Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2022

Vojta Dyk i Lukáš Vaculík. Studenti na zabití, zamilovaní učitelé na odstřel, rodiče v blázinci... TV glosář Ely Novákové

09.08.2021

Popisek: Lukáš Vaculík jako školský ombudsman Aleš Pelán v seriálu Ombudsman

Prázdniny jsou v plném proudu a všichni aspoň na čas pustili z hlav ten maximální průšvih, který ve školství nastal s covidovou krizí. Tedy všichni asi ne, protože bublá pod povrchemm a ti, jichž se týká nejvíc – rodiče a učitelé – mají nejspíš z nadcházejícího školního roku už teď nervy jak špagáty. Žáci a studenti ovšem užívají léta, volna, a hlavně znovunabyté svobody pohybu bez ohledu na rozmarné počasí. Študáci a kantoři jsou vděčný námět, a tak s novými učebnicemi vtrhnou do našich domácností i školní televizní příběhy.

V dávných časech mé školní docházky se odehrálo několik pokusů o reformu školství. Chodila jsem na základní devítiletou školu, aby se z ní ještě předtím, než jsem ji dokončila, stala škola osmiletá. Ve snaze dopřát maturitu i učňům se z tříletých učňáků staly čtyřleté s maturitou, nejspíš aby se učni nezdržovali několika lety dalšího studia a svižně nastoupili ke strojům s papírem o ukončeném středoškolském vzdělání v ruce. Pomaloučku a pokusně se začala objevovat osmiletá gymnázia, aby se z nich v rychlém sledu stala věc celkem běžná, a z výběrových škol pro děti, zvané studijní typy, nezbytná záležitost pro prestižní rodiče. Pak se nám zase vrátila základní devítiletka, zato byly zrušeny takzvané zvláštní školy, protože přece nemůžeme děti s poruchami učení diskriminovat.

Na vysoké škole mě ještě za éry panování všemocné strany stihl nový vysokoškolský zákon, který nařizoval studentům povinné přednášky, tedy sezení od rána do večera v učebnách, systém jako střední škola – co vyslechneš, to zapíšeš a naučíš se (kdy přečteš a vstřebáš kila povinné literatury, která součástí přednášek není, to je tvoje věc, studente). Byly to veselé, permanentně reformované časy, které po nástupu demokracie neméně svižně pokračovaly. To už jsem ale byla z toho kolotoče venku a uvědomila jsem si ho až v době, kdy jsem se stala součástí školského systému jako rodič – inu, zase peklíčko.

To, co se odehrálo v posledních dvou letech, si ale asi nedovedl představit nikdo. V zemi, která několik let umožňovala alespoň základní vzdělání každému, v zemi, kde se toto vzdělání stalo před mnoha desetiletími povinným, v zemi, která se chlubí prakticky stoprocentní gramotností a značně vysokou úrovní obecné vzdělanosti, byla školní docházka zrušena a nahrazena čímsi vágním, o čem nikdo nic moc nevěděl a stále ještě neví – totiž výukou na dálku prostřednictvím chladné obrazovky počítače. Mnoho malých dětí tak ani ve třetí třídě pořádně neví, jak se drží tužka a pero, ty starší snad jakž takž zvládají základní předměty, vše ostatní bylo osekáno  a odsunuto do škatulky víceméně dobrovolného studia – mám na mysli dějepis, zeměpis, přírodopis, chemii atd. atd., o estetické výchově už se nebudeme bavit vůbec. Možná to vidím katastorficky, ono se jistě leccos dá dohonit, ale pro učitele, žáky a rodiče to bude chtít lámat rekordy v bězích na dlouhé trati. Budiž jim nebesa nakloněna.

UčíTelka

Česká televize uvedla v době omezené školní docházky na obrazovky vlastní školu v pořadu UčíTelka; foto ČT

Česká televize se překonala a pokusila se nabídnout celou řadu výukových programů. To je sice skvělé a dětem to nabídlo možnost dovědět se mnoho nad rámec základní on-line výuky, jenže je to připoutalo k další chladné obrazovce. Ještěže už přišly ty prázdniny, tábory (některé i s pokusem něco děti doučit), pobyty na chatách a chalupách, u dědečků a babiček, se sběrem mimořádné úrody borůvek, malin a hub, s pobíháním z deště na sluníčko, plaváním, ježděním na kole, a hlavně možností obnovit dětské vztahy v letních partách.

Komentářů na téma, „co udělal s žáky a studenty koronavirus“, jsme vyslechli z televize nepočítaně, upřímně řečeno to ale v tuto chvíli nikdo neví. Věc bude odborníky zkoumána a vyhodnocována ještě léta. A protože dramatická tvorba nemůže reagovat tak rychle, jako publicistika, nějakého toho filmu, či dokonce seriálu o těch příšerných dvou letech s virem se dočkáme s velkým zpožděním. Přesto se do škol s televizí na podzim vydáme, budou to ovšem školy předvirové.

