Kozub se Štáfkem pátrají po strašidelné legendě U devíti křížů, zkouší hranice přátelství a ukazují sílu youtuberů. Filmová reflexe Viktora Horáka

09.09.2021

Popisek: Do rolí dvou kamarádů youtuberů obsadil režisér Andy Fehu herecké hvězdy Štěpána Kozuba a Jakuba Štáfka. Stěžejní pro režiséra bylo, aby dva hlavní herci působili jako youtubeři důvěryhodně. „Potřeboval jsem dva mladé zajímavé herce, kteří budou nevyzpytatelní, progresivní a zároveň rázní, kteří se nebojí improvizace a rádi zkoušejí nové věci. Nutné bylo, aby si navzájem sedli, aby každý byl trochu jiný, a přitom si byli podobní. Bylo pro mě důležité, abych jim věřil, že jsou to opravdoví kamarádi a uvěřitelní youtubeři. A to Štáfek i Kozub splňovali jednoznačně,“ říká k obsazení filmu režisér.

FOTO, VIDEO Nezvyklé spojení hororu a komedie se v české kinematografii objevuje málokdy. Žánrově ojedinělý a stylově velmi osobitý snímek ´Shoky & Morthy: Poslední velká akce´ natočil Andy Fehu, který už na sebe několika pozoruhodnými žánrovkami upozornil. V hlavních rolích se představí sehraná komická dvojice - Štěpán Kozub a Jakub Štáfek. Jim statně sekunduje Tomáš Magnusek a Martina Babišová. Tvůrci film založili na základě stovky let staré legendy o krvavém svatebním průvodu a soudobém fenoménu youtuberingu. Zdánlivě nesourodá témata a mix žánrů funguje překvapivě dobře a film zavání nadějí českého filmu.

V Česku ojedinělý snímek sází na unikátní mix komediální buddy movie a hororově mrazivých pasáží, které se nebojí gore efektů (veškeré efekty jsou dělány ručně, tzn. z figurín, makeupů, všelijakých latexů, umělých krví, kulis, apod. – pozn. red.) a sadomasochistických prvků. Snímek působí jako svěží závan něčeho, co tu dlouhou dobu nebylo. Uvolněná buddy komedie sází na perfektní chemii mezi hlavní hereckou dvojicí, trendy tématem youtuberů a jakousi tajemnou auru kolem legendy o krvavé nevěstě. Vše stojí na dvojici sehraných postav, atraktivním tématu o tajemné legendě a internetovému fenoménu, které je umně vetkané do funkčně jednoduchého scénáře.

Vzhledem k povaze videí a nevybíravému slovníku youtuberů Shokyho a Morthyho museli filmaři vyrobit dvě verze traileru, tu drsnější necenzurovanou verzi, kterou jste právě viděli, budou kina promítat pouze před projekcemi s přístupností nad 18 let.

Ve své podstatě je to film poměrně komorní, jednoduchý a přímočarý. Ale přesně v tom je jeho kouzlo. Shoky & Morthy: Poslední velká akce je čistě zábavná žánrovka, která stojí na herecké chemii a hláškách hlavních představitelů. Režisér Andy Fehu si umně hraje s žánry a sympaticky střídá žánrové styly - lehkou rukou přepíná mezi komediální buddy movie a hororově mrazivými pasážemi. Dojde jak na salvy smíchu, tak na lapání po dechu.

Fenomén youtuberingu, staleté legendy a duchařské historky

Buddy movie je žánr pro české končiny netypický a je převzat z amerických nahláškovaných komedií, kde filmy stojí na dvojici hlavních představitelů. Mezi takovéto filmy se řadí komediální kriminálka Správní chlapi, kde Ryan Gosling a Russel Crowe hrají zdánlivě nesourodou, ale herecky bravurní dvojici ostřílených chlapíků, kteří v osmdesátkovém Hollywoodu vyšetřují podivnou vraždu pornohvězdy. Tento filmový subžánr je populární především v USA a stojí na něm hned několik kultovních filmů z 90. let - Smrtonosná zbraň nebo Poslední skaut.

„Bylo pro mě důležité, abych jim věřil, že jsou to opravdoví kamarádi a uvěřitelní youtubeři. A to Štáfek i Kozub splňují. Na sociálních sítích jsou navíc jako doma a na svých účtech mají dohromady statisíce followerů. Chemie mezi nimi je doslova podmaňující a nemohu se na jejich výkon před kamerou vynadívat,“ popsal své hrdiny režisér, který mimochodem dodal, že věří na duchy.

Na našem snímku je pozoruhodné spojení tajemné historické legendy o krvavé nevěstě a devíti křížů s motivem youtuberů, kteří o legendě točí dokument. Výborně sehranou titulní dvojici ztvárnila hvězda divadla Mír Štěpán Kozub a Jakub Štáfek, Matěj Jordán z novácké Ulice, který se proslavil rolí arogantního fotbalového floutka Laviho. Kozub se Štáfkem mají neuvěřitelnou hereckou chemii, která je plná sympatické rebelie a komediantství. Což k jejich postavám slavných youtuberů beze zbytku patří. Kozub hraje extravagantního Shokyho, který se pro virální vtípek nebo prank (zlomyslný žertík – pozn. red.) nebojí zajít do extrémů. Zatímco Štáfkův Morthy se snaží držet Shokyho na uzdě a chce s těmito postpubertálními hrami skončit. Nezapomenutelnými rolemi postaršího youtubera a prodavače vysavačů a introvertní lovkyně duchů na sebe poukázali Tomáš Magnusek a Martina Babišová. Poslední výraznější rolí je Morthyho přítelkyně, také youtuberka a influencerka ztvárněná Andreou Daňkovou.

