Úžasný, a přitom úplně jiný Ewan McGregor. Výstřední návrhář září v autentické momentce New Yorku z šedesátých let. TV reflexe Andrey Musilové

23.09.2021

Popisek: Červený koberec, sláva, celebrity, hvězdy... To vše Roy Halston Frowick, který si říkal Halston, zažil

Začnu upřímným přiznáním, do sledování jsem šla s pár předsudky o plytkosti a umělosti děje seriálu ze světa namyšlených návrhářů a poslušného stáda jejich dlouhonohých modelek. Nemohla jsem se splést víc. Příběh, minisérie s názvem Halston, který nabízí Netflix, táhne hlavně charisma hlavního hrdiny, excentrického návrháře Halstona, kterého ztvárnil Ewan McGregor, a to na pět hvězdiček z pěti.

Kdo by to byl do něj řekl – známe ho hlavně jako Marka Rentona z Trainspottingu (1995) a legendárního Obi-Wan-Kenobiho z hvězdné ságy Star Wars.

Ewan McGregor s režisérem Danielem Minahanem. Minisérie vznikla podle knihy Stevena Gainese Simply Halston: The Untold Story

Herecký koncert

V postavě Halstona se Ewan McGregor zabydlel víc než dobře a můžeme si tak vychutnat herecký koncert v autenticky ztvárněných kulisách New Yorku v šedesátých a sedmdesátých letech. Halston patří mezi lidi, které nemusí o jejich výjimečnosti nikdo přesvědčovat. A pokud ho někdo odmítá, nebo dokonce uráží, Halston si jen pobaveně zapálí další cigaretu a přezíravě počká, než dotyčný jeho geniální nápad pochopí. Tohle všechno McGregor zahrál na jedničku a jeho výkon přitom nevyznívá křečovitě. Kdybych si měla dojít pro opačné srovnání do českých vod, sáhnu po Vaculíkovi jako po hlavním hrdinovi v seriálu Ochránce, kde je stejně nezbytné esenciální charisma hlavní postavy. V Ochránci se ale osobitost Aleše Pelána na rozdíl od Halstona hroutí v prázdných gestech. Nic ve zlém, Lukáši!

Halstonův let ke hvězdám odstartoval klobouk pro Jackie Kennedy

Leitmotiv kouzla osobnosti se v seriálu objevuje jako výrazný vzorec hned několikrát. Poprvé je to na začátku v gay baru, kde si Halston vyhlédne svého budoucího přítele. Ten nejdřív zdvořile odmítne drink poslaný přes barmana a dá jasně najevo, že se do žádné další konverzace nechce pouštět. Pro Halstona je ale odmítnutí něco jako červený šátek matadora, ještě ten večer končí oba v jeho apartmánu.

Slavnou Lizu Minelli ztvárnila relativně neznámá Krysta Rodriguez

Výraznou scénou je i seznámení s budoucí blízkou přítelkyní Lizou Minelli na večírku, kde zpívá svou nezapomenutelnou píseň „My name is Liza“. I tady se obsazení povedlo, Krysta Rodriguez pozorně odkoukala gesta a horkokrevnost muzikálové zpěvačky a herečky, mimo jiné držitelky Oscara za nejlepší ženský herecký výkon ve filmovém muzikálu Kabaret.

Možná za Halstonovou umanutostí stojí dětství na americkém venkově a nefunkční rodina, obojí místy prosakuje a spoluvytváří děj. Malý Roy Halston nemá typické záliby malého kluka. Vytváří své matce klobouky, aby se netrápila násilím agresivního otce, který ji bije. Právě klobouk se stává symbolem jeho kariéry v New Yorku, odstartované v luxusním obchodním domu Bergdorf Goodman. Když se v jeho typickém ´pillbox´ kloboučku objeví první dáma Jackie Kennedy při manželově inauguraci a následně v rozhovoru pro televizi zmíní jeho autora, nastane šílenství.  Všechny Američanky chtějí stejný, módní salon nestíhá objednávky. Někomu by to mohlo stačit, pro Halstona ale první úspěch znamená jen hlad po větším soustu.

Halstonova móda byla jako tehdejší doba, excentrická, výrazná, barevná, blyštivá...

Halstonovo módní impérium nemá snadný začátek… ani dobrý konec

Klobouky jsou málo, Halston chce založit vlastní módní salón. Nic v malém stylu, má to být „Šangri-La v Upper East Side“, tedy luxusní salón zázraků v nóbl čtvrti. Kamera nás nechá kochat Halstonovým touláním se po ulicích, kde sbírá inspiraci. Dámy v kostýmcích, rozevláté zkouřené hippies, minisukně a roláky. Atmosféru plasticky dotváří hudební pecky z šedesátých let, jako třeba Sunday Morning od Velvet Underground, v dalších dílech je střídá tepající disco z proslulého Studia 54.

Halston se následně rozhoduje za pomocí ´bandy gayů, bláznů a nevyzrálých holek´ vytvořit vlastní módní impérium. Vstupní investici získá od jedné ze svých bohatých mecenášek svým neodolatelným ´Halston´ způsobem – požádá o mnohonásobně vyšší peníze a spokojeně přijme desetinu, která bohatě stačí na vybudování ateliéru.

Bianca Jagger na velkolepém věčírku

Začátky podnikání se ale rozhodně nenesou ani zdaleka na vlně úspěchů bývalého kloboučníka. První kolekci svého dvorního návrháře závislého na speedu nechal Halston zničit. O druhé kolekci ve znamení ornamentálních vzorů už se v New Yorku začíná mluvit. Stejně jako s klobouky, šílenství odstartují celebrity. Chodit do ateliéru k Halstonovi se stává stejně prestižním jako navštěvovat Factory Andy Warhola – oba se znají, oba tvoří umění. A také oba žijí ve světě excentrických mejdanů, šampaňského a drog. Jedním z nejproslulejších večírků jsou narozeniny Bianky Jagger, projíždějící klubem na bílém koni v róbě od Halstona. Jak dlouho se dá šílené tempo vydržet? Z Halstona se postupně stává troska topící se v dluzích a v roce 1984 definitivně ztrácí svou společnost, které věnoval celý svůj život. Dříve luxusní značka potupně zaniká pod řetězcem Beatrix Foods, vyrábějící majonézy.

Vložil: Andrea Musilová