Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

V neděli občas něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Nebývalý úspěch trilogie letních slasherů podle kultovních hororů. Co stojí za netflixovským hitem? TV glosa Viktora Horáka

30.07.2021
Nebývalý úspěch trilogie letních slasherů podle kultovních hororů. Co stojí za netflixovským hitem? TV glosa Viktora Horáka

Foto: Netflix (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Nechvalně proslulé město dusí už celá staletí. Vítejte v Shadyside.

FOTO / VIDEO Ulice strachu, Husí kůže nebo Stopy hrůzy. To všechno jsou světově úspěšné knihy světoznámého autora R. L. Stinea. Klasický devadesátkový hororový krvák z obchodního centra. Tradiční vyvražďovací slasher z letního tábora a krvavá duchařina s honem na čarodějnice. To je třídílná filmová série, založená na Stineových knihách Ulice strachu.

Filmová trilogie byla původně určena pro kina, současná situace ale donutila studio prodat trilogii Netflixu a teď nejspíš producenti litují a streamer profituje. Netflix slaví, možná má na kontě úspěšný začátek slibně se rozvíjející franšízy. Autor napsal stovky knížek, povídek a paperbacků. Režisérka je u Netflixu spokojená a mysl má otevřenou. Je to začátek netflixovského hororového vesmíru ve stylu MCU? Netflix se už od svého spuštění snaží odstartovat vlastní filmovou sérii. Kromě několika světově úspěšných seriálů se to ale nedaří.

 

Na poli seriálové tvorby sklízí úspěchy a podařilo se mu natočit i speciální filmové epizody: Království zombie: Ashin ze severu, chystaný animák Zaklínač: Noční můra vlka nebo film El Camino, který vychází z Perníkového táty. Zároveň se jim první filmové světy otevírají, za zmínku stojí začínající Snyderův zombie vesmír, který započal rozporuplně přijatou Armádou mrtvých, na podzim půjde na Netflix prequel Armáda lupičů a příští rok animovaná minisérie. Ale komplexnější filmové universum streamovací gigant zatím nemá. Přinejmenším mezi původními netflixovskými filmy vzniklo pouze několik pokračování, která se nedají považovat za základ budoucí franšízy. Ale není vše ztraceno. Možná se blýská na lepší časy. Ulice strachu splňuje uvolněně zábavnou letní podívanou, která se stala hitem a má na to, vystavět kolem sebe solidně fungující universum.

Pocta devadesátkovým hororům pro teenagery

Minisérie jako Stranger things, Sexuální výchova, Zaklínač nebo Narcos jsou známé po celém světě. Sklízejí úspěchy, sbírají ocenění a baví početné fanouškovské základny. To je hlavní úspěchová doména Netflixu, mít silné seriálové značky. Ale původní netflixovské filmy podobných úspěchů nedosahují. Filmové kousky působí a fungují jako solitéry, nesnaží se dělat série, ale většinou se jedná o samostatně fungující kusy. Kromě pár sérií, jako je letní romance Stánek na polibky nebo lovestory Všem klukům, které jsem milovala. Dále tu máme samostatně stojící artové drama Roma, Scorseseho gangsterku Irčan nebo akční výplach Vyproštění. Všechno to jsou hodně sledované a oceňované filmy, ale netvoří základ nějakého většího filmového světa, což Netflix potřebuje. Streamovací gigant potřebuje vytvořit umně propojený fikční svět, kde by se mohly potkávat seriály s filmy. Možná v budoucnu i videohry, které prý Netflix už příští rok zařadí do svého portfolia. Prostě a jednoduše, Netflix se rozhodl konkurovat MCU (Marvel Cinematic Universe). Už roky se snaží o vlastní franšízu, kde by se propojily seriálové postavy s filmovými a tvořily by jeden velký a provázaný svět audiovizuální zábavy. Chtějí vyprávět různé příběhy, které se odehrávají v jednom filmovém světě a mohou, ale nemusí se protnout. Základem je vytvořit ten svět, který by tomu dobře posloužil. Proto místo na superhrdiny možná vsadí na horory.

 

Ulice strachu

Bojíte se rádi? Tihle tři si strachu užijí víc než dost, musí ho ale překonat. V zájmu přežití.

