Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Tajemství je jako nádor. Samo o sobě neškodné, jakmile se začne šířit, smrtící. Příběh, propletený jako klubko zmijí, to je španělská Nevina. TV reflexe Andrey Musilové

06.08.2021
Tajemství je jako nádor. Samo o sobě neškodné, jakmile se začne šířit, smrtící. Příběh, propletený jako klubko zmijí, to je španělská Nevina. TV reflexe Andrey Musilové

Foto: Netflix (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Minisérie Nevina je adaptací knihy od Harlana Cobena The Innocent, která v Česku vyšla v roce 2006 pod názvem Mrtvá z Nevady

Chcete v létě od obrazovky víc, než jen komisaře Maigreta a Chalupáře? Máte to mít! Netflix servíruje španělskou krimi Nevina (El inocente) se zápletkou, která v plné síle doznívá až později, stejně jako chilli papričky v gaspachu. Scénáristou a režisérem je Oriol Paulo, který rád prozkoumává úhly pohledu. V jeho příbězích je většinou všechno úplně jinak, než se na první pohled může zdát.

Poprvé se podepsal pod scénář krátkého filmu McGuffin (1998) a zároveň se ujal režie. Následuje další krátký film El foro (2001). V roce 2006 uvádí svůj první celovečerní film Ecos (Ozvěny). Mezi jeho největší pecky patří rozhodně Contratiempo (Neviditelný host, 2016) o podnikateli Adrianovi Doria (Mario Casas) obviněného z vraždy své milenky – fotografky Laury (Barbara Lennie). Adrian byl zatčen s tělem zavražděné ženy přímo v zamčeném hotelovém pokoji a jeho vina je zdánlivě nevyvratitelná. Případ se však dostane na stůl zkušené obhájkyni, která chce po Adrianovi jediné – vyprávět celý příběh, včetně zdánlivě nesouvisejících vzpomínek.

 

Režisér Oriol Paulo při natáčení minisérie

Proč to zmiňuji? Contratiempo a El inocente mají několik paralel. El inocente na mě působí, jako by Oriol vykuchal Contratiempo, přesným chirurgickým řezem vybral divácky nejsilnější prvky a zasadil je do nového prostředí a souvislostí. Na první pohled zaujme Mario Casas v hlavní roli. Budu upřímná, začátek na mě působil jako průměrná detektivka se základními archetypy postav a snadno předvídatelným dějem.

Neúmyslné zabití neodčiníš tvrdým trestem ani ubíhajícími léty

Snad až příliš jednoduchý začátek nabírá rychle spád. Student práv Mateo (Mario Casas) vyráží se svým bratrem do tanečního klubu. Tam potkává krásnou dívku, na níž už má ale zálusk také někdo jiný. Stará známá situace vygraduje do hromadné rvačky, při které Mateo nechtěným úderem do hlavy zabije svého soupeře Daniho (Eudald Font). Následují čtyři drsné roky ve vězení za vraždu z nedbalosti. Jako by to nestačilo, přicházejí další rány osudu. Během výkonu trestu přijde kvůli autonehodě o oba rodiče. Jediným světlým bodem je seznámení s Olivií (Aura Garrido) během jediného dne volna, který mu vedení věznice povolilo na pohřeb rodičů.

 

Hlavní hrdina Mateo Vidal ve vězení

Většinu lidí by prostředí kriminálu změnilo, ale Mateo z něj odchází s čistým štítem a jediným cílem: dostudovat práva a najít svou ztracenou lásku. Obojí se mu splní. S Olivií se za pár let potkává jako se stážistkou právnické firmy, kde získal práci. Znovu se zamilují, ve vztahu není jediná chybička, čekají své první dítě. Happy end? Kdepak, tady někde to teprve začíná. Při prohlídce vysněného domu, do něhož se má budoucí šťastná rodina nastěhovat, si Mateo všimne něčeho, co ho v potlačovaných vzpomínkách vrátí o několik let zpět. Procházející sousedy z vedlejšího domu totiž dobře zná. Není to nikdo jiný, než dívka z osudové diskotéky a jeden z účastníků rvačky, kteří nyní tvoří pár.

Nic jako náhoda zde neexistuje

Bizarní střípky děje a podivné souvislosti vypovídají o tom, že nic jako náhoda neexistuje. Do jaké míry mohou lidé okolo nás hrát utajené role, o kterých se nemáme nikdy dozvědět? Před kameru začínají vyplouvat i další znepokojivé věci. Třeba tajné schůzky Matea a Heleny, matky zemřelého chlapce Daniho. Mateo se při těchto schůzkách nechává oslovovat jeho jménem a plánují s ´mámou´ fiktivní rodinné výlety. Hm, tohle je fakt divné, řeknete si a omluvíte se scenáristovi za poznámky s předvídatelnou průměrnou detektivkou. Nicméně, ta pravá palba opravdu bizarních skutečností má teprve přijít. Čerstvě těhotná Olivie odlétá na pár dnů na pracovní schůzku do Berlína. Z jejího telefonu začnou Mateovi chodit nechutné sexuální zprávy a videa, natáčené neznámým mužem. Mateo volá na hotel, kde má být Olivie ubytovaná, podle všeho tam ale vůbec nedorazila. Únos? Omyl, za několik hodin Olivie volá zpátky, jako by se nic nestalo. Mateo kvůli své minulosti nechce kontaktovat policii, ale svěří se nejlepší právničce z jejich firmy. Ta se začne ptát na detaily celého příběhu a roztočí tím celé soukolí nástrah a manévrů kolem utajované pravdy. Už víte, proč jsem zmiňovala paralelu s Contratiempo?

 

Mateo s manželkou Olivií

Adaptace Nevina vychází se stejnojmenného románu Harlana Cobena. Dějová linka je propracovaná do nejmenšího detailu. Nejspíš budete mít občas nutkání vracet se během sledování zpět, protože na první dobrou je poměrně obtížné obsáhnout všechny běžné detaily, hrající klíčovou roli až později. Přítomnost se prolíná s minulostí, pomocí vzpomínek nahlížíme na postavy, jejich postupný vývoj a důvody změn. Někdy jsou jednotlivé fragmenty dokumentárně věcné, jindy až surrealisticky roztříštěné. Jisté je jenom jedno – do konce nehrozí ani chvilka nudy. Oriol Paulo nás nechá chodit okolo horké kaše až do osmé epizody, kdy se konečně dozvíme, kdo a proč jde Mateovi po krku.

 

Vložil: Andrea Musilová