RECENZE Michaela Klevisová, Prokletý kraj. Zapomeňte na klasickou detektivku. Tohle je mnohem horší

19.09.2021

Popisek: Michaela Klevisová

Jsou jen tři knihy z poslední doby, které si automaticky spojím s divným vnitřním pocitem. Novela Stanislava Berana Kocovina. Temné a úděsné Sudety. Potom devatero povídek Bernharda Schlinka uzavřených do Barev loučení. Smrt. No a třetím titulem je Márquezova původně časopisecky vydávaná kniha Plukovníkovi nemá kdo psát. Zmar. Beznaděj. Abych to uvedl na pravou míru, jedná se o skvosty s přesahem do lidské psychiky. Písmena i věty vám vlezou pod kůži a potom do mozku, ani nevíte jak. Že se mi něco podobného stane právě u Michaely Klevisové, jsem nejenže neočekával, vůbec jsem v to nedoufal.

Michaela Klevisová vystudovala žurnalistiku na Univerzitě Karlově a od roku 1997 v tomto oboru pracuje. Za svou prvotinu, román s detektivní zápletkou Kroky vraha (2007), obdržela od české sekce Asociace autorů detektivní literatury (AIEP) Cenu Jiřího Marka za nejlepší detektivní knihu roku. Stejný úspěch zopakovala i s románem Dům na samotě (2011).

Klevisová je ten typ novinářky a spisovatelky, která se zabývá nejen podstatou, ale především okolnostmi. Její knihy se pyšní uvěřitelným příběhem, a především postavami. Jak se často například u Dominika Dána rozplývám nad až plasticky tvarovanými situacemi (pitevna, dialogy, mordy), u Klevisové mohu vyzdvihnout i charaktery. Jakkoli se nejedná (například vůči Dánovi, Weaverovi, McBainovi a dalším) o sourodé a kontinuální vyprávění, prolínající všechny její knížky, rukopis zůstává neměnný. A co víc, Klevisová má ten dar, že s každou další stranou chcete pokračovat ve čtení. Složitě se ta její próza odkládá, snadno se k ní vrací.

A její novinka, bestseller Prokletý kraj?

Jelení Horou se několikrát prohnaly dějiny plné nenávisti a zmaru. Vesnička ukrytá v pošumavských lesích dodnes není ideální místo k životu. Gerdu s dcerou k návratu sem přiměl jenom rozvod a nedostatek peněz. Z jednotvárnosti ji vytrhne až seznámení s Lindou, která tu pátrá po minulosti své rodiny. Vzápětí ale ve vesnici za podivných okolností někdo zemře... a zločin oběma ženám pomůže odhalit staré tajemství, které nikdy nemělo vyjít na povrch.

Možná se to zdá přitažené za vlasy, mírně našponované, aby anotace lákala nové publikum. Jenomže ne, ono to tak fakt je.

Klevisové recenzovanou knihu musím rozdělit na dvě části. Prvních sto padesát stran se rozhlížíte. Primárně si všímáte hlavní vypravěčky Lindy, která dává vale svému podnikání a na čas mizí do 'rodného kraje'. Ten je zkrátka a dobře zlý. Zdůrazněn je přitom už samotný příjezd… Nevím, jaké vhodnější přídavné jméno než zlý použít. Druhá část se ovíjí kolem pohledné, ale něčím zatvrzelé Gerdy. Potkají se náhodou u venčení v lese. To není důležité. Podstatné je, co je spojuje. Pátrání v minulosti, odhalené deníky neznámého pisatele a všudypřítomné dusno ve vesnici. Jedni nemluví s druhými, další zapomněli na jiné, jiní zapomenout nedovedou... Dávné hříchy nikam nemizí. Staré křivdy, a na vesnicích je tomu tak dvojnásobně, se přenáší z generace na generaci.

Obě ženy se sblíží, a pokud se budu držet výhradně této linky, obohacené čtením starých listů zažloutlého papíru ve formě deníků, vzájemně se naplňují.

Potom je zde tak pět postav. Vedlejší jsou jen zdánlivě. Jedna z nich v druhé půlce zemře. Zpitá padne na sokl, vykrvácí, a než dorazí policie, zmodrá. To trochu přeháním, ale klíčové prvky zůstávají. Zemřela dotyčná osoba vlastní vinou? Pomohl jí někdo k pánu bohu? Anebo do pekla?

První půlku jsem četl z povinnosti, pořád jsem čekal, co se stane. Mít zločin až v půlce textu není vůbec obvyklé. A druhá polovina? Horská dráha se závažím. Prudké, rychlé, nenadálé. Závěrečné vyvrcholení musím nazvat skutečně krutým. Hluboce na mě zapůsobilo. Budu se opakovat, nečekal jsem ho. Nečekal jsem, jak moc dokážou zapůsobit písmena, seskládaná do vět na pozadí nehostinné a drsné krajiny vprostřed ošklivých lesů...

Uznávám, že Prokletý kraj je bestsellerem po právu. Nenašel jsem v textu ani jeden překlep, což je práce odpovědného redaktora Adama Chromého. Obálku, fakticky věcnou a autentickou, vytvořil Tomáš Cikán. Vydalo Motto (Albatros Media) a za sebe dávám 86 procent.