Třídílná filmová adaptace kultovní knižní série od R. L. Stinea měla mít původně premiéru v kinech, jenže kvůli současné epidemii studio film prodalo Netflixu. Ten každý týden odpremiéroval jeden film z hororové trilogie, což se ukázalo jako dobrý tah. Divákům jednotýdenní čekání nevadí, ba naopak, tento princip každotýdenních premiér ještě zvyšoval zájem a sledovanost. Z čehož vyplývá, že by se streamer mohl odklonit od bingewatchingového systému. Místo zhlédnutí filmové série nebo seriálu se navrátí ke klasicky premiérované distribuci, kdy si divák počká. Premiéra celých sérií se může zčásti zachovat, ale ukázalo se, že se divák klidně přizpůsobí. Ona atmosféra natěšenosti a očekávání dalšího filmového dílu je stále atraktivní a vlastně i logická, jak pro diváky, tak pro videotéku. Streamer udrží diváka v napětí, donutí ho předplácet si účet dál a zároveň zvyší zájem a popularitu. Uživatelé o filmu komunikují a přilákají tím další předplatitele. Pravidelné zveřejňování nových dílů nese hned několik podstatných prvků k udržení sledovanosti, s čímž je spojený rozkvět celého koncernu. Jde především o udržení sledovanosti a příliv nových diváků, tedy rozvoj předplatitelů a s tím spojenou reklamu, která prodává službu dál.

Stručné představení hororové filmové trilogie

Nyní zpět k samotné filmové trilogii Ulice strachu. Jedná se o tři filmy, které jsou na sobě závislé a propojené. Celými třemi díly nás provází trojice teenagerů z prvního dílu. Filmy jsou pojmenované podle období, ve kterých se děj odehrává - 1994, 1978 a 1666. Projdeme celým 20. stoletím a podíváme se i mezi první americké osadníky do 17. století. Od prvního do třetího dílu se diváci dozvídají zákulisní tajemství a pohnutou historii města Shadyside a sousedního Sunnyville. Zatímco Shadyside je fikční maloměsto, které je považováno za kolébku zločinu a zla v USA, uhlazený, bohatý a úspěšný Sunnyville je přesný opak. Tato města spolu vedou odvěký konkurenční souboj a Shadyside jako město mordů a vražd skrývá temnou historii a kletbu čarodějnice. Titulní trojice puberťáků odkrývá mrazivou minulost prokletého města, nad kterým se vznáší děsivá historka o čarodějnici, paktu s ďáblem a vražedným běsněním, které se každou dekádu vracejí. Obyvatelé si ale na krvavou historii místních ulic zvykli a krutosti minulosti vzali za své. Město je plné tragických příběhů, které jsou plné mordů a tragédií. Vše se připisuje na vrub starému příběhu o oběšení čarodějnice, která město proklela strašnou kletbou. Od té doby město zápasí s prokletím, které se vetkalo do zdejší historie v podobě neustálého vraždění, tragédií a neštěstí.

 

Ulice strachu

Všechno začíná i končí - kde jinde než v obchoďáku

Ulice strachu – 1. část: 1994

První díl nás uvádí do děje a seznamuje s tragickou historií. Poznáváme titulní trojici hrdinů a ihned jsme vrženi do víru dění. V ulicích se objevují sérioví zabijáci z minulosti a vražd přibývá. Film místy připomíná filmové To od Stephena Kinga, vrahouni na sebe umějí brát podobu toho, čeho se puberťáci bojí nejvíc. Dávné prokletí se znovu hlásí o slovo a potokům krve musí čelit nepravděpodobná trojice hrdinů ve složení dvou lesbických dívek, mezi nimiž to patřičně jiskří, a geekovského bratra jedné z nich. Ti se během boje o život seznamují s hrůzostrašným prokletím. Vydají se proto na cestu prolomení kletby s příslibem, že udělají z Shadyside opět dobré místo k životu. Tento snímek se hrdě hlásí k devadesátkovým vyvražďovačkám v obchoďáku. Nechybí brutální vraždy, krvavé gore efekty a celá skupina několika oživlých zabijáků z minulosti. Během filmu vám ihned přijdou na mysl filmy jako Halloween nebo Vřískot. Ať už atmosférou pubertálních hororů, kde čelí děti prvním láskám ve smrtelném nebezpečí, či pojetím zabijáků a vynalézavému boji slabších s temnými entitami. Dojde na zápas v supermarketu, podpálení školy a brutální finále masakru se odehrává v nákupním centru, kde začíná a končí celý film. A vlastně je to i symbolická tečka celé trilogie. Staré stromy a obchodní střediska mají více společného, než si na první pohled uvědomíte. Zároveň je film ohraničen detektivním rámcem, který uvádí a uzavírá každý film a celou sérii. Během vyšetřování se hlavní hrdinové dostávají do minulosti a odhalují události, které udělaly z Shadyside město hrůzy.

