Je Zátopek dobře vybraný úvodní film MFF Karlovy Vary, nebo tak trochu ´malá domů´? Festivalová reflexe Viktora Horáka

20.08.2021

Popisek: Na film Zátopek, aniž bychom ho viděli, máme v redakci názory rozdílné.

Po dvou letech tu je opět Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary a nabízí pestrou škálu filmových titulů, které stojí za pozornost. Představím vám několik filmů, které si nenechám ujít. Festivalový program je nabitý jak řadou zajímavých filmových kousků, tak doprovodných akcí v rámci festivalového programu. Nebudou chybět velká jména hostů jako je Johnny Depp, Ethan Hawke nebo Michael Caine. Pro ocenění si dojde také Jan Svěrák a v lázeňských uličkách zazpívá Bára Poláková.

Letošní 55. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary je netrpělivě očekáván jak kritiky, tak tvůrci a festivalovými návštěvníky. Minulé léto byl festival zrušen a konala se alternativní akce nazvaná Tady Vary, ale letos se festivalové vedení v čele s Jiřím Bartoškou rozhodlo festival uskutečnit v netradičním srpnovém termínu. Covidem stále sužovaný a ovlivněný festival má několik změn. Přesto ale jméno festivalu dokáže přilákat velké hollywoodské hvězdy do středu Evropy.

Horečné přípravy vrcholí, dnes večer to začne. Foto KVIFF

Vedle tradičních východoevropských filmů bude hlavní soutěž plná západních novinek, asijských kousků a dostane se i na několik českých zástupců. Kromě Hlavní soutěže a soutěže Na východ od Západu se dočkáme zvláštních uvedení, lokálních premiér a vděčných půlnočních projekcí festivalových běsů. Tady přináším několik poznámek i tipů na filmy, které doporučuji neopomenout.

Sir Michael Caine je i se svou manželkou již ve Varech, přiletěl ve čtvrtek večer. Foto KVIFF

České filmy o smrti, rozpadu rodiny a kulinářská jednozáběrovka

Na začátek bych chtěl upozornit na trojici zajímavých filmů v Hlavní soutěži. Kladně bych vyzdvihl především dva české kousky, které se dostaly do soutěžní přehlídky. Není divu, že oba režiséři, Omerzu i Kadrnka, jsou již držiteli Křišťálového glóbu a Nejlepší režie z minulých ročníků. Jejich filmy jsou proto očekávaným zbožím, od kterého si kritici i diváci hodně slibují.

Úspěšný režisér Olmo Omerzu (Všechno bude, Rodinný film) představuje své nové drama Atlas ptáků, kde se představí Miroslav Donutil ve výrazně charakterní roli. Stárnoucí majitel technologického start-upu musí čelit zákulisním intrikám v rozpadající se firmě, ze které podezřele mizí peníze, a vedle toho se mu rozpadá rodina. Film slibuje pomalé a hutné drama s patřičnou dávkou černého humoru a vše je zahaleno do artového hávu. Vedle Donutila se tu ukáže také Alena Mihulová, Vojtěch Kotek a Omerzovi stálí herci Eliška Křenková nebo Martin Pechlát. Scénář napsal režisér se scenáristou Petrem Pýchou, jenž je zodpovědný za Omerzův předchozí film Všechno bude. Za něj si režisér vysloužil cenu za Nejlepší režii na KVIFF (Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary) v roce 2018.

Atlas ptáků. Stárnoucí majitel technologické firmy (Miroslav Donutil) podřídil celý svůj život práci. O to silněji jej zasáhne, když se věci náhle zvrtnou. Olmo Omerzu opírá svůj nový film o výrazné charakterové herectví i jemu vlastní dávku jemné ironie, aby ukázal, že občas k zachování důstojnosti musíme před druhými ztratit svou tvář. Na snímku zleva Martin Pechlát, Miroslav Donutil a Vojtěch Kotek. Foto CinemArt