Škola v Ulici

Na prvním místě musíme zmínit nové díly Ulice, kde jsou školní témata stálicí. Početná komunita věrných diváků se jistě už nemůže dočkat, jak se vyvíjejí vztahy v kabinetu, obývaném morousem matematikem Mojmírem Kalinou (Pavel Nový), svobodomyslným Otíkem Puklickým (Filip Rajmont), ale hlavně dvojicí mladých pedagogů, Magdou Procházkovou (Veronika Čermák Macková) a Prokopem Junkem (Ondřej Studénka). Stalo se mezi těmi dvěma o prázdninách něco podstaného? Vzplála láska? Jak to snáší žárlivá ředitelka, diktátorka Irena Landová (Kateřina Holánová)? Co stará ředitelka Puklická, vstoupí ještě do hry? A nepodíváme se zase jednou do tříd mezi žáky, jestli se nám pilně učí, nebo páchají nějaké nepravosti? Ulice umí zareagovat na aktuální dění poměrně svižně. I když nemůže žít přímo náš reálný čas, možná se něco o té on-line výuce v tomhle seriálu dovíme. Ke cti autorů nutno říct, že společenská témata jim rozhodně nejsou cizí a umějí se na ně podívat z lidské stránky, očima obyčejného člověka, který se ocitne v zapeklité situaci.  Možná nám naservírují nějakou esenci současného života ve školství, uvidíme.

Ulice

Magda a Prokop v Ulici - vášeň ze školního kabinetu; foto TV Nova

Drsný Ochránce

Když je v hlavní roli seriálu avizován Lukáš Vaculík, leckteré ženské srdce se zachvěje. Kdysi roztomilý mladík vyzrál v charismatického muže, jemuž ovšem zůstal uhrančivý pohled nezaměnitelných očí. Poté co si střihl roli kriminalisty, přichází nyní s novým posláním – bude školským ombudsmanem v seriálu Ochránce. Vztahy ve školách, to je kapitola sama pro sebe. Učitel versus žáci, ředitel a jeho sborovna, žáci mezi sebou a v neposlední řadě rodiče versus pedagogové, to jsou náměty na velká dramata.

Ochránce

Lukáš Vaculík v seriálu Ochránce zjišťuje pravdu o osudových případech ze školských zařízení; foto ČT

Aleš Pelán v podání Lukáše Vaculíka je oblíbeným učitelem na střední škole. Šikana kolegyně ho donutí uvědomit si, že každý někdy potřebuje zastání. Učitelka, které se utopí žák na výletě. Rodiče dětí, tyranizovaných nezvladatelným spolužákem. Dívka, co nikdy nechodila do školy. Základka, na které se porvou romské děti s bílými. Vychovatelky diagnostického ústavu, jimž chovanec zavraždí kolegyni... Příběhy seriálu Ochránce jsou dramata bohužel velmi uvěřitelná. Ostatně scenárista Tomáš Feřtek se na oblast školství specializuje už řadu let a režisérka Tereza Kopáčová si zase umí poradit s intimními tématy se širokým společenským přesahem. Dest dílů případů školského ombudsmana nám nejspíš přinese hodně námětů k zamyšlení.

Ochránce

Jak umí školský ombudsman komunikovat se studenty? Pokud ho hraje Lukáš Vaculík, jde to nejspíš dobře; foto ČT

Romantický Pan Profesor

Z úplně jiného soudku nabral školskou tematiku seriál Pan profesor. Původní německý seriál k nám doputoval přes Maďarsko a Slovensko a všude slaví úspěchy. U nás se ho ujala Nova a do hlavní role středoškolského profesora Marka Vlčka, který se zuby nehty snaží naplňovat kantorské poslání, hlavně ale zápolí se svými city ke kolegyni češtinářce, obsadila Vojtu Dyka.

Pán profesor

Na Slovensku hrál nekonvenčního učitele chemie, fyziky a tělocviku Tomáš Maštalír. Vypadá trochu potřeštěně? Inu, mladý zamilovaný kantor; foto TV Markíza

Pan profesor

V Čechách je Panem profesorem Vojta Dyk. Na první pohled jiná liga než na Slovensku. Jak se s romantickou láskou tenhle idol všech žen vypořádá?; foto TV Nova

Úspěch převzatých formátů záleží především na dvou faktorech. Ten první představuje oříšek, jak se autorům podaří napasovat na univerzální námět typicky české prostředí, protože na to je český divák hodně citlivý. Druhý bod je herecké obsazení. Tady má být hlavním trumfem právě Vojta Dyk. Jenže tahle sázka na jistotu je trochu nejistá - Vojta Dyk je sice výborný herec, ale s postavou musí žít. Jestli je tahle rozevlátá romantika ze sborovny jeho parketa, to se teprve ukáže.