 

Ulice strachu – 2. část: 1978

V druhém dílu plynule navozujeme na jedničku. Titulní hrdinové zabředávají do zkoumání shadysideské historie. Nyní se vracíme v čase do sedmdesátých let a kam jinam, než do letního tábora Nightwing. Klasický slasher z letního tábora má vše, co tento hororový subžánr vyžaduje, vnadné dívky, plno lásky, sexu, krve a hříšných nocí. Romanticky nostalgickou lovestory z prostředí letního tábora vystřídají zběsilé úprky lesem před šílencem se sekerou. Film se zde jasně inspiruje Pátkem třináctého a nebojí se tvůrčí obdiv k podobně laděným filmům přiznat. Vedle toho stále rozkýváme čarodějnickou historii, dojde i na zmrtvýchvstání a objevu starobylého sídla satanistů. Pochmurné a slizké útroby prastarých jeskyní také vydají své poselství a šílené zabijáky propojí s prvkem fantasy. Dotkneme se také tématu šikany, osamění mladých lidí a prvotní čisté lásky.

 

Ulice strachu – 3. část: 1666

Poslední, závěrečná část trilogie se vrací hluboko do minulosti, k samotným počátkům města Shadyside. Parta teenagerů odhaluje brutální hon na čarodějnice a původ onoho nadpozemského zla, které sužuje maloměsto. Ocitáme se v novoanglické osadě, která je silně nábožensky založená, a vše se točí kolem víry. Umně se tu propojí lesbická romance z prvního dílu, která hraje větší roli, než si nejdřív připouštíte. Film je správně drsný a špinavý, jak se na 17. století sluší. Vesničané jsou obhroublí, divocí a pro ránu nikdo nejde daleko. V osadě zůstaneme ale pouze hodinu, a poté se vracíme zpět na začátek do devadesátek. Zde se dohrává detektivní pátrání, dozvídáme se vše o městské kletbě a parta teenagerů může jít bojovat s původním zlem. Vše se hezky zacykluje tam, kde to původně začalo, u staletého stromu, kde oběsili čarodějnici, vše vrcholí.

 

Propojené filmové universum napříč stoletím

Tvůrci filmů umně propojili hlavní postavy s fikčním světem, který se mění napříč staletími. Odvážná volba obsadit hlavní titulní herce jak do teenagerů v prvním dílu, tak do hlavnějších rolí v dalších dvou filmech, kde se vracíme do minulosti, je poměrně úctyhodné a zaslouží pochválit, že to vůbec vyšlo a poměrně dobře fungovalo. Herci v rolích výraznějších filmových postav ztvárňují různé postavy v celém universu a funguje to překvapivě dobře. Je to vděčný, ale poměrně odvážný a riskantní krok - může to velmi dobře fungovat, ale také to může být krokem do pekel. V tomto případě se obsazení stejných tváří hned do několika postav vyplatilo a stmeluje celou sérii. Působí to jako sympatická stylizace, která se nebojí experimentu v tom dobrém slova smyslu.

 

Ulice strachu

I táborová lovestory se pořádně zvrhne

Velmi zajímavě je také zpracovaná historie a nikdy nekončící střet dvou sousedících městeček Shadyside a Sunnyville. Během filmů prochází různými dekádami, ale neopouštíme geografické hranice města. Vše se odehrává v ústředním Shadysideu, kde jsou místní rodiny hluboce zakořeněné jako letité stromy v okolí. Obchodní centrum a školu vystřídáme za letní tábor v lesích. Nakonec se vydáme k samotným počátkům města do osady ze 17. století mezi náboženskou komunitu. Další věcí, kterou potkáváme v každém díle je zásadní motiv staletého stromu, kde byla oběšena čarodějnice. Samotná postava a charakter oné čarodějnice je plný děsu a zla, jež je všudypřítomné.