Držitel Křišťálového glóbu Václav Kadrnka (Křižáček, Osmdesát dopisů) se opět vrací na festival s novým rodinným dramatem Zpráva o záchraně mrtvého. Se svojí historicko-sociologickou sondou do nitra vztahu mezi otcem a synem nazvaným Křižáček pobouřil a nadchnul Velký sál hotelu Thermal v roce 2017. Tímto filmem ostře rozdělil diváctvo na dvě skupiny - ti kteří opustili sál hned po úvodních titulcích a ti, kteří to přežili do konce a tleskali ve stoje. Proto jsem zvědav, s čím přijede Kadrnka letos. Na letošním ročníku nám představí hutně vypadající drama z nemocničního prostředí. Prozatím to vypadá jako tíživě dusné a emocionálně napínavé drama o křehkosti lidského bytí a o tom, že někdy jsou vztahy bolestivější než nemoc. Film je plný stylizovaných scén a natočený do specifického vertikálně laděného formátu. Komorní atmosféra sází na dlouhé a pomalé záběry, absenci dialogů a civilní herectví. Pomalé umírání a vyrovnání se se smrtí je hlavní devízou filmu, který napsal Kadrnka s Markem Šindelkou a Jiřím Soukupem. V hlavních rolích se představí Zuzana Mauréry a Vojtěch Dyk, kteří čelí odchodu jejich milovaného blízkého z tohoto světa.

Kulinářské drama Bod varu je epicky komorní jednozáběrovka, která vypráví jeden hektický večer v nóbl restauraci. Atraktivní prostředí kulinářského zákulisí je plné na nervy lezoucích food kritiků, ostrých kuchařských střetů a mnohdy až thrillerových pasáží, které dělají z kuchyně a jídelny nebezpečné místo k životu. Režisér Philip Barantini přináší hekticky neurvalou sondu o energickém životě a věčném nestíhání jak práce, tak osobního života v atraktivním světě restaurací, kuchařů a kontrolorů jídelen. Vše natočené na jeden záběr bez viditelného střihu? To zní jako parádní filmový zážitek s přidanou hodnotou.

Marťanské lodě. Martin (Martin Kyšperský) a Eliška (Eliška Křenková) se seznamují na narozeninové oslavě, následuje pozvání na Eliščinu přednášku. Vzájemná náklonnost je od začátku patrná a romanci, odehrávající se převážně v kulisách Brna, nic nebrání… Lyrický snímek nabízející zamyšlení nad tím, jak hluboce můžeme poznat a pochopit jinou lidskou bytost a zda láska sama o sobě stačí. Foto Falcon

Zátopek, Podezření a Marťanské lodě - tuzemské premiéry vypadají nadějně

Z druhé soutěžní sekce Na východ od Západu bych vyzdvihl hraný debut dokumentaristy Jana Foukala (Amerika) - Marťanské lodě. Další tuzemský příspěvek je komorně stylizovanou love story o nepravděpodobné milenecké dvojici, která si prochází vztahem plným vášně, bolesti a smutku. V tragické romanci září Eliška Křenková a Martin Kyšperský, na nichž je film postavený. Je to snímek především herecký, emocionální a lidský - plný surového herectví, natřískaných emocí a opravdovosti. Jednoduchost a přímočarost příběhu nechává vyniknout opravdovost, složitost a osudovou těžkost lásky, která je neustále zkoušena životem.

Speciální projekci na KVIFF bude mít první díl třídílné minisérie Podezření. Série z dílny režiséra Michala Blaška (Profesor T., Specialisté) a scenáristy Štěpána Hulíka (Hořící keř, Pustina) vychází ze skutečných událostí a vypráví o zdravotní sestře, která se nikdy neusmívá a s pacienty jedná dost nevybíravě. Následně dojde k podezřelému úmrtí jednoho z jejích pacientů a ihned se ocitá ve středu podezření. Její život se obrací nohama vzhůru a drobí se na kousíčky. Síla a manipulace pomocí médií a společenské mínění na malém městě může mít hrozivé následky. V hlavní roli uvidíme Kláru Melíškovou, které bude sekundovat Denisa Barešová, Miroslav Hanuš nebo Ivan Trojan. Dramatická minisérie s prvky kriminálky bude mít premiéru na podzim na ČT.

