Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Když se tahací harmonika maskuje za zbraň hromadného ničení. Hudební marš Kamila Fáry

30.08.2021
Když se tahací harmonika maskuje za zbraň hromadného ničení. Hudební marš Kamila Fáry

Foto: Egidio Santos

Popisek: Kimmo Pohjonen

VIDEO Už vím, proč se tak často staví kultura nad všechny ostatní lidské dovednosti a činnosti. Kultura umí spojovat bez ideologie a příkazů. Není invazivní, není krutá, není přímočará. Je nad celým lidstvem a stává se součástí tak nějak samozřejmě. Ono pofidérní slovo ‘multikulturní‘ si nepředstavuju příliš jako příchod migrantů, kteří odmítají přijmout pravidla hostitelské společnosti, ale spíš jako prožití jejich kultury. Pro dnešek se podíváme na tahací harmoniku. Nástroj, který nemusí nutně provázet texty o lněném fěrtochu a dívčině s ďolíčky ve tvářích.

Tahací harmonika má u nás pověst folklorního nebo folkového, písničkářského nástroje. Její možnosti jsme omezili na prostý doprovod. Viz naše Radůza nebo Jim Čert. Případně občas Jarek Nohavica. Ale co v okamžiku, kdy si harmonika vezme hlavní slovo? (Ano, vím, že je více druhů harmonik a každá má svůj název, dovolím si zevšeobecnit a mluvit prostě o tahacích harmonikách).

V tu chvíli na scénu nastupují polští Motion Trio, kteří vyměnili kačera za harmoniku už v roce 1996 a tahají se s ní po světových pódiích a sklízí jak aplausy, tak ceny. Protože souhra tří harmonik je až nečekané malebná a harmonická. Motion Trio v podání Janusze Wojtarowicze, Pawela Baraneka a Marcina Galazhyna o fěrtochu skutečně nehraje. I když i ten se tam může skrývat. Posuďte.

A teď o mé finské lásce. Kimmo Pohjonen. Fenomenální muzikant, který brouzdá mezi žánry, ale základem jeho hudby je harmonika. Divoká, nezkrotná. Nejdřív koukneme na jeho kolaboraci se smyčcovým uskupením Kronas Quartet. Patřičně mírné, nemálo chytlavé. Ovšem broukat si to nikdo nebude, vybroukal by do sebe díru.

V předchozí ukázce se Kimmo Pohjonen musel dělit o prostor s Kronos Quartet. Teď naprosto skvělá ukázka až démonického umění, kdy si Pohjonen k sobě vzal jen bubeníka, a udělali spolu z hitu Jimiho Hendrixe perfektní vypalovačku. V hlavní roli harmonika. A je to esence hudby, esence hudebních možností. Nádhera. Harmonika v rukou Kimmo Pohjonen vypadá doslova jako zbraň.

Vložil: Kamil Fára