Krvavý slasher, teenagerská vyvražďovačka a čarodějnická duchařina

Celkově se jedná o příjemně svěží, nenáročnou a odpočinkovou sérii, která nechá zavzpomínat na klasické, americky laděné horory pro teenagery. Atmosféra těchto filmů je plná léta, uvolněné pubertální pohody, prvních vztahů a až dětinsky naivního strachu. Dojde na tradiční subžánr krvavého slasheru, teenagersky dobrodružné vyvražďovačky a na čarodějnické hony. Neokoukané tváře teenagerů jsou vhodně obsazené mladými herci, kteří jsou snadno zapamatovatelní, ale někdy své party ztvárňují poměrně prkenně a strnule. Nicméně hezky doplňují atmosféru old schoolově jednoduchého hororu v novém hávu, který si nehraje na nic hlubokého. Je to zkrátka uvolněný a funkční mainstreamový kousek, který má především pobavit a postrašit. Scenáristická práce zručně, stručně a poměrně organicky vypráví jednoduchý, až trochu stereotypní, hororově-detektivní rámec vděčného boje party dětí s nadpozemským zlem.

 

Ulice strachu

Aby hrdinové odhalili příčiny, musí si odskočit pát století nazpět

Filmy jsou umně propojené a tvoří kompaktní celek, který je plný barevných obrázků a stylové hudby. Hudební podkres využívá rozdílného časového zasazení a každý film je obohacen o kultovní písně v soundtracku. Především v prvních dvou dílech dojde na zásadní pecky sedmdesátek a devadesátek, nechybí Iron Maiden, Rob Zombie, Prodigy, Nirvana nebo Radiohead. Zároveň ale v každé části trilogie je jednotný hudební motiv, který navozuje atmosféru propojeného filmového díla. Autor hudby Marco Beltrami zkrátka umí, také aby ne, když skládal hudbu k Le Mans 66, Tichému místu nebo Světové válce Z. A především už sám složil soundtrack k zmiňovanému filmu Vřískot.

Základ franšízy se skrývá na stránkách knih R. L. Stinea

Podnětný základ možné franšízy by mohl být vybudován právě na literární tvorbě R. L. Stinea, z které trilogie vychází. Pokud by se Netflix rozhodl vsadit na tohoto mimořádně schopného, literárně plodného autora, určitě vy neprohloupil. Stine má na kontě desítky až stovky povídek, novel a románů, od hororů přes temná sci-fi až po detektivky. A má početnou fanouškovskou základnu svých knižních sérií, které se těší velké oblibě a jako základ filmového universa by posloužily výborně. Samotná režisérka trilogie Ulice strachu Leigh Janiak se k možnosti provázaného hororového světa staví velmi pozitivně. Práci na trilogii si užila a filmy se dlouho držely v TOP 10 nejsledovanějších titulů na Netflixu. I když u kritiky si moc dobře nevedla, je to solidní filmařina, a především divácký hit, což je to, co Netflix hledá pořád. Svoji roli může hrát také fakt, že režisérka je manželkou showrunnera a režiséra úspěšného netflixovského hitu Stranger Things. To se také možná podepsalo na samotné filmové sérii. Ulice strachu si udržuje jakousi staromilsky romantickou 'old schoolovou' atmosféru nostalgických hororů, kterých v této době vzniká poskrovnu. Určitých styčných prvků si můžeme všimnout v hlavních postavách teenagerů nebo ukotvením příběhů v devadesátých a sedmdesátých letech.

 

Ulice strachu

Děs a hrůza číhají za každým rohem, hrdinové se brodí potoky krve... Prostě oddychovka pro večerní lenošení u obrazovky.

