Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Renesanční dáma s hnilobou v duši. Hudební marš Kamila Fáry

20.09.2021
Renesanční dáma s hnilobou v duši. Hudební marš Kamila Fáry

Foto: Pak Han

Popisek: Carla Kihlstedt

VIDEO Už vím, proč se tak často staví kultura nad všechny ostatní lidské dovednosti a činnosti. Kultura umí spojovat bez ideologie a příkazů. Není invazivní, není krutá, není přímočará. Je nad celým lidstvem a stává se součástí tak nějak samozřejmě. Ono pofidérní slovo ‘multikulturní‘ si představuju jako prožití kultury. Pro dnešek se podíváme na jednu skutečně renesanční ženu. Carlu Kihlstedt.

Carla Kihlstedt, žena, do které je tak jednoduché se zamilovat. Protože na co sáhne, z toho vypadne kámen mudrců hudby. A přitom se vymyká žánrovému zařazení. Přeskakuje si totiž svéhlavě z jednoho žánru do druhého, nectí pravidla, ale pravidla, vlastně, nastavuje. Takový moderně laděný mozartek naší doby.

 

 

Za svou hudební kariéru má desítky kolaborací s různými kapelami. Ta, kdyby z toho koukala dobrá hudba, kolaborovala by i s nepřítelem. Ať už by jím byl kdokoliv. Ladná hra na housle tradičně doprovází její zpěv. Ale ne vždy a všude. Někdy se Carla Kihlstedt oddá jen prostému křiku, nebo hraní si s elektonikou. Přechází od líbivého jazzu přes násilí elektroniky až po metal. Prostě renesanční dáma, která kde cítí dobrou hudbu a dobré spoluhráče, tam také skočí. A dá tomu švih.

 

 

A něhu, takovou podivně zvláštní, nechtěnou i chtěnou. Mám rád, když se muzikant nenechá uvěznit ve vlastní hudbě a neprodukuje jednu skladbu za druhou, aniž by od sebe šly odlišit. Jen jiná slova v textech a občas, když je odvaha, sem tam jiný akord. To Carla Kihlstedt nedokáže, rozkročí se nad možnostmi toho kterého žánru, a prostě si vydupe pokračování. Ne vždycky dobré, rozhodně nikdy špatné. Zaujala-li, podívejte na celý její repertoár. Je úctyhodný. Ta kdyby se sešla s naší Ivou Bittovou, křepčím nadšením.

 

Vložil: Kamil Fára