Podezření. Zdravotní sestra Hana Kučerová se nikdy neusmívá, s pacienty jedná nevybíravě. Když dojde k podezřelému úmrtí pacientky, veřejnost, média, policie i kolegové mají o vině jasno. Dokonce i Hanina dcera o matce pochybuje... Minisérie inspirovaná skutečností nehledá viníka, ale spíš rozdíl mezi pravdou a pouhým zdáním. Na MFF KV bude v exkluzivní světové premiéře uveden úvodní díl celé trilogie. Foto Česká televize

Zahajovacím filmem bude dlouho očekávané sportovní dobové drama Zátopek, který režisér David Ondříček (Samotáři, Ve stínu) připravoval dlouhých 13 let. Sportovní drama o pohnutém životě a milostném vztahu Emila Zátopka s jeho manželkou a společné překonávání těžkostí jejich osudu může být solidním uvedením áčkového festivalu. Zároveň se ale trochu bojím, jestli to nebude trochu málo a příliš tendenční až vypočítavé zahájení festivalu. Světový vrcholový sportovec, který měl opletačky s režimem a dodnes se pořádně neví, na které straně stál - ze země, která stála vždy na okraji? Opravdu má mezinárodní filmový festival zahajovat takto ryze tuzemské téma, které prvoplánově ukazuje, že i malá zemička v srdci Evropy může zvítězit nad zbytkem světa? To už je ale na vedoucích festivalu - umělecký ředitel Karel Och a výkonný ředitel Kryštof Mucha (jenž je i producentem filmu Zátopek) určitě mají své opodstatnění, proč zvolili jako otevírací film právě Zátopka.

Půlnoční delikatesy a kultovní provokatér Robert Downey Sr.

Za zmínku také patří samostatná sekce Půlnočních filmů. Dojde na kultovní neo-noirové mystérium jako je Mullholand Drive od Davida Lynche, tak i na dlouho očekávanou stylovou fantasy Zelený rytíř. Zeleného rytíře natočil David Lowery (Gentleman s pistolí, Můj kamarád drak), jenž byl na karlovarském festivalu před pár lety se svým melancholickým dramatem Přízrak. Temná fantasy pohádka Zelený rytíř je parafrází na artušovskou legendu. Můžeme se těšit na stylově natočenou a vizuálně ohromující podívanou.

Shoky & Morthy: Poslední velká akce. Shoky a Morthy jsou nejlepší kamarádi a zároveň úspěšní youtubeři, jejichž sláva ale začíná pomalu uvadat. Zatímco Morthy by rád skončil, Shoky vymýšlí, jak udělat videa zajímavější a … krvavější. Nakonec se vydávají na „poslední velkou akci“, která má zachránit jejich kanál i rozpadající se přátelství. Foto Falcon

Mezi další půlnoční delikatesy patří úspěšná hororová komedie se Štáfkem a Kozubem - Shoky & Morthy: Poslední velká akce. Stylová buddy movie vypráví o pomíjivém světě youtuberů, síle lidského přátelství a o moravské legendě o krvavé nevěstě u devíti křížů. Letošní hororové překvapení přichází z Indonésie - Prokletá vesnice od žánrového specialisty Joko Anwara, slibuje hororovou magii na té nejvyšší úrovni. K tomuto filmu stačí vědět pouze výchozí situaci filmu - mladá dívka Mayi pracuje na mýtné bráně u opuštěné dálnice. A její práce jí přivede k netušeným tajemstvím, která zásadně otřesou jejím životem.

Chybu neuděláte, ani když si o půlnoci zajdete na Vlak do Pusanu 2, který v sobě mixuje to nejlepší z postapokalyptických, hororových a akčních žánrů. Sice se nevyrovná prvnímu dílu, který byl novátorský ve svém komorním pojetí a přístupem k bojové choreografii - nicméně solidní zábava, přijatelná stopáž a přísun napětí je tu zaručeno.

Putney Swope. Nejpopulárnější film kultovního a provokativního amerického tvůrce je jízlivá satira o černošském zaměstnanci reklamní agentury, kterého si její bělošská rada omylem zvolí do svého čela. Film Putney Swope, natočený v době vrcholícího hnutí Black Power, je sžíravou kritikou rasistického přístupu mainstreamových médií k Afroameričanům. Foto KVIFF

V rámci sekce Pocta Film Foundation se promítají zásadní filmy světové kinematografie. Zlatý fond kultovních filmů, které se usadili ve světových sbírkách nyní chce připomenout nedávno zesnulého režiséra a věčně provokativního autora Roberta Downeyho Sr. (táta velestavného Roberta Downeyho Jr.) a jeho film Putney Swope. Downeyův nejpopulárnější film je jízlivou satirou na černošskou komunitu a kritikou rasistických tendencí tehdejšího přístupu v mainstreamových médií k Afroameričanům. Třešínkou na dortu je fakt, že byl snímek natočen a uveden do kin během vrcholící doby hnutí Black Power.

Svěrákova kultovní Jízda, drogové kartely a festivaloví hosté

Za zmínku také stojí projekce kultovní road-movie Jízda od Jana Svěráka, který film uvede osobně. Režisér si letos na festivalu převezme Cenu prezidenta festivalu. Uvolněná letní komedie vypovídá o tehdejší životní svobodě a přesto, že je film postavený na letní pohodě, tak se tu najde i množství dramatických a místy až tragických okamžiků. Není divu, že Jízda dostala v roce 1995 Křišťálový glóbus.

Jízda. Dva přátelé v improvizovaném kabrioletu, mladičká stopařka a mámivě krásná letní krajina, to jsou, spolu se skladbami skupiny Buty, ingredience road movie, která se stala kultovní výpovědí o generaci a pro generaci 90. let. Mladým se nespoutanost, svobodný rozlet a čirá radost ze života jevily na dosah, zdálo se, že k tomu ani není třeba „… mít jednu ruku dlouhou…“. Foto Biograf Jan Svěrák s.r.o.

Sekce Horizonty také nabídne hned několik zajímavých filmů, které stojí za pozornost. Host festivalu Michael Caine zde uvede nové komediální drama Bestsellery z Berlinale, kde ztělesnil mrzutého spisovatele, na kterém stojí záchrana celého nakladatelství. Hororově fantasy laděné podobenství Král krabů bylo pozitivně uvedeno v Cannes. Snímek vypráví legendu o takřka romantickém hrdinovi, který kvůli konfliktu musí prchnout ze svého domova. Stává se z něho vyhnanec a nový život nalézá na západě během vrcholící zlaté horečky. Posledním filmem, který stojí za vidění, je mexický thriller Noc ohňů. Surové a drsné drama z prostředí mexických hranic a kartelů vypráví krutý osud žen, kterým jsou po narození odebrány dcery drogovými kartely. Autorka sociálních dokumentů Tatiana Huezo reflektuje utrpení mladých dívek, které vyrůstají odtržení od svých rodin a jsou závislé na svých věznitelích.

Zoufalství a naděje. Pastora Ernsta Tollera přivedla do náručí církve pohnutá minulost. V kostele kdesi ve státě New York se stará o nepočetnou komunitu věřících, nabízí jim duchovní radu i konejšivé slovo. Byť je ostatním oporou, setkání s rozrušenou Mary a jejím labilním manželem Michaelem jeho zdánlivou stabilitou otřese. Obtížnou roli pochybujícího kněze famózně ztvárnil Ethan Hawke. Foto KVIFF

Mezi poslední dvě nejočekávanější festivalové projekce se řadí Zoufalství a naděje a Minamata. Snímek Zoufalství a naděje od Paula Schradera (Taxikář, Prokletý kšeft) uvede herec a režisér Ethan Hawke, jenž je hostem festivalu. Mysteriózní thriller o knězi, který čelí krizi víry a bojuje se svým přesvědčením, je postavený především na hlavním představiteli. Je to emocionálně silný film a kriticky se staví k lidskému přesvědčení, které je neskutečně vachrlaté a snadno zranitelné. Druhým filmem se představí další hvězda festivalu - herec Johnny Depp uvede dobové drama Minamata, kde ztvárnil hlavní roli. Snímek vypráví o novináři Williamu E. Smithovi, který v 70. letech zveřejnil sérii fotografií o znečišťování japonského městečka Minamata. Obrovský chemický konglomerát otrávil velkou část místních rtutí a bez Smithe by katastrofa zůstala bez povšimnutí.

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary není ale pouze o filmech. O volných chvílích se můžete procházet po lázeňských kolonádách, ochutnávat minerální prameny a užívat si festivalovou atmosféru. Je tu bohatý doprovodný program plný hudebních představení - na pódiu se představí Ewa Farna nebo Bára Poláková. Vlastní program má také Dům české televize, který poskytne množství debat, moderovaných rozhovorů a přednášek o současných televizních projektech nebo jiných filmových tématech. Vlastní program také nabídne Český rozhlas se sérií rozhovorů s filmovými tvůrci. Festival začne páteční projekcí filmu Zátopek ve Velkém sále hotelu Thermal.