minisérii o soudobých mileniálech Mužketýři. Pan profesor a Mužketýři jsou vlajkové lodě nového kurzu naší nejsledovanější televize. Ani jeden se ale moc nepovedl. O Panu profesorovi jsme psali, Mužketýři pak přinášejí intriky a sex ve světě dnešních dvacátníků...

Sérii Mužketýři najdete na internetové videotéce Voyo. Platforma funguje jako streamingová odnož TV Nova, kde si můžete v rámci předplatného přehrávat filmy, reality show a seriály nezávisle na televizním programu. Také tu Nova dává přednostně nové díly seriálů, které v televizi premiérují se zpožděním (např. zmíněný Pan profesor). Najdete tu jak původní televizní tvorbu, tak i zahraniční filmy a seriály. Mezi nejpopulárnější projekty na Voyu se řadí Ordinace v růžové zahradě 2 nebo právě dramedie Mužketýři.

Vincent Navrátil je, když nic jiného, mimořádně kreativní - v Mužketýrech zvládl hned tři posty, scénář, režii i jednu z hlavních rolí

Režisér Vincent Navrátil je syn Veroniky Žilkové

Za dramatickou vztahovku je zodpovědný herec Vincent Navrátil, jenž tímto seriálem režijně debutuje. Napsala ho ústřední herecká trojice, která se skládá ze zmiňovaného Vincenta Navrátila a debutujícího Ondřeje Kubina a Alexeje Kolvu. Série oblékla háv jakéhosi ´cool stylu´ pro mladé a neřeší se tu nic jiného než láska, sex, podvody a křehké hranice přátelství. Vizuál je plný křiklavých barev, soundtrack nabitý technem a kulisy nás zavedou do prostředí studentských bytů, rádoby velkolepých diskoték a zapadlých hipsterských putyk.

Mileniálové? Lůzři našeho věku

Tvůrci vypráví rádoby složitě propletené klubko vztahů tří kamarádů, kteří řeší romantické peripetie plné záletů, starých lásek a sexuálních eskapád. Seriál reflektuje degradující generaci mileniálů, kteří se plácají v rozpadajících se životech. Pořádně nevědí, co chtějí - což je základní dějovou rozbuškou. Mají hlavy plné chrabrých ideálů, ale nejsou schopni konat. Po shlédnutí tohoto seriálu bude tzv. Generace Z působit jako banda ztroskotanců a životních vyvrhelů, kteří nejsou schopni vejít do dospělého života. Trochu to připomíná ´chcípácké´ filmy let devadesátých, o podobně nezralých hrdinech.

Alexej Kolva a Angelika Sbouli, která má za sebou tři celovečeráky a několik seriálů (jednalo se ale o maličké role). To Kolva je filmový i televizní panic

Nové tváře jsou fajn, jen neumějí hrát

Neokoukaní a neznámí herci jsou částečně kladem seriálu - je poměrně osvěžující vidět jednou za čas nové tváře. Mínusem je jejich herecká prkennost a jednotvárnost, která už tak podprůměrně napsané postavy strhává ke karikatuře. Ze scénáře přímo stříká záplava klišé, prvoplánových scenáristických berliček a stokrát viděného. Děj se točí pouze kolem toho, kdo se s kým vyspal a kdo koho miluje. Kolotoč lží a podvodů je ale vystavěn na nelogickém chování mužů, kteří jsou pro ženskou náruč schopni zříct se vlastního bratra.

Život je jinde

Zkrátka jedná se o typickou a stokrát viděnou variaci na milostné problémy mladé generace, která křičí na svět kolem sebe, že je na okraji propasti. Generický příběh má ale i své světlé stránky - princip je adaptovatelný kdekoliv a diváci si tu snadno najdou spojení s vlastními životními zkušenostmi. Což může být posuzováno jako nadčasové a hodnotné, ale realita je někde jinde. Zprostředkování vlastní životní zkušenosti jako pojítko s diváckým očekáváním je tu vyhrocené do extrému - postavy reagují nesourodě, jako by nepřemýšleli o následcích svého konání. Série je neuvěřitelně předvídatelná, prvoplánovitá a bez špetky nějaké myšlenky navíc.

Seriál řeší sex a vztahy. Je to málo? Na stranu druhou můžeme být rádi, že mladí ve věku 20+ nemusí řešit válku a jiné piškuntálie

Komerce na druhou

Ale jako zábavná televizní jednohubka k večeři z McDonaldu mohou Mužketýři fungovat bez výhrad. Dočkáte se několika povedených hlášek, vizuálně nadstandartního zpracování v rámci webseriálu a naivně stylizovaného světa mileniálů. Žádnou sofistikovanou filmovou hru ale nečekejte - je to komerční produkt, na který si druhý den ani nevzpomenete.