Samotná estetika a filmová atmosféra pulzuje mladickou energií, vypravěčskou svěžestí a  fanouškovskou láskou k hororovém žánru a obecně k nerdovství a cinefilii. Film je řemeslně zručně natočen, drží si svůj specificky stylizovaný a výrazně výtvarný styl s chutí do mainstreamového experimentu. Trilogie je esencí teenagerských hororů se zapamatovatelným soundtrackem, výraznými hrdiny a svébytným filmovým světem, jenž si přímo říká o to, abychom se dozvěděli, co se děje za hranicemi ikonického Shadyside. Děsivými příběhy a dalšími hrůzostrašnými historkami se tento svět může jenom hemžit. Ve filmu můžeme poznat hned celou řadu kultovních hororů a úspěšných slasherů, které bavily celé generace teenagerů v devadesátých a sedmdesátých letech. A baví diváky dodnes. Ze zmiňovaných filmů, ke kterým se série Ulice strachu hlásí, jsou klasiky, jako Pátek třináctého, Texaský masakr motorovou pilou, Halloween, Vřískot nebo To. Inspirace v již připomínaném hitu Stranger Things také v lecčems připomíná tvorbu Stephena Kinga. Především komorní pojetí a vsazení příběhu do uzavřené maloměstské komunity je typické. Prokleté maloměsto, obklopené nepropustnými lesy, sužované děsivým tajemstvím z minulosti a tajemnou zlou entitou, může zachránit jedině nepravděpodobná skupina zamindrákovaných, ale sympatických puberťáků.

Režisérka věří, že má série potenciál

Kombinace teenage romance, slasherového krváku a jakéhosi detektivního pátrání po zhoubném prokletí města má největší slabiny v lehce prvoplánovém scenáristickém syžetu. Film obsahuje notně liberální romantickou lesbickou linii, která se prolíná od devadesátkové současnosti až do novoanglické osady sedmnáctého století. Dojde i na další scenáristické berličky, které mnohdy působí jako lenivé pomůcky tvůrců. Například bizarní zmrtvýchvstání nebo náhodný a do očí bijící objev čarodějné sluje. Přesto se tato náhodná tvůrčí zaváhání v podobě nepřehledných situací a někdy upadajícího střihového tempa dají opomenout.

Pokud si ale chcete užít krvavé běsnění, přímočaré vraždění, zlověstnou atmosféru amerického zapadákova a teenage romanci, tak filmům těchto pár příběhových děr snadno odpustíte. Ulice strachu si nehraje na žádné oscarové dílo, ba naopak, je to klasický popcornový mainstream, u kterého vypnete a necháte se přenést do pubertálního boje se staletými démony. Celá série působí svěžím dojmem toho, že se Netflix nebrání filmové tvorbě pro filmové nerdy a cinefily, kteří si rádi ve filmech hledají to své. Je nabitá ohromným množstvím různorodých popkulturních odkazů, které skládají poctu kultovním filmům, hudbě a dalším symbolům postmoderní doby. Popkulturní odkazy ve spojení s romantickou nostalgií retro hororů jsou vděčné téma, které může sázet na úspěch. Což zadělává na možnost vytvoření fanouškovské základy a potažmo i vlastního netflixovského filmově-netflixovského universa.

 

Janiak

Režisérka projektu Leigh Janiak

V zákulisí se už povídá o vzniku dalšího filmu, možná celé nové trilogie, což potvrdila i režisérka Leigh Janiak pro server Indiewire. Prozradila, že by její série mohla být odrazovým můstkem k celému universu, které by bylo hororovou odpovědí na provázaný marvelovský filmový vesmír. Literární materiál spisovatele R. L. Stinea je bohatým zdrojem inspirace k vytvoření fikčního světa. Janiak je nadšená myšlenkou mít vlastní hororový svět, kde by si mohla vyzkoušet, co všechno je v rámci žánru a dané mytologie možné. Jelikož pracuje pro Netflix, může o projektu uvažovat i mimo filmovou sérii, což by jí dávalo větší autorskou a vypravěčskou volnost. Formát minisérie nebo klidně celého seriálu by byl také zajímavý. Poněvadž se Netflix poslední dobou stále snaží vytvořit životaschopné a fungující série, bylo by překvapující, kdy se tato série dále nerozrostla. Možná za chvíli zapadne a nic se nestane, ale mohl by to být sympatický začátek nové a silné netflixovské značky.

 

Viktor Horák

Vložil: Viktor Horák

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace