Televizní léto ovládli Chalupáři. Stará dobrá dědkovská komedie je asi nesmrtelná, i když ji neměl rád ani její režisér. TV glosář Ely Novákové

16.08.2021

Popisek: Evžen (Jiří Sovák) se stal majitelem chalupy. A zatímco si v Praze kupuje rybářský prut, Bohouš (Josef Kemr) se dozvídá, že bude mít pana domácího z Prahy. Dobrácký a tolerantní optimista Bohouš nic nenamítá. A pak se konečně ti dva setkají... Čili, jak každý ví, Chalupáři a když máš v chalupě orchestrion...

Zásoby televizních archivů jsou nepřeberné a léto premiérám nesvědčí. Přece jen jsme raději za dlouhých večerů venku, nejlépe někde v přírodě, na chalupě u rybníka nebo v chládku hor. Televize tak lákají na osvědčené pecky. A vděčný český divák si radostně dopřává soupeření dvou dědků Chalupářů nebo kostýmní červenou knihovnu v pěti Angelikách.

To jsme si to léto krásně užili. Pět večerů na ČT2 jsme si dopřávali skoro šedesát let starou sérii s prototypem nádherné zelenooké blondýnky a nádherně zjizveným černookým fešákem. Michele Mercier je dnes dvaaosmdesát, a tak jako neměla v životě štěstí na muže, nemá na růžích ustláno ani ve stáří. Prodělala rakovinu kůže, dvakrát si zlomila nohu a žije velmi osaměle, uzavřená ve svém domě. Jako Angelika je ovšem věčná a stále zářivá, stejně jako Robert Hossein v roli jejího milovaného Joffreye je věčně živý, přestože v požehnaných 93 letech zemřel loni na Silvestra.

Herečka v podstatě jediné, zato nesmrtelné role - Michele Mercier

Nevím, jestli jsou filmy o milostných eskapádách mladé markýzy tak populární i jinde, v Čechách nad nimi ale usedá srdce už několikáté generaci divaček. Česká televize nám letos dopřála nádherně vyčištěné kopie všech pěti dílů. Vzpomínám, jak jsme kdysi s kamarádkou strávili víkend s Angelikou na opráskaných kazetách. Ač jsme byly mladistvé intelektuálky, tahle filmová limonáda nás připoutala k televizní obrazovce a moc jsme si tu romantiku užily. Letos jsem si ty nádherně vyčištěné kopie v dokonalých pastelových barvách filmového materiálu z 60. let po letech zase dopřála – ta nezkrotná žena, která prošla mnoha postelemi, a přesto zůstala v srdci věrná svému milovanému manželovi, je prostě ve svém žánru dokonalá, možná nepřekonatelná.

To Robert Hossein rolí Peyraka spíše vybočil ze své dráhy, byl slavný a úspěšný filmový a divadelní režisér, herec a scenárista.

Sytá romantiky jsem si pak s chutí dopřála dva stejně nesmrtelné dědky, Humra a Císaře. Česká televize uvedla Chalupáře v digitálně upravené verzi, takže byla radost se na vypucovaný seriál znovu podívat. Od natočení téhle pravidelné letní zábavy uplynulo už čtyřicet šest let, pořád ale dobře baví. A to vzdor tomu, že do prvních krůčků k divákům neměl moc lehkou cestu. Byla to tak trochu úlitba divákům, kterým se televize rozhodla naservírovat trochu nenáročné legrace vedle všech těch budovatelských počinů, které si doba žádala. Chalupáři se objevili na obrazovkách ve stejném roce jako zemědělsky kolektivistický Nejmladší z rodu Hamrů, následoval zodpovědně funkcionářský Muž na radnici, nebo rázná prodavačka v Ženě za pultem. Není divu, že diváci si s Chalupáři rádi od všech těch budovatelských seriálu oddechli a ochotně se k nim vraceli při každé repríze.

Režisérova nedůvěra

František Filip natočil pro televizi skvostná díla, ať už to byly obrozenecké seriály F. L. Věk a Sňatky z rozumu nebo skvostný příběh obyvatel jednoho žižkovského meziválečného a válečného činžáku Byl jednou jeden dům. Tenkrát se seriály točily jako filmy, i když se skromnějším rozpočtem. František Filip si dokonale uměl poradit s přechodem mezi ateliérovými dekoracemi a exteriérovými vložkami, které dávaly jeho seriálům filmovou atmosféru. Žádné mluvící hlavy, ale dokonale komponovaný obraz v celku i detailu, zabydlený excelentními herci, se kterými si skvěle rozuměl. Když dostal nabídku natočit Chalupáře, poněkud ho to zaskočilo. Jeho parketou byla spíš patetická dramata než nenáročné komedie. Mnohokrát opakoval, že scénáři nevěřil a neuměl si představit, že dědkovský humor bude někoho bavit. Dokonce i po letech se za touto svou prací obracel spíš s údivem, že je stále tak populární, než s pocitem zadostiučinění. Nezbývá než mu složit poklonu, protože při vší té nedůvěře se mu podařilo dát Chalupářům svůj nezaměnitelný režisérský rukopis.

V Chalupářích hrála herecká elita, Bohdalová, Menšík, Josef Bek, Gabriela Vránová...

Proč Sovák a Kemr

Roli Evžena Humla, důchodce, který přichází z města do chalupy, ve které žije venkovský svéráz Císař, měl původně hrát Jaroslav Marvan. Televize vsadila na herecký kontrast, který se tak osvědčil ve filmech Dovolená s Andělem a Anděl na horách. Marvan byl ale v době příprav seriálu nemocný a těsně před zahájením natáčení zemřel. Role byla nabídnuta Jiřímu Sovákovi, který k ní přistoupil s veškerou pokorou k zesnulému kolegovi. Rozhodl se být stejně urputný, cholerický a věčně nabručený, jako byl sám Marvan. A dokonale se mu to podařilo. Souhra s Josefem Kemrem je v seriálu dokonalá, oba herci se natolik usadili do rolí dvou povahově rozdílných dědků, že dodnes platí za prototypy – Jiří Sovák je prostě typický revizor na penzi, Josef Kemr pak nečekaně bystrý venkovský svéráz. Ostatně o rok později dovedl tuhle figuru k dokonalosti ve filmu Na samotě u lesa.

Trabl s kadibudkou aneb František Filipovský a Jiří Sovák

Jak žít spolu na stará kolena

Soužití nabručeného člověka městského a rozpustilého venkovana přináší nekonečnou řadu humorných situací. Scenáristům Františku Vlčkovi a V. P. Borovičkovi se ale povedlo vést humor v laskavé rovině. V Chalupářích nenajdeme sérii trapasů, jen vleklý souboj o vedoucí pozici v chalupě, za níž se ale skrývá oboustranná potřeba obou starých mužů žít s někým, nebýt sám a dopřát si příjemné stáří. I v jejich pokročilém věku se tak učí nejen zatloukat hřebíky, ale především tolerovat toho druhého, najít k němu cestu a dopřát mu životní prostor.

Přátelé...

Lidská vzájemnost a porozumění jsou tak hlavním tématem Chalupářů a tím, co z nich dělá evergreen televizní obrazovky. V dnešní chaotické době, která nalézání přívětivých lidských vztahů přeje tak málo, je tenhle seriál stejně aktuální, jako byl v době svého vzniku. Humor a laskavost se prostě nikdy neokoukají, a tak není divu, že Chalupáři jsou nejúspěšnějším pořadem letošního prapodivného koranavirového léta.