V hlavních ženských rolích Kozubovi se Štáfkem sekundují neokoukané herecké tváře se zkušenostmi z prestižních hereckých akademií v New Yorku a Dublinu Andrea Daňková a Martina Babišová. „Andrea i Martina jsou velice talentované a hlavně zajímavé herečky. U obou oceňuji, že se nebály postav, které měly hrát – u Andrey to byla ambiciózní influencerka a u Martiny svérázná lovkyně duchů. Ani jedna to neměla se svou rolí lehké a přitom obě přicházely s nápady, jak a v čem své postavy rozšířit, jak je rozpracovat,“ říká Fehu. Na snímku je Andrea Daňková s Jakubem Štáfkem.

Režisér Andy Fehu film napsal společně se scenáristou Ondřejem Kopřivou, který má za sebou scénář k úspěšnému webseriálu Semestr. Sám Fehu je protřelým žánrovým specialistou a na kontě má komorní sociálně-hororovou satiru s Leošem Nohou Nenasytná Tiffany. Kromě hororového celovečeráku také natočil thrillerovou internetovou minisérii Pěstírna z prostředí vietnamské mafie nebo několik dílů komediálního Autoservisu Monte Carlo. Fehu s Kopřivou se netají zálibou v temných žánrech a film je přiznaně jednoduchý, efektní a především zábavný. Snímek rychle utíká, nevyvolává otázky a má jasný cíl.

Štáfek s Kozubem jako sázka na jistotu a půlnoční film ve Varech

Dvěma úspěšným youtuberům přezdívaným Beer Bear Bros. se nepovede vtípek, který končí tragicky a jejich popularita je nenávratně poškozena. Rozhodnou se s youtuberskou kariérou skončit, ale kvůli děsivému zážitku na posledním neúspěšném turné se rozhodnou udělat ještě onu příslovečnou ´poslední velkou akci´. Shoky a Morthy se vydávají s filmovou technikou a vybavením pro lov duchů po D1 směr Brno. Konkrétně k ikonickému dálničnímuo motorestu U devíti křížů, aby rozkryli tajemství tamní staleté legendy. A právě tady začíná tajuplné dobrodružství, plné vtipných i děsivých momentů, které zkouší sílu a hranice opravdového přátelství.

„U rolí mám rád určitou volnost, podíl autorství, když se nemusí lpět na slovech. Baví mě, když je to živé, když se to proměňuje, když se repliky říkají pokaždé trošku jinak a když se na tom mohu spolupodílet v intencích, které nastaví režisér. Mám pocit, že se tomu tím dodává život. Prostor na improvizaci jsem u role Shokyho dostal, ale nechtěl jsem to úplně tlačit za každou cenu a cpát režisérovi svoji vizi. Byla to velmi svobodomyslná spolupráce, a to mám rád,“ říká Štěpán Kozub.

Film vznikl pod producentským dohledem Jakuba Košťála a Vratislava Šlajera z produkční společnosti Bionaut, která se zaměřuje na tvorbu temných žánrů. Producenti se už také zmínili, že je na stole myšlenka na druhý díl. Režisér se tomu nebrání a soudě dle úspěchu prvního dílu by to mohla být sázka na jistotu. Shoky & Morthy: Poslední velká akce může být dobrý začátek pro sérii, která paradoxně svým názvem úplně poslední akcí není. V poslední době čím dál více populární Štáfek s Kozubem jsou sázkou na jistotu a jejich tváře do kin přilákají davy fanoušků. Andy Fehu se vyzná v řemesle a jako málokterý z českých tvůrců se nebojí žánrových formátů, které u nás nejsou standardem. Točí filmy, které jsou originální a zároveň divácky vděčné.

Do role obstarožního youtubera Radomila, který sám sebe shazuje ve videích a poslouchá Nedvědy, obsadil Fehu Tomáše Magnuska. „Tomáš Magnusek se na roli přesně hodil. Určitá sebeironie byla žádoucí, ale i tak bylo potřeba, aby si tu roli pojal po svém, což udělal, a výsledek je perfektní,“ dodává režisér.

Shoky & Morthy jsou toho důkazem - vedle zaplněných kin měl film projekci i v rámci Půlnočních projekcí na 55. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Což ukazuje, že se jedná o kvalitní žánrový film, který je čistě divácký a přesto řemeslně uhrančivý. Konečně vzniklo něco nového na poli tuzemské kinematografie, co není letní romantická komedie. Po nedávno premiérované komediální gangsterce Ubal a zmiz je to další film začínajícího režiséra, což, doufejme, věstí lepší zítřky našeho filmového průmyslu.